• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche 911R: irrelevant verzamelaarsobject

Auteur: Author, gepost 2 maart 2016 om 11:53 – 40 Reacties

Porsche 911R: irrelevant verzamelaarsobject


Het idee is leuk en de specs ook, maar verder een gemiste kans.

Waarom zou je immers een perfecte 991 bouwen (handbak, 4.0 boxer uit de GT3 RS met 500 pk) om ‘m vervolgens alleen aan een handjevol verzamelaars te verpatsen (duiding)? Uiteraard, we zien vaker speciaaltjes voorbijkomen die alleen aan de happy few worden verkocht, maar van Porsche verwacht je zoiets niet. Of in elk geval minder. Zeker als alle ingrediënten voor een absoluut feestnummer in één auto worden gepropt.

De GT3 RS zonder spoilers vlamt in 3,8 seconde naar 100 km/u en geeft pas bij 323 km/u de pijp aan Maarten. Dat doe je natuurlijk niet, want kilometers op de teller zijn niet goed voor de restwaarde. Hij weegt 1.370 kg en de prijs maakt niet uit; alle 991 exemplaren zijn reeds verkocht.

Met andere woorden: kijk nog effe goed naar de 911R want de eerstvolgende keer dat je er eentje spot is waarschijnlijk op een veiling. Over een jaar of 40.


Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • 911 R
    Wordt dit de allerduurste Porsche 911 ever ooit?
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
  • Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
    Porsche 911 documentaire nu gratis te zien

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 911R, 991, Autoshows, geneve, geneve-2016, Porsche, striping, wit

Vorig bericht: « 5 dingen die opvallen aan het design van de Levante
Volgend bericht: Ford Fiesta ST200: de heetste hatch van Genève »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkaah zegt

    2 maart 2016 om 11:57

    gemiste kans? lol..

    volgens mij zijn ze allemaal uitverkocht tinus

    http://www.loi.com/marketing

    Login om te reageren
    • Author zegt

      2 maart 2016 om 12:00

      @lekkaah: een rijdersauto bouwen die vervolgens in verzamelingen belandt en nooit of te nimmer de Nordschleife zal zien, vind ik een gemiste kans. Geld in het laatje van Porsche en de bijbehorende marketing boeien me niet. Het gaat me om de auto. Wellicht verschillen we daarin van mening. So be it.

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        2 maart 2016 om 12:02

        @MauritsH: …maar het is toch een bedrijf en geen stichting??

        bovendien, de meer keuze de beter voor de consument dunkt me

        Login om te reageren
        • Author zegt

          2 maart 2016 om 12:05

          @lekkaah: wat jij wil

          Login om te reageren
        • bmwe46csl zegt

          2 maart 2016 om 12:22

          @lekkaah: ook vanuit jouw opzicht is het een gemiste kans. Als ze er nog 100 bouwen, dan worden die ook wel verkocht.

          Login om te reageren
      • StijnB zegt

        2 maart 2016 om 12:06

        @MauritsH:
        991 exemplaren is ook niet zo weinig. Dus wees gerust binnen enkele weken zie je er al eentje op de NS rijden. Niet vergeten van de 993 RS zijn er ook maar 1040 gemaakt, en van de 968 CS ook maar 1500…

        Login om te reageren
        • StijnB zegt

          2 maart 2016 om 12:06

          @StijnB:
          Van de 996 RS zelfs maar 683…

          Login om te reageren
          • swid zegt

            3 maart 2016 om 00:06

            @StijnB: 924 carrera GT 406

            Login om te reageren
      • mashell zegt

        2 maart 2016 om 12:28

        @MauritsH: elke niet autonome auto is een rijdersauto. Rijderauto is gewoon een leeg begrip.

        Login om te reageren
    • tvklarenbosch zegt

      2 maart 2016 om 13:26

      @lekkaah: ik denk oprecht dat ze meer verdiend hadden als ze een ongelimiteerd aantal hadden gebouwd. Er is zo veel interesse in het ding. Het is een image builder

      Login om te reageren
  2. gtwillem zegt

    2 maart 2016 om 11:57

    Mooi gesproken @MauritsH!!! Als ze lef hadden was het gewoon een model in de line-up geweest. Eigenlijk een schande en zonde. Met een handbak.

    Het is wél de enige atmosferische 911 die nieuw verkocht wordt, dus Porsche heeft dat als USP verkocht.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      2 maart 2016 om 12:03

      @gtwillem: klopt helemaal. En dat is zo jammer! Misschien kunnen we nog een leuke Cayman in de toekomst verwachten die dit gat vult, een soort GT4 maar dan minder hardcore, wel lekker basic en zo. En dan geen gelimiteerde oplage….

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        2 maart 2016 om 12:08

        @dutchdriftking:
        Elke oplage is gelimiteerd, ze kunnen ze niet tot het einde der tijden bouwen, zoals ik hierboven al aangaf is 991 exemplaren ook niet zo weinig. Je zal ze dus genoeg kunnen spotten….

        Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        2 maart 2016 om 12:13

        @dutchdriftking: vroegah, vroegah. Kon je gewoon een Carrera met Club Sport pakket bestellen. Kocht je een kale Carrera, paar leuke opties, Club Sport pakketje en gaan!

        Login om te reageren
        • StijnB zegt

          2 maart 2016 om 12:16

          @gtwillem:
          Wanneer was dat ooit mogelijk?
          Van de 911 3.2 was de CS een afzonderlijk model, bij de 968 ook, bij de 993 RS werd het een pakket, dito bij de daaropvolgende GT3’s. Maar op een basis Carrera…?

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            2 maart 2016 om 12:28

            @StijnB: yup. Gewoon mogelijk, volgens mij zelfs tot de 997.2. Sowieso in de UK (ik lees alleen maar Engelse en Amerikaanse tijdschriften ;-)).

            Club Sport is altijd een optie/pakket. Nooit een uitvoering (alhoewel sommige importeurs dit wel zo brengen).

            Login om te reageren
            • StijnB zegt

              2 maart 2016 om 12:50

              @gtwillem:
              Sowieso houdt het slechts een rolkooi, grotere brandenblusser etc meer in. Bij de 993 RS had de CS ook steeds het opzichtig spoilerpakket en bij de 996 GT3 MKI (360pk) had de Club Sport ook een lichter vliegwiel.

              Maar euhm de rolkooi lijkt me moeilijk te combineren met de achterzitjes van een Carrera…

              Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      2 maart 2016 om 12:16

      @gtwillem: Is de GTS ook niet meer nieuw te krijgen?

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        2 maart 2016 om 12:30

        @berlinetta: GTS niet, GT3 ook niet en de GT3 RS ook niet. De enige atmosferische moteren kun je krijgen bij de Cayman (en S, GTS en GT4) en de Panamera GTS. En voor beide moet je snel zijn ;-).

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          2 maart 2016 om 12:42

          @gtwillem: Oh de Panamera GTS inderdaad! Dacht dat die ook al het V6-blok had, net als de Cayenne GTS. Jammer dat de Panamera m.i. niet moeder mooiste is, anders was dat misschien wel de ideale auto.

          Maar mocht ik een atmosferische Porsche hebben, dan is de Cayman alles wat ik me maar kan wensen. En het nieuwe turboblokje in de 911 is helemaal niet verkeerd. Ik denk dat het alleen maar meer recht doet aan hetgeen waar de 911 voor staat.

          Login om te reageren
  3. bmwm3gtr zegt

    2 maart 2016 om 12:02

    Echt zonde dat ze hem in beperkte aantallen verkopen (verkochten)

    Login om te reageren
  4. TimoBac zegt

    2 maart 2016 om 12:09

    Bijzonder goed punt. De perfecte auto bouwen, maar dan voor de lucky few. Zou andersom moeten zijn lijkt mij.

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      2 maart 2016 om 12:53

      @TimoBac: andersom? Een draak van een auto die betaalbaar is voor iedereen?

      Login om te reageren
      • TimoBac zegt

        2 maart 2016 om 12:55

        @dondeboer: haha, ik zie nu zelf ook dat het een beetje gek klinkt. Ik bedoelde eigenlijk een auto die iedereen wil, zoals deze, gewoon in massa productie nemen, en auto’s die niet iedereen wil, zoals de GT3RS etc. gelimiteerd uitbrengen.

        Login om te reageren
        • StijnB zegt

          2 maart 2016 om 13:05

          @TimoBac:
          De prijs en beperkte productierun zou ze toch gelimiteerd maken. Een funcar voor eenieder is er ook, heet BRZ of GT86…

          Login om te reageren
  5. kilum zegt

    2 maart 2016 om 12:13

    Waar kun je de schrijver @mauritsh plusjes geven? euh.. Dan hier maar. +1

    Login om te reageren
  6. pinut187 zegt

    2 maart 2016 om 12:13

    Jammer van die rode striping en de gelimiteerde uitgave….

    Login om te reageren
  7. harrie zegt

    2 maart 2016 om 12:18

    Gewoon levels inbouwen, maximale power die in stappen van 10.0000 km unlocked wordt.

    Login om te reageren
  8. lekbak zegt

    2 maart 2016 om 12:25

    Ik snap dit ook niet. Als ze dit model gewoon in de prijslijst zetten verkopen ze er waarschijnlijk enkele duizenden. Dat levert toch veel meer op dan 991 exemplaren met wat meer marge? Of denk ik nou te beperkt.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      2 maart 2016 om 12:46

      @lekbak: Maar in dat geval worden deze auto’s minder zeldzaam en gaan ze in de toekomst voor veel minder onder de hamer. Nu dit speciale, gelimiteerde modellen zijn, zal er in de toekomst veel meer publiciteit omtrent deze modellen zijn. Dat is hoe ik het zie als ik de bril van het Porsche-bestuur op zet.

      Als ik mijn eigen bril opzet, zie ik gewoon een verzamelaars-Porsche die helemaal niet zo leuk is als ik had gehoopt.

      Login om te reageren
  9. gerjan zegt

    2 maart 2016 om 12:25

    Ach wat is zonde. Het nou niet bepaald een mooie auto. Porsche is de weg helemaal kwijt met de modellen. Straks de cayman weg en dan hebben ze geen mooie nieuwe auto’s meer.

    Login om te reageren
  10. erwh zegt

    2 maart 2016 om 12:28

    Inderdaad irrelevant en ik vraag me af of dit soort auto’s die gemaakt lijken te zijn als verzamelobject dat uiteindelijk wel echt worden. Nu belanden ze in stallingen en krijgen ze niet de kans om een legende op te bouwen omdat er niet mee wordt gereden.

    Login om te reageren
    • KUYL zegt

      2 maart 2016 om 13:22

      @erwh: Inderdaad zoals je zegt, gewoon de wereld op zijn kop. Dat hele “limited edition” is gewoon kansloos. Iets dat de rode en paarse broeken hebben verzonnen. Die zagen dat de homologatie modellen voor de motorsport en auto`s van vroeger met de mooie en hardcore opties later veel geld waard zijn geworden. Nu proberen ze dat geforceerd en achterstevoren er door te drukken.

      Men moet gewoon net als vroeger zijn 911 zelf samen kunnen stellen (ook zoals deze 911R dus). Als dat vroeger kon dan kan dat met alle vorderingen en automatisering nu zeker weten. Dan worden dit soort auto`s vanzelf ook wel klassiekers. Want er zijn nu eenmaal niet zo veel mensen die echt mooie en gewaagde 911`s bestellen. Bijna allemaal een grijze of zwarte 4S. Bijkomend voordeel is dan dat ze door echte liefhebbers gekocht worden en daarom ook nog eens asfalt en daglicht zullen zien.

      Login om te reageren
  11. sten911 zegt

    2 maart 2016 om 12:51

    Zal allemaal wel meevallen, de gt3 rs 4.0 was vaak zat op het circuit te vinden

    Login om te reageren
  12. jorden zegt

    2 maart 2016 om 12:54

    een standaard 911 carrera is voor nog geen 1% van de wereldbevolking weggelegd. Een 2,5 ton special voor nog minder mensen én dan heb je nog mensen die niet van auto’s houden of niet van Porsche. Dan vind ik een kleine 1000 exemplaren eigenlijk best veel.
    Had Porsche de mensheid dan moeten zegenen met een 911R die voor 250 eur p/m te leasen is? Omdat we allemaal moeten meemaken hoe goed een 911R rijdt.
    en voor de spotters is er hoop, er worden ook regelmatig Laferrari’s, 918’s en P1’s gespot. Ook een F12 tdf wordt in NL en BE gespot. Dus echt niet alles verdwijnt in garages.

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      2 maart 2016 om 13:05

      @jorden:
      Eindelijk iemand die het snapt!

      Login om te reageren
  13. crusader zegt

    2 maart 2016 om 13:04

    Is wel relevant. Dit is gewoon een antwoord op oude Porsches die aangepakt worden door Magnus Walker of Singer…. Dit is een moderne 911 in een meer retro jasje met ook de ziel erin zoals Magnus Walker of Singer hem willen. En jij denkt dat ie enkel in verzamelingen terecht komt, niets is minder waar, van alle sportwagens worden Porsches, zelfs de oude het meest gereden.

    Login om te reageren
  14. 100octane zegt

    2 maart 2016 om 14:02

    De GT-divisie v Preuninger is niet erg groot. Er wordt ook rekening gehouden met productiecapateit. En ze brengen veel verschillende ‘limited editions’ uit. Of ze later allemaal grof geld gaan waard zijn is op heden koffiedik kijken. De R wat mij betreft wel.

    Login om te reageren
  15. reistje zegt

    2 maart 2016 om 14:18

    Hij is perfect, echt een droomauto. Verder ben ik het eigenlijk eens dat ik het een slechte zaak vind dat de handbak limited edition is. Dat er een limited edition is met wat aanpassingen vind ik geen probleem. Maar dit zijn gewoon Ferrari-praktijken.

    Login om te reageren
  16. KUYL zegt

    2 maart 2016 om 14:19

    Mooi stukje van Jalopnik trouwens over de 991R:

    http://jalopnik.com/the-porsche-911r-is-bullshit-compared-to-the-corvette-g-1762265198

    Mag wel toch Autoblog? Doen jullie zelf wel vaker namelijk ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North