Porsche noemt de Boxster en Cayman vanaf nu officieel 718. De open Boxster is de eerste variant die nu onthuld is, met minder cilinders maar meer pk’s!
Qua uiterlijk lijkt er niet veel te zijn veranderd aan de 718 ten opzichte van de 981 Boxster. We zien iets strakkere lijnen voor neus en bips, waarbij we stijlelementen van de laatste generatie 911 (de 991.2) zien terugkomen in met name de bumpers. Porsche geeft aan dat alleen de softtop, kofferklep en voorruit zijn hergebruikt, maar dat verder alle panelen opnieuw zijn ontworpen.
Motorisch gezien zijn er in eerste instantie twee smaken leverbaar. De standaard 718 Boxster krijgt een 2.0 liter viercilinder turbo met Variabele Turbo Geometrie (VTG) zoals we dat ook kennen van de nieuwste 911. De 2.0 viercilinder beschikt over 300 pk en 380 Nm, heeft een topsnelheid van 275 kilometer per uur en sprint in 4,7 seconden naar de 100, mits uitgerust met een Sport Chrono pakket en PDK.
De 718 Boxster S krijgt een 2.5 liter viercilinder turbo met VTG, goed voor 350 pk en 420 Nm koppel. Deze variant is in 4,2 seconden bij de 100 met Sport Chrono en PDK en heeft een topsnelheid van 285 kilometer per uur. Beide varianten verbruiken ongeveer een liter per 100 kilometer minder brandstof. Overigens is de PDK een optie, de handbak blijft gewoon leverbaar.
Standaard zijn zaken als bi-xenon met LED dagrijverlichting en een Porsche Communication Management systeem met telefoonvoorbereiding en Sound Package Plus. Belangrijkste nieuwe optie is het Sport Chrono pakket, dat het toch al sportiever afgestemde onderstel nog eens 20 millimeter verlaagt. Ook zijn er drie rijmodi: Normal, SPORT en SPORT PLUS. Bij modellen met PDK is de Sport Response knop inbegrepen, waaarmee de reactiesnelheid van de motor en de PDK transmissie direct te beïnvloeden zijn.
De 718 Boxster vanafprijzen zijn als volgt:
– 718 Boxster handgeschakelde zesbak € 67.800
– 718 Boxster PDK € 68.395
– 718 Boxster S handgeschakelde zesbak € 86.368
– 718 Boxster S PDK € 82.900
UPDATE: nu ook een video, check em HIER!
Wow! Wat een nieuws om dit zo rustig op de bus naar school te lezen
@elias: Als je nou in de bus gaat zitten vertrekt ie misschien nog ?
@elias: gelukkig is het niet meer zo koud
Ik vind metname de neus er niet mooier op geworden. Doe doet me erg denken aan de panamera facelift. Ook een niet echt fraaie wagen…
@arnoldh: dat ligt in het geval van de Panamera niet aan de facelift…
@arnoldh: ik vind de achter juist er lelijk !
-edit: ook onder het artikel-
Wow wat mooi, die prestaties ook, daar hoef je je toch echt niet voor te schamen.
1 litertje maar, bah, in de praktijk zijn ze waarschijnlijk even (on)zuinig.
@humpyourdog: who cares?
@burninrubber: Elke autoliefhebber, want die had liever gehad dat ze die mooie atmosferische 6 cilinder boxers hadden gehouden in plaats van er een theoretisch litertje af te schrapen in ruil voor 2 cilinders minder en een turbo.
Ben benieuwd hoe die gaat klinken. Rij zelf met een Boxster S en die 6 pitter achter me klinkt wel erg lekker!
@gloudertje: onder je of niet?
@gloudertje: gaaf! Kun je m n keer uppen?
Gave achterkant. Ik ben er van overtuigd dat er, behalve een gts, voor het eerst een turbo gaat komen (2,5 liter) 0-100 in 3,9
Vier-in-lijn dan? 625cc per cilinder is niet weinig ook trouwens
@poeperman: De 944 S2 had een 3.0 4-cilinder :)
@Jochempie: 968 ook trouwens..
@poeperman: Gewoon een boxerconfiguratie
Ben benieuwd of deze het zelfde geluid hebben als de Impreza’s? Ik neem aan dat dit ook platgeslagen blokken zijn toch??
@kennone: Dat ligt eraan of ze spruitstukken van gelijke of ongelijke lengtes krijgen denk ik..
Heb maar één vraag wat is er gebeurd met de geluidsbeleving? De rest lijkt me dik in orde. Mooie cabrio om te zien!
Heerlijk hoe ze die lettertjes onder de spoiler van Porsche hebben weg gewerkt en de Boxster s echt geen vrouwem auto meer. Dit dingetje is serieus snel
Wanneer komt de nieuwe cayman dan?
Ben erg benieuwd hoe dit klinkt, gewicht van dit karretje ook al bekend? Ziet erg btw wel goed uit!
Lekker een tweedehandsje met die heerlijke atmosferische zespitter op de kop tikken dus. Die extra pk’s zijn niet nodig en het werkelijke brandstofverbruik zal ook niet veel verschillen.
???
Gaaf! Die achterkant is dik
Die S PDK kost net zoveel als een Tesla model S. Paar dingetjes voor de Tesla: geen MRB, nauwelijks onderhoud, lage bijtelling, geen BPM dus hoog BTW bedrag terug te vorderen, 0-100 ca 4 seconden, MIA subsidie, autopilot. OK, actieradius beperkt, overheidsmaatregelen tijdelijk. Volgens mij nadert de Boxster zijn Kodakmoment.
@mlut:
Juistem.
Ondanks dat ik best wel bewondering heb voor een Tesla Model S, slaat een vergelijking met een tweezits cabrioletje met de motor in midden natuurlijk helemaal nergens op.
Probeer het opnieuw. Misschien een tipje: Tesla Roadster.
@Rob: touché. Tweedehands Roadster met 3.0 upgrade pakket.
@mlut: totaal ander segment , wel eens 100 een klaverblad gepakt in een tesla ?
Ik zou voor een tesla gaan ipv een panamera en dan een 718 ernaast .
@mlut: want dat zijn ook vergelijkbare auto’s natuurlijk…
@mlut: volgens mij is de model s niet echt een concurrent van de boxter en de cayman?
@petrolhead4life: tuurlijk wel! Dat snapt toch iedereen met een beetje affiniteit voor auto’s…
@mlut: sla je volgens mij de plank mis, denk toch dat dit een andere doelgroep is, de Tesla model S rijders die ik ken zijn eigenlijk allemaal geen autoliefhebbers, meer mensen die een Tesla hebben voor de belastingvoordelen…..
@launchcontrol: vergelijking Model S met Boxter, zie ook de reacties, misschien niet de sterkste vergelijking. Aan de andere kant: 0 tot 100 in 4 sec met een 85D appelleert wel weer aan Porsche publiek. De reden waarom anderen een Tesla kopen is volgens mij niet relevant. Veel Porsche rijders kopen er een als image booster, ook geen reden om er met een boog omheen te gaan, toch?
@mlut: de jaarlijkse onderhoudsbeurt van een Tesla kost 800….
@rudyv: Waar haal je die 800 vandaan? Volgens mij 2200 voor 4 jaar tot 80000 km. Voor behoud garantie overigens niet nodig. Slijtdelen betreffen vooral remmen en ruitenwissers.
@mlut: inderdaad! Voor het geld van de standaard Boxster koop je 167 Gazelle Sport Plus vouwfietsen. Geen belasting, 2 wielen minder en 0 benzine- en stroomverbruik. Ik weet wel wat ik kies!
Mooi hoor, zijn het overigens 4 pitters uit de VAG groep of is het een fijne boxer motor?
@dutchdriftking: Boxerblokje. Ben benieuwd hoe het klinkt.
@berlinetta: aha, ben benieuwd, historisch verantwoord is het sowieso. En dan nu geen Kever grappen maken…..
Bah! Vier cilinders, voor de rest mooie wagen!
Oke, de laatste zescilinder bestellen dus… Die is ook iets mooier… (Klinkt vermoedelijk ook mooier)
@baasbas: of trouwens. . Een ruf 3800s dan
ze durven wel zeg de achterlichten zijn zelfs verandert!
Die achterkant vind ik wel leuk zo
Fraaie wagen, maar niet zo begeerlijk als een Boxster spyder van de huidige/vorige generatie.
Voor dat geld koop ik liever een F-type
Is het een foutje of begrijp ik het niet; waarom is bij de boxster de pdk bak duurder dan de manuele 6, en bij de boxster S de pdk bak goedkoper dan dan de manuele 6?
Ik vind de lichtunits wel een beetje apart en het lijkt wel alsof de foto’s op Forza Horizon 2 zijn gemaakt!
Het verbruik gaat dus nauwelijks omlaag, de uitstoot zal wel iets minder zijn maar ook niet wereldschokkend denk ik en het gewicht van de motor zal ook niet veel minder zijn vanwege de turbo. Ik snap dat Porsche met de tijd mee moet, maar een zescilinder was toch nog lekker geweest. We zullen het zien.
Het was natuurlijk wachten op deze tegenslag. Geen turbomotor gaat boven de N/A Flat 6 van Porsche, jammer dit.
Ben ik het of is Porsche een beetje te ver doorgeslagen met Photoshop op deze foto’s?
Het is allemaal wel heel erg cartoon perfect. Krijg nou niet het idee dat ik een goed beeld heb hoe dit er in het echt uitziet.
Hier gaat mijn pik van de lucht in
“Qua uiterlijk lijkt er niet veel te zijn veranderd aan de 718”
Juist wel! Heel de kont is veranderd! Niet per se mooier, net als de facelift van de 911.. Het is wel hip om veel meer plastic in bumpers te gebruiken zeg…
Zit er een rede achter de cijfers 718?
420 nm moet 520 nm zijn voor die 2,5 liter?
Als ik de cijfers van de 2.0 718 zo lees, is het alsof ik de cijfers van mijn eigen Polo aan het lezen ben. De crisis raakt ons allemaal?
Mooie verbetering en de nieuwe kont is er zeker erop vooruit gegaan. De nummering van Porsche zal ik nooit helemaal begrijpen. Of was daar al eens een artikel over geschreven? Zo niet, dan zou ik dat graag eens lezen.
Bah 4 cilinders… Waar gaat het heen ? autorijden gaat wat mij betreft in eerst instantie om beleving, niet zo zeer of die nou in 4 of 5 seconden naar de 100 knalt…
Blijft jammer dat de Boxter zo’n slecht imago heeft. Als ik daar helemaal niet gevoelig voor zou zijn zou ik het wel weten… Zeker 2e hands prima value for money en veel rijplezier. Nu toch maar even doorsparen voor 911. Of zijn jullie het niet met me eens?
@wickedtheg: *Boxster.
Tot je ingehaald wordt door een ach….A45 amg Rs3, 4 cilinders, voor die ene liter brandstof!? Nog ff en we gaan terug naar de loopfiets
Ziet er heerlijk uit. Natuurlijk benieuwd hoe hij klinkt. Weet het alleen niet zo met die “smoked” achterlichten. Dat is leuk als de auto donker is, maar bij de rode versie vind ik het tegenvallen..
Heb je eindelijk genoeg geld voor een Porsche krijg je een 2 liter 4 cilinder. Hou dan je geld in je zak.
Belgische prijzen? Min 12000 op de Nederlandse!
Ziet er puik uit. Maar wtf gebeurde er met de achterlichten???
En ook wel een beetje jammer dat je geen 6 cilinders meer krijgt… Hopelijk maakt de sound (wat) goed.
Ben best wel een liefhebber van porsche. Maar nu zijn ze stoplicht voer voor mijn subaru aan het maken. Vraag me af hoe goed ze trekken op de lange stukken want als de turbo niet te groot is om de lag te beperken gaat die op hoge snelheden adem tekort komen. Waar de atmosferische 6 last van had. Wat ik hier neerzet strookt niet met de theorie maar wel met mijn ervaring in de praktijk.
@marc94: Reken maar dat deze viercilinders sneller zullen zijn dan de vorige zescilinder versies. Sterker, de basis versie 2 liter zou wel eens sneller kunnen zijn dan de ouwe S versie met 6 cil.
@ericd: Ik moet ze eerst nog maar naast elkaar zien. Rijeigenschappen en het onderstel zullen zonder twijfel beter zijn, maar stomzinnig rechtdoor knallen is een ander verhaal. Het is misschien een kromme vergelijking maar ik ordeel het liefst uit ervaring; de clio 4 RS 1.6 turbo zou op papier ook een stuk sneller zijn dan toendertijd mijn clio 3 RS 2.0 atmosferisch. Maar in de praktijk zag het er heel anders uit dan de engineers mij moeten doen geloven.
Waar de atmosferische 6 GEEN last van had moest dat zijn.
wanneer staat hij in Leusden, weet iemand dat ?