
Privacy gerelateerd tot automobilisten wordt steeds meer een dingetje. Volgens het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) hoeven we ons echter nergens zorgen over te maken.
Dit statement is een reactie op de uitlatingen van de ANWB. Laatstgenoemde riep dat er specifieke wetgeving moet worden opgesteld om de privacy van automobilisten te waarborgen. Volgens het CBP is de huidige wetgeving op dit gebied echter toereikend en zijn meer regels simpelweg niet nodig.
Eén en ander heeft vooral betrekking op het feit dat auto’s langzamerhand rijdende computers worden, en dan hebben we het niet over de ECU of elektrische auto’s. Fabrikanten wroeten namelijk in toenemende mate in de privélevens van hun klanten door allerhande gegevens te verzamelen via de auto, die deze gegevens weer naar de fabriek kan sturen. Denk daarbij aan (parkeer)locaties, maar ook rijgedrag, contactgegevens en andere info. Dat kan overigens veel voordelen opleveren.
Het CBP oordeelt dat fabrikanten eerst toestemming moeten vragen en dat ook doen, alvorens data kan worden gebruikt. De ANWB meent echter dat 75% van de automobilisten in Nederland geen flauw benul heeft van de werkelijke gang van zaken en wil specifieke wetgeving op dit gebied.
Voor de broodnodige variatie ben ik het ditmaal wel met de ANWB eens, ware het niet dat vadertje staat op plenty manieren te weten komt waar en wanneer u uw boodschapjes doet. Kentekenchips, trajectcontroles, parkeercontroles, en ga zo maar door brengen precies in kaart wie waar uithangt. Misschien kan het CBP daar ook z’n licht eens over laten schijnen?





Wat dacht je van Human Nature enkelbanden.
Genoeg redenen om een youngtimer/oldtimer te blijven rijden…. géén doensizing maar lekkere 6,8 of zelfs 12 cylinders, genoeg hedendaags comfort aan boord en dus ook géén privacy gezeik…
@406_v6: downsizing dus
@406_v6: Blijf dan ook lekker doortuffen in mijn 5 en 6 cilinders!
@maxidyne: 5 en 10 cylinders uiteraard ook, evenals lekker ruim bemeten 4 pitters ?
@406_v6: Dat dacht ik dus ook, ik koop gewoon een oud hok zonder al die poespas…
Toch weten ze bij Jaguar ook waar mijn auto 80 procent van de tijd uithangt…
Daarvoor hoeven ze alleen maar even een blik in de werkplaats te werpen.
@moveyourmind: hahaha, held!
@406_v6: Ik zat zelf te denken aan een 4 cylinder diesel al zal dat nog wel minimaal een jaar duren.
Niet dat ik nog meer redenen nodig had om een oude auto te gaan rijden, die moderne meuk doet mij niets, ik werk liever met een sleutel aan mijn auto en niet met een laptop.
Ondertussen maak ik me trouwens nergens druk om, ik heb bijna 24/7 een mobile telefoon in de buurt, als ze mij zoeken kunnen ze me dus binnen een minuutje vinden, ze kunnen daar mee zien hoe snel ik mij voortbeweeg en waar ik vaak kom, ik ben actief op het internet waaruit je zo kan zien wat mijn toekomst plannen zijn, wat mijn favoriete auto is, welke dames ik interessant vindt en wat al nog niet meer. Ik begin we echt af te vragen welke informatie ze nog niet van mij kunnen vinden.
@robert110: “welke dames ik interessant vind” = “welke porno ik kijk” ?
@406_v6: gisteren een mooie 6 cilinder lijn uit München gekocht zonder gekke turbo’s en uitleesbare software!!! Helemaal blij met de laatste atmosferische 6 in lijn ooit (?) van BMW
Privacy is tegenwoordig net als Interpolis: glashelder
En als je een aanrijding krijgt, dan checken ze eerst je data.. (zal niet lang meer duren)
@vtechlover: inderdaad! In de toekomst willen ze via sensoren in je auto meten hoe hard je remt en accelereert en daar je premie van laten afhangen. Alles is goed om ons van onze laatste euro te beroven want daar gaat het uiteindelijk om. Men is niet geïnteresseerd in je levenswandel maar in je portemonnee.
De waakhond kent haar eigen taak niet.
Ondertussen lachen verzekeraars in hun vuistje.
@martinus:
Het CPB hoeft dan ook maar louter te suggereren dat Rutte en Samson je privacy respecteren ..
Slim .. Dan hoeven ze niet om de 200 meter een camera op de snelweg te hangen ..
Ze mogen alleen anonieme gegevens verzamelen, over het algemeen is dit vrij onschuldig om bijvoorbeeld navigatie te verbeteren. En bij veel auto’s moet je al toestemming geven in de vorm van “algemene voorwaarden” bij je navigatie/multimediasysteem.
Hoewel ik het liever niet heb zou ik mij niet direct zorgen maken om een autofabrikant die bepaalde gegevens opneemt. Toch vind ik het goed dat ze waakzaam zijn.
En daarom liever een jongtimer.
Als ze willen kunnen ze je ook volgen met de gps van je telefoon. Het is gewoon de toekomst. En zo lang je niks te verbergen hebt maak het toch allemaal niet zo uit?
@clarkson: En als je wel wat te verbergen hebt omzeil je dit geneuzel heel gemakkelijk.
@clarkson: Iedereen heeft recht op privacy en iedereen heeft wel wat te verbergen. Je sexuele voorkeur, je politieke voorkeur, je slippertje, familie drama, een foute party-foto; een domme blog-post *hint *, etc. Zonder privacy geen democratie en geen veiligheid (kijk naar DDR).
Niet overtuigt ? De PVV komt aan de macht en ziet je pro-ISIS en zet je het land uit. Over 10 jaar komt echter een Moslim partij aan de macht en ziet je anti-ISIS post en hakt je hand eraf … en over 5 minuten ligt al je data al op straat en verdubbelt je verzekeringspremie.
Specifieke wetgeving voor dit toepassingsgebied is je reinste kolder. Als je als ANWB ergens commentaar op wilt leveren doe dat dan op eventuele gebrekkige handhaving, of tekortkomingen in het helder informeren/toestemming vragen door de fabrikanten (ipv de ellenlange algemene voorwaarden die niemand leest/begrijpt).
@orion84: tja. Eigenlijk heeft het CPB ook gewoon gelijk. Privacy wordt door velen verward met vrijheid terwijl het heel verschillende dingen zijn. Maar als je extra regels gaat invoeren om privacy te beschermen beperkt dat wel de vrijheid.
Leuk iedereen wil privacy, maar op Instagram, FaceBook en weet ik wat voor sociale media gaan mensen vaak helemaal los over zichzelf !
Privacy bestaat niet meer sinds het grootschalig gebruik van computers en informatica.
Overal hangen camera’s, je klantgegevens worden verkocht, je mobiele telefoon vertelt waar je bent, je betaalpas geeft je aankoopgedrag weer, de overheid linkt alles aan elkaar privacy, misschien ergens op een eiland in de tropen of in Roemenië of een ander land waar de organisatie nog niet zo goed voor elkaar is als hier in het Westen.
@desjonnies: privacy bestaat nog op het toilet, mits je je mobieltje niet meeneemt natuurlijk.
ANWB heeft het autfabrikanten maar Mauritsh sleept er vadertje staat weer bij. Dank helpt niet om om de boel duidelijk te krijgen.
Prutserclubje, die ANWB. Heeft weer wat free-publicity nodig omdat ze zo aandachtsgeil zijn, dus of het inhoudelijk hout snijdt boeit ze niet..