Porsche zet de volgende stap en neemt het voortouw in de ontwikkeling van accu’s met een supersnelle laadmogelijkheid.
Als het aan Porsche ligt gaan ze nog veel meer doen dan alleen maar elektrische auto’s bouwen. Het merk heeft de ambitie om accu’s te bouwen die onder andere razendsnel kunnen opladen. De Duitse autofabrikant is daarvoor een joint venture aangegaan met Custom Cells GmbH. Dit is een lithium-ion batterijspecialist.
Een exact bedrag is niet bekend, maar Porsche zou enkele tientallen miljoenen tot 100 euro miljoen euro investeren in een nieuw bedrijf genaamd Cellforce. De Duitse autofabrikant heeft een aandeel van 83,75 procent in het geheel. Doelstelling is om high performance batterijen te ontwikkelen. Begin 2024 moet de productie starten van de eerste batterijen.
Porsche accu’s en snelladen
Tegenover Welt am Sonntag beweert Porsche-topman Oliver Blume dat de accu’s in staat zijn om in minder dan 15 minuten op te laden. Ter vergelijking, een Taycan kan van 5 procent naar 80 procent laden in 22,5 minuut. Maar de Taycan heeft een LG Chem batterijpakket, terwijl Porsche nu dus de ambitie heeft om zelf accu’s te gaan maken.
Er zitten veel voordelen aan het zelf ontwikkelen tegenover inkopen bij een derde partij. Niet alleen ben je minder afhankelijk. Je kunt de technologie ook optimaal afstemmen met je eigen producten. Vervolgens kan Porsche er ook weer aan verdienen door de batterijen door te verkopen aan andere merken. Een fabriek, net buiten Stuttgart, moet straks in staat zijn om batterijcellen te produceren voor zo’n 1.000 sportauto’s per jaar.
Rick-dos zegt
Denk dat hier ook wel subsidie van de EU aan zal bijdragen. Het is de wens dat we in Europa zelf de capaciteit gaan krijgen om accu’s te maken en niet afhankelijk te zijn van Azië. Denk dat je de komende jaren wel meer van dit soort initiatieven zult zien.
Goede ontwikkeling.
loggy zegt
@Rick-dos: idd. Corona is wel een wake-up call geweest voor de ei, dat je je af moet vragen hoe afhankelijk je wilt blijven van discutabele regimes.
loggy zegt
@loggy: ei = eu
slickrick zegt
@Rick-dos: Europa is zo wie zo afhankelijk want vrijwel alle grondstoffen komen van buiten Europa
tjorque zegt
@rickdoss Europa is hard bezig te bekijken waar “we” op Europese bodem Li kunnen gaan halen. Tsjechië en Portugal bezitten wel wat…
frederikvc zegt
Waaw suppersnel “15minuten” en dan vermoedelijk in kleine letters vermeld om “snel” laden te beperken
Richmond zegt
In een maatschappij waar iedereen zich druk maakt om elke minuut op de dag die ze niet kunnen besteden aan datgene wat ze willen en hoe ze willen, is 7,5 min winst voor Taycan rijders een grote winst.
tenaci zegt
@frederikvc: snelladen is ook lang niet altijd nodig. De meeste elektrische rijders (zeker die met een oprit) starten elke ochtend gewoon met een volle accu. Als je dan voor een paar verre ritten lekker kan snelladen binnen 15 minuten dan is dat toch top!
LaCotse zegt
@frederikvc: vroeger konden ze in de F1 80ltr tanken in 3sec, wij staan voor 60ltr ook nog steeds 3/4 min bij de pomp en dan tel ik het wachten, uitstappen, tankdop open is maken, wachten tot de benzine loopt, betalen binnen etc nog niet eens mee, nooit iemand over gehoord. In die tijd kun je tegenwoordig bij sommige merken ook al weer 150km rijden door stroom, knap stukje techniek hoor. Bij tanken zit nog geen enkele winst in tijd sinds 1990.
garp zegt
@rs6quattro: voor 1990 was het nog sneller. Toen kon je gewoon in je auto blijven zitten en ‘m vol laten gooien. En voor de vaste klanten twee tikjes op het dak dat de dop er op zat. En de rekening kwam aan het einde van de maand met de post.
Charles Taycan 4S zegt
Prima ontwikkeling van Porsche. Op deze manier kunnen ze hun technische voorsprong op EV gebied in stand houden, na als eerste een 800V accu en 2- versnellingsbak ontwikkeld te hebben in een EV sinds 2019. In de toekomst nog snellere laadtijden dan het megasnelle laden met 270 kW nu al, super!👌Le meilleur sinon Rien..😉
thebest07111 zegt
Hoezo voorsprong dat ze in 15 min kunnen opladen? Kia en Hyundai kunnen dit nu ook al.
Richmond zegt
Kia EV6: Dankzij 800V-oplaadtechniek kan de EV6 extreem snel opladen: zo’n 100 km erbij in slechts 4,5 minuten. Opladen van 10 tot 80% duurt onder optimale omstandigheden circa 18 minuten.
Pascal zegt
@benja01 knap dat Kia deze techniek nu al in een zeer betaalbare auto weet te sleutelen, terwijl VAG hier blijkbaar kiest om de techniek nog te bewaren voor hun nichemodellen. In het betaalbaar/beschikbaar maken van de nieuwste techniek voor de massa is Kia dus verder dan VAG.
Charles Taycan 4S zegt
De Kia EV6 GT kan tot 250 kW laden , de Taycan tot 270 kW, de accu van de Kia is 82.5 kWh de Taycan is 93.4 kWh, beiden 800V accu.👍
dwfc zegt
Heeft Tesla dit ook niet ?
Pascal zegt
@dwfc Tesla zit met al hun modellen op 250kW bij 400V. Qua piek-laadsnelheid ontloopt het elkaar dus weinig, maar bij Tesla vlakt de maximale laadsnelheid al vrij vlot af, waar Porsche deze langer vasthoudt alvorens deze daarna ook afvlakt. Aan de juiste laadpaal laadt een Taycan dus merkbaar sneller dan een (willekeurige) Tesla.
RiKe zegt
@Charles Taycan 4S: ik begon me al zorgen te maken, een artikel over een EV en dan geen reactie van jou om te benadrukken dat de Taycan de allerbeste is, nog net niet het 8e wereldwonderen. Gelukkig werden die zorgen weggenomen toen ik iets verder kwam op de pagina. Zeg, is het niet een idee om je eigen kerk op te richten voor de Taycan? De volgelingen kan je dan “Taycannisten” noemen of iets dergelijks
Charles Taycan 4S zegt
@RiKe, haha! Wilt U ook lid worden van de Taycanisten parochie?👍😉🙏
Redrum zegt
Haha…die Charles, altijd in voor een grapje !
Johanneke zegt
Aanvulling:
Porsche dat deze accu’s niet geschikt zijn voor mainstreamgebruik. De siliciumanode-accu’s zijn niet goed bestand tegen temperaturen onder het vriespunt en zijn niet ontworpen om jaren gebruikt te worden, zegt de fabrikant. Deze problemen zouden weinig tot geen rol spelen bij raceauto’s.
Via Tweakers.
ouwedibbes83 zegt
@Johanneke: die beperking van slechts 1.000 auto’s die van zo’n pakket voorzien kunnen worden, valt dan mee. Dat leek me al zo weinig voorstellen als je t voor productiemodellen wil gaan gebruiken. Thanks voor de duiding
lekkerlinksrijden zegt
Dit is toch ook wat Brussel een 2 maanden terug als wens uitsprak om meer binnen de EU te produceren. Hoeveel subsidie zal er heen gaan?
frank2b zegt
Enkele tientallen tot honderdmiljoen euro?
Fer-4S zegt
100 mio investeren, om uiteindelijk voor 1000 auto’s te produceren. Is dus eigenlijk een R&D project voor de lange termijn.
Charles Taycan 4S zegt
@Fer-4S, klopt idd! Regeren is vooruitzien!👍😉
Martijn Valk zegt
Als ik de accu capaciteit naar 60% plaats dan kan ik de auto ook in 15 minuten vol laden.
Het is namelijk dat de overige percentages tot vol steeds langer duurt.
loggy zegt
@Martijn Valk: moet je nagaan hoe snel die Porsche accu op 60% kan zitten
petroldrinker zegt
Laat ze eerst maar een elektro.motor voor EV’s maken die de auto een leuke beleving geven zoals met een ice in tegenstelling tot nu, al is 15min wel de goede richting op, maar nog niet goeg genoeg zolang normaal tanken nog altijd sneller is…
Richmond zegt
Je kunt ook fietsen, hoef je helemaal niet te tanken. Is nog sneller!
Teerdz zegt
1000 auto’s per jaar, lijkt me dat dat alleen voorbestemd gaat zijn voor de duurste versies o.i.d., lijkt me niet dat de Taycan productie voldoende gaat hebben aan slechts 1000 accu’s haha
Joris24 zegt
“Porsche zou enkele tientallen miljoenen tot 100 euro miljoen euro investeren” lolwut?
RutgerK zegt
Een fabriek voor accu’s speciaal voor sportauto’s en waarschijnlijk ‘race auto’s’. Volkswagen heeft natuurlijk al een grote investering gedaan in Northvolt solid state batterijen.
brera22 zegt
De ontwikkelingen vd accus gaan enorm hard nu…
Denk persoonlijk dat je nog een paar jr moet wachten en zeker als particulier,accus worden straks flink goedkoper en de range word steeds groter en de laadsnelhied gaat ook met sprongen vooruit…
Mijn advies is nog een paar jr wachten vd particulier…
Charles Taycan 4S zegt
@brera22, als we allemaal zouden blijven wachten zoals jij zegt dan komt er nooit vooruitgang in technologie. Je moet een keer de eerste stap durven zetten. Nu zie je alleen nog beren op de weg echter zodra je hem hebt ervaar je ook de voordelen. Daarnaast verwacht ik niet dat EV’s veel goedkoper gaan worden integendeel. Porsche heeft in de VS voor Modeljaar 2022 al een prijsverhoging aangekondigd voor sommige types. Dus.. gewoon doen, over 5 jaar kun je wel dood zijn, lekker genieten!😉👍ps, wij rijden hem ook prive… niet zakelijk.
Richmond zegt
Er zal een kruispunt komen waarbij grote beslissingen genomen moeten worden. Door de vooruitgang van ICE en auto’s in het algemeen is het normaal geworden om heel veel te reizen en dus goed gebruik te maken van de relatief onbeperkte actieradius. De hele wereld is daarop ingesteld. EV’s, ook al is de technologie heel modern, voelt als een stap terug omdat die actieradius minder en is het bijhalen van die actieradius tijd kost die we liever anders besteden. Zo is de mentaliteit van de maatschappij. Alles moet snel en meteen. Wachten is niet acceptabel. Dit maakt de EV transitie erg moeizaam. Het gedrag van de maatschappij zal zich moeten aanpassen (vrijwillig of gedwongen) en minder gehaast moeten worden en kortere reisafstanden accepteren, indien de technologie zich niet snel of voldoende ontwikkeld. En dat zou grote veranderingen in heel veel dingen betekenen.
brera22 zegt
Charles ik heb het over de gewone man en met een Ice kan je ook genieten hoor zonder dat je bang bent om in de winter na 300km stil te staan…
En 4 vd 5 mensen heeft geen eigen oprit ,dan ben je wel gek om een BEV aan te schaffen…
Dus nogmaals heb je een eigen oprit kan je prima een BEV rijden maar heb je die niet en ben je afhankelijk van openbare laadpalen dan zou ik er zeker niet aan beginnen voorlopig..
Charles Taycan 4S zegt
@brera22, ik begrijp je punt echter met deze snellaadtijden van oa Porsche en Kia/ Hyundai hoeft dat voor velen ook geen bezwaar meer te zijn. Voor jou kan het zeker wel met je oprit..😉👍 Waar een wil is, is een weg, ‘s-nachts laden terwijl je slaapt, heerlijk! Omdenken…👍
Pascal zegt
Voor mij is de luxe van een eigen parkeerplek met lader gelukkig ook onderweg, maar zonder laadplek bij je huis raad ik het aan anderen nog af om eraan te beginnen. Bij mij in de wijk zijn er veel laadpalen, maar ze zijn ook al steeds beter bezet. Ook worden ze helaas regelmatig onnodig lang bezet gehouden, ik zou daar niet graag afhankelijk van willen zijn, zeker niet als ik volgende dag een lange rit voor de boeg heb en de laadplekken zijn net bezet..
dwfc zegt
Ik deel je mening !
Ik hoor de EV verdediging altijd graag bezig, dan kunnen we een kopje koffie drinken en even lekker ontspannen.
Totdat alle laadpalen bezet zijn als je toekomt …..
Het blijft dan ook een “verplichte langdurige ” stop als je met de wagen naar bv Spanje rijdt.
Maar laat ons het ook toejuichen …. het is wederom een stap voorwaarts.
Dan is een plug in momenteel voor velen de beste oplossing …. en ook daar gaat het bereik van
de batterij nu richting 60 a 100 km
realhustler zegt
De overheid verdiend veel geld aan auto’s, vooral aan ICE.
Het verdienmodel van EV is anders, en als je nu de kans hebt om EV te rijden en zelf te laden, dan ben je wellicht goedkoper uit, maar draag je vooral minder bij aan de overheidskas. Dat is leuk voor het individu, maar een onhoudbare zaak. Dit gaat veranderen, kost tijd, maar afhankelijk hoe snel de EV aan terrein wint wordt de noodzaak hoger en zal het sneller veranderen.
Dus kan je thuis laden, ga EV rijden, voordat de financiële voordelen omgebogen worden in nadelen. Welke oplossing er ook komt, de oplossing kost gigantisch geld om te implementeren en moet vervolgens opgebracht worden door de automobilist. Denk aan rekening rijden, km registratie van auto’s, verplichte registratie van zonnepanelen opbrengst etc. Allemaal privacy gevoelige IT oplossingen met hoge prijskaartjes.
Een auto met een kleine accu die je vaak buiten de deur moet opladen, dat is laaghangend fruit voor de overheid, die mensen gaan het eerst betalen voor hun mobiliteit, als de inkomsten van brandstof auto’s sterk afnemen.
dwfc zegt
Realhustler,
Als in de EU vanaf 2022 de Black box verplicht wordt voor elke autofabrikant, heeft men alle tools in handen om bijvoorbeeld op eender welk tijdstip je km stand te noteren en af te rekenen !
Dan hoeven ze geen torenhoge investeringen te realiseren in het wegennetwerk om ons te monitoren.
Zo snel kan dat gaan ….
Men zou dan eventueel nog de prijs per km kunnen koppelen aan het gewicht van de wagen, de prijs van de wagen enz.
Diesel Rocks zegt
Nog steeds Litium-Ion en niet geschikt voor gebruik door consumenten. Wat gaan de ontwikkelingen op het gebied van accu technologie toch vreselijk traag. 10 jaar geleden kon je maximaal 500 kilometer (in theorie) met je EV, Tesla toen. Nu maximaal 600 km maar dat komt doordat ze grotere accus weten te plaatsen. Per saldo is er dus al die tijd niets verbetert. Alleen de laad snelheid wellicht, maar die haal je in de praktijk niet omdat het al geknepen wordt als er een andere EV naast je staat. Voor mij is het duidelijk dat EV niet ICE gaat vervangen, het komt erbij. Als de hype voorbij is zal dat goed duidelijk worden.
Richmond zegt
En hoe zijn de ontwikkelingen van de ICE dan? Heeft 100 jaar geduurd voordat de Common Rail en directe benzine injectie. Ik denk niet dat je de transitie naar EV (in welke vorm dan ook) gaat tegenhouden, ontkennen heeft ook geen nut. Je kunt het er niet mee eens zijn en betwijfelen of het goed is, maar de transitie is gaande. Over pak hem weg 10 – 15 jaar zul je in de EU geen nieuwe auto kopen met ICE en de grote steden zullen ook allemaal milleuzones hebben waardoor het niet mogelijk wordt om met je oudere ICE de stad in te komen. En dat zal nationaal en internationaal zijn en zo wordt iedereen “gedwongen” om EV te rijden.
Diesel Rocks zegt
15 jaar is veel te kort dag. Zolang er geen betere accu technologie beschikbaar is zal er weinig vooruitgang zijn. Zelfs als over 15 jaar inderdaad geen ICE meer verkocht mag worden, dan rijden er nog zeker 30 jaar ICE’s rond. Als geen nieuwe ICE’s verkocht mogen worden gaat niemand zijn huidige ICE vernietigen. Ik verwacht dat mensen zuiniger op hun auto zullen zijn en langer ermee blijven rijden. Defensie en zwaar transport zal nooit op elektrisch rijden/varen/vliegen overgaan. Er zullen dus altijd brandstofmotoren geproduceerd moeten worden. En omdat er meer EV’s gaan rijden zal er ook meer brandstof (olie) overblijven zodat we nog langer kunnen doorrijden.
EV’s bestaan alleen vanwege het milieu aspect, wat een farce is want een moderne diesel is beter voor het milieu dan een EV op grijze stroom. Als je puur kijkt naar de techniek en functionaliteit dan is de brandstof motor in het voordeel. Wat is er mooier dan een eigen energiebron in je voertuig in plaats van afhankelijk te zijn van een externe energiebron? Een EV is geen vooruitgang in vergelijking met een ICE. Ooit zal dat wel zo zijn, maar ik verwacht niet binnen 50 jaar. En dan nog zullen er altijd liefhebbers zijn die liever met een eigen krachtbron rondrijden.
Pascal zegt
Al is de EV allesbehalve zaligmakend: Een EV op grijze stroom is (cradle to cradle) aanzienlijk schoner dan elke ICE die er rondrijdt, ja ook jouw moderne diesel. Dit komt omdat een ICE slechts een bedroevende 30% van de energie aan de aandrijving van de wielen besteedt, de rest is pure verspilling aan warmte, al die bewegende delen (die ook stuk kunnen trouwens), etc. Daarnaast rijden EV’s nooit 100% op grijze stroom, omdat er inmiddels overal wel een energiemix is met een deel groene stroom. (m’n buurman laadt ‘m zelfs met z’n eigen zonnepanelen op), EV’s hebben dat potentieel tenminste. Een EV haalt zo’n 90% efficiency ipv die 30% van je ICE, tel uit je winst. Wat bedoel je verder met ‘eigen energiebron in een ICE’? je moet in een ICE toch net zo goed externe energie gooien als in een EV? Alleen bij de ICE gaat dat vooralsnog sneller, verder zie ik ’t verschil niet. Je hoeft maar een rondje in een EV te rijden om te voelen dat dit vooruitgang is. Geen trillingen, geen geschakel, geen herrie en een trekkracht bij elk “toerental” van heb ik jou daar.
Ik ben heus de blinde EV-advocaat niet en zie ICE’s graag nog lang rondrijden (vooral voor de liefhebbers), maar we hoeven de EV niet weg te zetten als onzin want dat is gewoon te kort door de bocht.
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, volledig mee eens! Geen woord meer aan toe te voegen!👍
lars zegt
Perfecte uitleg Pascal, mijn complimenten!