
Jaaaa, we hebben weer een kansloze vergelijking! Een hagelnieuwe Porsche 997 Toerbo tegenover een ’04 E55 AMG zetten lijkt niet alleen oneerlijk, het is het ook. De 997 heeft natuurlijk bij voorbaat al gewonnen. Waarom maakt de AMG het de Porsche dan toch nog behoorlijk lastig? Je zou denken dat de Porsche-owner behoorlijk bagger schakelt, maar dit lijkt niet de ‘oorzaak’ te zijn, want het blijkt hier om een Tiptronic S te gaan…
Of zou de Merc-rijder stiekem telkens het gas al wat eerder intrappen?





Lijkt mij tot die porsche toch normaal sneller is marja ;).
Misschien is die Mercedes niet helemaal standaard…
de E55 amg heeft 80Nm meer, maar daar zal het ook wel niet aan liggen, ik denk dat de porsche gewooon eerst niet vol gas gaat.
@Floris: heb je het filmpje afgekeken? ;) Of bedoel je dat ie stiekem niet standaard is? :P
tja….wat moeten we hiermee?
de porsche wint hier wel duidelijk, hij speeld alleen een beetje
De merc gaat iedere keer net iets eerder op het gas, heel simpel……..en met 80 Nm meer vind ik dit niet zo vreemd. Als de Porsche sneller is, voor het stoplicht bijvoorbeeld, laten ze het alleen voor een kort stukkie zien. Porsche is duidelijk beter!
Ik denk dat eenmaal aan de 250 de Porsche sneller zal zijn…. ;-)
Als ik erin zit . Trek ik die porsche eruit.
@Marks: Jawel, maar het zou niet de eerste keer zijn dat standaard verkondigde auto’s niet helemaal standaard zijn.
Een 911 Turbo zou 0-200 kph in zo’n 13 seconden moeten doen, terwijl een E55 daar zo’n 22 seconden voor nodig heeft. Van 0-100kph zit er normaliter al een seconde tussen in het voordeel van de 911. Ik geloof niet dat een Tiptronic bak zoveel verschil maakt.
Of die Porsche rijder houdt in, of de Benz heeft een extra krachtkuurtje gehad.
Als die Porsche z’n raam nou eens dicht zou doen dat scheelt ook een bak weerstand.
En wat de reden is dat de amg ‘iets’ sneller is in het begin zou ik niet weten,want normaal zou de Porsche op alle vlakken moeten winnen,toch!?
Maar zoals gttchris al zei,je kan eigenlijk weinig uit dit filmpje halen.
de porsche is elke run gewoon sneller, duidelijk, logisch
Mercedes propaganda…
Ik zeg; come on, je denkt toch niet dat ik zo gek ben?
even offtopic:
bij ziptuning zeggen ze je 535D (E61) te kunnen chippen, waardoor hij 300 km/u kan, is dat mogelijk.. en weet iemand wat de Vmax van de 535d is met de begrenzer eraf ZONDER aanpassingen?
http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Bmw-535D-E61-286pk.html#header
ff vraagje tussendoor alleen
idd Oul@; ik word er echt misselijk van dat mercedes geslijm op autoblog. Die 911 rijdt die
kampbakstront voor z’n ogen en dan durven te vragen wie sneller is, komen jullie autobloggers van een andere planeet of zo-edit: wees eens origineel-
Ik kan uit eigen ervaring meedelen dat van ca. 120Km/h ergens richting de 300Km/h een Porsche 997 Turbo tiptronic heel langzaam maar zeker uitloopt op een 55 AMG (beide met WOT). Wat er vanaf stilstand gebeurt laat het filmpje zien.
Dan gaan we weer………… Head to head heeft zo´n gepimpte Tax echt geen schijn van kans.
De reden dat de turbo rollend niet sneller weg is, is wellicht hier te vinden onder Tiptronic S……..:
http://www.porsche.com/germany/models/911/911-turbo/indetail/drive/
Gaat die grafiek niet…………. ?
@Turbopaultje: Doe ff een screenshot/
Gaat niet, ok. Filmpje van beide op circuit / bochtige traject aub …………….
Voor mijn gevoel heeft de porshe rijder ingehouden. Het lijkt alsof hij er niet perse voorbij hoeft, maar meer zich wilt laten filmen door de camera oid :p
@sacha: Ik weet niet hoe ik dat voor elkaar krijg……
Dat plaatje is iig de prestatiekurve van de turbo. Als je die begrijpt en alle andere parameters ook, dan weet je dat de discussie hier een closed item is. :roll:
Aangezien er geen plaatje is, en er dus ook niks te snappen valt gaat de discussie waarschijnlijk gewoon door ;-)
die porsche is uiteindelijk steeds sneller, maar ik denk dat die even op gang moet komen, want in het begin loopt de mercedes steeds uit en daarna de porsche weer.
hoe weet je nou of de 911 vol gas gaat? Hij kan net zo goed 80 of 90 % op het gas staan in het begin
Porsche 997 turbo
acceleratie 50-80 km/u in 3/4 3,2/4,3 s
acceleratie 80-120 km/u in 4/5 4,0/5,1 s
Mercedes E500
acceleratie 50-80 km/u in D 3,3 s
acceleratie 80-120 km/u in D 4,7 s
Zoals te zien is…. zelfs een E500 kan onder sommige omstandigheden aardig bijblijven dus dat een E55 AMG soms sneller wegkomt is niet zo raar. Supercharger op een 5,5 liter tegen 3,6liter met turbo…. het is duidelijk onder sommige omstandigheden is een supercharger op een blok met grotere inhoud een stukkie vlotter….
Oftwel geen onzin, geen nepperij, waarschijnlijk zelfs geen getunde merc… gewoon een snelle sedan.
-edit: zoek even een relevant artikel-
Pfff, dat gezeik over koppel hier weer… dat merk je alleen in de 1e versnelling: daarna kan de Porsche altijd hoog in z’n toeren blijven…, maar dat verhaal van 1e versnelling gaat hier ook alweer niet op aangezien de Mercedes RWD is en daar al een nadeel heeft bij de start.
Maargoed, laten we het er maar op houden dat ze allebei in rechte lijn ongeveer even bruut zijn maar dat je op circuit toch echt de Porsche wilt hebben ;)
Jaaaa, we hebben weer een kansloos artikel!
Ten eerste is de informatie in het filmpje totaal onbetrouwbaar, geen hond weet zeker welke auto’s hier nu net tegenover elkaar staan.
Ten tweede is het een aanfluiting van de eigen huisregels (En wellicht voor de volledigheid; “moter” schrijf je niet zo.): turbo schrijft je met T U R B O en niet toerbo…
Score voor journalistiek: 0/10
@sorcerer: de eerste versnelling gebruiken ze niet behalve bij de staande start. Juist daar is de 997 turbo sneller. In de tussenacceleratie heeft de supercharger een hoger koppel voordat de turbo op stoom is…. Dat ie hoog in de toeren kan blijven is dan ook de reden dat de 997 weer inloopt als de turbo(‘s) op toeren zijn… daarvoor accelereert de e55 ietsje sneller.
@sacha : Kijk hier dan maar eens bij Leistung…………:
http://www.porsche.com/germany/models/911/911-turbo/indetail/drive/
Van 1900- 5000 o/min 620 Nm aan de krukas, bij 2000 o/min al meer dan 160 pk…..
Zoals ik al aangaf is mogelijk de “lerende” Tiptronic een reden en de turborijder is te overtuigd van zichzelf en verliest in de start.
ik weet wel dat een m5 e60 een 997 turbo eruit trekt daar zijn enkele filmpjes van te vinden. dus zo gek is dit nog niet hor.
Die porsche-owner wilt gwn zijn vriend met zijn E55 belachelijk maken.. niets meer, hij laat de merc ff voorgaan en dan terug inhalen.
simpel toch.
^ vind ik een toffe post, niet zo’n domme fanboy post :)
lezen is kennelijk voor velen hier te moeilijk… zelfs een e500 wordt bij tussensprintjes niet zoek gereden als de 997 turbo in de 3e, 4e of 5e versnelling staat
Alhoewel ik het filmpje niet ècht overtuigend vind, kan ik me wel voorstellen dat dit echt zo kan zijn.
Vooral als je weet dat de E55 sneller is dan de Ferrari 360 in een rechte lijn.
http://nl.youtube.com/watch?v=D9t2W4gv3oo
deze e55 amg jaagt op een m6 en een m3 over het circuit… best vlot en hij gaat er dan ook gewoon voorbij….
http://www.youtube.com/watch?v=RHXY1U4pM9U
AMG heeft een kompressor, Porsche en turbo.
Kompressor is eerder op kracht dan een turbo. Tadaa.
@ w0o0dy
Die porsche kan makkelijk in z’n 2 acceleren van 50 naar 80. Dus waarom die tijden vergelijken bij een sprint. Niemand gaat sprinten in een hogere versnelling als het niet nodig is. Feit is dat die porsche een stuk sneller is als die zware, logge en lelijke mercedes. Zo kan je elke auto wel vergelijken.
@Martijn
Dan weet je ook dat de porsche een turbo heeft met variabele geometrie en dus ook onderin meer koppel heeft. Tadaa.
@Swinkels: tja, de e55 kun je ook wel eerst laten terugschakelen en dan is die ook weer sneller want die hoeft dan niet eerst de kick-down te activeren…. het punt is gewoon dat als je toevallig een keer niet in de perfecte versnelling zit, die e55 met z’n hoge koppel bij lage toeren veel vlotter rijdt. Daardoor lijkt (gevoel) die Merc nog sneller dan de cijfers laten zien en een hoogtoeren motor lijkt vaak juist minder snel dan je denkt tot je naar de tijden kijkt.
Die Merc is een comfortabele sedan, zou niet best zijn als één van de top-911 varianten niet sneller zou zijn. Jij wil alleen maar zien dat jouw favoriet wint…. maar daar ging de discussie niet over.
Overigens, ook bij dit artikel weer weinig mensen die kijken naar de feiten en veel fan-boy taal. Ik ben van beide auto’s evenveel/weinig fan. Maar ik vind het gewoon leuk om de verschillen te zien en zoek dan graag even naar de verklaring…. supercharger + big enging=very fast, all the time. Smaller engine + turbo’s=fast when ON boost, not so fast off-boost.
Waarom zou een Porsche altijd sneller moeten zijn ???
http://www.youtube.com/watch?v=z2WZ9lrfDqQ dat bedoel ik ook waarom altijd een porsche
En we weten toch allemaal wie deze E55 in de broekzak heeft zitten?
Ja, precies. Een ongeblazen V10. :)
http://nl.youtube.com/watch?v=c0J3rhgaaQ8&feature=related
O, en een 550 maranello owned die ook maar eventjes….
http://nl.youtube.com/watch?v=7fAIj25Fq7w&NR=1
Tot 2 keer toe en de 911 turbo nemen we maar op de koop toe. :)
http://nl.youtube.com/watch?v=wwB6ABCsu4w
Porsche 997 turbo met 700pk (geclaimd..) v. M5 met 700pk (geclaimd)
http://nl.youtube.com/watch?v=NhkHryaRCxM
vraag me af wat de reacties zouden geweest zijn als het een sl55 tegen dezelfde porsche zou zijn..
Het is niet omdat het 5 zitplaatsten heeft dat het per definitie kansloos is he!
http://www.youtube.com/watch?v=zBPznlO4UfM laat m tegen deze racen op de kwart mijl hahahaha
al doet het filmpje het bij mij nu niet:S
Woody heeft de juiste argumentatie. Het gaat erom dat je rekening houdt met de versnellingsbak/ toerental combinatie als je rollend accelereert. En dan ben je niet per definitie altijd sneller………..
Zoals ik al stelde, head to head heeft geen van deze pimpwagens een kans tegen de turbo. Geloof je het niet? Check ff hier bijvoorbeeld :
http://www.fastestlaps.com/index.php?page_id=compare&car1=4571e21f46306&car2=4585844a79f19
Danke.
@Rick dos: ook de m5 wordt regelmatig geklopt… maar ik zal maar niet al die video’s hier neerplempen… maar eentje dan waarin de M5 een aantal keren een pak voor de broek krijgt van een variatie o.a wat japans spul.
http://www.youtube.com/watch?v=-vrY1MrPAqQ
nou vooruit, voor de benz-fans nog een e63 tegen de e60m5
http://www.youtube.com/watch?v=q3tsPB0-hao
Om maar even aan te tonen dat een ongeblazen V10 niet altijd bestand is tegen een ongeblazen V8 ;) :
http://nl.youtube.com/watch?v=q3tsPB0-hao
Wat het filmpje betreft: Ik denk dat de E55 AMG op sommige punten al eventjes het gas (hard) aantikt, alleen omdat de automaat dan alvast terugschakelt. De Porsche doet dat niet en daarfoor lijkt het ook alsof de Mercedes eerder op het gas staat.
Overigens is het niet zo vreemd dat de E55 AMG bij kan blijven, of zelfs ietsje sneller is. Kijk naar de gegevens die W0o0dy aanlevert.
Shit, W0o0dy was me net voor…
Heren, je ziet zo dat de Mercedes een valse start begaat of dat de M5 te laat reageert.
Nou ja, in ieder geval, voor de ongelovigen hier, een stukje circuit dan maar?
Zie hier hoe een E63 op 2 seconden wordt gereden.
http://www.motortrend.com/roadtests/virtual/112_0702_luxury_sports_sedan_comparison_vrt/
Let wel het is virtueel maar op de basis van gegevens die Motortrend verzameld heeft na tests met de auto’s.
@rick dos: your point is?
@w0o0dy
Wat? Wilde je serieus een punt maken met je filmpjes dan?
Waarom zit die porche bestuurder zo benepen in die kuipstoeltjes ?
Ik ga hiermee een offtopic, maar het sluit eigenlijk prima aan op de discussie hier…………… Evo :
http://www.youtube.com/watch?v=AwtF6wsycek
……besser gibt´s nichts, gar nichts…… Du brauchst die andere Scheisse gar nicht………für Dynamik steht der Evo …..:twisted:
@rick dos: nou serieus niet nee, maar het punt is dat het geen punt is ;)
There is always something faster out there….if not today then tomorrow.
Dat is mijn punt. ;)
@turbopaultje: motortrend is zeer te spreken over de Evo X… misschien dat het toch nog beter kan? Iets minder hardcore, maar betere remmen, betere stabiliteit….. maybe….
http://nl.youtube.com/watch?v=-cp13KGEsok&feature=related
Ach, die BMW Fraktion kriegt plötzlich wieder ne ganz schmutzige Hose………… :twisted:
Idd. de std Evo IX maakt al gehakt van die dikke Bayer op bijna ieder circuit. En een modified Evo met 300-350 pk doet dat dan ook nog in de rechte lijn.
Hoezo rijstkoker ?
Ik ken een opel die ze allebei op het rechte stuk vernederdt. En toch nog straat legaal.
http://www.youtube.com/watch?v=YtxfbxGz1u4&eurl=http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/20/0-100-in-1-seconde
Sorry, maar die joker van Motortrend weet niet eens hoe fatsoenlijk te sturen, laat staan dat ie een waardevol oordeel kan vellen………..
Ik vermoed de Evo IX is tikkie sneller en fijner, meded omdat hij lichter is.
De Evo X is ook optisch niet mooier voor mij………… Vorige week was daar al een video van BM en hier is er nog een :
http://nl.youtube.com/watch?v=KBk_PbXucSc&feature=related
Dikke lol om te zien hoe een topic met een vergelijking met een Mercedes weer eens uitloopt tot een discussie van of BMW M5 sneller is of de E55 AMG. Humor, is al de zoveelste keer. :lol:
wat heeft die man met allemaal z’n 911 gedaan???
deze is al een keer voorbij gekomen maar hij blijft leuk m5 vs porsche
http://www.youtube.com/watch?v=RdyakO93Oag
Wat leert men van deze beelden ? Snellere auto is niet gelijk aan snellere bestuurder op de Nordschleife.
al dat gezeik…. 9 v/d 10 mensen hier zal denk ik niet zo snel de NIEUWE versie van één van deze auto bemachtigen als ze nog hot item zijn op youtube en op blogs. een 2de hans E55AMG staat bij me in de buurt voor €12.000 en een zelfde bouwjaar ( 4 maanden ouder ) M5 voor 500 euro minder. maar die vergelijkt niemand meer met elkaar. waarom niet?
iedereen onderschat de E 55.
net zoals de kracht van de andere snelle mercdssn.
ook als deze wat ouder worden blijven pk’s e.d gewoon aanwezig.
in zijn klasse vrijwel altijd de snelste auto. alle klasse’s benzine en diesel
waar vele denken met een andere duitser de merc voor te blijven vergissen ze zich bij een confrontatie. vergelijkbare klasse’s bedoel ik niet met een E tegen een 911 rijden. betere verglijking b.v. ML-AMG tegen cayenne turbo
of nog beter idd een M5 tegen E55 Amg en dan van bj. 2000 of zoiets met 150.000 km of meer.
nieuw moet het z.g. gelijk op gaan, maar deze vergelijking gaat een zeer duidelijke winnaar geven.
pk’s en koppel volgens fabrieksgegevens zijn bij bmw trouwens vaak naar stijl van de koper aangepast. veel bravour, weinig echte prestatie.
Floris schrijft,
18 January 2008 om 19:53
@Marks: Jawel, maar het zou niet de eerste keer zijn dat standaard verkondigde auto’s niet helemaal standaard zijn.
Een 911 Turbo zou 0-200 kph in zo’n 13 seconden moeten doen, terwijl een E55 daar zo’n 22 seconden voor nodig heeft. Van 0-100kph zit er normaliter al een seconde tussen in het voordeel van de 911. Ik geloof niet dat een Tiptronic bak zoveel verschil maakt.
Of die Porsche rijder houdt in, of de Benz heeft een extra krachtkuurtje gehad
??????????????????????????????????????????????????????????????
van 0naar 200 in 22 sec voor een e55 die doet er 14,75 sec over jang en een brabus kurtje andere pully en chip 13 sec van o naar 200kmh chech het zelf maar mafkees
Heb zelf een getunede E55 AMG en kan je wel zeggen dat een porsche het in het begin dik aflegt. De mercedes heeft namelijk een kompressor en deze werkt direct. De turbo van een porsche werkt vaak pas bij 2000 toeren! Met mijn AMG 510 pk 850 NM koppel 4,2 sec naar 100 en top 318 kmh heb ik al heel wat porsches weggeblazen. Met 4 man in de sedan voorbij een porsche turbo “tweezitter, stoekbak” is een leuke ervaring en een vernedering voor iedere porscherijder. Vaak neem ik mijn kinderen mee voor een plezierritje. Met een dikke glimlach op mijn gezicht zeg ik dan tegen de kits: he jongens, daar rijdt weer zo’n wegpiraat met een porsche. Even zwaaien jongens.. en knal ‘m dan voorbij. Een porsche is gebouwd om te racen zeggen ze dan, Hi Hi.