Volkswagen e-Golf: Helemaal elektrisch

Auteur: , 71 Reacties

Wil je wel graag elektrisch rijden, maar niet overkomen als een boomknuffelaar? Ga dan voor de 100% elektrische Golf. Betaal je ook nog eens géén bijtelling.

Volkswagen e-Golf - 100% elektrisch

In 2010 begon Volkswagen met het testen van een elektrisch aangedreven Golf en volgende maand zal in Genève dan eindelijk de versie onthuld worden die jij en ik zullen kunnen kopen.

Onder de kap vinden we een 115 pk/270 Nm sterke motor waarmee je een (begrensde) topsnelheid van 135 km/u kan behalen. Het sprintje van 0 naar 100 km/u gaat in 11,8 seconden. Onder ideale omstandigheden zou je met een vol accupakket 175 kilometer ver moeten komen. In de harde praktijk zal dat ongetwijfeld veel minder zijn.

Wil je meer weten over deze zuinige Golf zonder bijtelling? Dan kan je alle details en foto’s vinden op Groen7 inclusief een vergelijking met concurrenten zoals de Nissan Leaf en Ford Focus Electric.



71 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Zit ik u op groen7?
Dementie slaat vroeg toe dit jaar….
@jrk68: Vandaar dat je keer op keer van die haatzaaiende reacties plaatst… Alle respect naar dementerende mensen overigens.
@autobart:
Dat jij het respect voor een mening die niet in jouw straatje past niet kan opbrengen is best een beetje jammer….
@jrk68: Dat zegt autobart niet dus jouw reactie raakt kant noch wal, tevens ben ik het eens met hem.
@mikkeloentje:
Dus iemand van haatzaaien beschuldigen vindt jij een toonbeeld van respect voor iemands mening…?
Prima, dan ben jij het met hem eens…. Ik ben het daar dus niet mee eens.
@jrk68: als je nu een normale mening zou hebben in plaats van altijd maar ellenlange discussies te voeren om andermans uitingen de grond in te boren en alleen maar VAG afkraken, zouden mensen jou mening wellicht ook waarderen…

Ik ben geen VW Golf persoon maar dit is ok, goed gepositioneerd t.o.v. de concurrent maar zal wel weer een klap meer geld gaan kosten.
@jrk68: maar jij bent het dan ook nooit met iemand eens….
@autobart: ga terug naar je Prius, prutser
Ik denk dat ie welgoed zal verkopen alsie uitkomt
@tt123: Denk ik niet. De consument is nog niet klaar voor de overstap naar vol elektrisch lijkt me! Onvoldoende oplaadpunten (oplaadvoorziening thuis is te duur), om dan ook niet over die range van 175km te spreken die zoals aangegeven tegen zal vallen IRL!
@sebasjuhh: ja daar heb je n punt maar aan de accu zullen ze wel werken en een oplaadpunt moet ook gewerkt worden
@sebasjuhh:
Die 175km range is theoretisch haalbaar in de eco modus. Dat wil zeggen top 95km/u en geen radio en airco. Ze hebben nog een lange weg tegaan daar in Wolfsburg….
@jrk68: @autobart: Yep, maar de start is er. Zijn geloof ik wel mensen die een range van 175 km per dag toch niet halen, dus als de mogelijkheid er zou zijn om gemakkelijk ’s nachts op te laden dan zou het wel interessant kunnen zijn..
@sebasjuhh: ‘Er zijn geloof ik wel mensen die op een dag geen 175km rijden’?? Kijk, dat alle leassletjes die van hun baas lekker een goedkope auto uit mogen zoeken met 0% bijtelling eerder wat grotere afstanden afleggen snap ik. Maar er zijn ook mensen die een (e-)auto niet alleen kopen(/lenen) voor de belastingvoordelen. Ik heb het 11km naar m’n werk. Ik zou dat maar wat graag in een elektrische auto afleggen.
@FelixF: Oke, prima toch… ;p Ik bedoelde juist dat het mooi zou zijn als de oplaad mogelijkheden meer toegankelijk worden, zodat inderdaad meer mensen gebruik kunnen maken van zon E-Golf!
@jrk68: en welke autofabrikant doet dit dan beter volgens jou?
@ckaka: Ik verzeker je dat de e-Golf een auto is die veel meer ‘af’ is dan alle andere EV’s uit z’n klasse die op dit moment op de markt zijn. Ze zijn zeker niet de eerste, maar dat merk je dan ook aan het eindproduct.
@sebasjuhh: Met andere woorden: de huidige lithium-ion accu’s zijn te zwaar, hebben te weinig capaciteit en zijn niet snel genoeg op te laden. Werk aan de winkel dus.
@autobart:
Waarom lukt het Tesla dan wel en het almachtige VAG niet…?
@jrk68: Tesla haalt ook lang de actieradius niet die ze opgeven, dus die fabrikanten mogen nog wel wat harder hun best doen en er voor zorgen dat mensen overtuigt raken van hun produkt! Ik rij nog zo lang ik kan lekker smooth in m’n 323ci! :)
@jrk68: Het lukt tesla wel, maar de laadtijd is nog steeds niet geweldig. Een accu kan veel en veel lichter. Innoveren op het gebied van accu’s, dát is het idee. Er is in ieder geval één ding dat je niet kunt ontkennen/ontkrachten, het accupakket van een Tesla laad je niet in 5 minuten op. Dus een reisje van een kilometer of 1000 zul je niet aan één stuk door af kunnen leggen.
@autobart:
Ik vrees dat laden in 5 minuten nooit een haalbare kaart gaat zijn.
EV rijden zal dus altijd planning vergen, tenzij het inductieladen ooit haalbaar wordt.
In mijn optiek is het wel een alternatief in stedelijke aglomeraties.
Op dit moment heb ik in een straal van 500m van mijn huis 3 laadpalen, niet ideaal maar als je echt wil is dat te doen.
@jrk68: Ach in de tijd dat auto’s en tractoren nog aangeslingerd werden wist men ook nog niet van een startmotor, laat staan het principe elektromotor.
@autobart:
Dat valt wel mee, de elektrische auto had je al aan het begin van de vorige eeuw. Hij was destijds best populair bij vrouwen.
@autobart: maar een stap terugzetten in de tijd…lijkt me ‘not done’.
@tt123: bekijk die specs nog een goed. Deze zijn waardeloos, en ook deze voledig elektrische golf heeft volgens het “herenakkoord” van de conventionele autoindustrie een actieradius van max. 200 km
@melkkoe: Nee hè, daar hebben we weer zo’n figuur die overal complotvarkentjes ziet vliegen.
Jij geloof waarschijnlijk ook dat er al lang diverse véél betere motoren zijn uitgevonden maar dat de uitvinders daarvan vermoord of uitgekocht zijn en de bouwtekeningen daarvan zijn vernietigd?
Right…
Ondertussen moet deze loodzware en Golf het doen met een berg accu’s die bij lange na niet de capaciteit hebben om een werkelijke concurrent te kunnen zijn voor zijn benzine- en dieselbroertjes.
@lemans96: nee ik geloof niet dat er al lang veel betere motoren zijn uitgevonden, maar ik heb wel het idee dat de gevestigde autobranche de EV’s zo lang mogelijk probeert uit te stellen ja. Op een EV valt nu eenmaal minder te verdienen.
@melkkoe: Jongen, ik werk in de projectleiding van de VW370/7 zoals wij hem noemen. Als jij dat ding 200km kan laten rijden heb je morgen een baan!
@FelixF: dat is toch gewoon een kwestie van wat extra accu’s plaatsen. Je kunt mij niet vertellen dat er geen plaats voor is door het ontbreken van versnellingsbak, radiateur, brandstoftank ect.

Een EV die een bereik heeft van >200 km heeft, zal een veel groter draagvlak hebben. Toch een soort van psychologische range.
Geen TSI-motoren, geen DSG, misschien best een betrouwbaar wagentje
@tmenges: neem dan een tdi met handbak.. Kom je nog vooruit ook!
@lamborgfan: Je bedoeld TSI, lastig toch hè, die d en s naast elkaar op dat toetsenbord…
@eddythedriver: Ach hier zijn er nogal wat die TSI motoren nogal wat graag afzeiken. De tweede generatie 1.4 TSI is op de markt, daar hoor je ze niet over… Maar voor sommigen is het nou eenmaal moeilijk om te zeggen, vergeven en vergeten.
@eddythedriver: Ik heb toch sterk het idee dat ie gewoon TDI bedoeld. Lees de reacties nog eens na…
@CRX: Dat weet ik wel zeker, TDI, degelijk, zuinig (afhankelijk van je voet uiteraard), koppel bij lage toeren (want diesel) en de degelijkheid van een handbak!
@eddythedriver: Nee ik bedoel TDI.. als die TSI’s zo onbetrouwbaar zijn, neem je toch gwoon een tdi? Dingen trekken als een tierelier.. (voor dagelijkse omstandigheden)
Da’s… best sloom. En best klein bereik. Maar wel goedkoop als je hem van de baas krijgt. Ach, je moet er iets voor over hebben om te bezuinigen. Jammer dat je voor de vakantie wel een auto moet huren.
En wat nou als ik helemaal niet naar groen7 wil?
@ruudw: Dan zul je moeten overwegen een andere automotive website te bezoeken. Je kan je er ook bij neerleggen dat het nieuws meer en meer gedomineerd zal gaan worden door elektrisch/hybride/groen etc etc.!
Die begrensde snelheid, komt voort doordat de motor anders te veel toeren maakt. Worden elektrische voertuigen niet met een versnellingsbak gemaakt? Lijkt me dat een 2traps of 3traps een nuttige toevoeging zou kunnen zijn?
@Melvivio:
Als je hem harder laat lopen is hij leeg voordat je bij de volgende laadpaal bent….
@jrk68: Je hebt nu al 6 reacties gegeven op een post wat jou geen reet interesseert..
@quattromeister:
Electrische mobiliteit vind ik weldegelijk interessant, het valt mij tegen dat ze niet met iets beters konden komen. Ze hebben immers genoeg middelen bij VAG om het niveau van Tesla te kunnen evenaren.
-edit: nutteloze bijdrage-
@Melvivio: een elektrische motor heeft op elk toerental nagenoeg evenveel koppel, en wil je 200 cruisen met een elektrische wagen? Ik Vind het al belachelijk dat ik ingehaald wordt door prii die dan ook nog geeneens wegenbelasting kosten…
Leuk voor ritjes in de randstad, maar op de snelwegen kan je er niks mee.
Een klein detail zijn ze vergeten……. wat kost ie ?
@speed:
Je gaat mij niet wijs maken dat je dat echt wil weten….
-edit: nutteloze bijdrage-
@jrk68: hij kost waarschijnlijk 2x een gti
@jrk68: Ook al zou hij het willen weten, prijzen zijn nog niet bekend gemaakt. Daar kan niemand veel zinnigs over zeggen.
hoe maak je een hok nog saaier? maak em elektrisch!
Vergeleken met de Leaf is het vwb het design een kunstwerk.
@300e: Vergeken met een Leaf is een zeecontainer al een kunstwerk, een uiting van post industrialistisch kubisme.
de saaiste auto in de wereld in nu beroofd van zijn kloppende benzine-hart en in nog saaier gemaakt
De Tesla model S trekt een corvette er uit en Vag weet net een slak in te halen!!???? Kom op zeg!!!!
@brekkenbats: Ik zou graag ‘ns een middagje zo’n Tesla S en genoemde Corvette hebben om ze lekker een stuk of tien, twintig van die dragstarts te laten maken. Kijken wie er dan wint.
Ik geloof nooit dat die Tesla veel verder komt dan een keer of tien, als ie ’t al haalt.
Accu’s(ook Li-Ion, Li-Po,etc.) staan er om bekend dat ze, als ze net vers zijn opgeladen, een mooie spike aan vermogen leveren,dus vandaar dat ik graag zo’n eerlijkere wedstrijd zou zien…
@brekkenbats: Tijdens het rijden merk je niets van die 0 tot 100 tijd. Ik kan je vertellen dat ie ding echt goed trekt wanneer je het gaspedaal indrukt en net als de e-up heel erg leuk is om in te rijden.
135 km/u? Nou niet echt bepaald handig voor de snelweg, hoeft ook geen 180 te zijn maar 135 is wel erg laag
@karsvdtuin: 5 meer dan het absolute maximum in Nederland en de adviessnelheid in Duitsland, voldoende toch?
Dus nu heb je een auto die, met de beste wil van de wereld geen koppendraaier te noemen is en ook nog geen geluid maakt. Levensgevaarlijk.
topsnelheid is idd jammer, maar als je harder zou willen blijft er van de 175 km helemaal niets over..
Al die reacties over Groen7…

Net alsof je op een muziekblog komt waar soms een hiphopnummer wordt gepost, en dan gelijk zeggen “ik zit niet op het hiphopforum!” Eh nee maar muziek is vrij breed. If you don’t like it, gtfo.
@Jochempie: Bedoel je niet ‘gtfooh’? XD
Een electrische auto die niet spannend is, contradictie terminus .
@norge: hetzelfde kan gezegd worden over de 1.2 tsi, hoewel je daarbij natuurlijk in gezonde spanning afwacht tot de distributieketting breekt.
Ik zeg DE ideale petjes mobiel…. :))
En dat kost hoeveel… ?

Er waren toch al elektrische Golfjes op de markt, zelfs al van de vorige generatie. Die waren echter omgebouwd door een andere firma, niet door VW zelf. Ik vraag me af of VW het goedkoper kan…
@Esprit_de_Flandre: Volkswagen heeft zelf ook een hele zwik VW360/7’s. De ervaringen die daarmee opgedaan zijn, zijn verwerkt in de VW370/7 die uiteindelijk op de markt komt.
@FelixF: hele zwik? Pakweg 100 toch? Op de totale Golf populatie verwaarloosbaar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).