Regels voor kinderzitjes worden aangescherpt

Auteur: , 43 Reacties
Kinderzitjes

Kinderen zijn kwetsbaar en daarom wil je ze (uiteraard) zo goed mogelijk beschermen. Mocht je betrokken raken bij een ongeluk met je auto dan wil je natuurlijk dat je kleine schat zo min mogelijk gevaar loopt. Goed dus om te horen dat er nieuwe (strengere) Europese regels komen voor kinderzitjes. Het draait daarbij voornamelijk om vervoeren met het gezicht naar voren of naar achteren.

Momenteel is het zo dat zitjes voor kinderen tot 13 kilogram altijd achteruitkijkend zijn. Voor kinderen vanaf 25 kilo zijn autostoeltjes juist altijd vooruitkijkend. Daar tussenin zit een grijs gebied.

Per juni 2013 gaat echter de nieuwe ‘i-Size’-norm in die er uiteindelijk voor zal zorgen dat kinderen tot 15 maanden oud verplicht vervoerd moeten worden in zitjes waarbij ze met hun gezicht naar achteren kijken.

Zitjes die momenteel op de markt zijn (zoals van Bentley) vallen nog onder de zogenaamde Europese veiligheidsnorm R44 (ECE R 44/03 en 44/04) en daarbij worden kinderen van 8 tot 18 kilo over het algemeen vooruitkijkend vervoerd. Het zou echter veiliger zijn als kinderen, ook op oudere leeftijd, achteruitkijkend vervoerd worden.

Bij een botsing worden ze dan in het stoeltje gedrukt in plaats van dat ze hard naar boven gedrukt worden. Kinderen hebben namelijk een relatief groot hoofd, in verhouding tot de rest van hun lichaam en dus zal een hoofd harder rondgeslingerd worden bij een ongeluk.

Bekijk HIER een video waarin duidelijk het verschil te zien is tussen een crash met een voorwaarts en achterwaarts gemonteerde kinderstoel. Er zijn groeperingen die stellen dat kinderen tot een leeftijd van 4 jaar het best achterwaarts vervoerd kunnen worden, maar voorlopig is dat dus nog niet verplicht.

De huidige R44 veiligheidsnorm zal naar verwachting nog tot 2018 van kracht blijven naast de ‘i-Size’-norm die in juni 2013 van kracht wordt.

En dan natuurlijk de hamvraag: Hoe zet jij je kind in de auto? Voorwaarts? Achterwaarts? Op de voorstoel? Op de achterbank? En tot welke leeftijd worden ze hoe gemonteerd? En laten we over het verschil tussen Isofix-bevestiging en gordelbevestiging maar niet eens beginnen. (via: rtl.nl)



43 reacties

Tot z’n eerste 13 maanden in de Maxicosi achterwaarts, nu voorwaarts(14 maanden) in een vierpuntsgordeltje.
@lemans96: tip voor je volgende zitje: Recaro met geïntegreerde speakers en media aansluiting! Heb ik net. Mijn dochter vind het geweldig én ik ben van K3 af en kan mn eigen muziek luisteren! ;)
@Svenska_Aeroplan_AB: Bedankt voor de tip. Heb je toevallig een typenaam ?
@lemans96: ehhhm Monza Nova volgens mij.
@Svenska_Aeroplan_AB: ook maar FF checken. :)
@Svenska_Aeroplan_AB:

Jammer dat de stoelen van Recaro niet meer dan redelijk scoren. Dan maar K3 maar safety first.
@terazino: klopt. Behalve deze versie. De ‘Nova’ maakt het verschil!
als je je eigen kind veel belangrijker vindt dan de andere paupers op straat, koop je een SUV in formaat Q7 om je kinderen naar school te brengen.

De tijd dat kinderen zelfstandig lopens of met de fiets naar school gingen hebben we al lang achter ons gelaten.
@melkkoe: Al zit je in een gepantserde Q7, als je een ongeval krijgt en de kleine zit vooruit dan krijgt hij/zij een flinke klap te verwerken op de nek wervels.
@isn1981: Een gepanserde Q7 wat zou dat wegen? Ongeveer 3 a 4 ton? Dat stopt niet zo snel dus is de impact ook kleiner op de inzittende (tenzij je tegen iets aan rijdt wat die kracht alsnog tot stilstand zet, maar dan hebben dit formaat auto’s ook een flinke kreukelzone).

De kracht van een botsing wordt altijd bepaald door het zwakste element. In een gepanserde Q7 merk je waarschijnlijk weinig als een Fiat 500 er na een spookrijsessie tegenaan rijdt.
Beste oplossing, gewoon dat blèrkind thuis laten :-)
@VeniVidiVici: kijk maar uit, je krijgt zometeen het huilie-huilie-commite over je heen
@melkkoe: Laat ze maar komen haha, I’m ready :-)
Volvo zet ze gelukkig gewoon achterstevoren
Hoorde net op de radio dat aanbevolen wordt kinderen tot 4 jaar achterstevoren te vervoeren. Kan me alleen niet voorstellen hoe je een kind van 4 jaar in zo’n klein achterstevoren-zitje stopt
@ferrariaron: een groter achterstevoren zitje monteren ;)
@robbie:
Dat valt in de meeste auto’s niet mee, de beentjes dan maar door het skiluik proppen?
Ervan uitgaande dat je die hebt.
Gelukkig is die van mij oud genoeg om zelf te rijden.
@robbie: heb je kinderen? Ik denk niet dat mn dochtertje dat leuk vind… Dan ziet ze niks! Word erg ongezellig onderweg.
@robbie: Vooral in kleinere auto’s past dat gewoon niet. Bovendien betekent dat dan wel dat die peuters met hun modderschoenen op je achterbank zitten, in plaats van dat die schoenen over de rand van de bank hangen. Da’s lekker voor de restwaarde van je auto…

En inderdaad, ik zie het gesprek al komen: geen “Hé pap, een MacDonalds, kunnen we daar heen?” meer, maar nu: “Hé pap, je bent &^*&^%$&*&^% de MacDonalds voorbij gereden!!!! Blèèèèèhhh!!!
Safety first!
Kinderen doe je natuurlijk gewoon in de kofferbak.. speelgoed erbij en hebben ze mooi wat te doen onderweg..
@dennisr:
Lol, zo gingen wij in de 70’s ook naar Spanje. In een Renault 6 gemaakt van papiermachee….
zal het morgen aan de nanny vragen hoe die kleine in de auto zit
Dus de norm heette eerst, heel statisch maar officieel, R44 (ECE R 44/03 en 44/04). En de nieuwe norm gaat iSize heten? Ik dacht dat we na 10 jaar iProductnaam iKutten eindelijk eens klaar waren in deze iWereld, maar blijkbaar hebben de adviesbureau’s en beleidsmakers het ook ontdekt. Mijn iGod…
@phaeton: En niet te vergeten, als ze in de iAuto zitten geef je ze een iBakje met stukjes iAppel!
Op de achterbank, eerst in de maxicosi, nu zit ze al een paar maanden (is nu 20 maanden) in een stoeltje met 4puntsgordel. In de bakfiets zit ze overigens al wat langer naar voren, maar die gaat ook niet zo hard :P
Vroeger gewoon los in de kattebak!
Mijn 7jarige petrolhead zit fijn in zijn 4punts superstoel.
Achterstevoren: dan kotst het kind onder weg niet in je nek!
@pjotr: nee, dan ligt het op de achterbank…
Kunnen we die kinderstoeltjes niet met een HANS systeem uitrusten? Helpt volgens mij nog veel beter dan achterstevoren stoeltjes.
Leuk verhaal, achterstevoren in de auto is natuurlijk beter bij een frontale botsing. Maar wat dan bij een kettingbotsing? Snel uitstappen om het stoeltje om te draaien, voordat er iemand achterop klapt?
Be Safe maakt dit soort stoelen al jaren. Er zijn er bij die kids tot 3 of 4 jaar voorin tegen de rijrichting in vervoeren. Je hebt hiervoor wel een enorme stoel nodig en de daarbij behorende ruimte.
Zou er weer een tijd komen dat je zelf mag bepalen hoe je je kind opvoed?

Als het zo door gaat kun je ze over een paar jaar na de geboorte direct weg brengen, de rest werd wel gedaan..
@dennisr:
dat lijkt me ideaal! :p
Leuk verhaal, maar een kind dat zeurt (ik zie niets!) zal eerder tot ongelukken leiden denk ik. En ook omgekeerd, als ik nu gejammer krijg van de achterbank kan ik omkijken en zien wat er is. Dat lukt ook niet als je tegen een stoel aankijkt.
Daarnaast nog de praktische aspecten (hoe gaat dat passen in mn coupe? en vooral hoe krijg je ze erin??).
Dus ik denk dat ik het nog maar even bij face forward hou. Ik zat als baby gewoon los op de achterbank (hoezo kinderzitje? gordels? nee alleen voorin) dus we moeten ook niet te ver doorslaan.
nou overheid, ga dat maar eens promoten in al die A-label auto’s met zonder achterbank ruimte…

gaan ze straks volkswagen verplichten om een verlengde up te maken. de stretch up?
Gewoon vooruit! Anders kotsen ze heel mijn auto vol… Dat zuur bijt zo uit op dat leer…
Ik vervoer mijn zoontje van anderhalf jaar in een achterwaarts gericht stoeltje (Britax Hi-way) dat geschikt is tot ongeveer 4 à 5 jaar oud. Ik heb dit stoeltje in Zweden gekocht, omdat het in Nederland niet verkrijgbaar is via de normale kanalen.

Toen ik de Zweedse verkoopster vertelde dat kinderen in Nederland vanaf 1 jaar in een voorwaarts gericht stoeltje gingen schrok ze enorm: ‘there must be a lot of dead children in car accidents’ zei ze.

En terecht. Het is levensgevaarlijk om een jong kind in dezelfde richting te laten kijken als volwassenen. Het hoofd is relatief veel groter en de nek is nog niet zo goed ontwikkeld. Een flinke frontale klapper levert voor een kind veel meer schade op dan voor een volwassene.

Hier in Nederland reageert men doorgaans verbaasd op mijn stoeltje: ‘hij staat de verkeerde kant op’, ‘dat is toch zielig voor hem, kan hij niets zien’, etc. etc. Ik word er een beetje moe van om mezelf te moeten verdedigen, dus ik doe het niet meer. Mijn zoontje heeft het goed naar zijn zin in zijn stoel. Hij is bovendien niets anders gewend dan om achteruit te kijken. Het is gewoon veel veiliger en dat geeft mij een prettig gevoel.

Goed dat er eindelijk meer aandacht voor komt. Nederlanders geven doorgaans geen f*ck om veiligheid, zie alle mini-autootjes waren we in rijden. Wat dat betreft sluiten we beter aan bij Zuid-Europa dan het verantwoordelijke Scandinavië.
@Bilskrot: http://www.familjeliv.se/hem/kina79/gallery/phpldntk7.jpg

Hoe ga jij je rechterbuitenspiegel gebruiken?

Dat je een binnenspiegel hebt, is even géén argument, want je bent met een aanhangertje onderweg.
@sjamp,

Hij zit achterin, ik heb een uitstekend zicht op mijn rechterbuitenspiegel.
Na 2 jaar schijnt het schadelijker te zijn je kind wel in een stoeltje te doen, ipv niet. Dit is gewoon marktbewerking door fabrikanten.
@ulli: sorry, maar dit is volgens mij echt onzin! Anders was het aanbod in Nederland wel groter! Dit is Europese wetgeving omdat het gewoon veel veiliger is!
@mamavan2: http://www.ted.com/talks/steven_levitt_on_child_carseats.html
Oordeel zelf. Niet alles wat wetgeving is, is gebaseerd op wat t beste voor de burgers is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).