Porsche 912, is het tijd voor een nieuwe viercilinder 911?

Auteur: , 50 Reacties

Tussen 1965 en 1969 verkocht Porsche de 912. De koets van een 911, maar dan met de viercilinder uit de 356. Een stukje geschiedenis, gevolgd door een actuele vraag: moet Porsche de 912 laten terugkeren?

Porsche 912

In 1963 moest de zescilinder Porsche 911 de 356 opvolgen. Dat was een moeilijke taak, want de 911 was flink duurder dan zijn voorganger. Deze bleef nog tot 1965 in productie, maar was toen echt aan vervanging toe. Om klanten enigszins tegemoet te komen, besloten ze bij Porsche een viercilinder in de 911 te hangen. De 912 was geboren.

Er werd nog even getwijfeld om een compleet nieuwe viercilinder te ontwikkelen op basis van de 2.0 zescilinder boxer uit de 911 of de 356-motor op te boren tot 1.8-liter. Beide opties werden te duur bevonden -de 912 moest immers betaalbaar blijven- en dus werd de oude vertrouwde 1.6 Type 616-motor in het achterste van de 911 gehangen. Met 90 pk geen krachtpatser, maar in de 965 kg lichte 912 voldoende om vlot te kunnen rijden.

De 912 was een groot succes, in eerste instantie werden er zelfs meer van verkocht dan van de 911. Om de prijs zo laag mogelijk te houden, was de 912 niet alleen minder krachtig, maar ook minder luxe uitgerust. Zo had de 912 maar drie tellers in plaats van vijf, geen chromen wieldeksels en ook geen houten stuur. Allemaal luxe die onze snorren ook wel konden ontberen, de 912 heeft als Targa gediend bij de Rijkspolitie.

Porsche 912E

In 1969 trok Porsche de stekker uit de 912, de productiecapaciteit moest worden gebruikt voor de geflopte 914/6 en vanwege de 914/4 en de 911T als zescilinder instapper was er ook minder ruimte in het aanbod van Porsche voor de 912. Helemaal het einde voor de 912 was het niet, in 1975 en 1976 werd in Stuttgart speciaal voor de Amerikaanse markt de 912E gebouwd (foto hierboven). Ook hier een viercilinder achter de achteras, maar ditmaal was het geen Porsche-blok maar een luchtgekoelde VW-motor met 86 pk. De auto moest het gat opvullen dat ontstond door het uit productie gaan van de 914, maar het nog niet klaar zijn van de 924.

Voor de 718 Boxster heeft Porsche weer een fraaie viercilinder boxer (foto hieronder) geconstrueerd. Deze vervult in de 718 Boxster en later in de 718 Cayman natuurlijk de rol van instapper, maar zou het geen goed idee zijn dit blok ook in de 911 te hangen? Je zou kunnen betogen dat zo’n 912 te veel in het vaarwater komt van de Boxster en Cayman. Aan de andere kant, die hadden tot voor kort ook al hetzelfde blok als de 911 en dat was nooit een probleem. En als de viercilinder in de Boxster past, waar voorheen de zescilinder in lag, dan moet hij zonder veel moeite ook in de 911 te hangen zijn. Momenteel kost de goedkoopste 911 115.100 euro, hoe mooi zou het zijn als de 912 net onder de ton zou blijven? Ik zeg: bouwen die 912!

Porsche Boxer



50 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Hier alvast een potentiele afnemer om x aantal jaar (lees minder dan tien). Zeker als ie de rest van de filosofie ook enigszins kan volgen: licht en eenvoudig. Met een 250 tot kleine 300pk zal zo een 912 vast uitstekend sturen en meer vermogen gebruik je toch uiterst zelden.
-edit: scherp! Is inmiddels gefixt-
Maar een Cayman is toch gewoon een 4cyl 911?
@JamesBond007: Een cayman is altijd zescilinder geweest en de motor zit in het midden op de plaats waar je achterbank zit in een 911.
De nieuwe 718 Cayman *wordt* een viercilinder turbo wanneer ie de weg op komt.
@jamesbond007: neen, belangrijkste verschil is de plaatsing van de motor.
Waar de motor bij de 911 achterin ligt, is de Cayman een model met zogenoemde middenmotor, dit is technisch gezien een voordeel
@jamesbond007: maar dan met de motor op de perfecte plaats!
@dave: Voor een achterwielaangedreven wagen heeft de motor achter anders ook een paar grote voordelen:
– Zeer goed achterwieltractie door ‘weight transfer’ (nl?) waardoor bijna al het dynamisch gewicht over de achterwielen komt.
– Perfecte remverdeling weerom door weight transfer waardoor alle vier remmen kunnen bijdragen ipv voornamelijk de voorste (soort van 4wb).
– Plaats voor een achterbank…

In de bochten is het minder ideaal, maar dat is ondertussen opgelost. Tis niet dat een 911 nooit een race gewonnen heeft, vaak genoeg tegen middenmotors ook.
@jamesbond007: belangrijkste verschil voor mij is de achterbank om onze kleine gezinsleden mee te nemen bij een tripje!
Goeie, @dizono. Ik zat te kijken naar de specs van de 718 Boxster (S) en dat is een potent blokje… Qua prestaties zit je op 996/997 niveau, wat best indrukwekkend is voor een auto welke om en nabij de 70-80k gaat kosten. Dit zijn van die ideeën die goed werken, maar totaal niet in lijn zijn met wat de Porsche Marketing Afdeling van plan is. 718 is vierpits, 911 zespits. De 912 was er om het gat onder de 911 op te vullen, dat geef je zelf al aan. De 718 Boxster en Cayman doen dat nu uitstekend, dus een goedkopere 911 (912) gaat er denk ik niet komen.

Zelfde als de 911R dat zou een uitgeklede back to basics 911 worden. Een Carrera S met powerkit, handbak, strak onderstel en nul opties. Uiteindelijk gaat dat dus een GT3 worden met handbak, zonder spoiler, voor een flinke meerprijs. En ze zijn al verkocht. Dus kom ik weer terug bij mijn oude advies. Koop een 911 Carrera. Standaard. Indisch rood zonder opties. Ultieme 911 ervaring.
@gtwillem: eensch. Standaard manuele 911. Met sper als die er niet al op zit. Klaar.
@Onehp: sper is optioneel, alhoewel se standaard Carrera hem niet direct nodig heeft. Als je het sper besteld, zit je meteen vast aan PTV en PASM.
Ik ben niet vd downsizing,ik hou van Big !!!
@till: je portemonnee alleen niet.
@jaguarjunk: daar weet jij niks van
Reed de politie alleen in 912 targa viercilinders? Of reed de rijkspolitie ook in de echte 911?
@retsok: later reden ze 911
@retsok:
En + En !
Liever een luchtgekoelde 6 cilinder als basis model..
@norge: Ik neem aan dat we allemaal bekend zijn met hetgeen wat mogelijk is qua verbrandingsmotor? Het is dít of een elektromotor ;-). Atmosferisch en handbak zijn bijna net zo antiek als carburateur en spaakwielen… Laten we blij zijn met wat we nog hebben ;-)
@gtwillem: Ja precies beide zijn net zoals carburateurs zo gek nog niet.
@gtwillem: voor een sportwagen zijn carburateurs nog altijd ongeëvenaard wat beleving betreft. Ze kunnen ook nog wel aan de eisen voldoen maar dat is wel lastig, en het vermogen zal niet optimaal zijn. Zelfde met luchtgekoeld, kan ook nog prima maar de rek was er uit dus zijn ze ermee gestopt (lees: het was goedkoper om veel uit een watergekoelde motor te halen).
Nee. Als je hoort hoe een GT3 RS nu klinkt, of de Cayman GT4, die beleving gaat een 4pitter nooit geven. Qua snelheid en vermogen zal het wel goedkomen. Daarom koop ik over 10 jaar wel een laatste Boxer of Cayman met zespitter.
@trustmeiamanengineer: ik heb een video van Autoweek gezien, die 4 pitter klinkt geweldig!
@dutchdriftking: autoweek….. Verrader.
@trustmeiamanengineer: s2000 heeft vierpitter…
@trustmeiamanengineer: over 10 jaar!? Howly cow…ik weet niet of je dan nog met een handbestuurde auto de weg op mag. :)
Er zijn maar 4 porsches die ik echt mooi vind:

356
993
944
Carerra GT.

Een 4 cilinder in een porsche? Als de prijs echt omlaag gaat, waarom niet? Ik zie liever een porsche dan een golf op straat.
@dragonforce: haha duidelijk verhaal ja!
@dragonforce: ik dus niet. Wat is er dan nog exclusief aan. Porsche doet het nu leuk, ik denk dat zij er niet veel meer uit kunnen halen
Ben je wel goed. Dan is toch alle magie van zo’n 911 af… Een 4 cilinder.. Pfff
He psst, mijn 912 heeft echt 5 tellers en Fuchs velgen als originele optie ;). De vroege versies hadden inderdaad 3 tellers (de hele vroege zelfs dashboard in kleur en 356 tellers). Er was zelfs een 5 bak leverbaar, en in 69 is het van een SWB naar LWB gegaan.
@madvillain: de 912 was inderdaad een kale 911, maar al vanaf het begin. Kon je 5 tellers krijgen ook in 1964, en fuchs uiteraard en een 5 bak
“hoe mooi zou het zijn als de 912 net onder de ton zou blijven?” Een 4 cilinder voor een kleine ton!?!?! Dan heb je ze niet op een rijtje hor, sorry
@jorden: en jij maar denken dat het blok de prijs bepaalt.. Wat dacht je van de rest van de auto + ontwikkeling wat ook terugverdiend moet worden?
@flightom: nee dat denk ik ook niet. Maar de 911 is ontwikkeld met het oog op hoge vermogens. Bij een 4 cilinder 911van een ton, is in mijn ogen de prijs/auto verhouding compleet scheef. Wanneer je dan ook nog eens een concurrent als de F-type er bij pakt…
Hmm… Nope. Porsche gooit haar eigen ruiten al in door een Cayman GT4 aan te bieden, een technisch betere auto dan elke 911GTx (RS) versie dan ook. De enige reden om een 911 te kopen is status en de zescilinder, welke zullen worden verbannen uit de Cayman en Boxter. Daarom zal een 911 viercilinder geen enkele toegevoegde waarde hebben ten opzichte van een midden geplaatste viercilinder.
@m550d: niet helemaal waar. De cayman is een betere basis, maar porsche zorgt er wel voor dat de 911 alsnog beter is door de cayman niet maximaal te ontwikkelen. Op die manier is er toch een (kunstmatige) reden om een 911 te kiezen.
@dizono
Ik zal niet gauw kritiek leveren op je schrijfsels, maar dit? Laat ik het maar wijten aan het late vrijdagavond tijdstip en/of aan de afsluiting van een drukke werkweek in een gezellige bruine kroeg met een niet nader te noemen aantal vaasjes.;-) Maar ik heb het toch echt meerdere malen terug moeten lezen om precies te kunnen begrijpen wat je bedoelde. En dat lag niet aan het door mij genuttigde aantal vaasjes.
Nee, ik zou willen adviseren om de chronologie van het hele verhaal nog eens door te nemen voordat je het definitief plaatst. Zou de duidelijkheid beslist ten goede komen.
OT: Mijn mening: Laat het achterwege om de 911 dmv een 4-cylinder terug te brengen naar een niveau waardoor hij zogenaamd breder verkocht zou kunnen worden. Iedereen die Porsche wil rijden komt binnen het huidige gamma beslist aan zijn trekken. Ook budgetair gezien. En het zijn stuk voor stuk uitstekende sportscars. Ik ben zelfs van mening dat je qua prijs/kwaliteit-verhouding niets beters kunt vinden. Tenzij je voor hetzelfde geld meer exclusiviteit zoekt. En of dat dan uiteindelijk beter is valt nog zeer te betwijfelen.
De 912 was een poging tot vergroting van de afzet die misschien paste in die tijd. Maar we hebben het nu wel over ca. 50 jaar geleden en ik denk er zeker met nostalgische gevoelens aan terug. Maar wat toen voor een totáál andere markt onder totáál andere omstandigheden gold, kan nu niets meer opleveren. Ik denk zelfs dat een 4-cylinder in een 911 het imago in negatieve zin zou aantasten. Mijn advies: Niet doen! Never! Nie! Hörst du?!
via iPhone app
Nee, het is tijd voor een nieuwe mooie porsche, waarvan de 912 de laatste was
Een porsche mag niet goedkoper worden. Hij is al niet te duur voor wat je krijgt. Anders gaat je doelpubliek zich op andere producten richten. Laten we een 912 een prutsporsche noemen, zo ook een 4 cyl 911. Geluid is een wezenlijk onderdeel vd ervaring. Stel je voor dat in bed een plank ligt met een gat in. Absoluut no way voor mij. Heiligschennis.
Een betaalbare 911 voor net onder een ton, want dan is het voor iedereen ineens bereikbaar? Jaja. Als je net geen ton kunt uitgeven aan een 4 cilinder dan kun je ook 115k uitgeven aan een 6 cilinder.

Heel stuk maar heb nog geen goede reden kunnen vinden om de 4 cilinder in de 911 te hangen.
De 911 is niet het instap model. Daarom zie ik het niet gebeuren.
iedereen die van Porsche houdt, kan onderstaand beter NIET lezen

De 912 was een lachertje in Europa, die wilde je niet.

In de States was het een heel ander verhaal en heerste er een heel andere cultuur;
Die waren stapel steen rijk, kinderen KREGEN een Porsche of een MG voor hun high-school graduation, daar was het gewoon een dingetje, niet die mythische proporties die wij eraan gaven.
Mijn Tante in de States zat in het vastgoed en had gewoon een 230SL en een Rooie E-type.
Dat was redelijk normaal daar, zo’n ding kostte in verhouding weinig.

En die 912 was ontwikkeld voor de jeugd, niet voor de serieuze Porsche fan, die eigenlijk gelijk voor L*L reed met zijn 911, de wagen zag er immers krek eender uit.
Alleen waren de Mustang, de Camaro, de Firebird, de Plymouth Barracuda, de MG-B, de TR4A een Sunbeam Alpine, een Alfa Spider en een 124 Spider gewoon een heel stuk sneller dan jij in je 912.
Zelfs je moeder’s Buick Riviera en Pa’s Oldsmobile 98 waren een stuk rapper dan de 912 !
Je reed dus eigenlijk in een wagen die van het kaliber “Oh Annie, ik wil wel maar ik kannie’ was, eigenlijk is de 912 er al, alleen veel en veel beter en slimmer gemaakt in de gedaante van de Boxter en de Cayman.
En dat vriendjes en vriendinnetjes is een veel wijzer besluit geweest, de 911 is langzaam geëvolueerd richting de supercar, de Cayman is er voor de gewone sterveling, wat wil je nog meer ?
@desjonnies: wat ik zou willen? Liever een 911 met viercilinder en een Cayman met zespitter dan vice versa. Zo’n 911 is in basistrim toch meer een GT, waar de Cayman alles heeft om een volbloed sportwagen te zijn.
Hier trouwens de eerste serie Plymouth Barracuda, hier te lande vrij onbekend :

https://ccco.s3.amazonaws.com/kb_photos/81/650_1965_Plymouth_Barracuda-02-03_low_res.jpeg

En de Sunbeam Alpine die in de States ook met een Ford V8 werd geleverd onder de toepasselijke naam Tiger’ als echt KANON : de omgekeerde Porsche wereld dus !

http://bestcarmag.com/sites/default/files/1550849sunbeam_alpine_1960_pictures_1.jpg
@desjonnies: De Tiger is briljant. Zo’n joekel van een motor in zo’n klein wagentje. Da’s altijd lachen. Die Baracuda ‘Glassback’ kan me minder bekoren, liever een Avanti als het dan toch een coupé uit die jaren moet zijn.
Van mij de 912 weer terug komen.
Nee, want: De 912 is voortgekomen uit het idee een goedkoper alternatief voor de 911 te bieden. In het huidige modellengamma heeft Porsche die modellen al (met vierpitters) in de vorm van een 718 Boxster en 718 Cayman. Qua prestaties zitten die wagens in de snellere uitvoeringen gewoon dicht tegen een standaard 911 Carrera aan, en als je een beetje losgaat op de optielijst kom je qua prijsniveau ook al snel in de buurt of over de prijs van een 911. Een 911 met vierpitter kan daarom ook alleen maar nadelig uitpakken voor Porsche. Je krijgt ofwel de situatie waarin hij 718 modellen modellen kannibaliseert (en daarbij het merk 911 een stuk toegankelijker/laagdrempeliger maakt), of een situatie waarbij de klant blijft vasthouden aan de 718 en Porsche tijd en ontwikkeling in een model steekt dat amper verkoopt.

Ja want: De opvolger van de 991, die ergens in 2018 debuteert, krijgt volgens de geruchten een (plug-in) hybride versie. Een hybride vereist accu’s en elektromotoren en dat voegt redelijk wat gewicht toe aan een auto. Om gewicht te besparen, zou het dan verstandig zijn om het kleinere en lichtere viercilinder blok uit de 718 aan dat elektrische pakket te koppelen in plaats van een van de zescilinders die ze in de schappen hebben liggen. Bovendien heb je met het blok uit de 718 of 718 S 300 of 345pk’s in je auto liggen. Voeg daar nog een pk of 100 uit het elektropakket aan toe en je hebt gewoon een hele toffe auto met 911 waardige specs, die niet zo spotgoedkoop is dat hij de 718 in de weg gaat zitten.
Een model onder de 718 zou beter zijn voor mijn geldbeugel…..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).