Ziehier, de nieuwe Porsche 911 (991) met turbopower. En hij is snel. Serieus snel.
Laten we eerst beginnen met het uiterlijk. De heupen zijn nog eens 28 mm breder geworden dan die van de 911 Carrera 4. Hij staat standaard op two-tone lichtmetalen 20-inch wielen, die op de Turbo S zijn bevestigd met een centrale wielmoer. Ook komt hij met full led-koplampen op de Turbo S, bij de reguliere Turbo is dit optioneel.
560 pk? Ja, 560 pk!
Onder de kap ligt de 3,8-liter zescilinder boxermotor die in de Turbo een nette 520 pk levert. De S-versie gaat daar nog eens ferm overheen met 40 extra paarden om je te trakteren op een totaal van 560 pk, die via een zeventraps PDK-transmissie naar de vier wielen worden gebracht, want zoals verwacht is de handbak voorgoed verleden tijd in de 911 Turbo. De topsnelheid komt uit op 318 km/u. En om het verbruik naar beneden te krijgen zit er een start/stop-systeem op en een nieuw thermomanagementsysteem. Hierdoor drinken beide versies op papier 9,7 liter peut per 100 km weg.
Porsche Traction Management (PTM)
Porsche zegt een nieuwe versie van het PTM te hebben ontwikkeld. Dit vierwielaandrijvingssysteem – met een elektronisch geregelde lamellenkoppeling – kan wanneer nodig nog meer kracht naar de voorwielen sturen. Ergo: meer grip. Het geeft de 911 Turbo met het optionele Sport Chrono Pakket Plus dan ook een 0-100 sprinttijd van 3,2 seconden. De Turbo S doet het zelfs in 3,1 seconden.
Alle wielen sturen mee
Zoals verwacht heeft de nieuwe 911 Turbo een meesturende achteras. Elektromechanische stelmotoren laten de achterwielen tot 50 km/u een fractie in de tegengestelde richting draaien. Boven de 80 km/u sturen de achterwielen juist mee met de voorwielen. Volgens Porsche levert dit meer stabiliteit op bij hoge snelheden en verlopen koerswisselingen ‘natuurlijker’. Bij het betere bochtenwerk zou het je ook van pas moeten komen, uiteraard.
Actieve aerodynamica
Een voorspoiler met drie pneumatisch verstelbare delen en een achterspoiler die in drie standen kan worden gezet. Ja, de 911 Turbo waagt zich aan bewegende flapjes. Hierdoor kunnen bestuurders zelf kiezen voor minimale weerstand of juist meer neerwaartse druk op de voor- en achteras. Porsche schept alvast op dat het ze goed heeft gedaan op de Nürburgring en claimt voor de Turbo S een rondetijd van “minder dan 7 minuten en 30 seconden”. Hoor je dat, Nissan?
Prijzen
De nieuwe Porsche 911 Turbo en Turbo S verschijnen eind september op de markt. De 911 Turbo is te koop vanaf €186.700. Wil je een Turbo S, dan gaat dit minimaal €220.500 kosten
UPDATE: De eerste beweegbeelden in combinatie met een dik motorgeluid, check het op Turbojunk.nl.
UPDATE 2: En nog een video, van de Turbo S in dit geval, KLIK!
155 reacties
Ik zou een head 2 head willen zien met de Carrera gt, puur om te zien hoe ver Porsche het dit keer heeft gemaakt.
“ga ga haten”.
De looks competitie wint hij imo. hands down van de GTR.
Prijs, prestaties, dagelijkse bruikbaarheid, 6cilinders, turbo, awd ….
Ze hebben dus best veel gemeen, misschien daarom…?
Het is opvallend dat Porsche maar meteen met de “S” komt. Normaal gesproken brengen ze dit later uit om weer eens aandacht te vragen voor hun “nieuwe” model.
Ook wel grappig om te zien dat ze vierwielbesturing d.m.v. hydromechanica tot stand brengen. Nissan innoveerde reeds met (ongeveer) dit systeem op de Skyline’s. Het zogehete ATTESA E-TS Pro. Met het huidige rekencapaciteit in auto’s kun je dit combineren met torque vectoring wat resulteert in iets bloedverziekend snels. :-P
@redactie: Wat leuk dat mijn oude schets aan de rechterzijde op deze webpagina zichtbaar is. (^^,)
lolwut?
Plastic hoeft niet altijd negatief te zijn. Volledig leer is gewoon fout. De gtr is bescheiden, net als de porsche!
Alcantara is het mooist, volgens mij wordt dat in meerdere porsches gebruikt..
Nooit!
1. plastic
2. de golf onder de sporcars
3. non sexy
4. stuk minder waardevast in vergelijking
5. je moet uit japan komen wil je er écht in kunnen sturen
6. tsja..genoeg lijkt me?
ps: GTR blijft een serieuze, ongekende koets, maar nu even in vergelijking met de 991 Turbo
Zal je verder in je waan laten ;)
Mooi is ie niet, snel als geen ander.
http://www.collegenet.nl/studiemateriaal/frames_verslagen.php?verslag_id=6157
YES
Die 3.1 klinkt mooi maar zal in de realiteit alleen maar sneller blijken
hoop dat m’n vraag een beetje duidelijk is 8)
En dat geeft natuurlijk een enorme bak extra stabiliteit @bmwe30325i
Porsche zal er met de ontwikkeling wel op hebben gepast dat ze de hoek bij bepaalde snelheden niet te groot maken op de achterwielen.
Is niet echt nieuw.
Honda had dit al in de jaren 80 in de prelude.
Maar zolang de achterwielen een kleinere (tegengestelde) uitslag hebben als de voorwielen, ga je gewoon de bocht om (weliswaar een beetje zijwaards)
Laat staan z’n systeem op een porsche turbo.
Porsche loopt hier gewoon gruwelijk achter ;)
;-)
Kheb niets tegen porsche maar het word saaier en saaier
De 911 bloedlijn komt uiteraard terug in andere modellen, dat is de designtaal van Porsche. Als je dat niet kunt waarderen, dan heb je Porsche simpelweg niet begrepen…
Maar ja, je moet wat overhebben voor ‘italiaanse passie’ hè.
Jij hebt overduidelijk nog nooit in een Porsche gereden pik, of je lult gewoon uit je nek.. Met je ‘niks spannends aan; .. wat rijd u?
Ot: het zal een serieuze goede auto zijn geworden, waarschijnlijk de nieuwe maatstaf. Toch is een Turbo nooit mooi. Een gewone Carrera is altijd nog te pruimen, maar de rest is sjonnie.
;-)
Wat ik juist waardeer aan de Turbo is dat ie heel braafjes van uiterlijke extra’s is voorzien. Enkel het hoognodige. Goede vriend van me heeft een 996 Turbo en als je niet beter weet, dus als leek, dan zie je gewoon een normale 911.
Alle heftige dikke vleugels en asobodywork bewaard Porsche meestal voor de GT3’s en GT2’s.
Hier staat dat de 997 turbo s de 0-100 in 2,7 seconden doet. Serieus snel…
Oh en de 2013 GT-R schijnt 0-100km/h in 2,7 te hebben gedaan… maar bewijs vond ik nog niet. En de Nismo uitvoering van de GT-R kon wel eens een stukje sneller zijn dan de 2013 auto… dus…
Filmpjes op jijbuis, yeah right….
Geen enkel bewijs dat die filmpjes kloppen of er niet gekloot is met het motormanagement.
Grappig om te zien, maar bewijs….
Je zegt het zelf al, niets anders dan een aanname. Ten eerste heeft Porsche nog geen tijd met deze auto gezet maar zeggen ze dat die onder de 7:30 zal liggen. Vervolgens ga jij er dan maar gemakshalve van uit dat die tijd zeker niet onder de tijd van je verafgode Nissan zal liggen. Nogmaals, zullen we eerst even de eerste echte ‘head to head’ afwachten alvorens je op hoogstonzekere zaken voor uit loopt?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind de GT-R ook echt een te vette auto hoor maar qua pure schoonheid, racingheritage en uitstraling, haalt hij het niet bij deze nieuwe 911 Turbo.
Overigens, ik hoef je geloof ik niet te wijzen op het type banden wat de GT-R gebruikte om zijn snelle tijd op de Ring neer te zetten?
Je gelooft toch niet echt dat ze er geen paar honderd snelle rondjes op hebben zitten he? Feit is dat je zou verwachten dat ze wel 10seconden sneller kunnen gaan dan de 997 turbo s deed… en daar lijkt het nog niet op.
Of mag ik dat niet “beweren”?
Wel een enorme bak dat tuners vanwege de hydraulische spoilers een groot probleem hebben qua ontwikkeling :) hopelijk ontmoedigt ze dat een beetje. Maar af-fabriek is ie best lelijk en over the top.
Nee, dit is niet de 911 voor mij. Als ik ‘m kon betalen.
Wat een prachtige wagen!!
Vermogen ‘slechts’ 30 pk erbij (koppel?), dus niet echt meer dan de GTR. Ik zien ergens dat het gewicht is afgenomen, wat betekend dus (eigenlijk altijd betekend) dat de auto zwaarder is geworden. Ik wordt ook niet heel opgewonden van een pneumatisch verstelbare spoiler een flapjes met vaste standen (waarom niet continu?). De vierwielaandrijving is nog steeds matig vergeleken met dat van de GTR.
Het voelt gewoon alsof Porsche niet alles uit de techniek probeert te halen en expres ruimte geeft voor een GT2 model of iets dergelijks. Het feit dat je vanaf het begin al kunt kiezen tussen een ‘gewone’ en ‘S’ vind ik al genoeg zeggen. (Niet alleen bij porsche hoor, ook de andere duitse fabrikanten doen dit met hun topmodellen)
(Ik lijk nu trouwens erg pro Nissan GT-R en tegen Porsche. Ik vind dat Porsche brilliante autos maakt (zoals de vorige turbo, de GT3 en Cayman), maar deze auto vind ik geldklopperij)
En dan nog je moet wel precies weten hoe de vorige eruit zag en dan goed op de details gaan letten, om het verschil te zien… Beetje net zoals VAG, oh wacht het is inmiddels VAG…
DE dead give away voor de turbo’s is natuurlijk die flinke luchtinlaten op de flanken en de gedestingeerde achterspoiler. En dat zie je van een kilometer afstand, als je tenminste allebei je ogen open hebt en niet bijziend bent…
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qcYHZ0uC8JU
Het is afwachten op de GT2 of die wel weer mooi wordt.
Laten we wel wezen, persoonlijke mening of niet, de 911 is door de jaren heen altijd een zeer geslaagd design geweest en daar heeft Porsche ook nu weer een paar stapjes bovenop weten te gooien. ;-)
Eind september komt ‘ie uit en de glazen bol bezitters weten al dat deze auto geen emotie voort brengt..
De ultieme kappersmobiel voor de hmsueel die zijn zaakjes goed voor elkaar heeft.
tot de 911 turbo cabrio uit is, that is…
Veilig vormgegeven
Kutgeluid
Niet sneller dan zijn directe rivaal, de GTR (reken maar dat de nissan 10 seconden sneller zal zijn op de ring. Dat is toch echt een afgang voor P).
meer statussymbool dan sportwagen, waar is dat rauwe van de eerste turbo’s?
Zag vandaag nog de aloude 458.Wat een heerlijk atmosferisch beest. Deze 911 zal snel vergeten worden. Niet meer dan een overgangsmodel naar hopenlijk iets beters. In tegenstelling tot de 458. Dat is er eentje waar over 50 jaar nog gesproken wordt. Maar ja appels en peren, he!
Bah, al die vooroordelen steeds terwijl je de auto nog niet eens in het echt hebt gezien en gehoord, laat staan gereden.
Vooroordelen, vooroordelen… Bah bah!
Anyway, ik pak maar weer eens een boek…
vooroordelen, vooroordelen..
Dikke bak voor de happy few! Dikke plus 1!