Porsche 911R: irrelevant verzamelaarsobject

Auteur: , 40 Reacties

Het idee is leuk en de specs ook, maar verder een gemiste kans.

Porsche 911R: irrelevant verzamelaarsobject

Waarom zou je immers een perfecte 991 bouwen (handbak, 4.0 boxer uit de GT3 RS met 500 pk) om ‘m vervolgens alleen aan een handjevol verzamelaars te verpatsen (duiding)? Uiteraard, we zien vaker speciaaltjes voorbijkomen die alleen aan de happy few worden verkocht, maar van Porsche verwacht je zoiets niet. Of in elk geval minder. Zeker als alle ingrediënten voor een absoluut feestnummer in één auto worden gepropt.

De GT3 RS zonder spoilers vlamt in 3,8 seconde naar 100 km/u en geeft pas bij 323 km/u de pijp aan Maarten. Dat doe je natuurlijk niet, want kilometers op de teller zijn niet goed voor de restwaarde. Hij weegt 1.370 kg en de prijs maakt niet uit; alle 991 exemplaren zijn reeds verkocht.

Met andere woorden: kijk nog effe goed naar de 911R want de eerstvolgende keer dat je er eentje spot is waarschijnlijk op een veiling. Over een jaar of 40.




40 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
gemiste kans? lol..

volgens mij zijn ze allemaal uitverkocht tinus

http://www.loi.com/marketing
@lekkaah: een rijdersauto bouwen die vervolgens in verzamelingen belandt en nooit of te nimmer de Nordschleife zal zien, vind ik een gemiste kans. Geld in het laatje van Porsche en de bijbehorende marketing boeien me niet. Het gaat me om de auto. Wellicht verschillen we daarin van mening. So be it.
@MauritsH: …maar het is toch een bedrijf en geen stichting??

bovendien, de meer keuze de beter voor de consument dunkt me
@lekkaah: wat jij wil
@lekkaah: ook vanuit jouw opzicht is het een gemiste kans. Als ze er nog 100 bouwen, dan worden die ook wel verkocht.
@MauritsH:
991 exemplaren is ook niet zo weinig. Dus wees gerust binnen enkele weken zie je er al eentje op de NS rijden. Niet vergeten van de 993 RS zijn er ook maar 1040 gemaakt, en van de 968 CS ook maar 1500…
@StijnB:
Van de 996 RS zelfs maar 683…
@StijnB: 924 carrera GT 406
@MauritsH: elke niet autonome auto is een rijdersauto. Rijderauto is gewoon een leeg begrip.
@lekkaah: ik denk oprecht dat ze meer verdiend hadden als ze een ongelimiteerd aantal hadden gebouwd. Er is zo veel interesse in het ding. Het is een image builder
Mooi gesproken @MauritsH!!! Als ze lef hadden was het gewoon een model in de line-up geweest. Eigenlijk een schande en zonde. Met een handbak.

Het is wél de enige atmosferische 911 die nieuw verkocht wordt, dus Porsche heeft dat als USP verkocht.
@gtwillem: klopt helemaal. En dat is zo jammer! Misschien kunnen we nog een leuke Cayman in de toekomst verwachten die dit gat vult, een soort GT4 maar dan minder hardcore, wel lekker basic en zo. En dan geen gelimiteerde oplage….
@dutchdriftking:
Elke oplage is gelimiteerd, ze kunnen ze niet tot het einde der tijden bouwen, zoals ik hierboven al aangaf is 991 exemplaren ook niet zo weinig. Je zal ze dus genoeg kunnen spotten….
@dutchdriftking: vroegah, vroegah. Kon je gewoon een Carrera met Club Sport pakket bestellen. Kocht je een kale Carrera, paar leuke opties, Club Sport pakketje en gaan!
@gtwillem:
Wanneer was dat ooit mogelijk?
Van de 911 3.2 was de CS een afzonderlijk model, bij de 968 ook, bij de 993 RS werd het een pakket, dito bij de daaropvolgende GT3’s. Maar op een basis Carrera…?
@StijnB: yup. Gewoon mogelijk, volgens mij zelfs tot de 997.2. Sowieso in de UK (ik lees alleen maar Engelse en Amerikaanse tijdschriften ;-)).

Club Sport is altijd een optie/pakket. Nooit een uitvoering (alhoewel sommige importeurs dit wel zo brengen).
@gtwillem:
Sowieso houdt het slechts een rolkooi, grotere brandenblusser etc meer in. Bij de 993 RS had de CS ook steeds het opzichtig spoilerpakket en bij de 996 GT3 MKI (360pk) had de Club Sport ook een lichter vliegwiel.

Maar euhm de rolkooi lijkt me moeilijk te combineren met de achterzitjes van een Carrera…
@gtwillem: Is de GTS ook niet meer nieuw te krijgen?
@berlinetta: GTS niet, GT3 ook niet en de GT3 RS ook niet. De enige atmosferische moteren kun je krijgen bij de Cayman (en S, GTS en GT4) en de Panamera GTS. En voor beide moet je snel zijn ;-).
@gtwillem: Oh de Panamera GTS inderdaad! Dacht dat die ook al het V6-blok had, net als de Cayenne GTS. Jammer dat de Panamera m.i. niet moeder mooiste is, anders was dat misschien wel de ideale auto.

Maar mocht ik een atmosferische Porsche hebben, dan is de Cayman alles wat ik me maar kan wensen. En het nieuwe turboblokje in de 911 is helemaal niet verkeerd. Ik denk dat het alleen maar meer recht doet aan hetgeen waar de 911 voor staat.
Echt zonde dat ze hem in beperkte aantallen verkopen (verkochten)
Bijzonder goed punt. De perfecte auto bouwen, maar dan voor de lucky few. Zou andersom moeten zijn lijkt mij.
@TimoBac: andersom? Een draak van een auto die betaalbaar is voor iedereen?
@dondeboer: haha, ik zie nu zelf ook dat het een beetje gek klinkt. Ik bedoelde eigenlijk een auto die iedereen wil, zoals deze, gewoon in massa productie nemen, en auto’s die niet iedereen wil, zoals de GT3RS etc. gelimiteerd uitbrengen.
@TimoBac:
De prijs en beperkte productierun zou ze toch gelimiteerd maken. Een funcar voor eenieder is er ook, heet BRZ of GT86…
Waar kun je de schrijver @mauritsh plusjes geven? euh.. Dan hier maar. +1
Jammer van die rode striping en de gelimiteerde uitgave….
Gewoon levels inbouwen, maximale power die in stappen van 10.0000 km unlocked wordt.
Ik snap dit ook niet. Als ze dit model gewoon in de prijslijst zetten verkopen ze er waarschijnlijk enkele duizenden. Dat levert toch veel meer op dan 991 exemplaren met wat meer marge? Of denk ik nou te beperkt.
@lekbak: Maar in dat geval worden deze auto’s minder zeldzaam en gaan ze in de toekomst voor veel minder onder de hamer. Nu dit speciale, gelimiteerde modellen zijn, zal er in de toekomst veel meer publiciteit omtrent deze modellen zijn. Dat is hoe ik het zie als ik de bril van het Porsche-bestuur op zet.

Als ik mijn eigen bril opzet, zie ik gewoon een verzamelaars-Porsche die helemaal niet zo leuk is als ik had gehoopt.
Ach wat is zonde. Het nou niet bepaald een mooie auto. Porsche is de weg helemaal kwijt met de modellen. Straks de cayman weg en dan hebben ze geen mooie nieuwe auto’s meer.
Inderdaad irrelevant en ik vraag me af of dit soort auto’s die gemaakt lijken te zijn als verzamelobject dat uiteindelijk wel echt worden. Nu belanden ze in stallingen en krijgen ze niet de kans om een legende op te bouwen omdat er niet mee wordt gereden.
@erwh: Inderdaad zoals je zegt, gewoon de wereld op zijn kop. Dat hele “limited edition” is gewoon kansloos. Iets dat de rode en paarse broeken hebben verzonnen. Die zagen dat de homologatie modellen voor de motorsport en auto`s van vroeger met de mooie en hardcore opties later veel geld waard zijn geworden. Nu proberen ze dat geforceerd en achterstevoren er door te drukken.

Men moet gewoon net als vroeger zijn 911 zelf samen kunnen stellen (ook zoals deze 911R dus). Als dat vroeger kon dan kan dat met alle vorderingen en automatisering nu zeker weten. Dan worden dit soort auto`s vanzelf ook wel klassiekers. Want er zijn nu eenmaal niet zo veel mensen die echt mooie en gewaagde 911`s bestellen. Bijna allemaal een grijze of zwarte 4S. Bijkomend voordeel is dan dat ze door echte liefhebbers gekocht worden en daarom ook nog eens asfalt en daglicht zullen zien.
Zal allemaal wel meevallen, de gt3 rs 4.0 was vaak zat op het circuit te vinden
een standaard 911 carrera is voor nog geen 1% van de wereldbevolking weggelegd. Een 2,5 ton special voor nog minder mensen én dan heb je nog mensen die niet van auto’s houden of niet van Porsche. Dan vind ik een kleine 1000 exemplaren eigenlijk best veel.
Had Porsche de mensheid dan moeten zegenen met een 911R die voor 250 eur p/m te leasen is? Omdat we allemaal moeten meemaken hoe goed een 911R rijdt.
en voor de spotters is er hoop, er worden ook regelmatig Laferrari’s, 918’s en P1’s gespot. Ook een F12 tdf wordt in NL en BE gespot. Dus echt niet alles verdwijnt in garages.
@jorden:
Eindelijk iemand die het snapt!
Is wel relevant. Dit is gewoon een antwoord op oude Porsches die aangepakt worden door Magnus Walker of Singer…. Dit is een moderne 911 in een meer retro jasje met ook de ziel erin zoals Magnus Walker of Singer hem willen. En jij denkt dat ie enkel in verzamelingen terecht komt, niets is minder waar, van alle sportwagens worden Porsches, zelfs de oude het meest gereden.
De GT-divisie v Preuninger is niet erg groot. Er wordt ook rekening gehouden met productiecapateit. En ze brengen veel verschillende ‘limited editions’ uit. Of ze later allemaal grof geld gaan waard zijn is op heden koffiedik kijken. De R wat mij betreft wel.
Hij is perfect, echt een droomauto. Verder ben ik het eigenlijk eens dat ik het een slechte zaak vind dat de handbak limited edition is. Dat er een limited edition is met wat aanpassingen vind ik geen probleem. Maar dit zijn gewoon Ferrari-praktijken.
Mooi stukje van Jalopnik trouwens over de 991R:

http://jalopnik.com/the-porsche-911r-is-bullshit-compared-to-the-corvette-g-1762265198

Mag wel toch Autoblog? Doen jullie zelf wel vaker namelijk ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).