• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

PSA en Fiat zullen joint venture niet voortzetten

Auteur: Dennis, gepost 12 mei 2011 om 14:26 – 26 Reacties

Peugeot Expert, Citroën Jumpy en Fiat Scudo


Aan de ingredienten hoeft het niet te liggen, maar een goede Italiaanse pasta geserveerd op een versgebakken Frans stokbrood, is geen geslaagde combinatie. Wat ook geen geweldige combinatie is, is de bestelbusjes producerende joint venture tussen PSA (Peugeot/Citroën) en Fiat.

De Franse en Italiaanse autobouwers hebben besloten om de joint venture in het Franse Hordain niet te verlengen. De overeenkomst over de productiefaciliteit loopt in 2017 af. In de fabriek worden de Peugeot Expert, Citroën Jumpy en Fiat Scudo ontwikkeld, maar beide partijen zijn van mening dat de productstrategieën teveel uiteen lopen en een goede samenwerking in de weg staan. In Italië hebben de twee ook nog een joint venture voor de modellen Peugeot Boxer, Citroën Jumper en Fiat Ducato. Deze wordt in ieder geval tot 2019 voortgezet.

PSA heeft duidelijke plannen en zal verspreid over de komende jaren 220 miljoen euro investeren in de productielijn in Valenciennes en 135 miljoen euro in Douvrin. In Valenciennes moet dit jaarlijks 400.000 dual-clutch tranmissies opleveren, goed voor totaal 400 nieuwe banen. Zo moet o.a. het aantal technici in het R&D centrum groeien van de huidige 50 naar 110 in 2013. In Douvrin zullen nieuwe 3-cilinder turbo-benzinemotoren worden geproduceerd waarvan er jaarlijks 320 duizend per jaar van de band zullen rollen. (via: automotive)

Ook interessant!

  • SPOTiCAR, het nieuwe occasionlabel voor Peugeot, Citroën en Opel!
  • Fiat SUV
    Bedenk een naam voor deze Fiat SUV
  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video - Fiat Qubo zoekt ruzie met vrachtwagen

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

boxer, busje, Citroen, ducato, Fiat, Peugeot, psa, scudo

Vorig bericht: « Bizarre en absurde ‘crash for cash’ hype bij de Britten
Volgend bericht: MINI toont Paceman Concept op 100% Design-beurs in NL »

Lees Interacties

Reacties

  1. Sciurida zegt

    12 mei 2011 om 14:34

    Heh wat jammer nou, rijdt regelmatig voor mijn bijbaantje bij de post in dit soort krotwagens, dus kan er niet om rouwen. Hoewel die Fiat Doblotjes langer meegaan dan je verwacht, we hebben er eentje met 70k op de teller!

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      12 mei 2011 om 14:55

      @Sciurida: de Doblo is dan ook niet samen met PSA (Peugeot/Citroen) ontwikkeld en heeft dus ook niks met deze joint venture te maken.

      Login om te reageren
    • harie zegt

      12 mei 2011 om 15:20

      @Sciurida: Vind jij 70k veel voor een bedrijfsauto….? Ik ken voorbeelden van bedrijfsauto’s die dat na 6 maanden al op de teller hebben…

      Login om te reageren
      • Sciurida zegt

        12 mei 2011 om 20:08

        @harie: Heb jij ooit onder onder de motorkap van een Doblo gekeken? :P

        Login om te reageren
        • harie zegt

          12 mei 2011 om 23:03

          @Sciurida: 1-0 voor jou :D

          Login om te reageren
    • fokke85 zegt

      5 juni 2011 om 00:08

      @Sciurida: wij hebben een klant met +900k op de teller!! Doblo van 2003

      Login om te reageren
  2. pimmas zegt

    12 mei 2011 om 14:34

    jammer zeg

    Login om te reageren
  3. Gideon zegt

    12 mei 2011 om 14:37

    Busjes zoals in bovenstaande afbeelding worden helaas nogal vaak gebruikt met een fotocamera achter het achterruitje…

    Login om te reageren
  4. screamer zegt

    12 mei 2011 om 15:04

    En hoe zit het dan met de samenwerking omtrent de Peugeot Bipper, Fiat Fiorino en Citroën Nemo ??
    Die wagentjes zijn volgens mij superpopulair, of gaat dan dan ook stoppen?

    Login om te reageren
  5. GWBoes zegt

    12 mei 2011 om 15:10

    @ screamer,
    De kleine bestelauto’s worden in de turkse Tofas fabriek gemaakt die grotendeels van fiat is en zullen, net als de grote bestelauto’s, waarschijnlijk nog wel een paar jaar doorgaan.

    Login om te reageren
  6. bobb zegt

    12 mei 2011 om 15:11

    Opmerkelijk, omdat men met de grote bestelwagens al decennia lang samenwerkt.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      12 mei 2011 om 20:09

      @bobb:
      Dacht ik dus ook, die samenwerking werpt al jaren zijn vruchten af.
      Denk dat het middenklasse bestellert segment niet zo groot is, wij kiezen of partners of gelijk iets ‘groots’

      Login om te reageren
  7. ramshoek zegt

    12 mei 2011 om 15:57

    Bij FIAT kunnen ze prima terugvallen op bijvoorbeeld Dodge dat in Noord Amerika ook het een en ander doet met bedrijfswagens.
    PSA redt zich ongetwijfeld ook wel…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      12 mei 2011 om 23:05

      @ramshoek: Terugvallen zou ik nu ook niet zeggen. De US-vans zijn niet echt geschikt als Euro-camionetteke. En omgekeerd krijg je aan een Amerikaan niet uitgelegd dat het zuiniger, compacter, lager en vooral minder-robuust-uitziend kan.

      Maar wie weet, de volgende generatie Fiat-bestelkar wordt misschien een kruising tussen de Euro- en US-varianten…

      Login om te reageren
  8. The360box zegt

    12 mei 2011 om 16:06

    K zeg je, er is niks Frans aan die busjes, de hut is van Fiat, en het onderstel ook, want die is kut en niet Citroën. Daarom flikkeren die Nemo’s ook om.

    Login om te reageren
    • deedrieen zegt

      12 mei 2011 om 16:30

      @The360box:
      In de test vielen de Fiatjes juist niet om, de PSA varianten juist wel…

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        12 mei 2011 om 17:11

        @deedrieen: Dat kwam puur doordat die Fiat wél met ESP was uitgerust. Kwestie van uitrusting dus, niet van onderstel.

        Login om te reageren
  9. JoepeN zegt

    12 mei 2011 om 16:35

    Hoezo k*t-busjes: http://www.hln.be/hln/nl/927/Kanaal-Auto/article/detail/1260110/2011/05/05/Kilometerteller-bestelwagen-402-836-km-teruggedraaid.dhtml

    930k vind ik best netjes. :)

    Login om te reageren
  10. Peppertje zegt

    12 mei 2011 om 21:04

    @The360box:
    Aan die Scudo (de blauwe op de foto)zit niets, maar dan ook helemaal niets fiat aan, sterker nog het is juist de minste die Fiat in het bedrijfswagengamma heeft.

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      13 mei 2011 om 16:27

      @Peppertje: Sure…

      Login om te reageren
  11. rufctr01 zegt

    12 mei 2011 om 22:07

    Ik vond de Jumpy altijd wel heel fijn rijden. Ja, ik hoef er geen circuit me over te racen en voor normaal gebruik voldoen ze erg goed. De stoelen zitten gewoon fantastisch. Ik heb vorig jaar 4 weken met een Transporter gereden van 6 maand oud en ik kan jullie zeggen dat ik dat niet beter vond rijden. Sloom, plastic interieur en bovenal slechte stoelen. De zitting was voor mij, ik ben 1m87, veel te kort!
    Ik heb veel busjes gereden en ze zijn allemaal niet bijster geweldig. Ook de Vito’s niet.

    Login om te reageren
  12. Esprit_de_Flandre zegt

    12 mei 2011 om 23:01

    “Wat ook geen geweldige combinatie is, is de bestelbusjes producerende joint venture tussen PSA (Peugeot/Citroën) en Fiat.”

    Beetje objectief blijven hé. Ze hebben gewoon andere plannen. Waarschijnlijk wil Fiat zelfstandiger gaan werken. Die JV’s komen er alleen maar om kosten te sparen, wegens een kleine afzetmarkt. Aangezien de US nu binnen handbereik is, kunnen ze volledig hun eigen ding doen…

    Login om te reageren
  13. Esprit_de_Flandre zegt

    12 mei 2011 om 23:18

    Het mag wel gezegd, ik vind het zowat de mooiste bestelwagens die er op de markt zijn momenteel…

    Login om te reageren
  14. LaLancia zegt

    15 mei 2011 om 16:51

    @ The360box
    Peppertje heeft wel gelijk. PSA heeft bij de ontwikkeling van de Scudo/Jumpy/Boxer de leiding gehad (vandaar dat ze bijvoorbeeld ook in Frankrijk worden gebouwd…) en dat kun je ook zien. Van binnen zie je dat vooral aan o.a. de airco-unit, radio (en de bediening ervan achter het stuur) en instrumentarium (komen rechtstreeks uit de 207). Ook de motoren (en sleutels bv.) komen van PSA. Bij de Ducato en Fiorino/Qubo is dat juist omgekeerd, en dat kan je ook aan dezelfde dingen zien.

    Login om te reageren
  15. LaLancia zegt

    15 mei 2011 om 16:52

    Wel jammer trouwens, dat ze ermee stoppen. Juist de Ducato en consorten zijn dacht ik zo een groot succes (bij de Scudo misschien weer wat minder doordat iedereen een T5 lijkt te willen hebben…).

    Login om te reageren
  16. fokke85 zegt

    5 juni 2011 om 00:10

    http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=LK2PA68V

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North