• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

R-Reforged Vanquish 25 is de ultieme restomod

Auteur: willeme, gepost 22 juli 2020 om 11:04 – 32 Reacties

R-Reforged Vanquish 25

De R-Reforged Vanquish 25 is de fraaiste auto van de afgelopen 30 jaar, maar dan beter.

Het is natuurlijk persoonlijk, maar één van de fraaiste auto’s van de afgelopen 30 jaar moet wel de Aston Martin Vanquish (special) zijn. Je weet dat je oud bent als je hoort dat de introductie van deze Britse GT alweer 19 jaar geleden plaats vond.

R-Reforged Vanquish 25

De Aston Martin Vanquish geldt als de definitieve brug tussen het oude en nieuwe Aston Martin. Het is tevens een van de meesterwerken van Ian Callum, de gelauwerde designer die menig fraaie auto heeft mogen ontwerpen. Zoals bekend was Callum bezig om de Vanquish nieuw leven in te blazen. Welnu, dit is de productie versie van de R-Reforged Vanquish 25.

  • R-Reforged Vanquish 25
  • R-Reforged Vanquish 25
  • R-Reforged Vanquish 25

Meesterwerken aanpassen

Het is een beetje raar: een van de meesterwerken van deze eeuw optisch en technisch aanpassen. Alsof je met thinner en viltstift Whistler Mother opnieuw gaat vormgeven. Maar in dit geval gaat de vlieger gedeeltelijk op. Ten eerste is Ian Callum er zélf bij betrokken. Ten tweede was de Vanquish destijds heel modern, maar zijn sommige features zeer slecht oud geworden.

R-Reforged Vanquish 25

Ultieme GT

Zie het daarom niet als een tuningsobject, maar een facelift die je achteraf kunt laten uitvoeren. De R-Reforged Vanquish 25 is voorzien van een 60 mm grotere spoorbreedte, waardoor de (grotere) wielen beter de wielkasten vullen. Ook is de R-Reforged Vanquish 25 iets verlaagd en zijn er Bilstein dempers gemonteerd. Deze zijn specifiek gebouwd voor deze auto. De bedoeling is dat het de ultieme GT wordt. Voldoende comfortabel voor de snelwegen, scherp genoeg voor de bergpassen.

Ultieme GT

Grotere wielen

Over velgen gesproken, deze zien er exact hetzelfde uit, maar zijn een inch groter dan het origineel. Ook de motor is aangepakt, wederom subtiel maar effectief. De 5.9 liter V12 heeft een koolstofvezel luchtinlaat en een nieuw uitlaatsysteem. Daarmee klinkt de motor niet alleen beter, maar levert ‘ie mooi even 580 pk. Waarschijnlijk klinkt de motor hemels. Dat deed deze namelijk standaard al. Qua vermogen had de standaard Vanquish 520 pk, dus je krijgt 60 trappelende paarden cadeau.

V12

Achilleshiel

Dan de grote achilleshiel van de Vanquish: de transmissie. In 2001 was een sequentiële bak het helemaal. Schalten wie Schumacher. In sommige gevallen functioneerde dergelijke bakken heel redelijk, maar in de meeste gevallen waren de gerobotiseerde handbakken niet lekker. Zeker niet op de openbare weg. Voor de R-Reforged Vanquish 25 zijn er drie opties: je behoudt de originele bak of je kiest voor een handgeschakelde zesbak of een automaat met koppelomvormer. Overigens kun je bij Aston Martin ook terecht voor een conversie naar handbak.

Handbak

Details

Verder zijn er kleine details die anders zijn bij de R-Reforged Vanquish 25 ten opzichte van de reguliere Aston Martin Vanquish. De grille is iets groter, er is meer koeling voor de remmen, de uitlaten zijn anders (made you look!) en zo zijn er nog een paar subtiele veranderingen. Het feit dat Ian Callum het zelf heeft gedaan, maakt het iets dragelijker, alhoewel het originele ontwerp iets cleaner was. Geen vooruitgang zijn de achterlichten. Deze zijn ongetwijfeld beter, maar zien er erg ‘Sloveense Auto Style gids 1996’ uit.

R-Reforged Vanquish 25

Interieur

Waar wel echt ruimte was voor verbetering, was aan de binnenzijde. Dat is ook gelukt. De R-Reforged Vanquish 25 heeft een compleet nieuw interieur. Althans, de layout is gelijk gebleven. De afwerking en het materiaalgebruik zijn wel ingrijpend verbeterd. Alles lijkt in leder gehuld. Over leer gesproken, dat is afkomstig van de Bridge of Weir Leather Company. Ook is er een beter infotainmentsysteem, maar is het scherm gelukkig erg klein. Dat is over een paar jaar toch weer gedateerd. En dan moeten Callum en Co weer aan de slag.

Interieur

Levering 2020

De R-Reforged Vanquish 25 bevindt zich in de laatste fase van de ontwikkeling. De auto is helemaal productierijp en wordt nu getest. Het enige nadeel is de vanafprijs. Deze ultieme restomod moet namelijk 550.000 pond kosten, vóór belastingen. Daarbij zit wel de zoektocht inbegrepen naar een donor-Vanquish die zie als basis gaan gebruiken.

R-Reforged Vanquish 25

Het motorgluid kun je in onderstaande video horen. NSFW!

Het eerste exemplaar zal gebouwd worden in september van 2020.

Ook interessant!

  • Nederlander koopt Aston Martin Vanquish van dik 8 ton
  • Aston Martin Vanquish Volante by Q
  • Gespot - Nog een peperdure Aston Martin V12 Speedster voor Nederland
  • Officieel: de Aston Martin V12 Vantage komt eraan!

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, automaat, bilstein, Coupe, ian-callum, restomod, tuning, V12, vanquish, Video, youngtimer

Vorig bericht: « Video: hier is de Volkswagen Arteon Shooting Brake
Volgend bericht: Deze 3 extreme auto’s koop je als je écht teveel geld hebt »

Lees Interacties

Reacties

  1. davido89 zegt

    22 juli 2020 om 11:17

    Het schijnt tegenwoordig mode te zijn om voorbumpers vol te gooien met openingen. Mercedes begon er een paar jaar terug mee en na BMW en Audi doet nu iedereen het..
    Het ziet er niet uit!
    De originele vanquish had daar mistlampen zitten en dat ziet er vele malen beter uit! Laat die aub staan ipv van dat veels te drukke design.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 juli 2020 om 11:24

      Mistlampen… lampen die bij mist niets helpen, die tegenliggers verblinden als je ze aan hebt staan en voor de rest vooral steenslag schade oplopen.

      Login om te reageren
  2. mashell zegt

    22 juli 2020 om 11:23

    Het blijft toch de laatste echte Aston Martin, de laatste handgebouwde. Zo in het Clio rood met het lichte interieur is de wagen helemaal goed. Toch maar weer een staatslot kopen…

    Login om te reageren
  3. fconderkantlat zegt

    22 juli 2020 om 11:26

    achterlichten zien er iets te aftermarket uit, beetje net als dat iemand zijn polo uit 1999 per se wilt behangen met aliexpress led lichten om em “nieuwer” te laten ogen

    Login om te reageren
    • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

      22 juli 2020 om 12:35

      Dat is ook wat Willeme schrijft: “Geen vooruitgang zijn de achterlichten. Deze zijn ongetwijfeld beter, maar zien er erg ‘Sloveense Auto Style gids 1996’ uit.”

      Login om te reageren
  4. Robert zegt

    22 juli 2020 om 11:36

    Die achterlichten… ?

    Ik vraag me ook serieus af of een spoorbreedte van +60 mm(!) daadwerkelijk bijdraagt aan een betere wegligging. Ja, zolang je rechtuit rijdt, waarschijnlijk.

    Login om te reageren
  5. tvklarenbosch zegt

    22 juli 2020 om 11:44

    Zouden ze ook alleen het dashboard, de motor en het onderstel doen?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 juli 2020 om 12:44

      @tvklarenbosch: doe ook de versnellingsbak maar, daar ga je het meeste plezier aan beleven of beter gezegd je het meeste ergernis mee besparen.

      Login om te reageren
      • tvklarenbosch zegt

        23 juli 2020 om 14:36

        @mashell: ah vergeten inderdaad, die moet ook!

        Login om te reageren
  6. kniesoor zegt

    22 juli 2020 om 11:56

    Mooie auto en voor het merendeel aantrekkelijke updates. Maar we zijn inmiddels 2 decennia verder, dus doe mij maar een DBS Superleggera.

    Login om te reageren
  7. scalvaro zegt

    22 juli 2020 om 12:23

    Fraai! Maar wel grappig om te zien dat dashboards van AM uit de jaren ’80 mooier opdrogen dat deze van 20 jaar terug. Dit oogt wel een beetje cheap met dat plastic-look carbon.

    Login om te reageren
  8. jarnobakker zegt

    22 juli 2020 om 12:24

    Ik vraag me wel eens af wat zo’n conversie qua versnellingsbak kost.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      22 juli 2020 om 12:33

      @jarnobakker: u vraagt, wij draaien. Je kan de conversie uit laten voeren bij Aston Martin Works Service in Newport Pagnell. De prijs is zo’n 40.000 euro en dan moet niets tegenzitten. Vaak gebruiken klanten het moment om groot onderhoud uit te laten voeren en eventueel nog een paar aanpassingen doen, waardoor je nog veel duurder uit kunt komen. Maar die 40 mille ben je wel kwijt.

      Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      22 juli 2020 om 15:48

      @jarnobakker: 12k voor de bak. 5k voor montage. 20 extra, want Yolo.

      Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      23 juli 2020 om 01:53

      @jarnobakker: Als je zelf kunt sleutelen is het voor 10k vast te doen, uitbesteden 15k

      Login om te reageren
  9. SvenskaAeroplanAB zegt

    22 juli 2020 om 12:27

    Holy shit… Porno. Doe deze maar naast de Eagle E-type

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    22 juli 2020 om 12:42

    Hij is geniaal. Doe mij deze maar in Aston Martin racing green. Met wit lederen interieur en hout of aluminium IPV carbon.

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      24 juli 2020 om 11:18

      Inderdaad. Die kleur was het enige wat nog ontbrak!

      Voor de rest is hij wel AF voor mij.

      Login om te reageren
  11. karhengst zegt

    22 juli 2020 om 12:44

    Afgaande op de foto boven het artikel dacht ik dat het een artikel was over één of ander nét niet mooi gelukt zelfbouwproject op basis van een oude Amerikaan of Fiat. Kennelijk is dit model dus niet zo aan mij besteed.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      22 juli 2020 om 15:48

      @karhengst: die foto is raar ja. Lijkt wel ’n replica op basis van ’n te kleine auto. Lijkt vervormd ofzo..

      Login om te reageren
  12. mrdjm zegt

    22 juli 2020 om 12:46

    Achterkant en achterlichten vond ik altijd het mijn punt bij deze auto. Deze is perfect zo, wie zorgt er voor de donaties? Woowh!

    Login om te reageren
  13. baklava zegt

    22 juli 2020 om 13:38

    Netjes, hopelijk kan het ook zonder die rode accenten

    Login om te reageren
  14. michaelcorleone zegt

    22 juli 2020 om 13:59

    Bij het horen van de naam Vanquish moet ik altijd denken aan de film The Italian Job uit 2003.
    De Vanquish blijft een bijzondere Aston Martin.

    Login om te reageren
  15. ty5550 zegt

    22 juli 2020 om 14:17

    Mooie auto maar voor zo’n berg geld zie ik niet echt het voordeel t.o.v. een nieuwe (of een andere hedendaagse)

    Login om te reageren
  16. camber24 zegt

    22 juli 2020 om 14:19

    De standaard Vanquish had iets van 460 pk, de Vanquish S had er 520.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      22 juli 2020 om 14:55

      @camber24: klopt helemaal! De Vanquish S is ook de basis voor dit appraat.

      Login om te reageren
  17. MaartenD zegt

    22 juli 2020 om 14:33

    Doe mij maar gewoon het origineel

    Login om te reageren
  18. jaapiyo zegt

    22 juli 2020 om 15:11

    Nee teveel dingen zijn chav, terwijl het origineel juist die ingetogen AM klasse uitstraalt. De wielen zijn ook een maat te groot bijvoorbeeld, zeker bezien vanaf de zijkant.

    Login om te reageren
  19. E34M5Touring zegt

    22 juli 2020 om 15:32

    550k, t hele interieur gedaan en dan laat je dat Ford Fiesta sportstuurtje zitten.. Zelfde stuur als in de DB7 en daar kon het eigenlijk al niet… De rode uitlaten hoeven van mij ook niet. Stoort me meer dan die Halfords lampen. Voor de rest, plaatje!!

    Login om te reageren
  20. mpgc zegt

    22 juli 2020 om 17:08

    Nice touch, mooi verstild schilderij van een oude dame aanhalen bij een artikel over deze auto :-)

    Login om te reageren
  21. joos straetmans zegt

    22 juli 2020 om 22:14

    Het is niet echt een verbetering, helaas. De voorkant is minder expressief, de achterkant een verschrikking, en die verbrede wielkasten met 21 inchers erin maken het er ook niet beter op. Zonde, hiermee gooit Callum zijn naam te grabbel. En dan ook nog een 550 duizend pond betalen plus een originele Vanquish S slopen. Over 25 jaar biedt iemand (de zoon van Callum bijvoorbeeld, ik weet overigens niet eens of hij kinderen heeft) de mogelijkheid om voor 1 miljoen pond je Reforged Vanquish 25 terug te bouwen naar de oorspronkelijke specificatie.

    Login om te reageren
  22. karaya zegt

    22 juli 2020 om 22:32

    De laatste mooie Aston.

    Alleen eeuwig jammer van het afschuwelijke interieur en de witte tellers.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North