• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Premium AWD fittie: Audi vs BMW

Auteur: autoblogger, gepost 5 oktober 2009 om 15:08 – 70 Reacties

Audi Q5
Dankzij xDrive was BMW in 2008 marktleider van het premium all-wheel drive segment. Maar vandaag komt Audi met een duidelijke claim: “Audi is worldwide all-wheel-drive leader in the premium segment.”

Geen enkele premium autofabrikant bouwt en verkoopt meer all-wheel-drive auto’s wereldwijd dan Audi. Dit wordt bevestigd door cijfers van de Duitse Vereniging van de automobielindustrie (VDA). Als de registratiestatistieken kloppen, dan verkoopt Audi ook in het thuisland meer all-wheel-drive modellen dan elk ander premium merk. Van januari tot en met augustus produceerde Audi omgeveer 190.500 voertuigen met quattro aandrijving, dat is ongeveer een derde van alle verkopen. De Audi Q5 lijkt de belangrijkste reden voor de verschuiving, de Q5 is de meest succesvolle SUV in zijn klasse wereldwijd. In de eerste acht maanden van 2009 zijn 63.100 units verkocht (47.930 in Europa).

Ook interessant!

  • Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
    Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
  • Video: BMW X5 M50d kan Audi A7 niet bijhouden
  • BMW en Mercedes
    BMW en Mercedes worden nog meer premium!
  • Video: Audi A5 crasht tegen BMW 4 Serie. Hard.

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, BMW, premium

Vorig bericht: « Video: Noord-Korea heeft een Mercedes-Benz 600 Pullman Landaulet
Volgend bericht: Audi bevestigt elektrische R8 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mota zegt

    5 oktober 2009 om 15:14

    Doe mij toch maar een benz:P

    Login om te reageren
  2. EJS zegt

    5 oktober 2009 om 15:15

    Eigenlijk is het ook niet zo vreemd dat Audi marktleider is als het om 4wd gaat, daar staan ze namelijk om bekend! Terwijl BMW bekend staat om rwd..

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      5 oktober 2009 om 15:26

      @EJS: Dat mag dan wel zo zijn, maar vorig jaar was 27% van de verkochte BMW’s voorzien van AWD (xDrive) bij Audi lag dat percentage een stuk lager. En dit jaar ligt het (dankzij de Q5) plotseling op zo’n 30%.

      Nog even wat quotes van BMW over hun aandeel xDrive auto’s:

      In 2008 BMW has once again asserted its status as the world’s most successful supplier of all-wheel drive automobiles and has once more moved significantly ahead of its main competitors. 323, 293 vehicles fitted with the intelligent all-wheel drive system xDrive were sold throughout the world. This means that the market leader was able to increase sales of all-wheel drive automobiles by around one per cent in spite of tough market conditions.
      …
      xDrive’s lead over the manufacturer in second place [Audi] in the segment was almost doubled as compared to 2007.
      …
      The share of vehicles fitted with xDrive in relation to total sales of the brand BMW increased to 27 per cent in 2008. This ongoing success is the result of the consistent further development of the range of BMW X models and of a further extended selection of all-wheel drive vehicles within the BMW 3 Series and BMW 5 Series.

      Login om te reageren
      • EJS zegt

        5 oktober 2009 om 15:31

        @robbie:

        Lees mijn latere post en je ziet dat ik prima ingelicht ben;)

        Desalniettemin heb ik het altijd erg vreemd gevonden dat BMW op één stond, want bij BMW ziet iedereen altijd rwd voor zich en bij Audi altijd 4wd..

        Login om te reageren
        • Laue zegt

          5 oktober 2009 om 15:33

          @EJS: klopt iedereen “ZIET” rwd voor zich maar blijkbaar lag het in de praktijk toch anders

          +1 voor audi omdat ik een fanboy ben. :P

          Login om te reageren
          • EJS zegt

            5 oktober 2009 om 15:38

            @Laue:

            Uhu, daarom verbaasde het mij toen ook

            @Robbie:

            Ja, vreemde gewaarwording eigk.. Alhoewel ik persoonlijk meer voor audi’s strategie voel, maar dan op alle modellen, want heb zowel met fwd als met rwd niet zoveel…

            Login om te reageren
        • robbie zegt

          5 oktober 2009 om 15:41

          @EJS: De reden waarom iedereen bij Audi gelijk aan Quattro denkt ligt in het feit dat Audi daar sinds de jaren ’80(?) veel marketingbudget tegenaan heeft gegooid. Ook zit je bij alle Audi’s met een fatsoenlijke motor (240+ pk) gelijk ‘vast’ aan een Quattro systeem. Dit zou je kunnen zien als een minpunt (zwaarder, vermogensverlies etc), maar de marketingboys van Audi hebben ons ervan overtuigd dat Quattro toch echt goed is (veilig enzo).

          BMW heeft van oudsher meer de nadruk gelegd op rijplezier (= RWD), maar ondertussen wel altijd de optie aangeboden om AWD te kiezen. Maar vooral omdat in Nederland/Belgie bijna niemand daarvoor kiest (waarom zou je?) is het voor ons iets ‘raars’. Het feit dat BMW een stuk eerder dan Audi begon met SUV’s zal ongetwijfeld ook geholpen hebben om meer AWD modellen te verkopen.

          Login om te reageren
          • EJS zegt

            5 oktober 2009 om 15:50

            @robbie:

            En ik ben van mening dat ik liever 4wd heb dan rwd, en dus is de strategie van Audi voor mij beslist geen bezwaar, wat mij betreft lepelen ze in alle auto’s 4wd->meer grip, veiliger etc.

            De nadelen, zoals een klein beetje extra gewicht, het extra verbruik, en iets vermogensverlies neem ik dan wel voor lief..

            Het vermogen dat jij bij rwd ‘overhoudt’ ten opzichte van 4wd kan je in de dagelijkse praktijk namelijk bijna nooit gebruiken omdat je het niet kwijt kan op de op weg, dus eigenlijk valt dat al nauwelijks een nadeel te noemen, wat mij betreft.

            Het excuus dat het rwd leuker is omdat de auto er (vaak) een beetje overstuurd van wordt en je er leuk mee kan glijden; op een bepaalde manier snap ik dat helemaal.. maar waarom zou je dat willen in je dagelijkse vervoermiddel, daar schiet je toch helemaal niks mee op? Daarvoor ga je maar lekker naar het circuit! Iets wat ik overigens ook met veel lol doe als ik enigszins de kans krijg.

            Conclusie:
            als je een zuinige/goedkope auto wil hebben, kies je fwd.->het allerzuinigst, ligst, goedkoopst.

            Wil harder op de openbare weg; koop een auto met 4wd en leer leven met de nadelen.

            Bezoek je regelmatig het circuit? Dan is rwd wss een mooie oplossing, maar dat geld voor 95% van de autobloggers en autoblog-gasten toch niet.

            Ohja, dit is mijn mening, niemand hoeft het hier mee eens te zijn, en jij(robbie), gaat het er ook niet mee eens zijn dus..;)

            Login om te reageren
            • robbie zegt

              5 oktober 2009 om 16:03

              @EJS: Het maakt mij weinig uit hoor of mensen liever FWD, RWD of AWD hebben. Dat mogen ze wat mij betreft lekker zelf uitzoeken. Het enige ‘probleem’ dat ik heb met Audi en hun ‘verplichte’ Quattro is dat je tegen wil en dank een systeem krijgt dat je eigenlijk niet direct nodig hebt. In 99,9% van de (Nederlandse) situaties op de weg zal je als je normaal rijdt en je aan de regels houdt geen extra voordeel hebben aan AWD of een nadeel hebben omdat je RWD hebt. Daarom vind ik het jammer dat je 365 dagen per jaar rond moet rijden met een systeem waar je wel voor betaald hebt, zwaarder is en ook nog een voor een hoger verbruik zorgt (CO2 maffia alert!). Door het huidige CO2 geneuzel kan standaard Quattro nog wel eens een (beperkt) probleem gaan vormen voor Audi.

              Login om te reageren
              • EJS zegt

                5 oktober 2009 om 16:07

                @robbie:

                Daar kan ik me iets bij voorstellen;) Ik denk overigens dat als Audi verder werkt aan gewichtsbeperking en zuinige technieken dat het Quattro systeem niet echt een probleem gaat vormen op lange termijn

                Ik weet oveirgens dat het je weinig uitmaakt wat andere vinden, maar ik vermoed dat je zelf voor rwd zou kiezen..

                @Erik:

                Waarom voer je die discussie überhaubt nog? zo zinloos..

              • Laurens zegt

                5 oktober 2009 om 16:12

                @EJS: waar woon jij, dat je al auto rijdt ;-)

                OT: Audi is VAG. Zodra de electromotoren in de wielen passen, komt er een RWD Golf… en een idem Alfa overigens. De ex-motorruimte kan dan als bagage/kreukelzone dienen.

              • EJS zegt

                5 oktober 2009 om 16:24

                @Laurens:

                Volgens mij zou het overigens geen enkele agent opvallen als ik wél reed, ik wordt door iedereen te oud geschat en kan gewoon rijden.. Alleen het kijken zoals je leert bij het behalen van je rijbewijs ben ik niet zo goed in..

              • Laue zegt

                5 oktober 2009 om 16:08

                @robbie: 99,9% vind ik een beetje overdreven vooral als het een beetje glad is met hier en daar ijzel merk je echt 100% het voordeel van 4×4. En zeker als je je vrouw laat rijden. ik zou eerder zeggen 70% heb je er niets aan. En je hoeft niet altijd voor quattro te kijzen bij audi,Alleen bij de hele dikke types.

  3. Treff zegt

    5 oktober 2009 om 15:17

    Ik vind de Q5 toch mooier dan de X3, dus dat komt goed uit!!

    Login om te reageren
  4. BetaArkUser zegt

    5 oktober 2009 om 15:18

    moet je nagaan als de audi quattro weer terugkomt!

    Login om te reageren
  5. Laurens zegt

    5 oktober 2009 om 15:18

    Darwin? Oftewel survival of the “most tract(ion)or”. Maar wie zit er dan toch vast in die modder elke dag…

    OT: soms is 4-wiel aandrijving “sportiever”.

    Login om te reageren
  6. Corolla G6 zegt

    5 oktober 2009 om 15:22

    Duh….

    Dat is hetzelfde als Toyota die claimt dat ze de meeste hybrides verkopen….

    Dat is hetzelfde als Volkswagen die claimt dat ze de meeste Golfje verkopen….

    Dat is hetzelfde als….. (vul maar in)

    Login om te reageren
  7. Corolla G6 zegt

    5 oktober 2009 om 15:23

    Duh….

    Dat is hetzelfde als Toyota die claimt dat ze de meeste hybrides verkopen….

    Dat is hetzelfde als Volkswagen die claimt dat ze de meeste Golfjes verkopen….

    Dat is hetzelfde als….. (vul maar in)

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      5 oktober 2009 om 15:25

      @Corolla G6:

      Das niet waar want vorig jaar was BMW nog de fabrikant die het meeste 4wd modellen verkocht;)

      Login om te reageren
  8. Sorcerer zegt

    5 oktober 2009 om 15:25

    Laurens: pas als niet-AWD-rijders massaal zichzelf doodrijden, en de wel-AWD-rijders overleven, is er spraken van iets met Darwin.

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      5 oktober 2009 om 15:47

      @Sorcerer: tenzij jij in de modder leeft, zul je toch eerst thuis moeten zien te “komen”…

      OT: sportief zal onder invloed van CO2 toch weer achterwielaangedreven worden. Al die nooit gebruikte techniek kost namelijk wel wat brandstof.

      Persoonlijk kan ik echter ook prima met moderne Alfa’s leven (als Beta) ;-)

      Login om te reageren
  9. Marokkaan zegt

    5 oktober 2009 om 15:25

    Waarom fittie in die titel.
    Hoe zielig kan je zijn fake hoor..

    Login om te reageren
  10. Laue zegt

    5 oktober 2009 om 15:26

    En of AWD sportief is, heerlijk om met de verlaagde a6 keihard door een bocht te jagen. kan technisch gewoon niet op tegen een RWD van bmwau

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      5 oktober 2009 om 15:35

      @Laue: Je vergeet dat bij een fatsoenlijke motor (240+ pk) Quattro verplicht is bij Audi. Bij BMW krijg je tenminste nog de keus tussen standaard RWD of optioneel AWD. Bij altijd betaal je altijd extra omdat er een ‘duur’ AWD systeem ingebouwd moet worden.

      En ondanks dat wist BMW in 2008 & 2007 (en de jaren daarvoor?) meer AWD auto’s te verkopen dan Audi. Niet verkeerd lijkt mij zo.

      In Nederland worden weliswaar weinig xDrive versies van de 3 & 5 Serie verkocht maar in landen als Amerika, Canada en in Europa bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk zijn ze niet aan te slepen.

      Login om te reageren
      • Laue zegt

        5 oktober 2009 om 15:41

        @robbie:

        omdat audi van mening is (meerdere fabrikanten overigens) dat je bij zoveel pk 4×4 nodig hebt voor de wegligging.

        wat dat betreft vind ik BMW een beetje conservatief. natuurlijk is het leuk RDW maar als je als een blok op de weg wilt blijven liggen neem je 4×4. maar dat “hoort” niet bij een bmw vinden de europese fanboys.

        Login om te reageren
  11. yanktank zegt

    5 oktober 2009 om 15:36

    het verbaast me niets waarom die Q5 zo goed verkoopt. hij is spuuglelijk. hoe dan ook saai in verglijking met het conflict tussen nissan en porsche.

    Login om te reageren
  12. Dotternetta zegt

    5 oktober 2009 om 15:37

    wat nou premium? Hoezo premium? Wanneer ben je premium?

    Login om te reageren
  13. Oom Agent zegt

    5 oktober 2009 om 15:53

    Het gaat er om dat je TUSSEN die vier wielen ook premium bent.
    Audi is goede kwaliteit maar saai. BMW is sportiever.

    Maar goed, ik ben niet bepaald objectief, met een 650i onder de kont. Die ik overigens verkozen heb boven de S5, want ook die reed saai.

    Login om te reageren
  14. Autojunkje zegt

    5 oktober 2009 om 15:56

    Ja hèhè wat wil je dan een Audi met 240 pk op je voorwielen dan moet je wel 4wd hebben

    Login om te reageren
  15. Erik zegt

    5 oktober 2009 om 16:04

    Audi is niet premium, dus eigenlijk gaat het vergelijk helemaal niet op.

    Login om te reageren
    • Laue zegt

      5 oktober 2009 om 16:10

      @Erik:

      Elke auto boven de 50K is premium in mijn ogen.

      Login om te reageren
  16. CarWasher zegt

    5 oktober 2009 om 16:09

    mmm, waarom moet deze eeuwige wedloop tussen audi en bmw hier ook gevoerd worden?

    uiteindelijk zullen ze het nooit eens worden(ben Audi Fan).
    voordeel van die vierwiel merk je wel wanneer het glad is enzo, bovendien is het veel fijner in de bochten kun je lekkr doortrekken zonder je over je achterkant te hoeven zorgen te maken..

    er zullen er best zijn die graag uitbreken maar dat doe je niet op de snelweg. Anders hoop ik dat Oom Agent snel ter plekken is, want als iets misgaat, kun je andere meenemen.

    verders is het Quatro wat Audi levert, zo noemen zij het ook, andere merken zullen 4wd of xdrive gebruiken. dus houdt het effe gelijk met alle merken!.

    gr

    Login om te reageren
  17. EJS zegt

    5 oktober 2009 om 16:14

    @Laurens

    in Nederland, en ik rij nooit op de openbare weg;) alleen schakelbrommer..;) Maar op het circuit en vooral op eigen terrein is het een ander verhaal..

    Login om te reageren
  18. Maikel zegt

    5 oktober 2009 om 16:15

    Snap ik dat bij Audi modellen boven de 3 liter motoren standaard Quattro op zitten vandaar bij andere o.a Mercedes & BMW heb je nog altijd een keuze

    Een duurdere Volkswagen noem ik geen Premium

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      5 oktober 2009 om 16:37

      @Maikel: Dat zie je goed. Zoals je misschien wel weet is elke Audi (in principe) gebouwd op een FWD platform. En FWD is prima, maar als je meer dan 240/250 pk loslaat op de voorwielen krijg je problemen met de tractie. Want de voorwielen worden niet alleen gebruikt om het vermogen op de weg te brengen, maar ook om te sturen. En als er dus veel vermogen op de voorwielen komt zorgt dat voor problemen.

      Daarom heeft elke Audi met een ‘fatsoenlijk’ vermogen gelijk Quattro. Dat is veiliger, maar ook bittere noodzaak.

      @EJS: Met een auto rijden en/of bestuderen kan je aan iedereen leren. Maar deelnemen aan het verkeer is toch echt iets anders. Zoals je zelf al zegt moet je goed kijken, situaties inschatten en alert zijn.

      Login om te reageren
      • Laue zegt

        5 oktober 2009 om 16:47

        @robbie:

        Ik had toch wel van jou verwacht dat je weet dat audi allang niet meer de omgekatte VW’s van vroeger zijn en een eigen afdeling: development heeft.

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          5 oktober 2009 om 17:16

          @Laue: Zeg ik dat dan? Volgens mij zeg ik nergens dat Audi’s omgekatte VW’s zijn. Ik zeg alleen maar dat alle Audi’s in de basis FWD zijn. Het feit dat ik gelijk heb blijkt wel uit het feit dat alle Audi’s (met uitzondering van de R8, Q5 & Q7) in de basis beschikken over FWD en optioneel of met sterkere motoren pas Quattro krijgen.

          In de basis zijn feitelijk alle Audi modellen dus FWD.

          Login om te reageren
      • EJS zegt

        5 oktober 2009 om 16:50

        @robbie:

        Daar ben ik me van bewust hoor, aangezien ik wel deelneem aan het verkeer met m’n brommer, en probeer dat op een verantwoorde manier te doen..;) In het begin ben ik ook wle eens goed geschrokken nadat ik vergeten was in m’n spiegels te kijken enzo…:P

        Maar, ik hou me netjes aan de regels, en zal dus niet de openbare weg opgaan met een auto voordat ik m’n rijbewijs heb, al is het maar vanwege de verzekering..

        Login om te reageren
  19. sjaak trekhaak zegt

    5 oktober 2009 om 16:32

    Lijkt me logisch dat de Q5 beter verkoopt dan de X3.
    Wacht maar tot de nieuwe X3 is eht weer in lijn of meer.

    Login om te reageren
  20. Timmie zegt

    5 oktober 2009 om 16:37

    BMW kennende willen ze in de tegenaanval gaan, maar dat zou onterecht zijn. Hun expertise is RWD, niet zozeer awd…

    Login om te reageren
  21. mb zegt

    5 oktober 2009 om 16:56

    Geef mij maar een m klasse.Ik hoef geen veredelde vw voor een schofterige prijs.Dat zie je er gewoon niet aan af.

    Login om te reageren
  22. majinstar zegt

    5 oktober 2009 om 17:00

    De reden waarom Audi meer verkoopt is omdat ze altijd onder de marktprijs liggen van BMW en Mercedes.

    En zo kan iedereen dus bewijzen dat ze meer units kunnen verkopen.

    Login om te reageren
  23. Charlie zegt

    5 oktober 2009 om 17:11

    In een premium auto moet je premium zitten, wel eens in de nieuwe a4 achterin gezeten?

    daar wordt je niet vrolijk van, zo hard en recht is die bank.

    En ik zie bij de afbeeldingen in de Q5 dezelfde nare houterige achterbank.

    Ach, Audi, ik lach erom, alles moet een optie zijn.
    Erg triest om zo als fabrikant een lage instapmodelprijs te creeeren. Of je kan een premium auto betalen/rijden of niet.

    BMW, Mercedez das premium, een volkswagen met wat extra opties niet

    Login om te reageren
  24. Volvo_440_turbo zegt

    5 oktober 2009 om 17:12

    Voor mijn part mogen ze SUV’s afschaffen, gisteren kwam ik nog eens buiten met de auto, kwam er een Audi Q5 bumperkleven, Ik ga opzij, gaat ie duwen bij andere automobilisten. Dan ben ik om hem even duidelijk te maken wat ie deed bij hem gaan bumperkleven, wel, hij wou niet opzij gaan, erg…
    Toen ik ’s avonds naar huis reed kwam er een nieuwe BMW X5 bumperkleven, ik reed nochtans 140km/h = niet traag… toen ik terugschakelde naar 4de kon ie zelfs niet volgen…

    Tot overmaat van ramp hebben mijn ouders een kleine SUV gekocht :s

    Login om te reageren
  25. Volvo_440_turbo zegt

    5 oktober 2009 om 17:14

    ps, sorry dat ik me wat liet gaan, principieels heb ik niets tegen SUV, er zitten leuke dingen tussen, maar je ziet te vaak foute mensen er mee rijden…

    Login om te reageren
  26. Laurens zegt

    5 oktober 2009 om 17:21

    Toch vermakelijk te lezen dat sommigen niet weten dat de Alpen al bestonden, voordat de quattro geïntroduceerd werd…

    Login om te reageren
  27. Koos zegt

    5 oktober 2009 om 17:35

    Vierwielaandrijving is een brandstof- en gewichtsverhogende techniek waar je in Nederland niets aan hebt tenzij je de auto offroad gebruikt of er mee op wintersport gaat.

    Achterwielaandrijving met hoge vermogens maakt het rijden een beetje spannend en weerhoud je er van om al te gekke dingen te doen, net wat je nodig hebt in een sportwagen.

    Login om te reageren
  28. Alwood zegt

    5 oktober 2009 om 17:40

    is niet premium, er bestaat geen premium ik haat premium…

    Landrover is trouwens het enige échte vierwielaangedreven merk ;)

    Login om te reageren
  29. MattCurlew zegt

    5 oktober 2009 om 17:53

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  30. ColinZ3 zegt

    5 oktober 2009 om 18:36

    Ik hoor dat AWD veiliger is.. niet helemaal mee eens..
    als het fout gaat met een RWD kun je makkelijk corrigeren, gaat het fout met AWD, veel succes.. sommigen kunnen het maar het is een stuk lastiger!

    Login om te reageren
  31. ColinZ3 zegt

    5 oktober 2009 om 18:37

    sorry, ik “lees” dat AWD veiliger is.. :P

    Login om te reageren
  32. GOD zegt

    5 oktober 2009 om 18:45

    kies wat je leuk vind en bij je past.
    ik heb gekozen voor RWD.
    al mijn auto’s zijn dat geweest en zullen dat blijven.
    tis maar net wat je ligt. ken mensen die eigenlijk een BMW willen maar het niet durven vanwege achterwielaandrijving.
    bang dat de achterkant weg glijd. dat is juist de reden dat ik zo graag RWD rij. daarom ben ik juist vaak de enige die blij is als het gaat regenen.

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      5 oktober 2009 om 18:57

      @GOD: met de huidige tractie- en ESP systemen, grijpt de techniek al in voordat er echt wat aan de hand is. Het losse gevoel van een RWD haalt BMW er natuurlijk niet uit, dat is het USP van de dingen en daarom rijden ze zo lekker!

      Met een klassieker is het een ander verhaal. Dan hangt het van de grootte van je hart af :-)

      Login om te reageren
  33. Stefan-Venema zegt

    5 oktober 2009 om 18:51

    @ ColinZ3; het punt waarbij je de controle verliest ligt bij een Rwd (vaak) eerder dan bij Awd. Zeker in de regen of bij bevriezing. Met droog weer zal het niet veel uitmaken, maar als het ijzelt sta je met een rwd toch echt veel eerder achterste voren dan met een Awd.

    Login om te reageren
  34. Koos zegt

    5 oktober 2009 om 19:06

    Angst voor een glijpartij in een RWD auto is onzin. Zorg er voor dat er fatsoenlijke banden onder liggen en bedenk je dat a) het gaspedaal geen aan/uitschakelaar is zoals in een Daihatsu Cuore 46pk driecylinder, 2) de aangedreven wielen wat later de bocht om komen en 3) weersomstandigheden en toestand van het wegdek invloed kunnen hebben op het tractieniveau. Met andere woorden gewoon een beetje intelligent autorijden.

    Login om te reageren
  35. GOD zegt

    5 oktober 2009 om 19:26

    @ Laurens

    voor mij dat laatste :D (E30 6 in-lijn)

    @ Koos
    voor jouw en mij mischien wel. maar er zijn ook mensen die gewoon een auto hebben om van a naar b te komen en die zich er verder ook niet bezig houden met dit soort dingen. dit soort mensen kun je vertellen wat je wil maar ze blijven er bang voor.

    Login om te reageren
  36. Jaap zegt

    5 oktober 2009 om 19:44

    Ach ik rijd een FWD bommetje, een RWD monster van BMW en een 4×4 Range Rover. De FWD is het engst bij gladheid: bij slippen ben je stuurloos. De 4×4 is als een tank, maar dan eentje die ook bij gladheid door een bocht kan. Handig voor als het echt glad is. Maar de RWD is fantastisch. Veel breed rubber achter hebben scheelt wel.

    Login om te reageren
  37. Bohica zegt

    5 oktober 2009 om 20:24

    @koos en laurens
    Met veel nieuwere bmw´s schakel je gewoon je asc uit.
    Hoewel een 6 cilinder met wat pk´s wel het leukste is.

    Login om te reageren
  38. mashell zegt

    5 oktober 2009 om 20:33

    Gaan we nou alweer een discussie houden FWD/AWD/RWD?

    On topic, als de Audi Q5 zo’n verkooptopper is dan komt vanzelf de vraag, waarom zie je ze dan zo weinig? Of kan ik gewoon de Q5, Q7 en Tiguan niet goed genoeg uit elkaar houden?

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      5 oktober 2009 om 20:37

      @mashell:

      Ik denk het laatste, want ik zie ‘m meer dan dagelijks rijden;)

      Login om te reageren
  39. Jaap zegt

    5 oktober 2009 om 21:04

    Dat Q5 achterwerk: net een Golf plus?

    Login om te reageren
  40. MattCurlew zegt

    5 oktober 2009 om 21:31

    Nee net een Q7…

    Tja ik snap niet zo goed wat we met dit wedstrijdje 4WD verkopen moeten maar oke..

    Login om te reageren
  41. midasracer zegt

    5 oktober 2009 om 22:32

    Wat een gezeik over premium. Het zal me een rotzorg zijn. Ik vind de Q5 gewoon een heel mooi ding. Toevallig deze week in het wild tegengekomen. Ik rijd nu een Toyota RAV4 uit 2002. De nieuwe RAV4 vind ik lelijk, dus als mijn RAVje de deur uitgaat (hopelijk pas over een paar jaar, want hij bevalt prima), ga ik toch eens met de Audi dealer praten.

    Login om te reageren
  42. MattCurlew zegt

    5 oktober 2009 om 22:35

    Premium is een term voor doorsnee mannen in vinex-woningen die vergeten zijn dat ze niet meer op de middelbare school zitten..

    Login om te reageren
  43. stan zegt

    5 oktober 2009 om 23:17

    @Jaap;

    Inderdaad, 2 achterlichten, uitlaat en een bumper.
    Al lang moeite met onderscheidend vermogen? Of heb je echt niks zinnigs te melden?

    Login om te reageren
  44. Bert zegt

    6 oktober 2009 om 09:11

    Nou, gefeliciteerd Audi dat je marktleider bent in je zelf verzonnen segment!
    Wat is de Q5 dan? Een dikke Tiguan? Een 4WD? Een opgehoogde A4?
    Ik weet t niet.

    Login om te reageren
  45. Citrofiel zegt

    6 oktober 2009 om 10:40

    Leuk om te lezen voor de fanboys, maar elk merk zal wel ergens het beste in zijn. En dan ook nog eens de competitie beperken tot ‘van het premiumsegment’, zwakjes. :twisted:

    Login om te reageren
  46. JanC zegt

    6 oktober 2009 om 12:32

    @Laurens: De Alpen bestonden ook al voordat er achterwiel of voorwielaandrijving was…

    Volgens mij moet je als Premium merk jezelf niet op de borst slaan dat je het meest verkoopt…

    Login om te reageren
  47. Tommy2 zegt

    6 oktober 2009 om 19:10

    Eingelijk moesten alle Audi’s standaard quattro hebben, of als het echt niet anders kan achterwielaandrijving. :P

    Login om te reageren
  48. BMW Fan zegt

    12 oktober 2009 om 22:03

    Ik vind het al knap dat BMW Audi bijna voorbij is gestreeft op hun onderscheidingspunt. Audi kan trouwens blij zijn met hun quattro aandrijving. Dit verbergt alleen maar de mindere rij-eigenschappen van een Audi. Het verschil tussen een voor en vierwiel aangedreven audi is namelijk erg groot.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North