Red Mercedes (nu het nog kan)

Auteur: , 120 Reacties

Gisteren lekten de foto’s van de nieuwe Mercedes E-Klasse uit. Waarschijnlijk ging bij Mercedes de vlag uit, want nu hoeven pr-managers volgende week iets minder fanatiek de horlepiep te dansen bij de nieuwe sedan, die werkelijk oogbalverbrijzelend is.

Bij Mercedes zijn de grappen over taxi’s en sterren nooit ver weg, maar vandaag laten we die achterwege. Ik ben namelijk een liefhebber van het merk. Ik heb drie Mercedessen gehad, waaronder de geweldige 190 E 2.3-16 (die door de meeste van mijn vrienden overigens gewoon ‘een derdehands taxi met spoilers’ werd genoemd, maar dat terzijde). Ook de E-Klasse heb ik afgevinkt, al heette de mijne (een W124) nog niet zo. Wat die auto’s met elkaar gemeen hadden, was dat ze mooie, strakke lijnen hadden, maar ook dat ze geen lijn teveel hadden. Ze waren ontworpen door een Italiaan, Bruno Sacco, en ik vind dat ze er nog steeds geweldig uitzien. Geen lijn te veel, en toch krachtig.

Dat vind ik bepaald niet van de nieuwe E. Van voren gezien lijkt hij hoog en smal. De lijnen rondom de grille zijn een zooitje; het lijkt wel alsof de ontwerper uit is geschoten toen hij de lijn van de motorkap over de koplampen en de grille tekende. En over de koplampen gesproken, die lijken ontworpen te zijn door een ADHD’er die aan de speed is. De parkeersensoren lijken willekeurig tegen het front gekwakt, waarbij de exemplaren middenin de groteske gaten in de bumper het meest opvallend zijn, ook al omdat ze zó groot zijn dat ze voor een aanzienlijk deel afgesloten konden blijven.

Mercedes E-Klasse

Waar je vroeger gerust een minister kon vervoeren in een W123 of W124, ben je met de blingblingwielen en de geblindeerde ruiten van de W213 eerder de koning van de kanswijk. Dat hele ontwerp loopt uit in een afhangende kont, die schuin van voren achter de auto aan lijkt te hangen als een te grote rugzak achter een brugklasser. Van achteren gezien is dat iets minder, al kan dat ook komen omdat je blik dan zelfs bij een E 220 d naar twee groteske uitlaatpijpen wordt getrokken, die elk groot genoeg zijn om een nest puppy’s in te laten verdwijnen. Gelukkig zie je dat alles aan de binnenkant niet, maar daar gaat je blik weer naar de lijnen op de deuren die zomaar ergens beginnen en op een willekeurige plek lijken te stoppen, wat vooral erg opvallend is bij het two-tone interieur.

De oorzaak? Daarover vertelde designer Gorden Wagener al in 2012, in het geweldige boek Masters of Modern Car Design: ‘In de jaren ’80 produceerde Mercedes los van de SL alleen drie sedans, die dan tien jaar meegingen. Nu bestaat ons portfolio uit zo’n 25 modellen, waarvoor we ook nog AMG-versies en opties om ze te individualiseren moeten bedenken. Daarom is de detaillering nu veel belangrijker geworden. Tegenwoordig designen we alles – koplampen, achterlichten, bumpers, spiegels, deurgrepen – en ieder onderdeel is een kunstwerk op zich. Dat was in de jaren ’80 wel anders: een bumper was toen nauwelijks meer dan een verchroomd stuk staal en bij de koplampen had je de keus tussen rond of vierkant.

Allereerst doet Wagener daarmee de geweldige modellen uit de jaren ’80 tekort: de iconische 190, de oerdegelijke W124 en de nog altijd prachtige R129 SL zijn bepaald geen modellen die op een namiddagje ontworpen zijn met een ‘verchroomd stuk staal’ als bumper. Daarbij laat hij onbedoeld ook zien wat het probleem is van Mercedes: als een moderne Mercedes geen verbouwde Renault is, is het een uit de hand gelopen vorm van design-ADHD. De oude Mercedessen straalden uit: ‘Hoi, we gaan een miljoen kilometer rijden en dan zie ik er nog steeds tijdloos uit.’ De nieuwe modellen hebben een totaal andere uitstraling: ‘Ik doe pijn aan je ogen, maar als je een leuk weekend wilt hebben moet je drinken wat mijn ontwerper dronk.’

Is het voorgaande een klaagzang? Absoluut niet. Het is een oproep. Ga alsjeblieft weer Mercedi maken met een tijdloze uitstraling en die geschikt zijn voor een miljoen kilometer. Er zijn genoeg merken, waaronder Volvo en Rolls-Royce, die laten zien dat je óók moderne auto’s kunt bouwen zonder die wirwar van lijnen. Kortom, red Mercedes nu het nog kan. Slinger ik in de tussentijd wat occasionsites aan voor een 190, een W124 of een R129.



120 reacties

Ik vind ‘m gewoon mooi hoor
@mvdd: vind ze alle 3 even mooi.ze lijken niet eens op elkaar;)
@mvdd: ik vind hem ook mee. Vervelend stuk om te lezen, de mening van Perry is wel erg opdringerig..
@maxx1: mee=mooi
@maxx1: Ik vind het juist een vermakelijk stuk om te lezen.Maar ik heb ook dan ten eerste geen voorkeur voor merken en ten tweede helemaal geen sentimenten daarover.Daar loop ik even iets te lang mee in de automotive.
@sydney: als dit een tweede zin is in een artikel, ben ik er snel klaarmee: “Waarschijnlijk ging bij Mercedes de vlag uit, want nu hoeven pr-managers volgende week iets minder fanatiek de horlepiep te dansen bij de nieuwe sedan, die werkelijk oogbalverbrijzelend is.” negativiteit ten top. Ik ben niet een liefhebber van Mercedes. Vorige E-klasse is met AMG-pakket wat mij betreft te hard afgeveerd en daarnaast te laag. Geen hobbel fatsoenlijk mee te nemen. De E-klasse zonder AMG-pakket heeft een belabberde wegligging. Wat mij betreft wel een mooie auto. https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiP7_brhJXKAhVFgA8KHaZJBWoQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.autotrader.nl%2Fauto%2Fmercedes-benz-e-klasse%2F2015%2Falkmaar%2F6kcgd%2Fmercedes-benz-e-klasse-300-bluetec-hybrid-lease-ed%2Fspecificaties%2F&bvm=bv.110151844,d.ZWU&psig=AFQjCNEBbvn9vmTZRx1iioAS9fXC7YBlBQ&ust=1452164600560539
@mvdd: ik vind ‘m er nu al oud uitzien.
Gaat het niet redden tegen de 5-serie. Behalve als … auto met geel bord op het dak.
Dat dashboard lijkt een futuristisch experiment van 10 jaar geleden. Dat is echt niet straks en mooi genoeg voor vandaag de dag.
@kroon: de 5 ziet er ook al gedatteerd uit imo. Dat heb ik bij de A6 veel minder. Het minder drukke (saaie volgens veel mensen) lijnenspel gaat een stuk langer mee.
@kroon: ik wil graag die Taxi bestellen
@mvdd: Gisteren vond ik het helemaal niks. Hij paste voor mijn gevoel inderdaad net wat te goed tussen de c en de s. Toch als ik nu in de gallerij elke foto stuk voor stuk bekijk, moet ik bekennen dat ik hem best wel geslaagd vind. De uitlaten zijn wat te op lichte versies, de gaten in de bumper ook. Maar verder vind ik deze nieuwe E er met “elegante” grille er nog best clean uit zien. Ook achter duidelijk wat rechter en vlakker dan een c klasse. De daklijn doet mij verder ook nog denken aan de W211. Het zijn subtiele dingen, en dat is ergens juist de bedoeling bij een E
@mvdd: ik niet. En ik verwacht dat MB klanten gaat mislopen door dit belachelijke gekloon. Mensen die een S willen kopen die doen dat ook vanwege status. Nu de S dus gewoon exact hetzelfde is als de C en E gaan veel mensen verder kijken bij andere merken. Je wilt toch niet 150.000 uitgeven voor een beetje S en dat vervolgens mensen zeggen; hey leuke C rij je. Het is serieus een stuk erger dan bij Audi, daar zijn ze nog enigszins te onderscheiden.

@cpp1: En dan? Dan gaan ze naar Audi en kopen ze een A8 die op een A4 lijkt? Of naar BMW om een 7-serie te kopen die op een 3-serie lijkt?

Het verschil tussen het D en F-segment is meer dan alleen het design.
@mvdd: Ik vind ‘m ook best mooi, maar ik ben het ergens wel met de schrijver eens. Deze auto lijkt zo ontzettend veel op de C en S, dat er niets onderscheidends aan is. Nu heb ik de E nooit bijzonder spannend of aantrekkelijk gevonden, maar dit is wel heel saai.

Dat geldt niet voor het interieur trouwens. Saai is het niet, maar ik vind het ronduit walgelijk.
Ondanks je goede kritiek is dit toch een hele mooie auto geworden. Interieur vind ik wat te druk (zeker door de boxen van het geluidssysteem). Hoewel de opmerking over ‘de brugklasser’ een gniffel teweegbracht :)
Je kan een hoop zeggen, maar deze E past wel netjes in de huidige line-up.
Daar is dan ook wel alles mee gezegd.
@gregorius: ja zou wel grappig zijn als ze opeens een compleet ander design hadden voor de E terwijl de S en C klasse gewoon hetzelfde zijn maar dan iets anders van formaat (ongeveer)
@gregorius: Maar misschien past hij er toch iets te hard in. Waar je de vorige generaties nog makkelijk kon onderscheiden van elkaar is dat nu niet meer het geval. En het design is mooi. Toen de S uitkwam dacht ik: ‘Goed werk MB.’ Bij de C: ‘Dit is mooi, een kleine S maar dan iets sportiever.’ Maar nu heb ik het gevoel dat ik het allemaal al wel eens gezien heb.
@gregorius: Mee eens.


Mercedes zet een hele consistente lijn van gruwelijk lelijke auto’s neer. A, B, CLA, GLA, GLE, S, C, en nu de E. En ze lijken ook nog teveel op elkaar. Veraudificering van het modellenaanbod. En dat zou nog acceptabel zijn als ik de lijn mooi vond, maar ik vind het echt afschuwelijk. Zelfs de SL wordt elke update lelijker… (AMG GT is een verademing overigens)


*mening-alert
@baasbas: Volledig mee eens.Ik vind het ook allemaal niets.Jammer, want het merk zelf vind ik dan weer geweldig.
Vroeger was alles beter? Ik vind van niet. Misschien ligt het aan de generatiekloof, maar ik vind dit gewoon een prachtige auto. Van simpele lijnen is inderdaad geen sprake meer, maar alle lijnen vormen toch een prachtig harmonieus geheel? Ik heb het idee dat het tegenwoordig populair is om alleen maar kritiek te hebben op de nieuwe modellen van de Duitse drie, elke keer weer refererend naar ‘die goede oude tijd’.
Is dit een E-klasse? Ik dacht eigenlijk een C-klasse, alhoewel ik daarvan weer denk dat het een E is. Ik moet zeggen dat ik het verschil tussen een E-klasse en een C-klasse lastiger vind te zien dan tussen een Audi A4 en A6!
@sequoyah_parera: helemaal mee eens. C en S had ik al af en toe moeite mee maar nu de E het gat qua formaat op vult daar tussen is het helemaal niet meer te doen. Bij Audi vind ik het weer beter worden de A4 en A6 hebben duidelijk andere lijnen dat is hier niet het geval
Ik wil weer een w124.
Bovenstaand artikel is wel erg negatief, alhoewel ik moet zeggen dat ik ‘m ook absoluut niet mooi vind.
Wat een gezeik op de nieuwe E. Zo zien toch alle nieuwe Mercs er uit? En dat zou je dan meteen kunnen aanvoeren als grootste kritiekpunt: wat lijken al die sedans van Mercedes op elkaar!
@imaginenl: het lijkt Audi wel.
Er is absoluut niets mis mee, maar ik zou de auto van ze lang zal ze leven niet begeren. En dat is met een 500e wel anders…..
Eerlijk gezegd is dit wat mij betreft de eerste mooie E-klasse die Mercedes introduceert. Oké, de pot met inspiratie is helemaal leeg bij Mercdes en het verschil met de S en de C is marginaal. Maar gek genoeg vind ik deze wel het best geslaagd. De S vind ik te lang gerekt en heeft een ordinaire uitstraling. De C is juist weer te gekrompen en gedrongen. Deze E heeft de beste verhoudingen.
Uiteraard hangt het wel van de uitvoering af. Een AMG-pakketje en mooie sloffen horen wat mij betreft op een Mercedes, anders vind ik het er oubollig uit zien. Zie bijvoorbeeld de E op de topicfoto.

Al met al vind ik het dus een geslaagde, maar inspiratieloze auto. Ik zou dan ook kijken bij de concurrentie: de XF of de S90. Wat mij betreft de enige twee interessante opties in dit segment.
@berlinetta: dit dus.. ben het helemaal met je eens.
De huidige C, E en S zijn stuk voor stuk schitterende auto’s… Qua design niks op aan te merken, maar echt onderscheidend tov elkaar zijn ze niet.. los van de maatvoering en prijs.
Waar de vorige E nog uniek was zijn ze nu doorgeslagen met het audiësque eenheidsworsten. Voor mij een no go.
Gefrustreerd omdat je geen nieuwe kan betalen? Een 201/124 en een 140 lijken toch ook op elkaar. Het management zal wel mogen blijven zitten, de cijfers liegen er namelijk niet om. Wil je iets bijzonders? Koop dan maar een cls.
@mbfanatic: Het jaloezie argument is zo slap. Volgens die logica kun je dure dingen niet meer lelijk vinden want dan ben je ”jaloers”…
@jipino: (gefrustreerd zie ik hier als een lichte variatie op jaloezie, komt op hetzelfde neer)
Het is ook wel heel saai zeg… Net als Audi verschillen vrijwel alleen de formaten nog, qua uiterlijk.. Dat was toch minder met de vorige generaties?
Goed geschreven, waarbij ik met al je punten eens ben. Helaas is het in het auto designwereld niet anders. Men verwacht gewoon over gedesignde shit tegenwoordig.

Naar mijn idee begon Citroen/Renault met hun designs die er na een halfjaar al verouderd leken. Ik ben blij dat Audi en BMW dit op een geringere wijze aanpakken. Kijk maar eens naar de nieuwe TT/R8/A4 en de siebener!

Waar ik vroeger nog stond te kijken van een W220 kijk ik nu met afgunst naar de nieuwere modellen. En daarmee dus ook deze E.
het zijn tegenwoordig gewoon bejaardenbakken. saaie auto’s. goeie auto’s.. maar saai. ik heb nog in de vorige generatie E-klasse gereden en 5-serie. de BMW reed stukken lekkerder en sportiever en oogde minder als een bejaardentehuis aan de binnenkant. terwijl dat de bijtellingsdiesel was…

ik word blijer van een vlotte alfa die van roest aan elkaar hangt dan zoiets. (ik zou niet klagen hoor, maar ik zou er zelf nooit voor kiezen, ik rijd dan idd liever in een 80s merc)
Ik vind het jammer dat ze de designfilosofie zo ver hebben doorgevoerd. De E Klasse was altijd een model wat direct herkenbaar was. Sterker nog, ik vind de pre facelift model met de dubbele aparte koplampen nog steeds de mooiste E. Herkenbaar Mercedes maar toch een eigen gezicht. Jammer dat ze dat een beetje verloren zijn. Zal hem toch eerst in het echt moeten zien, vond de C klasse op foto’s erg fraai. Maar als C220d op een paar skelterwieltjes vind ik het helemaal niks. Raar hoog op de poten en voor het oog te smal ofzo.
Lexus heeft hetzelfde probleem. Ze hadden een designtaal waarin strakke, functionele lijnen centraal stonden. Zie bijvoorbeeld de derde generatie GS. Tijdloze auto. Maar de huidige Lexus modellen zijn uitgerust met rommelige Hyundai achtige designs. Zonde.
Om de auto echt te beoordelen moet je die “live” zien. Ik ben zelf MB liefhebber en rijder. De 190 2.3-16 is de über baby benz. De modellen nu zijn ook mooi maar door ecotijgers opgestelde co2 en Nox fatwa’s lijken ze ronder en meer op elkaar.
@viggen93: dat is ook geen argument, want in de jaren 80 en daarvoor hadden ze al wagens waarvan de Cx-waarde heel erg laag lag. Dus luchtweerstand hoeft geen argument te zijn voor CO2 en Nox-waarden.
I’d agree with you, but then we’d both be wrong…
Als je zoiets schrijft over een R-klasse, een SLK (of hoe dat ding tegenwoordig mag heten) of een recente SL dan zijn we het roerend eens, maar de nieuwe C, E en S hebben wat mij betreft eindelijk weer de klassen van de door jou (terecht) bejubelde Sacco-ontwerpen.
Misschien heb ik een bril nodig, maar die wirwar aan lijnen kan ik nergens ontdekken… Het is eerder een vrij anoniem, kleurloos model. Buiten dat vooral stemmingmakerij en voorbarige aannames (e.g. wie zegt dat de huidige Benzen geen miljoen kilometers aan kunnen? Zelfs de W210 haalt dat zo nu en dan nog wel eens). Had door willempie geschreven kunnen worden…
De auteur zal wel nostalgie hebben naar vroeger. Ik vond dat toen – en nu nog steeds – lelijke hokken. Waarom zou de C-, E- en S-klasse een aparte styling moeten hebben? Omdat dat vroeger zo was? De designlijnen en herkenbaarheid zijn toch veel belangrijker?

Stap even uit de jaren ’90 en kom weer bij 2016. Een zeer summier percentage koopt/least een nieuwe auto om meer dan 2 ton mee te rijden (behalve taxi’s). Dat gebeurde vroeger misschien veel meer, maar daar worden auto’s niet meer voor gebouwd. Het interieur van de C-Klasse is fantastisch! Alle gemakken en technologie zijn naadloos geïntegreerd en dat zal bij de E-Klasse ook zo zijn. Aangezien 75% zakelijke rijders zijn, is dat toch veel belangrijker dan die miljoen kilometers!

En nog iets: Het is efficiënter om zaken te hergebruiken, waardoor de winstgevendheid en continuïteit van Mercedes gewaarborgd blijft – ook als ze eventuele miljardenclaims om de oren krijgen. Want als Mercedes ineens om zou vallen, dan roepen we met z’n allen dat ze efficiënter en betere auto’s moesten maken. ;)
@bmw1cabrio: Dat is in NL misschien het geval, maar in het buitenland hebben ze vaker de neiging om langer door te rijden. Bovendien heb je nog de tweedehands markt. Mensen die een auto kopen als hij op 2-3 ton koopt om er vervolgens nog jaren in te rijden. Dat bepaald ook de inruil waarde en het merk gevoel. Ik zou ook liever een auto kopen die gemaakt is voor 1 miljoen kilometer als 1 die gemaakt is om hopenlijk 2 ton te halen.
Hebben we het wel over dezelfde auto? Of heb je je lenzen achterstevoren ingedaan?
Ik vind het helemaal niet zo slecht eigenlijk. Hij lijkt inderdaad ontzettend veel op de C, S en eigenlijk alle andere inmiddels compleet inwisselbare Mercedessen, maar hij is wel de mooiste van alle tweelingbroertjes. De achterkant is aanmerkelijk breder en strakker getekend dan bij de andere modellen, het heeft wel wat weg van de vorige C-klasse. Maar de grootste verbetering valt niet eens zo op, er loopt weer een lijn van koplamp tot achterlicht. Daardoor oogt de auto veel beter en is het niet alsof de kont er nog even achter is geplakt. En van alle Mercedessen is dit de enige met een afwijkende koplampunit, alle Mercedessen hebben zo’n wenkbrauw à la vorige Audi A3, maar deze heeft twee LED-balkjes om de traditie van 4 koplampglazen in leven te houden. Niks negatiefs dan? Jawel hoor, de achterruit heeft een vreemde vorm en eigenlijk klopt de hele lijn van C-stijl naar kofferklep niet.
Ik ben het voor een groot deel eens met de schrijver ondanks dat ik de nieuwe E wel een hele mooie auto vind. Maar hij is niet meer echt herkenbaar als E. Ondanks dat vele modellen is de E-klasse de eerste auto waar ik aan denk bij Mercedes. En deze zal ongetwijfeld ook kwalitatief goed zij en een miljoen kilometers kunnen draaien maar hij brengt niet het ‘E-klasse’ gevoel.

Waar ik eerste commentaar had op Audi met hun copy/past design op elke model kun je nu wel stellen dat het pioniers waren..
Ik vind hem wel mooi. Net als de C en de S, die vind ik ook mooi. Sorry Perry! ;-)
Bijna ironisch, ze zeggen dat ze in de jaren 80 weinig deden maar nu dat ze auto’s maken die super veel op elkaar lijken desigenen ze alles? Ik snap het idee van een familiegezicht maar ik vind dat ze nu een eigen karakter missen. Bovendien kan een familiegezicht als dit positief of negatief zijn, als in je vind alles mooi of niets. Voor mij betekend dit helaas niks…

Overigens werd de vorige E (W212) ook niet heel goed ontvangen tot en met de facelift. Persoonlijk vond ik het vanaf het begin al de mooiste van het segment.
De laatst echt mooie ‘E’ was de W124 en daarmee basta!
@baap: Eens
is toch prima, ja niet in het rood
Sorry Perry maar het is een prachtige auto geworden. De lijnen zijn niet uitgeschoten maar met de tijd mee gegaan. Stel je eens voor dat we anno 2016 nog de lijnen van de jaren 80 zouden gebruiken. Sentiment is mooi maar de auto industrie die gaat verder ;-)
In de poging een modellenlijn neer te zetten voor jonge ‘hippe’ mensen heeft mercedes een aantal modellen op de markt gebracht die klasse missen, iets waar Mercedes voorheen mee imponeerde…
Naast het feit dat ik het er mee eens ben dat dit een afzichtelijk hok is, maak ik me drukker om de tumblr-kwaliteit van dit artikel.

Als ik zo de laatste artikelen van de auteur erbij pak zie ik niets anders dan clickbait titels en slappewas verhalen zonder feiten met weinig toegevoegde waarde. Zonde.
Ik ben het deels eens met de schrijver. Ik hoopte er op dat Mercedes de E-klasse een meer eigen gezicht zou geven. Helaas hebben ze het te veel doen lijken op de S-klasse en C-klasse. Maar is dat wel zo’n grote issue? Beide auto’s zijn ontzettend mooi geworden. De S-klasse is voor mij de absolute benchmark in zijn segment, de absolute klasse. De C-klasse is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Die vond ik namelijk wat missen, een bepaalde uitstraling. De huidige C-klasse heeft dat weer goed gemaakt, mede ook door zijn schitterende interieur. De E-klasse huppelt er nu heel goed tussendoor eigenlijk. Ook deze is wat stijlvoller ontworpen, wat minder hoekig dan zijn voorganger. Hij straalt net even wat meer luxe uit en het interieur is aanzienlijk verbeterd. Zeg maar gerust prachtig geworden. En als je perse een Mercedes wilt die afwijkt dan de andere Mercedessen, kies dan de CLS. Die auto blijft schitterend, absolute prachtbak. Tot zover zal de CLS dan ook mijn voorkeur hebben, maar ik geef de E-klasse nog de kans. Ik ben benieuwd als ik hem live mag aanschouwen tijdens de presentatie.
Dat dashboard… 4 cupholders naast elkaar waar roosters inzitten zodat je er nog niet eens wat in kwijt kan.
Ow wacht… Dat zijn luchtroosters. Jeetje wat lelijk. Verder ziet het interrieur er wat overdone uit en erg druk. Beetje maybach gevoel krijg je ervan. Come on… Het is maar een taxi. Verder een saai ontwerp…

Blijf nog steeds bij het motto: Liever een ster in mn voorruit dan in mijn grille.
Je kunt tegenwoordig veel auto’s overdesigned noemen, maar deze E-Klasse is zo simpel en clean als het tegenwoordig gaat worden. Vergelijk dat maar eens met een Volvo V40 bijvoorbeeld, voor als Drive-E is dat een wirwar van lijnen. Alleen al over de motorkap lopen acht (!) lijnen.

Ja, de auto lijkt erg veel op de S en de C, al ben ik van mening dat het design het beste past op het formaat E. Net als dat Volvo’s S40, S60 en S80-designtaaltje ook het beste werkte op de S60, de S40 te gedrongen en de S80 juist te groot voor zijn design.
@Dizono: Ben het wat MB betreft volledig met je eens maar vond juist de S60 het buitenbeentje.
Wow.. helemaal mee eens.
Spijtig dat Mercedes de kant opgegaan is van een soort afgeronde designtaal, nergens scherpe kanten of lijnen, alles is rond en in het interieur zijn ook enkel gebogen lijnen gebruikt.

Audi aan de andere kant is net van afgerond naar een strak een scherp design gegaan, zelfs agressief ogend design (wat ik bij de nieuwe Mercedesen niet meer zie, zelfs de AMG’s vind ik niet zo agressief ogen).
Mocht ik een mooi bod op mijn auto krijgen, staat deze gelijk op mijn voorkeurslijstje als nummer een….
Prachtig stukje, het is ook gewoon een lelijke auto.
Met de grote ster vind ik hem op een C-klasse lijken, zonder grote ster op de grill is hij wat volwassener en lijkt dan meer op een E-klasse formaat.
ADHD’ers krijgen juist een soort speed voorgeschreven om te kunnen focussen. Just sayin
@bussie88: Klopt. Alleen gaat het hier dus niet over “ADHD’ers die op doktersvoorschrift gebruikmaken van dextro-amfetamine”, maar over de variant die ze speed noemen. Die je op straat koopt of onder de brug, zeg maar, en waarvan je zelf de dosering regelt.
Leuk stuk. Ben het alleen totaal met je oneens.
@balboni: Maar da’s het leuke van een column: je hóeft het er niet mee eens te zijn ;-)
Lekker stukje @perry_snijders! Ik ben het hier, in het geval van Mercedes, volledig met je eens. Ik vind de huidige design taal gewoon niet mooi, saai en lui.
Ik vind het ook wel lekker om gewoon een opinie stuk te lezen, zouden jullie vaker moeten doen. Ik bedoel, er worden meerdere auto’s per maand gelanceerd, daar mag best een los artikeltje met een uitgesproken mening bij. Dat zorgt dan ook nog voor een, hopelijk, goede discussie.
“Waar je vroeger gerust een minister kon vervoeren in een W123 of W124, ben je met de blingblingwielen en de geblindeerde ruiten van de W213 eerder de koning van de kanswijk.” Zelden zoveel onzin in een stuk tekst gelezen en je zogenaamde ‘grappen’ zijn gewoon niet grappig.
@centric: wat de auto betreft. Zeer mooie wagen, alleen niet echt onderscheidend van de C en S.
@centric: Misschien iets overdreven, maar zelf vind ik die modellen serieus mooier. Ik houd ook niet van die ronde lijnen. Geef mij maar mooie strakke lijnen.
Nou kun je nog meer afzeiken? Dit is toch gewoon een prachtige wagen net zoals alle mercedessen van tegenwoordig
@poar: Dat is jouw mening!
Het stuk is mij uit het hart gegrepen, inclusief alle detailkritiek.
Ook ik heb vele jaren vol trots in het prachtige Sacco W124 T model gereden, maar ben toen, omdat ik de opvolger er niet uit vond zien, op BMW overgestapt . Nooit spijt van gehad, zie zelden meer een nieuw Benz-model dat ik de moeite waard vind
Geweldig gesproken @perry_snijders ! Ben het volkomen met je eens!

Ik hou het er bij. Het interieur is geweldig. Maar het exterieur is saai en achterhaald.
De voor en zijkant vind ik geslaagd. Maar de achterkant Is precies een Hyundai. Om over de afschuwelijke achterkant van de c klasse te zwijgen
Als ik hem zou zien zonder E “logo” zeg ik “C”
Leuk stukje @perry_snijders, hier lezen we een blog voor, een beetje opinie. Voor het autonieuws kunnen we ook bij de kampioen terecht.

Ik ben het op zich wel met je eens al vind ik het bij de E wel mee vallen. Dat is bij de A-Klasse nog al anders.

Wat ik wel jammer vind is dat hij zo lijkt op de c en de s.
ik vind em mooi, maar na vandaag ben ik wel al uitgekeken naar het design omdat ie teveel op de C en de S lijkt. Mijn vader heeft een W212 avantgarde voor de deur. Toch een stuk mooier omdat ie zijn eigen designprofiel heeft. Echter geloof ik dat deze wagen ook vooral op zijn rijeigenschappen en heerlijke interieur gekocht zal worden door mensen die bewust zijn dat het qua exterieurdesign niet de meest aansprekende voertuig zal zijn
Wat een klaagzang over het design van de nieuwe E-klasse. Een beetje onzinnig omdat het toch een kwestie van smaak is en over smaak valt niet te twisten. De vele lijnen in het ontwerp is iets van deze tijd. Alle merken doen het (en inderdaad is het meestal teveel van het goede). Ik denk dat het grootste manko toch wel is dat het een opgeblazen C is of een te heet gewassen S. Juist dat is toch wel het grootste probleem maar kijk naar Audi en BMW. Daar is het niet anders. Wat dat betreft laat het zich nu al heel goed raden hoe de nieuwe 5-serie eruit gaat zien. Niets spannends dus. Als er dan echt geklaagd moet worden over design, begin dan maar bij BMW. Dat voorheen stoere mannen automerk ontwerpt steeds meer femininne slappe piemel modellen. Truttige mpv’s en ondermaatse drie-cilindertjes worden daarbij niet geschuwd.
Ik weet niet hoor, maar als BMW liefhebber word ik hier wel hebberig van.

http://www.autoblog.nl/gallery/Mercedes/E-Klasse_2016/mercedes-e-klasse-2016-10.jpg

Kan mij dus niet vinden in het verhaal.
Prachtige auto geworden, in het interieur de subtiele verwijzing naar de W124, kijk maar eens naar het instrumentenpaneel de mooie gehoekte lijn, daarnaast de verwijzing naar de W211 de overgang van bovenzijde naar onderzijde dashboard.

Een van de weinige dingen die ik in het interieur niet mooi vindt is de plaats van de elektrische stoelverstelling wel weer volgens traditie maar doet wat druk aan, in destijds mijn W211 had ik er geen last van, t zat er niet op.

Tja dan de veraudificering van de modellijn, tja ook Mercedes is hier voor gevallen, helaas. Ben groot fan van de E-klasse die juist altijd een apart staand model is geweest, toch is het gewoon een grote kanshebber om mijn huidige 5 serie op te volgen aan het einde van het jaar. (ben een rare, rijd afwisselend merc E / BMW 5)
U no like new E-klasse?
Vind de huidige eigenlijk veel mooier.
Ik heb nog geen Lexus gezien die mooier is dan deze auto, dus waar heeft de schrijver het over?
@meridian: Ga je ook niet tegenkomen, Aziaten met hun tig lijntjes, veel te overdreven design, binnen 5 jaar hopeloos verouderd, kwa techniek doen ze het geweldig, maar daar alleen mee red je het het niet.
@bofkont:
Dit wel eens gezien?
http://www.autoblog.nl/gallery/Mercedes/CLA_250_Sport/Mercedes-CLA250-Sport-02.jpg
http://www.autoblog.nl/gallery/Mercedes/CLA_250_Sport/Mercedes-CLA250-Sport-01.jpg

Over “tig lijntjes, veel te overdreven design, binnen 5 jaar hopeloos verouderd” gesproken…..
@Rob: Ik geloof dat je op dit moment een Mercedes niet lelijker kan krijgen of kan maken en nog ziet het er beter uit dan welk model van Lexus dan ook.
-edit: nutteloze bijdrage-
Ik ben het met je eens! Al vind ik deze E zo erg nog niet. Ik heb het wel met de A, CLA, SLK en gooi heel de Scrabblebak maar weer over tafel. Die lijden allemaal aan wat ik graag het Hyundaisyndroom zou willen noemen. Met een ernstiger mutatie die in de volksmond ook wel de Ziekte van Ssangyong wordt genoemd. Ik stel het me als volgt voor: een designer heeft een vorm te pakken, maar merkt dat er ‘iets’ niet klopt. Als ‘ie de lessen van Michiel zou hebben gevolgd hier een paar jaar geleden op Autoblog was er misschien nog redden aan geweest, maar nee, de designmeneer besluit dan maak een paar lijntjes toe te voegen. Met als resultaat dat er iets anders niet aan klopt. Dus voegt hij nog een paar lijntjes toe. Uiteindelijk krijg je dan een hele drukke auto waarvan de voorkant en de achterkant alleen nog te herkennen zijn aan de kleur van de koplampen en remlichten. En dan heb je ook nog van die blije joekels die er een AMG spoiler en stickerpakket tegenaan gooien. Dan heb je helemaal een gesmolten gymp onder je kont. De bolides van Rosberg en Hamilton zijn cleaner dan de gemiddelde straatwaardige Silberpfeil en dat bedoel ik niet als compliment aan de aerodynamicagoeroe’s in de Formule 1.
@wouterem: Beter had ik niet kunnen verwoorden.
achterlichten = lookalike W216 CL-klasse achterlichten
Ik ben het zeker wel eens met de mening van de schrijver
Zo…Ik ben het hier toch een partje voor de volle honderd procent mee eens.
Niets mis met de nieuwe E, al is de W211 mijn topfavoriet.
Tja aan de schrijver van dit stukje, red mercedes?? hoezo?? omdat onze Perry toevallig het ontwerp niet aanstaat, niets zo subjectief als autosmaak.
Ja, daar heeft Perry een punt.
Ik zoek de oorzaak alleen ergens anders. Twee dingen.
1) De hele markt, maar zeker de premiumboys, ontwerpen nu voor de Aziatische markt. De Europese markt is bijzaak geworden.
2) Auto’s zitten zo stampvol bijzaken, dat de hoofdzaken als vanzelf uit beeld verdwijnen. Neem nou die bumpers: op de W124 werden geen gaten in de bumper ontworpen. Of parkeersensoren. Of splitter. Buitentemperatuursensor. Radarantennen voor actieve CC. Zelfs met mistpitten werd niet gerekend in het basisontwerp. Wilde je ze toch, dan hoorde daar een andere onderbumper bij.
Dat levert als vanzelf ‘cleane’ ontwerpen op.
Topicstarter: Dit is bij Mercedes al het geval sinds de jaren 90, misschien op een paar uitzonderingen na.
alleen de Juiste spotter zal het verschil zien
Ik dacht dat de titel ‘red mercedes’ was omdat de mercedes op de afbeelding een rode mercedes was (c-klasse dacht ik) maar na deze klaagzang weet ik wel beter
Het lijkt vandaag de dag alleen nog maar te draaien om tierlantijntjes. Zoveel mogelijk, en ze moeten allemaal opvallen!

Dan krijg je dus totale onzin. Zoals ‘koelgleuven’ op een Range Rover, in de voorportieren…. Te debiel voor woorden. Of een overdaad aan chroom, want dat is ‘chique’ ofzo. Zie de BMW 7-serie. Of Mercedes die doodleuk Swarovski kitsch in de koplampen zet. En dan die flatscreens die ze in elke auto schroeven: aarslelijk! En zo kan ik nog wel even doorgaan…..

Wat je overhoud zijn auto’s boordevol met allerlei stompzinnige maar opvallende details. Gruwelijk. En dat is écht niet een Mercedes kwaaltje…. Ik vind: iets kan pas écht mooi zijn als de details je niet eens opvallen. Je valt voor het geheel, het totaalplaatje. En pas als je goed gaat kijken ga je verbazen over de detaillering.

Als ik naar die rode Mercedes van hierboven kijk vallen mij als eerste de gigantische koelgaten in de bumper op. Dan die chromen troep wat door moet gaan als uitlaten. En mijn oog valt al snel op twee zwarte spiegels…. He-le-maal fout dus….
@Rob:
Eigenlijk was de laatste mooie sedan in dit segment de SAAB 9-5…..
Zoveel rust. Met elegantie. Maar ook stoer en met goede details. Details dus, niet schreeuwerige prullaria. (randjes rond de koplampen zijn op het randje, akkoord)

Perfecte bak voor mij. En als het net wat chiquer moet kun je een Insignia halen. Ja, een Opel….. Chiquer dan een Mercedes. Sterker nog, zelfs chiquer dan een Jaguar XF………
Niets mis met de nieuwe E.

Maar wil je een opvallende, strak/sportieve en ben je op zoek naar vernieuwing ga dan voor de Lexus GS topauto!
@Perry_snijders troost je, over 20 jaar vind je het weer helemaal geweldig. Dat is een dingetje van Mercedes: na een paar jaar zijn het pauperbakken en een aantal jaar later zijn ze opeens weer mooi.

Waar ik wel oprecht teleurgesteld en zelfs een beetje pissig over ben is het feit dat ze de ster steeds vaker weg laten. Een jaar of vijf geleden heb ik zelfs het koopje van de eeuw laten staan omdat er geen ster op stond, een 500SEC in nieuwstaat met nog geen ton op de klok en boekjes compleet voor nog geen 11k. Een Mercedes zonder ster òp de kap/gril is geen Mercedes. Dààr moet je eens een artikel over schrijven!
@lekbak:

http://www.topcarrating.com/mercedes-benz/1954-mercedes-benz-300-sl-gullwing-6.jpg

http://germancarsforsaleblog.com/wp-content/uploads/2012/07/2nj.jpg

http://www.autoblog.nl/gallery/0_Celebs/Klaas_Bruinsma_Mercedes_560SEC/Mercedes-560SEC-AMG-Bruinsma-01.jpg

http://srv2.betterparts.org/images/mercedes-benz-g-klasse-03.jpg
@Dizono: ik weet dat op de meeste (alle?) coupé’s van mercedes geen ster staat op de kap. Heb dan ook nog nooit kunnen kiezen voor een coupé, altijd mis ik die stomme ster. Ondanks dat ik de w112 coupé de mooiste auto ooit vind.

De G-klasse is mijn uitzondering, die gast er hoe dan ook komen. Ster of geen ster.
@lekbak: vervolgens loop ik langs mijn poster van de w112 en zie ik er een ster op staan. Gelukkig, ook die hoef ik daar niet om te laten staan…
Simpel kan ook mooi zijn, nu nog steeds is de W124 mooier dan de nieuwste E-Klasse (vind ik).
Dit artikel is wel erg stellig naar mijn mening, terwijl het onderwerp nogal subjectief is.
Ik denk dat we het anders moeten interpreteren. De premium automerken werken toe naar een uniforme merkbeleving. Dat doen ze heel bewust. Of je nu kiest voor een A- of een S-Klasse, je krijgt de Mercedes beleving. Of je nu gaat voor een A3 of A8, je kiest voor de Audi beleving. Zie de modellen meer als een kledingmaat die je uitzoekt bij je budget, levenstijl en gezinssamenstelling.

Dat heeft natuurlijk wel als gevolg dat als je de ene Mercedes niet mooi vind, je de andere modellen ook niet mooi vind. Maar dat is juist het doel. Want kies je eenmaal voor Mercedes/Audi, dan is de kans ook groter dat je door blijft groeien binnen het merk.

En tijdloos? Tja, het lijkt me dat we daar alleen maar naar kunnen gissen en dat is bovendien ook smaak. ‘een wirwar van lijnen’ vind ikzelf bijvoorbeeld overdreven. Het lijkt mij marketingtechnisch gezien overigens ook niet verkeerd dat modellen niet te tijdloos zijn, is goed voor de verkoop nieuw ;)…

@perry_snijders waar doel je op in de titel met ‘nu het nog kan’?
@MrBrown: Iets als ‘beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald’. Nu kunnen we ons allemaal nog herinneren hoe een Mercedes er óók uit kan zien, als ze hier nog tien jaar mee doorgaan zijn we het misschien vergeten. Ik bedoelde in ieder geval niet per se dat een Mercedes die er zó uitziet niet anders dan een apocalyptisch voorteken kan zijn, mocht je je dat afvragen.
Laat zat ik me zo iets zelf ook al af te vragen… ik stond te kijken naar een F30 LCI met M-pakket, toen mijn ex- LCI E39 (zonder M-pakket) in mijn gedachten op kwam en dacht: waarom kunnen de auto’s tegenwoordig niet gewoon wat strakker (: tijdlozer) ontworpen worden…
Lelijke achterkant, lijkt zo knullig
Als je erin zit zie je de buitenkant niet, die overigens niet zó dramatisch is…
@perry_snijders Ik weet niet waar ze je opgedoken hebben, maar ik ben blij dat ze het hebben gedaan. Hoewel ik het niet met je eens ben betreft de E-klasse schrijf je leuke artikelen. Keep them coming!

Dan nu even inhoudelijk: Ik vind de E-klasse werkelijk prachtig. Ik vind het design juist een stuk rustiger ogen dan de vorige generatie. Die koplampen vind vind ik geweldig. De vorm zelf past natuurlijk goed bij de designtaal van de rest van Mercedes, maar de indeling van de lamp is ook een knipoog naar de dubbele koplampen van de vorige generaties. Het enige waar ik niet echt over te spreken ben, is het tellerhuis in de versies die geen twee schermen hebben. Daar zit me toch een enorm blok pianolak omheen. Ik snap best dat je niet voor een schermpje een heel interieur opnieuw kunt ontwerpen, maar ik had het toch stijlvoller gevonden als ze het à la BMW in de 7-serie of Audi in de TT hadden gedaan.
@Edge: Dank je, ik ga er vrolijk mee door. Waar ze me opgedoken hebben weet je misschien liever niet ;-)
KNAL ER OP! De tijdloze lijnen van Mercedes hebben inderdaad plaats gemaakt voor een Amerikaans getint zéér tijdsgebonden, en vooral druk (lees verschrikkelijk lelijk) design.
CW waarde van 0,23??? Damnnnn dat hebben echte sportwagens niet eens, met een 150 pk blok zal hij al 230 km/h kunnen… En zuinig zijn ook
Jammer van die zure reacties hier, Ja het lijkt allemaal op mekaar en ja het is moeilijk uitelkaar te houden, maar ja Audi en
BMW doen het ook. Alleen vind ik persoonlijk dat Mercedes het beste en meest geslaagd is in het Copy-Paste gedrag en je
kan op je vingers natellen dat Alfa de volgende is die dit gaat toepassen. Want Ja Audi en BMW doen het ook en daar levert het geld en aantallen op en dat is nou net wat ze daar nodig hebben.

Daarnaast heb ik bij Mercedes als enige van de Duitse 3 het idee dat ik in een zogenaamde Premium auto zit, met zo’n prachtig, luxe Comfortabel en met zachte materialen afgewerkt interieur. Dat is bij Audi en BMW een stuk minder, daar is het net even wat minder luxe voor het gevoel en dan heb ik meer het idee zonde van het extra geld wat ik er in stop.

Verder ben ik ook nog steeds fan van Jaguar! Dat is ook luxe en het lijkt allemaal net even wat minder op elkaar, oftewel lekker anders dan anders. Kortom mijn keuze zou vallen op Jaguar of Mercedes.
Deze generatie E is naar mijn inziens zeer geslaagd. Gordon Wagner heeft een wagen met een sober en elegant rond lijnenspel ontworpen, waarbij het design verwijst naar de Mercedes modellen uit de 50er jaren. Al bij al is dit de best uitziende E-Klasse sinds de jaren 80. De kritiek van Perry is dan volledig onterecht. De W213 is er wat betreft de onnodige details er stukken op vooruit gegaan als zijn voorganger de W212, met te veel aan hoekige lijnen.

Het enige punt van kritiek is dat de E met een grille met de grote ster verkrijgbaar is. Mercedes
berlines horen een klassieke grille met een kleine ster op de motorkap te hebben. De grote ster ziet er goedkoop uit op de E .
Wordt een beetje moe van die suggestieve artikelen de laatste tijd. Dat wat jij vind geld niet voor de hele wereld. Erg slecht om als auteur zo artikelen op te stellen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).