Ziehier, de nieuwe Porsche 911 (991) met turbopower. En hij is snel. Serieus snel.
Laten we eerst beginnen met het uiterlijk. De heupen zijn nog eens 28 mm breder geworden dan die van de 911 Carrera 4. Hij staat standaard op two-tone lichtmetalen 20-inch wielen, die op de Turbo S zijn bevestigd met een centrale wielmoer. Ook komt hij met full led-koplampen op de Turbo S, bij de reguliere Turbo is dit optioneel.
560 pk? Ja, 560 pk!
Onder de kap ligt de 3,8-liter zescilinder boxermotor die in de Turbo een nette 520 pk levert. De S-versie gaat daar nog eens ferm overheen met 40 extra paarden om je te trakteren op een totaal van 560 pk, die via een zeventraps PDK-transmissie naar de vier wielen worden gebracht, want zoals verwacht is de handbak voorgoed verleden tijd in de 911 Turbo. De topsnelheid komt uit op 318 km/u. En om het verbruik naar beneden te krijgen zit er een start/stop-systeem op en een nieuw thermomanagementsysteem. Hierdoor drinken beide versies op papier 9,7 liter peut per 100 km weg.
Porsche Traction Management (PTM)
Porsche zegt een nieuwe versie van het PTM te hebben ontwikkeld. Dit vierwielaandrijvingssysteem – met een elektronisch geregelde lamellenkoppeling – kan wanneer nodig nog meer kracht naar de voorwielen sturen. Ergo: meer grip. Het geeft de 911 Turbo met het optionele Sport Chrono Pakket Plus dan ook een 0-100 sprinttijd van 3,2 seconden. De Turbo S doet het zelfs in 3,1 seconden.
Alle wielen sturen mee
Zoals verwacht heeft de nieuwe 911 Turbo een meesturende achteras. Elektromechanische stelmotoren laten de achterwielen tot 50 km/u een fractie in de tegengestelde richting draaien. Boven de 80 km/u sturen de achterwielen juist mee met de voorwielen. Volgens Porsche levert dit meer stabiliteit op bij hoge snelheden en verlopen koerswisselingen ‘natuurlijker’. Bij het betere bochtenwerk zou het je ook van pas moeten komen, uiteraard.
Actieve aerodynamica
Een voorspoiler met drie pneumatisch verstelbare delen en een achterspoiler die in drie standen kan worden gezet. Ja, de 911 Turbo waagt zich aan bewegende flapjes. Hierdoor kunnen bestuurders zelf kiezen voor minimale weerstand of juist meer neerwaartse druk op de voor- en achteras. Porsche schept alvast op dat het ze goed heeft gedaan op de Nürburgring en claimt voor de Turbo S een rondetijd van “minder dan 7 minuten en 30 seconden”. Hoor je dat, Nissan?
Prijzen
De nieuwe Porsche 911 Turbo en Turbo S verschijnen eind september op de markt. De 911 Turbo is te koop vanaf €186.700. Wil je een Turbo S, dan gaat dit minimaal €220.500 kosten
UPDATE: De eerste beweegbeelden in combinatie met een dik motorgeluid, check het op Turbojunk.nl.
UPDATE 2: En nog een video, van de Turbo S in dit geval, KLIK!
Zeer gaaf ding! Die velgen zijn ook een zeer welkome verbetering!
Holy fuck wat een beest van een wagen!
Ik zou een head 2 head willen zien met de Carrera gt, puur om te zien hoe ver Porsche het dit keer heeft gemaakt.
@exotic: Holy Fuck? Lijkt me toch geen verrassing kwa uiterlijk?
@norge:
“ga ga haten”.
Ze hebben weer een snaarstrakke wagen neergezet, bravo Porsche!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@MARS: dat is nog eens een bouwlamp! 412 kW!
Op papier nog steeds geen match voor de GTR, ben benieuwd naar de praktijk.
De looks competitie wint hij imo. hands down van de GTR.
@jrk68: vraag me nog steeds af waarom mensen die twee auto’s vergelijken.
@spellingscontrole:
Prijs, prestaties, dagelijkse bruikbaarheid, 6cilinders, turbo, awd ….
Ze hebben dus best veel gemeen, misschien daarom…?
@spellingscontrole: De gtr valt met alles te vergelijken. De opperbaas noemen ze dat.
Porsche blijft mooi, alleen jammer dat die dikke heupen niet op een Carrera kunnen. En zit hier nou ook vierwielbesturing op?
@slipstreamer: ”Alle wielen sturen mee” … Je gaat me niet vertellen dat je het stukje ook echt gelezen hebt voor dat je postte
@darkpluisje: Stukje ook gelezen toen het net geplaatst werd: toen stond het er nog niet bij ;).
En de onvermijdelijke vraag… hoeveel trager dan de goedkopere Datsun?
@heidekonijn: If you care, you can’t afford either
3,1. Jeetje.
@stoicka: vorige klokte tijden van 2.9sec 0-100, moet deze niet langzamer doen….
@guusboum: Het lijkt er op dat Porsche niet op acceleratietijden vanaf stilstand de strijd wil aangaan met Nissan. Het kan ook zomaar zijn dat de versnellingsbak ratio aangepast is op topsnelheid en tussenacceleraties… Of Porsche is weer eens te bescheiden met hun opgegeven specificaties. Desalniettemin het blijft indrukwekkend.
Het is opvallend dat Porsche maar meteen met de “S” komt. Normaal gesproken brengen ze dit later uit om weer eens aandacht te vragen voor hun “nieuwe” model.
Ook wel grappig om te zien dat ze vierwielbesturing d.m.v. hydromechanica tot stand brengen. Nissan innoveerde reeds met (ongeveer) dit systeem op de Skyline’s. Het zogehete ATTESA E-TS Pro. Met het huidige rekencapaciteit in auto’s kun je dit combineren met torque vectoring wat resulteert in iets bloedverziekend snels. :-P
@redactie: Wat leuk dat mijn oude schets aan de rechterzijde op deze webpagina zichtbaar is. (^^,)
@AutomotiveDesigner: Porsche is te bescheiden met hun specificaties, altijd al geweest. De vorige Turbo S had als opgave 3.4 seconden van 0 naar 100, in werkelijkheid was dit, bij die ene waarbij het precies gemeten is, 2.8 seconden. Ik reken erop dat deze sneller is. Maar ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de daadwerkelijke overall prestaties die het ding kan neerzetten.
Ik blijf me erover verbazen hoe elk model 911 steeds mooier wordt!! Maar de mooiste Porsche 911 blijft voor mij toch de klassieke 911 :)
@nielsa87: Je vindt dat elke nieuwe 911 mooier wordt, maar de mooiste 911 vind je de eerste?
lolwut?
GT-R, iemand?
@kraakensmaak: Neeuj, voor mij toch echt de Turbo!
@kraakensmaak: Nee!
@kraakensmaak: De gtr is dan misschien een fractie van een seconde sneller, maar kan qua klasse toch niet op tegen een turbo. Het interieur van een gtr is echt bedroevend.
@fejjie: Het interieur van een 997 straalt ook geen luxe uit of is echt spannend (het is gewoon outdated vergeleken met de 991). Dat van een 996 is zelfs gewoon lelijk. Pas sinds de Panamera ongeveer straalt het interieur bij Porsche pas klasse uit vind ik. Ik ga niet beweren dat de GT-R er prachtig uit ziet en voelt van binnen, maar het is zeker geen armzalige bedoeling en past goed Hi-Tech gevoel van de auto.
@fejjie: Heb je weleens in een gtr gezeten? Ziet er gewoon mooi uit en redelijk netjes afgewerkt.
Plastic hoeft niet altijd negatief te zijn. Volledig leer is gewoon fout. De gtr is bescheiden, net als de porsche!
Alcantara is het mooist, volgens mij wordt dat in meerdere porsches gebruikt..
@flin95: euh… heb JIJ wel eens in een GTR gezeten? In gran turismo op je playstation telt niet jongeman…
@voytekbe: Ja, zelfs toen die aan het rijden was. Wat jij? Gewoon mooi en goed afgewerkt interieur hoor..
@kraakensmaak:
Nooit!
@kraakensmaak:
1. plastic
2. de golf onder de sporcars
3. non sexy
4. stuk minder waardevast in vergelijking
5. je moet uit japan komen wil je er écht in kunnen sturen
6. tsja..genoeg lijkt me?
ps: GTR blijft een serieuze, ongekende koets, maar nu even in vergelijking met de 991 Turbo
@Hoebb: de Golf onder de sportwagens? Daarmee doel je natuurlijk op de Porsche toch?
@gedwongenleaser: Neen. De GTR = de tuning ‘ho’ like the Golf. Verder niets mis met tuning, als je het maar goed doet en smaak hebt.
@Hoebb: Nee de Porsche wordt nooit getuned… Maargoed de rest van je punten snijden ook niet bepaald hout.
Zal je verder in je waan laten ;)
@notsobig: punt 1, 3 & 4 moet je heus geen genie voor zijn om te weten dat dat klopt.
Mooi is ie niet, snel als geen ander.
@voytekbe: Heb even wat lesmateriaal voor je gegoogled, kan je wat van leren:
http://www.collegenet.nl/studiemateriaal/frames_verslagen.php?verslag_id=6157
@kraakensmaak: Negeer de mensen hierboven, ik zeg ja!
@kraakensmaak: Het was voor mij eerst een duidelijke ja, maar na de GT3 en Turbo gezien te hebben, ben ik gaan twijfelen.
@kraakensmaak: Nee, doe mij maar de Porsche Turbo. Zo veel meer stijl. Echt een icoon (en beest van een auto).
@kraakensmaak: GT-R voor altijd!
@kraakensmaak:
YES
Uber geil
Wat een schitterende Porsche is dit zeg!
Gelijk even configureren op de site: http://imp.porsche.com/netherlands/nl/models/911/911-turbo-s/
Ik vind de achterkant van een ‘gewone’ 4S eigenlijk veel mooier. In ieder geval stijlvoller!
velgen staan mooi
Wat een prachtige Porsche, nog mooier dan de GT3.
Echt prachtig! Deze in het rood en hij is perfect
Ik zie een Ferrari 458…geef is niet zoveel gas, hij wordt alleen maar kleiner..
Prachtig! Ik vind het design toch wel mooi geworden.
Die 3.1 klinkt mooi maar zal in de realiteit alleen maar sneller blijken
Die velgen, echt schitterend! Hij lijkt ook gelukkig op de 997 Turbo..
wie kan het me uitleggen? als de achterwielen boven de 80 km/h meesturen met de voorwielen, dan ga je toch als het ware schuin de weg over? je compenseert dan met de achterwielen de stuuruitslag van de voorwielen. Dit helpt toch niet met door een bocht heen sturen lijkt mij? ik kan niet inzien hoe dat het weggedrag ten goede komt..
hoop dat m’n vraag een beetje duidelijk is 8)
@bmwe30325i: ze sturen tegengesteld. En onder een veel kleinere hoek.
@rotarypowah: niet
@rotarypowah: boven 80km/u sturen ze mee ;-)
En dat geeft natuurlijk een enorme bak extra stabiliteit @bmwe30325i
Porsche zal er met de ontwikkeling wel op hebben gepast dat ze de hoek bij bepaalde snelheden niet te groot maken op de achterwielen.
@Alwood: ik lees het inderdaad. Niet goed gelezen net.
@bmwe30325i:
Is niet echt nieuw.
Honda had dit al in de jaren 80 in de prelude.
Maar zolang de achterwielen een kleinere (tegengestelde) uitslag hebben als de voorwielen, ga je gewoon de bocht om (weliswaar een beetje zijwaards)
@Hubert: ja precies! dus mn denkwijze klopt wel.. ik las ergens anders dat het de stabiliteit ten goede komt. ze hebben er vast wel verstand van bij Porsche, haha
@bmwe30325i: dat is wat ik ook bedoelde ;) Heb ’t ook op m’n rx-7. En bij stevig remmen gaan ze een paar graden toe-in staan.
@Hubert: jep en Nissan ook met hun Skyline GT-R. Alleen daar wordt het meestal vanaf gehaald.
@bmwe30325i: ook de renault laguna GT heeft dit, en ik kan je vertellen dat 4 wiel besturing een ontzettend goede wegligging geeft. Ding rijdt op rails en er is niks in die klasse en de klasse daarboven die kan tippen aan de bochten snelheid van de laguna.
Laat staan z’n systeem op een porsche turbo.
@bmwe30325i: zal ook wel een steeds groter verschil tussen voor en achter worden bij steeds hogere snelheid, bij bijzoorbeeld uitwijken en van baan wisselen blijf je veel meer “rechtdoor” rijden als het ware, bij lagere snelheid, waar het van belang is scherp te kunnen sturen(onder de 50 dus) sturen ze wel in tegengestelde richting
@bmwe30325i: GT-R had al Super HICAS sinds de 90’s…andere Nissans hadden een iets mindere versie van het systeem al sinds de 80’s…
Porsche loopt hier gewoon gruwelijk achter ;)
Wow! Super
Hey Porsche, maak eens een auto die er niet exact hetzelfde uitziet als de vorige!
@driftkicker: uhm, dat is juist het succes van de 911…
@Hoebb: De mooiste 911 was de Turbo van 1976 en daarna is het eenheidsworst geworden.
@driftkicker: Ok. Wat je hierboven leest = een mening VS feit.
@driftkicker: Aanpassing: “De mooiste 911, naar mijn mening, was de Turbo van 1976 en daarna is het, naar mijn mening, eenheidsworst geworden.
;-)
@driftkicker: Als kleine kinderen hebben we destijds allemaal dat spelletej gedaan: “Zoek de verschillen”. Dat heb jij gemist? Want als je dit exact hetzelfde noemt, dan heb je toch echt een brilletje nodig…
Wat hebben ze hun copy paste weer goed laten werken…
Kheb niets tegen porsche maar het word saaier en saaier
@trolle: Da’s ook mijn mening. Ze maken al 30 jaar geen mooie auto’s meer. Denk maar eens aan de Boxster, Cayman, Cayenne, Panamera. Wat ze wel doen is in elk model elementen van hun succesvolle 911 laten terugkomen.
@driftkicker: De verkoopcijfers spreken je keihard tegen. Ook de successen op de circuits…
De 911 bloedlijn komt uiteraard terug in andere modellen, dat is de designtaal van Porsche. Als je dat niet kunt waarderen, dan heb je Porsche simpelweg niet begrepen…
@lemans96: ik zeg niet dat ze slecht verkopen of dat ze geen resultaat op het circuit boeken. Ik vind ze (Porsche) persoonlijk erg saai. Moest ik er toevallig eentje krijgen voor mijn 60ste verjaardag dan ga ik ‘m de dag er na omruilen voor iets Italiaans waar de passie en emotie van af druipt.
@driftkicker: Om de volgende dag met problemen stil te staan en de maand er op een extra hypotheek af te sluiten voor de gemiddelde onderhoudskosten…
Maar ja, je moet wat overhebben voor ‘italiaanse passie’ hè.
@lemans96: Zo is het ;-) De wegen zouden er saai en grijs uitzien zonder Franse en Italiaanse auto’s.
@driftkicker: Naar mijn mening(hej ;-) ), zijn mensen die deze 911 Turbo als ‘saai’ omschrijven, niet helemaal lekker in de bovenkamer. De 911 is natuurlijk altijd al een stijlicoon geweest en nu met dit nieuwe model is men in Zuffenhausen wéér boven zichzelf uitgestegen qua pure schoonheid en prestaties van het allerhoogste niveau.
@driftkicker: De passie… LOL!
Jij hebt overduidelijk nog nooit in een Porsche gereden pik, of je lult gewoon uit je nek.. Met je ‘niks spannends aan; .. wat rijd u?
@kaasboerin: that’s what I said. De Cayenne is niet de mooiste Porsche en volgens veel mensen zelfs lelijk, maar als die je adrenaline al extreem hard laat vloeien dan wil ik niet weten wat een 911 Turbo met je doet.
@kaasboerin: Hij vindt Porsche niks omdat hij zelf een goddelijk mooie Fiat Multipla rijdt. Dan zou ik ook nee zeggen tegen een 911..
Wow fantastisch
geweldig
Sorry hoor maar…. 560pk, minder gewicht dan de GT-R (aanname maar misschien weegt al die techniek wel veel) en 4ws en toch niet sneller dan de mkII GT-R? Misschien moeten ze zich wat minder aftrekken over de NOG bredere wielkasten en een fraai stukkie kunststof voor het dashboard en serieus werk maken van de afstellingen?
@w0o0dy: Dat is wat iedereen nú denkt. Je weet toch wel dat Porsche altijd al bescheiden is geweest met het opgeven van deze cijfertjes? 997 Turbo S PDK = 2.7 sec! Dag dag Datsun
@sebasjuhh: heb je daar een bron voor? Heb ik nog nooit gehoord namelijk.
Ot: het zal een serieuze goede auto zijn geworden, waarschijnlijk de nieuwe maatstaf. Toch is een Turbo nooit mooi. Een gewone Carrera is altijd nog te pruimen, maar de rest is sjonnie.
@berlinetta: Ook voor jou: “het zal een serieuze goede auto zijn geworden, waarschijnlijk de nieuwe maatstaf. Toch is een Turbo, naar mijn mening, nooit mooi. Een gewone Carrera is altijd nog te pruimen, maar de rest is sjonnie, vind ik.
;-)
@lemans96: Ja het is een mening. Porsches zijn nooit extreem mooi. Een Carrera ziet er nog goed uit, maar plak er wat spoilertjes en luchthappers op en IK VIND het niet meer om aan te zien.
@berlinetta: Punt is dat die spoilers en luchthappers er op zitten voor een hele goeie reden.
Wat ik juist waardeer aan de Turbo is dat ie heel braafjes van uiterlijke extra’s is voorzien. Enkel het hoognodige. Goede vriend van me heeft een 996 Turbo en als je niet beter weet, dus als leek, dan zie je gewoon een normale 911.
Alle heftige dikke vleugels en asobodywork bewaard Porsche meestal voor de GT3’s en GT2’s.
@berlinetta: Ze moeten toch iets zeggen om hun favoriet toch als favoriet te blijven zien! ;)
@notsobig: 60 mph is geen 100 km/h, die fout wordt vaker gemaakt. 2.7 sec is dus niet de tijd naar 100 km/h…
@berlinetta: http://carsguns.com/porsche/king-of-0-60-mph-porsche-997-turbo-s-motor-trends-fastest-car-for-2012/
Hier staat dat de 997 turbo s de 0-100 in 2,7 seconden doet. Serieus snel…
@sebasjuhh: ik neem aan dat je betrouwbare testdata hebt die de claim bevestigd? Ik kom vooral tijden BOVEN de 3s tegen voor echte 0-100km/u tests….
Oh en de 2013 GT-R schijnt 0-100km/h in 2,7 te hebben gedaan… maar bewijs vond ik nog niet. En de Nismo uitvoering van de GT-R kon wel eens een stukje sneller zijn dan de 2013 auto… dus…
@w0o0dy: De volgende gaat door de geluidsbarriere, let maar op!!1111…
@w0o0dy: Zeker, op youtube zijn er gewoon filmpjes van te vinden hoor. Ik zal later op de dag een linkje zoeken aangezien ik nu buiten bezig ben
@sebasjuhh:
Filmpjes op jijbuis, yeah right….
Geen enkel bewijs dat die filmpjes kloppen of er niet gekloot is met het motormanagement.
Grappig om te zien, maar bewijs….
@w0o0dy: de wereld is groter dan 0-100 tijden knul. Die 0.2 seconde ga je in de echte wereld niet merken. 10x liever een 991 turbo dan die plastic stuiterbak.
@lambo4all: iedereen moet lekker kiezen wat ie zelf wil. Dat was dan ook niet het punt.. 0,2sec meer of minder was ook niet mijn punt… Kennelijk voel jij je op je pikkie getrapt omdat ik kritisch ben over de stappen die Porsche maakt ivt de concurrentie, jouw probleem. Ik vind de progressie wat tegenvallen als je met meer vermogen, veel hogere prijs, met een kleinere auto en een lager gewicht TOCH de GT-R niet duidelijk de baas bent…. maar hey, ik ben dan ook geen hopeloze Porsche fanboy.
@w0o0dy: Zullen we eerst een echte ‘head to head’ vergelijkingstest afwachten alvorens je hier de hagelnieuwe 911 Turbo alvast afserveert tegenover die lelijke Nissan? Of wil je hier ook nog beweren dat zo’n GT-R mooier is dan deze 991?
@lemans96: ik verzin die cijfers niet… Porsche roept sneller dan 7:30 ok dus niet sneller dan 7:20 neem ik dan maar even aan… dan is de huidige GT-R dus sneller ondanks een hoger gewicht, grotere body EN minder vermogen…. ligt toch niet aan mij dat ik de cijfers iets vind tegenvallen dan?
@w0o0dy: “Porsche roept sneller dan 7:30 ok dus niet sneller dan 7:20 neem ik dan maar even aan”
Je zegt het zelf al, niets anders dan een aanname. Ten eerste heeft Porsche nog geen tijd met deze auto gezet maar zeggen ze dat die onder de 7:30 zal liggen. Vervolgens ga jij er dan maar gemakshalve van uit dat die tijd zeker niet onder de tijd van je verafgode Nissan zal liggen. Nogmaals, zullen we eerst even de eerste echte ‘head to head’ afwachten alvorens je op hoogstonzekere zaken voor uit loopt?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind de GT-R ook echt een te vette auto hoor maar qua pure schoonheid, racingheritage en uitstraling, haalt hij het niet bij deze nieuwe 911 Turbo.
Overigens, ik hoef je geloof ik niet te wijzen op het type banden wat de GT-R gebruikte om zijn snelle tijd op de Ring neer te zetten?
@lemans96: de standaard productie specificatie banden van de GT-R, die bedoel je?
Je gelooft toch niet echt dat ze er geen paar honderd snelle rondjes op hebben zitten he? Feit is dat je zou verwachten dat ze wel 10seconden sneller kunnen gaan dan de 997 turbo s deed… en daar lijkt het nog niet op.
@lemans96: Ik vind de GTR mooier persoonlijk…van buiten dan…maarja, blijft persoonlijk.
Of mag ik dat niet “beweren”?
Spektakel!
Renault technologie op een Porsche , lekker !!
@gorre: Renault heeft het weer op zijn beurt van alliantiegenoot Nissan. ;-)
1, 2 of 3 turbo’s?
Hij valt me tegen, op papier en op foto dan. Een 0-100 tijd van boven de 3 seconden vind ik geen grote stap.. en inderdaad de vorige werd van 0-62 mpu geklokt op minder dan 3 seconden. Maar misschien is Porsche wat voorzichtig.
Wel een enorme bak dat tuners vanwege de hydraulische spoilers een groot probleem hebben qua ontwikkeling :) hopelijk ontmoedigt ze dat een beetje. Maar af-fabriek is ie best lelijk en over the top.
Nee, dit is niet de 911 voor mij. Als ik ‘m kon betalen.
Dit wordt een toppertje!
Wat een prachtige wagen!!
In één woord: B-R-I-L-J-A-N-T.
Ben ik nou de enige die het een beetje vind tegenvallen? Het zal verder een betere auto zijn als de vorige, maar ik had gewoon meer verwacht. Het enige wat mij aandacht trekt is de vierwiel sturing. De rest is beetje matig gewoon.
Vermogen ‘slechts’ 30 pk erbij (koppel?), dus niet echt meer dan de GTR. Ik zien ergens dat het gewicht is afgenomen, wat betekend dus (eigenlijk altijd betekend) dat de auto zwaarder is geworden. Ik wordt ook niet heel opgewonden van een pneumatisch verstelbare spoiler een flapjes met vaste standen (waarom niet continu?). De vierwielaandrijving is nog steeds matig vergeleken met dat van de GTR.
Het voelt gewoon alsof Porsche niet alles uit de techniek probeert te halen en expres ruimte geeft voor een GT2 model of iets dergelijks. Het feit dat je vanaf het begin al kunt kiezen tussen een ‘gewone’ en ‘S’ vind ik al genoeg zeggen. (Niet alleen bij porsche hoor, ook de andere duitse fabrikanten doen dit met hun topmodellen)
(Ik lijk nu trouwens erg pro Nissan GT-R en tegen Porsche. Ik vind dat Porsche brilliante autos maakt (zoals de vorige turbo, de GT3 en Cayman), maar deze auto vind ik geldklopperij)
@imdoctorbob: Yup. Daarom verkopen ze ook zo goed. Marketing heeft allang precedent genomen over ‘de best mogelijke auto maken’.
Wat is déze mooi.
F*ck aston martin, ik wil de Turbo S
Wat maakt dat uitmelken nou uit? Als Porsche dit soort auto’s gaat maken, mogen ze van mij.
Je moet maar net weten dat het de nieuwe is… Hoe moet je het verschil zien?
@notsobig: EERST een bezoek brengen aan de oogarts..?
@Hoebb: Die zegt dat ik 130% zicht heb, moet ik 200% zicht hebben om het te zien?
@notsobig: of met 2 ogen kijken? Met één oog zie je nauwelijks diepte en dat kan je behoorlijk tegenwerken blijkbaar.;)
@ej20g: Hoe kan je diepte zien op een foto? Lijkt me knap ;) Of heb jij hem al in het echt gezien?
En dan nog je moet wel precies weten hoe de vorige eruit zag en dan goed op de details gaan letten, om het verschil te zien… Beetje net zoals VAG, oh wacht het is inmiddels VAG…
@notsobig: just kidding.:) Sommige mensen zien het verschil niet of nauwelijks en andere mensen wel. Ik als Porsche liefhebber zie het in één oogopslag.
@ej20g: Haaahahahaa! xD Kom op nou mensen, als je het verschil niet ziet tussen een 991 Carrera en deze dikke Turbo, dan mag je jezelf eigenlijk geen echte autofanaat noemen.
DE dead give away voor de turbo’s is natuurlijk die flinke luchtinlaten op de flanken en de gedestingeerde achterspoiler. En dat zie je van een kilometer afstand, als je tenminste allebei je ogen open hebt en niet bijziend bent…
Good job Porsche!
Zo worden steeds dikker en dikker die Porsche modellen. Super bak!
Liever een F-type. Minder snel, minder tractie etc. Maar zoveel mooier. Technisch vast een hoogstandje, deze turbo maar voor mij ongeveer net begeerlijk als een soa.
Een beter filmpje van de Turbo S. Zie je ook gelijk de werking van de frontspoiler.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qcYHZ0uC8JU
Ben nooit een Turbo man (op de 964 turbo II na dan) geweest en moet zeggen dat deze mij ook niet veel doet. Heb ‘m wel liever dan een GT-R maar daar gaat het nu even niet om.
Het is afwachten op de GT2 of die wel weer mooi wordt.
Voor dit geld liever een langzamere auto, maar dan een die wel meteen een lach op mijn gezicht tovert.
@berlinetta: Let maar op wat je zegt want de fanboys hier gaan je zo meteen flamen.
@driftkicker: Nou bij deze dan voor de fanboys: Als ik in de Turbo zou mogen rijden, zou ik ook zeker een lach op mijn gezicht krijgen. Maar ik wil ook een lach op mijn gezicht krijgen als ik naar een sportwagen sta te kijken en niet pas als ik erin mag rijden.
@berlinetta: Als je de lijngeving van een auto als deze al niet kunt waarderen, wat moet het dan zijn? Zo’n “schitterende” Lambo Veneno?
Laten we wel wezen, persoonlijke mening of niet, de 911 is door de jaren heen altijd een zeer geslaagd design geweest en daar heeft Porsche ook nu weer een paar stapjes bovenop weten te gooien. ;-)
Mooi stukje bruut en bruikbaar geweld. Voor mij echter liever de F type V8s. Leuker om mee te spelen en nog wat centen voor een 3 serie touring voor de boodschappen.
Alweer een nieuwe??
@JaxDryke: ehhh de vorige 911 turbo (997 turbo) is in 2006 geïntroduceerd, dus dat is 7 jaar geleden…
Recht van achteren is het een lelijk tuner- hok geworden verder natuurlijk “as expected”
Natuurlijk is het een verschrikkelijk snelle auto – dat mag ook wel voor een Porsche van ruim twee ton.
LOL!
Eind september komt ‘ie uit en de glazen bol bezitters weten al dat deze auto geen emotie voort brengt..
Moet ik even aan wennen…
@babybenzer: Nog steeds?
gewoon weer een supersportwagen waar je probleemloos 2 ton mee kan rijden. Zie ik je echt niet met een ferrari of lambo doen.
@Soulmaster: +1
Mooie auto maar die prijs jijks.
@pikes83: Tsja, vlak éénderde naar de Nederlandse autohaat/uitzuigschatkist hè…
Wat een prachtig beest
Geen 3 turbo’s zoals vooraf gedacht?
De 911 turbo is toch wel een beetje afgegeleden naar de… … GAY … side. wat mij betreft.
De ultieme kappersmobiel voor de hmsueel die zijn zaakjes goed voor elkaar heeft.
tot de 911 turbo cabrio uit is, that is…
Veilig vormgegeven
Kutgeluid
Niet sneller dan zijn directe rivaal, de GTR (reken maar dat de nissan 10 seconden sneller zal zijn op de ring. Dat is toch echt een afgang voor P).
meer statussymbool dan sportwagen, waar is dat rauwe van de eerste turbo’s?
Zag vandaag nog de aloude 458.Wat een heerlijk atmosferisch beest. Deze 911 zal snel vergeten worden. Niet meer dan een overgangsmodel naar hopenlijk iets beters. In tegenstelling tot de 458. Dat is er eentje waar over 50 jaar nog gesproken wordt. Maar ja appels en peren, he!
@integralechubasco: Kutgeluid? Hoe kun je op basis van een promotievideo nou oordelen of het geluid goed is? Ikzelf ben benieuwd hoe hij gaat klinken, maar om dat goed te kunnen beoordelen moet je op zijn minst wachten op de eerste video review of video van een revvende auto, en die beluisteren met een goede audioset. Natuurlijk kun je het geluid pas echt goed beoordelen als je hem in het echt hebt gehoord. En wat boeit het dat die Japanner sneller is? Ik snap die rivaliteit met de GT-R nooit zo. Een koper van een Porsche Turbo boeien die cijfers veel minder, die kijkt naar het totaalplaatje. Begrijp me niet verkeerd, ik vind de GT-R een mooie auto, maar die vergelijkingen met deze Porsche slaan wat mij betreft kant noch wal.
Bah, al die vooroordelen steeds terwijl je de auto nog niet eens in het echt hebt gezien en gehoord, laat staan gereden.
Wat een geweldige auto!
prachtbak deze auto. alleen ik zit te twijfelen of die spoiler omhoog moet maar het is alsnog een mooie auto. welke zal je eigenlijk eerder nemen turbo of gt3
Ja hoor, Porsche heeft het hem weer geflikt! Wat een plaatje is dit geworden! Normaal vind ik zilvergrijs nooit zo heel mooi staan, maar deze auto komt in deze kleur juist heel goed tot zijn recht! Zeker ook een mooie combinatie met het cremekleurige two tone interieur. Ik zou het wel weten als ik het geld had en de juiste leeftijd, deze moet het worden! Ik kijk nu al uit naar een rijtest van jullie, autoblog!
@germancarsftw: En hoe weet jij nou aan de hand van een paar gefotofopte plaatjes dat hij er in het echt ook goed uitziet.
Vooroordelen, vooroordelen… Bah bah!
Anyway, ik pak maar weer eens een boek…
@integralechubasco: Nou, ik denk dat je vanaf een plaatje toch een heel wat beter beeld hebt van hoe de auto er in het echt uit ziet, dan van het geluid vanaf een promotievideo. Maar goed, komt ie: Op de plaatjes ziet ie er in ieder geval prachtig uit, en ik verwacht dat hij er in het echt ongetwijfeld ook erg mooi uit zal zien en zal klinken. De tijd zal het echter leren, en zoals ik al aangaf ben ik erg benieuwd naar de eerste rijtests. Vooral de rijtests van Drive met Chris Harris zijn altijd erg goed!
@germancarsftw:
vooroordelen, vooroordelen..
Je heb blanke piemels, neger piemels dan een hele tijd niks …. En dan een piemel in een turbo S! Gewoon de langste.
Dikke bak voor de happy few! Dikke plus 1!
Hetzelfde als andere nieuwe Porsches