
Dodge ziet zich genoodzaakt een persbericht van februari 2008 te rectificeren. Het gaat hierbij om de volgende zinsnede: ‘en dan het slechte nieuws: de Dodge Challenger komt niet naar Nederland.’ Voortschrijdend inzicht, en dan vooral gestuurd door sterke aandrang van een serieuze groep liefhebbers hebben Dodge overstag doen gaan. De Challenger komt dus wél naar Nederland. Dit jaar nog.
Toen Dodge bekendmaakte dat de Challenger niet naar Europa, laat staan naar Nederland zou komen, werd er op de populaire internetfora driftig gemopperd. De algemene teneur daarbij was dat de Challenger misschien wel de ultieme Dodge is: de stoerste, de sterkste én de modernste, maar dan wel met een nostalgische knipoog. Het is ook Thomas Hausch, Vice President International Sales van Chrysler LLC niet ontgaan dat er int Europa en dan met name in Duitsland en Nederland en dusdanig grote belangstelling voor de Challenger is, die export rechtvaardigt. En omdat ‘snel schakelen’ bij het nieuwe Chrysler hoort, worden de eerste Challengers nog dit jaar bij de Nederlandse dealers verwacht.
HEMI power
De Dodge Challenger biedt een spannende mix van klassiek en modern design in combinatie met bijzondere techniek. Zo is de Challenger voor Nederland standaard uitgevoerd met de 425 pk sterke 6,1-liter HEMI V8. Deze motor is gekoppeld aan een moderne vijfttraps automaat met elektronisch geregelde koppelomvormer. Uiteraard gaat alle kracht naar de achterwielen. De HEMI V8 biedt in combinatie met de automaat interessante mogelijkheden. Zo is het mogelijk om in no-time de achterbanden op te roken, maar wie de brute kracht iets efficiënter op de weg weet te brengen, kan binnen 17 seconden van 0-100 mph (160 km/u) accelereren én weer afremmen tot stilstand. Alleen van 0-100 km/u sprinten kan ook; daarvoor hoeft maximaal zes seconden gereserveerd te worden.Hightech onderstel
Het onderstel van de Dodge Challenger is modern en efficiënt. Zowel vóór als achter heeft de auto onafhankelijke wielophanging. Hij deelt zijn basis met de succesvolle Charger (USA only), maar de Challenger is korter en lager. Hierdoor ligt het zwaartepunt relatief laag en dat draagt bij aan een scherp weggedrag. Aangezien de nadruk in alle opzichten op sportiviteit ligt, beschikt de Charger over een sperdifferentieel en een ESP met sportafstelling. Wie de ruimte heeft (op een afgesloten circuit bijvoorbeeld) kan mede hierdoor dwarskrachten tot 0,9 g bewerkstelligen. De Challenger beschikt voor de veiligheid over een specifiek voor deze auto ontworpen remsysteem van Brembo met 360 mm-schijven vóór en 350 mm-schijven achter. De wielen hebben eveneens een imposante diameter: 20 inch.De looks
Het ontwerp van de Dodge Challenger is modern maar met een onmiskenbare klassieke ‘touch’. Klassieke elementen zijn de brede grille, de forse wielkasten en de ‘knik’ ter hoogte van de achterspatborden. De Challenger is leverbaar met keus uit drie kleuren: spetterend HEMI Orange, dreigend Brilliant Black Crystal Pearl Coat en ingetogen Bright Silver Metallic
Het interieur van de vijfzits Challenger is grotendeels in sportief zwart uitgevoerd – ook hier weer een knipoog naar de originele Challenger. De sportstoelen zijn met leer bekleed en afgewerkt met oranje accenten. Het dashboard is speciaal voor dit model ontworpen. Zelfs hier wordt duidelijk dat de Challenger een auto voor liefhebbers is: het naar persoonlijke voorkeur instelbare display kan bijvoorbeeld essentiële informatie als de meest recente 0-100/100-0-tijd, of de G-krachten weergeven. Elke Challenger wordt afgeleverd met een 322 Watt audiosysteem en plaquette met unieke Limited Edition-nummering.
Het nieuws dat de Challenger naar Nederland komt, is heet van de naald. Derhalve is de prijsstelling nog niet bekend. Nader bericht daarover volgt snel.
JESSS! En we hebben hier eens niets aan toe te voegen.





Netjes, wachten op de rijtest nu ;)
Dit is nog eens leuk nieuws.
“Brilliant Black Crystal Pearl Coat”
Wat is er toch mis met gewoon ‘zwart’?
Best geinig, die hemi’s, maar minister Bos staat de slurptaks alvast gniffelend in z’n begroting voor 2009 te verwerken…
UGLY!!
CAMARO STIJL
Das dus een slechte auto
“in 17 seconden van 0-100km/h en weer naar 0” maar naar 0-100km/h doet ie in 6 seconden.
Heeeeel slechte remmen heeftie dan, nee niets voor mij dan. Van 100-0 in 11 seconden?? Heeel slechte remmen ja.
Dat achteruitrij licht vind ik toch zo’n afknapper!! :(
Sja, da’s beroerd inderdaad. Uitgaand van een eenparige vertraging heb je dan een remweg van dik 150 meter. Een moderne middenklasser doet dat in een krappe veertig. Zitten er uberhaupt wel remmen in dit ding???
Zo…. das snel geplaatst… ;-)
@Mr Hyde: dat moest dus 100 mph zijn, 160 km/u dus. Zeker geen slechte prestatie. :-) Maar scherp opgemerkt!
à Mr Hyde van 0 – 160 – 0 doet die in 17 seconden niet naar 100 km maar 100 mijl
“kan bijvoorbeeld essentiële informatie als de meest recente 0-100/100-0-tijd, of de G-krachten weergeven”
Wat cooool!! echt een vette bak en zeker in zo’n limited edition gaan ze ze zeker allemaal verkopen. beetje jammer alleen dat er maar zo weinig kleuren beschikbaar zijn. de vroegere chargers kon je echt in ontzettend veel verschillende kleuren krijgen.
Haha, als hij echt een remweg van 150 meter zou hebben werd dat ding nooit goedgekeurd! Maar met 11 seconden van 160 km/h naar 0 kunnen ze bij de RDW vast wel leven..
HEBBEN! HEBBEN!! HEBBEN!!!
heerlijk zuivere lijnen op die wagen
Ik zat net hetzelfde te denken: remmen zou toch in de regel sneller moeten gaan dan accellereren? Ik bedoel: de optimale vertraging met een goed werkend abs is altijd korter dan de optimale versnelling toch? Er is vast wel iemand die hééééél goed is in natuurkunde, die dit even kan doorrekenen toch?
Misschien is het een slechte vertaling? 100 mph en terug? Maar dat lijkt me dan weer een beetje héél snel, 6 seconden naar de 160 km/h.
Ah, ok. Duidelijk nu :D Had dit venster al heel lang openstaan :D
JAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!toch wel!! das zo’n lijpe bak!!!!!!
mijn favoriet
Ik vind 11 seconden van 160 naar 0 nog steeds een beetje Fred Flintstone
Topnieuws dat deze mooie wagen naar nederland komt :D
Hebben we er weer een interessant spot-object bij :)
Als je je zo stoort aan het achteruitrij licht kun je dat verhelpen met een busje motip backlightspray…
een woord: YES!!!
Staat hoog op mijn verlanglijst mss staat hij binnekort wel op mijn oprit :D
En hoeveel gaat ie kosten dan ongeveer? 50K?
hmmm….in Amerika kost dit monster (deze keer WEL positief bedoeld) “slechts” 25.000€ (en wisselgeld).
Wat zal ie in Nederland gaan kosten? Exclusief zuiptax reken ik op zo’n 60.000€…maarja…DAT is nou ook weer niet waard :(
17 seconden… Dat is niet veel sneller dan verwacht: Top gear had er volgens mij ook ooit eens een item over: toen hadden ze een BMW M5 die het in 13.zoveel deed. Beetje rond googlen laat zien dat een M6 t in 15 seconden doet, maar een Corvette Z06 al onder de 14. Kortom; leuk die Hemi power, maar die 17 seconden is niet sneller dan je verwacht!
@ gregorius
maar zeker ook niet slecht, het is natuurlijk wel een muscle car heh. aan de aerodinamica is niet gedacht en hij is opgezet met lage productiekosten in het hoofd waardoor de prijs ook een stuk lager zal zijn als die corvette en M6.
Hopen datie lekker verkoopt en dat Ford ook plannetjes ziet om de Mustang ook naar europa te brengen…
Het word nog leuk op de weg!
ja dat is goed nieuws, wordt nederland toch nog weer een beetje mooier
komt ie ook naar vlaanderen dan? :)
Dat vraagt om een header!
http://img178.imageshack.us/img178/2484/autoblogchallengerse0.jpg
‘StormRAM staat nu al met de agenda in de hand om een bezoekje aan de Dodge-dealer te plannen.’ :D WAT een ge-wel-dig nieuws! Kan niet wachten op spots en rij-impressies :) Hopelijk is er snel een in-de-showroom-datum bekend. en natuurlijk ook het prijskaartje.
* prijskaartje – je denk ik :roll:
Vetjes…nu nog de slurptax weer afschaffen…
nice! de Challenger schopt kont
hij komt er ook nog met een manuele 6-bak
even ter herinnering de oude:
Nice, nog iets mooier dan de inmiddels toch al weer wat verouderde Mustang.
weten jullie ook of hij naar Belgie komt? pracht van een auto ook.
wie zit hier nou op te wachten..
Beetje kansloze populistische publiciteitstrekker van Dodge, de mensen die echt een Challenger willen hebben halen hem liever zelf uit de states!
Die dollarkoers verklaart een groot deel van de populariteit op internetfora, iedereen zit met de optielijst en currency converter zichzelf gek te maken.
Als Dodge de Challenger hier dan zelf verkoopt dan is de koerswinst verloren.
jammie! :D dat is dan werkelijk wel de allerbeste amerikaan om aan deze kant van de oceaan te bezitten. Hij ziet er zo goed uit dat ik zelfs genoegen neem met een 4 of 6cyl als ik daarmee de slurptax kan omzeilen :P
Bruut! ;) En als ik die ontgroeid ben een Z06 natuurlijk :o
‘High Tech onderstel’ naar Amerikaans maatstaven: voor en achter onafhankelijke ophanging…
Tja, heel high tech, in 1962!!
@Race Kees: Jij begrijpt het! Ik heb liever niet dat dit soort ultieme auto’s zo maar naar Europa komen! Laat de gemiddelde Nederlander maar lekker met oogkleppen op lopen en lekker blijven kiezen uit de veelal grijze meuk!
ik wil een oude……en doe ook maar de nieuwe!!!!!
Nee jij bent gewoon bang dat je straks niet meer opvalt met je USA Car als het zo door gaat ;) dan ben je namelijk zelf ook deel van die grijze meuk.
Feest :D Alleen dan neit met de brandstof prijzen :P En dan ook niet de aanschafprijs want die zal wel fors boven de prijs in de USA liggen :)
Maar dat maakt allemaal niks het is al harstikke mooi dat die Uberhaupt is hier komt :D
sorry .. maar kan em net als de camaro niet aantrekkelijk vinden ..
de mustang is gewoon net niet overtroffen ..
@F430rijder: Het zal gelukkig niet zo’n vaart lopen maar ik vind hoe minder hoe leuker! :) Maar ik heb toch al een nieuwe liefde …Mustang Saleen convertible of de nieuwe Camaro alleen nog even sparen en nog wachten tot die laatste er is! :)
P.S. Als ik die Saleen zou kopen ben ik de enige in NL met zo’n heerlijke bak das toch machtig mooi ! Veeel duurdere auto’s (pick one) zijn er toch in veel grotere aantallen, bv van de Veyron rijden er al minimaal al een stuk of 5, kan je nagaan.
Zo veel mooier dan de Charger en de Mustang… Nu wachten op de officiele versie van de nieuwe Camaro:p
Zo veel keer liever deze auto in Nederland dan een Mustang!
De Challenger en Charger zijn voor échte mannen. De Mustang is voor het vriendinnetje of voor de girlie man onder ons….
Tof opgesteld, die persmededeling. Ik mag ervan uitgaan dat ie niet naar België komt… Da’s wel jammer, nu hij aangepast is voor de Europese markt en België is een buurland…
@ rob usa
nee hoor, dan ben je niet de enige, er zijn nog zat vrachtwagens met een starre achteras in nederland… lol
@Rick
…”De Challenger en Charger zijn voor échte mannen.”…
Potenz erzats ;)
De Challenger zal de mustang laten zien hoe het echt moet ;)
@ Benny1
zo is dat, de Mustang kan wat mij betreft wel inpakken, de Challenger kan je volgens mij gewoon bij je Chrysler dealer laten ondehouden….
verslaan ?? waarmee dan .. mustang is al 5 jaar een best-seller wanneer de challenger op de markt komt ..
Nog ff een leuk voorbeeldje….
Vanafprijs van een Cailber in de USA:
€ 9.112 (+/- 100€)
Vanafprijs in Hollanda:
€ 19.374 (da’s inclusief een schenking van €6.469 aan Wouter de Bos kabouter)
Dus misschien wordt de Challanger wel goedkoper dan €60.000 (tussen de 50 en 55K €).
Wat heeft ie toch een lekkere kont :)
@Rick Dos:Laat mij aub het girlie mannetje zijn dan!
en @ de rest: Laatste tijdje niet op autoblog geweest??: Mustang KR met 720pktjes oohh dat is natuurlijk weer zo’n girlie autootje waar Rick het over had! NOT! Tegen de 425pktjes van SRT8 Challenger..ggeeeuuwwww.
@Rick Dos:Vraagje: Hoe noemen we dan eigenlijk de autootjes (o.a. jouw wagenparkje) die gek worden gereden door een girlie autootje?? :)
girlie autootje met starre achteras?
Rob USA; laat je toch niet zo op je pik trappen door Rick Dos, het is nu wel duidelijk dat jij fan van Mustangs bent.
Vergeet niet dat de Mustang al jaren op de markt is en de Challenger pas sinds begin deze maand. Tegen de tijd dat de Challenger zo lang op de markt is dan zijn er ook wel een aantal leuke performance pakketjes te krijgen die wél 750 pk uit die 6.1L Hemi persen. (Al gaat hij dan maar 2 jaar mee.)
Het zou me niks verbazen als europa uiteindelijk alleen de small-blocks krijgt, de kleine v8 en v6.
Als ze echt wat willen met europese verkopen moeten ze een ander hoogwaardige interieur aanbieden, de standaard is boring bumperplastic.
En even een LSD instaleren voor dat lekkere bochtje bij Oudehaske.
Had meteen de importeur gebeld, die wist er wel van (sinds vandaag) maar stuurde me door naar de dealer voor een bestelling… ik die bellen (Den Haag)… springt die man een gat in de lucht dat ze ‘m krijgen… mooi mooi, ze wisten nog van niks. Sta nu op de lijst voor 1e productieplek ;- )
Dus per tel heb jij dat ding besteld?
@ Race Kees.
“Aangezien de nadruk in alle opzichten op sportiviteit ligt, beschikt de Charger over een sperdifferentieel” dat laatste hoeft dus niet, zit er al op ;)
als je geintresseerd bent moet je trouwens even op de americaanse site kijken:
http://www.dodge.com/en/2009/challenger/gallery/#
staan een paar leuke plaatjes en filmpjes. ps: doe de mijne maar in het zwart, geen probleem als hij ongewassen voor de deur komt te staan.
@Race Kees:Ik ben zeker Mustangfan maar ik ben eigenlijk gewoon een algeheel usacarlover! Ben zeker niet snel op mijn pik getrapt maar geef gewoon wat tegengas voor de anti USAcars comments hier op autoblog.
Veel mensen hebben er nl. nooit een van dichtbij gezien laat staan een mogen berijden! :)
Ikke wil een Mark 5, maar mag nog niet echt van mijn vriendinnetje snik… Dus sorry Rob, maar had er graag over mee willen praten hoe dat reed, maar kan het niet.
@kriz: dank u! hij staat inmiddels online en zal vaker voorbij komen ;)
@Rob USA
Paradepaardjes met klasse. ;)