• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Red Bull niet bang voor trage auto dankzij andere spoiler

Auteur: willeme, gepost 16 mei 2021 om 12:56 – 13 Reacties

Red Bull niet bang

Bij Red Bull zijn ze niet bang voor een te trage auto door de reglementswijzigingen.

Op dit moment zijn er twee Formule 1-auto’s veel beter dan de rest. De Red Bull RB16B en Mercedes W12 zijn bizar veel sneller dan alle andere auto’s op de grid. Het is wel afhankelijk van de coureur, trouwens.

Met M. Verstappen of L. Hamilton achter het stuur van respectievelijk de Red Bull en Mercedes zijn die twee auto’s aanzienlijk sneller dan de rest. Sommige wijze mensen bezigen de term: een auto is zo goed als de tweede rijder. Dan kunnen we tot de conclusie komen dat de Mercedes dit jaar (veel) beter is dan de Red Bull. Alweer. Bottas presteert immers veel beter dan Pérez.

Red Bull niet bang

Helmut Marko

Dat verschil lijkt groter te gaan worden. Want zoals collega @nicolasr al kon mededelen, moet Red Bull zijn vleugel aanpassen vanaf de GP in Frankrijk. De huidige vleugel kan onder zeer hoge snelheden iets ‘flexen’, waardoor deze net even wat lager is en je dus iets meer topsnelheid hebt op het rechte stuk. Het is een grijs gebied, maar vanaf de GP van Frankrijs dus niet meer. Gaat Red Bull nu ineens een stuk langzamer dan voorheen? Volgens Helmut Marko niet.

De oud-24 Uur van Le Mans-winnaar laat het volgende namelijk weten aan Motorsport Total:

De vleugel kwam altijd door de tests van de FIA. Dat is van cruciaal belang. Er komen nu nieuwe criteria waaraan de vleugel moet voldoen. Het is altijd zo dat met reglementswijzigingen het grijze gebeid wordt opgezocht. Maar het is niet alleen Red Bull die wordt aangepakt, er zijn andere teams die hier ook mee te maken hebben.

Helmut Marko
Red Bull niet bang

Daarnaast is Marko het niet met Lewis Hamilton eens. De Britse record-coureur suggereerde dat de Red Bull zo 0,3 seconde per ronde sneller zou zijn. Ook beweerde Hamilton dat hij kon zien dat de vleugel bewoog. Dat is bijzonder indrukwekkend om vast te kunnen stellen.

De reden voor de kleinere vleugel is omdat we te langzaam zijn op de rechte stukken met de reguliere vleugel. Toen Hamilton achter ons reed, zag hij dat we relatief snel zijn op het rechte stuk. Die winst schreef hij toe op het flexen van de wing.

Helmut Marko
vleugel

Red Bull niet bang

Het is duidelijk dat Red Bull (en met name Verstappen) meer performance uit hun auto (moeten) wringen. Daarmee zijn ze nu iets langzamer dan Mercedes. Mercedes ligt hiermaa op koers voor (nog) een rijderskampioenschap en constructeurstitel. Gaan ze de titel nu nog sneller binnenhalen dan normaal? Volgens Mark valt het nog wel mee hoe groot het verschil in performance gaat worden

Het is sowieso niet een nadeel dat doorslag gaat geven voor het kampioenschap. Het zijn gewoon strengere controles die we krijgen. Dat gebeurde ook toen we zo dominant waren in de periode 2010 – 2013. Het is vrij normaal. Tijdens de kampioenschapsjaren moesten we de vleugel per seizoen twee tot drie keer aanpassen.

Helmut Marko

Ook interessant!

  • Video: Checo maakt eerste meters in Red Bull-auto
  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
  • Video: Red Bull doet geheimzinnig met nieuwe livery
    Video: Red Bull doet geheimzinnig met nieuwe livery
  • Video: Red Bull fans vieren een groot feestje

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

fia, Formule 1, Helmut Marko, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Mercedes, Racing, Red Bull Racing, spanje

Vorig bericht: « Video: nóg een rare Honda CR-V crash
Volgend bericht: BMW 2-Serie occasions verkopen als een speer »

Lees Interacties

Reacties

  1. hassani zegt

    16 mei 2021 om 13:22

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. alfapeter zegt

    16 mei 2021 om 13:30

    Er is toch helemaal geen sprake van een reglementswijziging, enkel van een strengere controle. Als RB zijn spoiler moet wijzigen dan betekend dat dus dat ze niet voldeden aan de geldende regels.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      16 mei 2021 om 14:15

      @alfapeter: Daar kun je idd een boom over opzetten ;-).

      De regel was eerst dat de vleugels onder een bepaalde druk niet mochten flexen.

      Nu is de regel dat de vleugels niet mogen flexen bij een (veel) hogere belasting.

      De wijziging gaat pas in bij Frankrijk, dus in Baku en Monaco kunnen ze nog de oude vleugel gebruiken

      Login om te reageren
      • sportevo zegt

        16 mei 2021 om 16:31

        @willeme: de regels geven ook aan dat de FIA op het gebied van die druk mogen aanpassen:

        3.9.9 In order to ensure that the requirements of Article 3.8 are respected, the FIA reserves the right to introduce further load/deflection tests on any part of the bodywork which appears to be (or is suspected of), moving whilst the car is in motion.

        Dus ja, het is een aanpassing, maar niet een aanpassing die geheel onverwachts komt als men de regels goed kent.

        De geest van deze regel is ook dat het niet de bedoeling is dat vleugels (of ander bodywork) kan bewegen (los van de DRS).

        Login om te reageren
        • alfapeter zegt

          16 mei 2021 om 17:55

          De cynische realist in mij zegt dat het bij regels en wetten om de letter gaat en niet om de geest.

          Login om te reageren
          • sportevo zegt

            16 mei 2021 om 20:21

            @alfapeter: en daarom zullen regels wel eens aangepast moeten worden zodat ze beter in de geest passen.

            Mooiste voorbeeld is wel Maus Gatsonides en de slalom wedstrijden van vroeger.

            Login om te reageren
  3. saxoke zegt

    16 mei 2021 om 14:39

    Zoals k al eerder zei. Een eeuwige 2e.

    Login om te reageren
  4. SpeedGeek zegt

    16 mei 2021 om 15:10

    Volgens mij is dit al een langer slepend verhaal. Op Silverstone 2020 werd er bij de Mercedes ook ontdekt dat de achtervleugel naar de binnenzijde van de bocht beweegt tijdens een snelle bocht. Iets wat natuurlijk volledig tegen de natuurkunde ingaat. Ook toen al werd er gesproken over dat Red Bull Racing een achtervleugel had die naar beneden kantelde.
    Denk dat niemand zich er echt zorgen om zal maken en er al lang een oplossing op tafel ligt.

    Login om te reageren
    • elemento zegt

      16 mei 2021 om 16:38

      @SpeedGeek: volgens mij beweegt en leeft mercedes formule 1.auto. alles kunnen ze aanpassen. Stuur gedoe zijn we ook vergetem

      Login om te reageren
  5. clubbtraxx zegt

    16 mei 2021 om 16:49

    Kijk maar eens naar de eerste de beste onboard cam naar de Mercedes voorvleugel. Je ziet dat de delen vlakker gaan liggen naar mate de snelheid toeneemt. En niet zo’n klein beetje ook. Dus Lewis kan wel lekker naar RBR wijzen maar zijn renstal doet het zelf ook gewoon. Maar goed, niks nieuws onder de zon.

    Login om te reageren
  6. flyerbunch zegt

    16 mei 2021 om 17:12

    Zucht.. hierbij nogmaals de video waar het om draait. 🙄

    https://youtu.be/YBWUefSl5tI

    Login om te reageren
    • 560pk zegt

      16 mei 2021 om 21:18

      @flyerbunch: ik zal wel blind zijn hoor, maar ik zie geen flex
      (Niet bij Mercedes, niet bij Red Bull)

      Login om te reageren
  7. bernoulli zegt

    17 mei 2021 om 13:14

    Wat is het ineens voor een trend om overal de Flex vanaf te halen? Eerst Ronnie, nu weer de Red Bull. Houdt het dan nooit op???

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North