• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault 5 (GT) Turbo crash compilatie

Auteur: Wouter, gepost 10 oktober 2006 om 11:42 – 35 Reacties

Renault 5 Turbo


Een bommetje op wielen: dat lijkt me de beste beschrijving van de Renault 5 Turbo.

De 5 Turbo wordt aangedreven door een centraal gemonteerde 1397cc turbo motor. Technisch gezien verschilt de Renault 5 Turbo dus radicaal van de normale 5-jes. De eerste serie 5 Turbo’s heeft 160 pk en er werden er 400 geproduceerd om te voldoen aan de Groep 4 homologatie eisen.

Later introduceerde Renault de 5 Turbo 2, waarvoor veel van de lichte (en dure) componenten werden vervangen door standaard Renault onderdelen. Alle race-versies die de fabriek bouwde waren gebaseerd op 5 Turbo 1. Die raceversies kregen ook meer pk’s: 180 pk voor de Cévennes, 210 pk voor de Tour de Corse en wellicht zelfs 350 pk in de Maxi 5 Turbo.

Klinkt goed allemaal, met slechts één nadeeltje: een 5 Turbo was/ is erg duur. Gelukkig procudeerde Renault ook de 5 GT Turbo die technisch gezien veel meer op de normale Renaults 5 lijkt. De 1.4 turbo motor zat gewoon voorin en leverde 120 pk. Daarmee sprint de 5 GT Turbo in 8,0 seconden naar de 100 en haalt de 5 een nette 201 km/u. De 5 Turbo sprint in 6,9 seconden en haalt een gelijke topsnelheid.

(via Jalopnik)

Ook interessant!

  • Video: aanloop naar keiharde AMG GT R crash
    Video: aanloop naar keiharde AMG GT R crash
  • Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
    Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
  • Video: een onaangename verrassing
    Video: een onaangename verrassing
  • Video: soms zit alles tegen

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, Renault, Video

Vorig bericht: « De Galmer Arbritage GT
Volgend bericht: Autoracing games: een overzicht van de laatste time-wasters! »

Lees Interacties

Reacties

  1. tim zegt

    10 oktober 2006 om 11:53

    leuke autotjes, maar zijn ze ook achterwiel aangedreven?

    Login om te reageren
  2. Ruben zegt

    10 oktober 2006 om 11:54

    Geweldige autootjes.

    Login om te reageren
  3. Rick dos zegt

    10 oktober 2006 om 12:04

    Ach ja de goede oude tijd kinders! Het was toen zoveel malen beter dan nu……jeetje ik begin echt een ouwe *** te worden……

    Login om te reageren
  4. Alwood zegt

    10 oktober 2006 om 12:13

    niet te geloven hoeveel er over de kop gaan 0_o alleen de maxi’s blijven wel overeind.
    verder idd prachtige bommetjes! en niet voor niets zoveel crashes… er zullen er nog veel meer wel over de finish gereden zijn! ontzettend veel en breed gebruikt rally wagentje. :-D

    Login om te reageren
  5. JLJ zegt

    10 oktober 2006 om 12:33

    Ah, die goeie ouwe tijd waar het publiek nog gewoon langs het traject stond te kijken en de auto’s weer op de weg kon duwen als het fout ging (ik zie ook verdacht weinig marchals). Ik weet hoe je je voelt, Rick! In vele landen bestond ook een 5 Gt turbo merkencup, vandaar dat er zoveel van rondrijden!
    Over de auto’s zelf, mijn voorkeur gaat naar de Turbo 1, bekijk het dashboard eens, prachtig!

    Login om te reageren
  6. Bisazza zegt

    10 oktober 2006 om 12:39

    @Tim:

    De dikke versies (uitgebouwde) hebben achterwiel aandrijving en de smalle hebben voorwiel aandrijving..

    Login om te reageren
  7. Pluk (springt) van de Petteflet zegt

    10 oktober 2006 om 13:16

    Blijft leuk zo’n auto.
    ze hebben ook altijd de bijnaam “rijdende doodskisten” gehad.

    Maar het zou mij ook leuk lijken om een keer mee te crossen ;)

    Login om te reageren
  8. Rick dos zegt

    10 oktober 2006 om 13:21

    ff off-topic:
    @Pluk (springt) van de Petteflet
    LOL! Geweldig jouw nick! haha! :)

    @JLJ
    Oh gelukkig maar! Ik dacht dat ik de enige was! :)

    Login om te reageren
  9. Karaya zegt

    10 oktober 2006 om 14:20

    Topauto die oude 5 Turbo, een widowmaker.

    Zo maken ze auto’s niet meer.

    Login om te reageren
  10. Maarten zegt

    10 oktober 2006 om 14:35

    In de categorie renault 5:

    http://www.stupidvideos.com/video/Trailer_Pull/

    Okok… geen rallycrash en zelfs geen turboversie… Maar het blijft een geweldig filmpje :D

    Login om te reageren
  11. SaxoVTS zegt

    10 oktober 2006 om 15:12

    Gaaf filmpje. Een crosswagentje met een bepaalde “lieve” uitstraling vind ik altijd. Ze rollen wel snel over de kop :)
    De mensen bij 5:09 hebben daar wel even een hoop geluk zeg.

    Login om te reageren
  12. LOWrider zegt

    10 oktober 2006 om 16:01

    dat is die shit

    Login om te reageren
  13. DeNNi$ - JDL zegt

    10 oktober 2006 om 16:07

    rolt wel goed :p

    Login om te reageren
  14. Bram zegt

    10 oktober 2006 om 17:03

    hahaha prachtig zo’n filmpje :P en rollen doen ze idd goed Dennis :P

    Login om te reageren
  15. 911 zegt

    10 oktober 2006 om 17:12

    geweldige karretjes die 5 jes………… spectaculair

    @ Maarten
    super geinig filmpje het leukste is dat ie met vol geblokkeeerde remmen die berg afdonderd heeeerlijk oom te zien!!

    Login om te reageren
  16. Shrike zegt

    10 oktober 2006 om 18:38

    Niets veiliger dan toeschouwer te zijn bij dergerlijke rallywedstrijden…

    Login om te reageren
  17. Franqie zegt

    10 oktober 2006 om 18:41

    @Maarten: Ook een vet filmpje, wel virj dom :)

    Login om te reageren
  18. Citrofiel zegt

    10 oktober 2006 om 20:22

    Dit zijn allemaal crashes uit een eerder filmpje over rally-crashes. Het is echter wel een leuke ‘samenvatting’.

    Login om te reageren
  19. Boss zegt

    10 oktober 2006 om 20:28

    @ Maarten; hoewel je eigenlijk al kan raden hoe het afloopt, leuk filmpje.

    Wat gaan die dingen snel over de kop zeg, en inderdaad Shrike, erg veilig. Die man bij 1:57 dacht dat ook en maakte daarna wel dat hij wegkwam.

    Login om te reageren
  20. ik zegt

    10 oktober 2006 om 22:06

    idd!!! lucky bastard die bij 1.58

    leuk filmpje met geweldige autos .. maar hebben die autos wel grip op de voorbanden :P

    Login om te reageren
  21. Wouter zegt

    10 oktober 2006 om 23:12

    “Topauto die oude 5 Turbo, een widowmaker.

    Zo maken ze auto’s niet meer. ”

    De eerste generatie Clio V6 is ook niet echt een vriendelijk autootje, dus wat dat betreft had Renault goed door hoe het (niet) werkt.

    Login om te reageren
  22. Tombnolz zegt

    11 oktober 2006 om 15:43

    Een vriend van me z’n vader is Renault-fan. En jawel, hij heeft een R5 turbo staan! En hij rijdt er potverdekke niet mee! Dan heb je een niet-gecrasht exemplaar en dan gebruik je hem niet gebruikt! Doodzonde.

    Login om te reageren
  23. live zegt

    14 oktober 2006 om 09:53

    ik heb in de tijd het geluk gehad om een jaar te mogen koersen met een turbo 2, zalige tijden waar ik met veel heimwee nog aan terugdenk. Maar inderdaad het is te duur om daar nog mee te rijden, zowel in aankoop als in onderhoud

    Login om te reageren
  24. tommy zegt

    17 oktober 2006 om 13:07

    dit is het enige dat nog ontbreekt in men collectie dju toch em vant wekend nog voor ons dikke berta gestaan hmmm ma wacht vindt er nog wel 1 geen probleem go go go turboland

    Login om te reageren
  25. stephan zegt

    5 november 2006 om 16:26

    Heb zelf een R5 GT Turbo gehad. Zalige tijd mee gehad. In die tijd (1986-1989) met niets te vergelijken. Ik gaf de BMW- rijders zonder problemen het nakijken. Het enige wagentje dat me toen kon bijhouden was de nieuwste Honda CRX.
    Probleem met die wagentje was de onbetrouwbaarheid van de mechaniek. Veel kosten aan gehad en uiteindelijk met spijt in het hart verkocht.
    Van 0-100 in jawel 8 seconden en een top van 200km/uur (in jawel 1986 !!)

    Login om te reageren
  26. Capone zegt

    29 november 2006 om 22:32

    Heb in 1987 zo´n 4 maanden zo´n kreng mogen sturen totdat hij bij motregen niet meer deed wat ik wilde. Total lloss en mezelf voor een week of 8 buitenspel gezet om te revalideren. Levensgevaarlijke shit toendertijd.

    Login om te reageren
  27. Jeroen zegt

    11 december 2006 om 14:31

    Toch erg jammer dat alle 5jes hier over één kam worden geschoren, de Renault 5 Gt-Turbo (gebaseerd op de Supersinq) en de Dikke 5 Turbo (gebaseerd op de oer-5) zijn wezenlijk verschillende auto’s!

    Even uit mn hoofd de opsomming…

    De oer-5:

    R5 Alpine (1.4 8v atmosferisch met 95 pk) motor voorin (lengte)
    R5 Alpine Turbo (1.4 8v turbo) 115 pk motor voorin (lengte)
    R5 Turbo (1.4 8v turbo 160 – 350 pk) middenmotor.
    R5 Gt-Turbo (1.4 8v turbo 115-120 pk) motor voorin. (dwars)

    De R5 GT-turbo is dus in geen enkele zin de opvolger van de dikke turbo…eerder van de alpine turbo…opvolger van de “Dikke turbo” zou eerder de Clio V6 zijn…

    Qua betrouwbaarheid van de Gt-Turbo…dat is allemaal afhankelijk van respect (warmrijden) en onderhoud :)

    Login om te reageren
  28. Jeroen zegt

    11 december 2006 om 14:33

    wijziging op bovenstaande: De R5 Gt-Turbo moet dus niet onder oer-5 staan, maar hoort bij de opvolger…de supercinq…

    Login om te reageren
  29. Jeroen zegt

    18 december 2006 om 12:22

    Ook vreemd dat bovenstaand filmpje in dit onderwerp een Citroen AX is…????

    Login om te reageren
  30. Raynault zegt

    25 maart 2007 om 17:47

    Zijn er nog Turbo 2’s in Nederland te koop?

    Login om te reageren
  31. Riel zegt

    3 april 2007 om 13:16

    Check mijn website, daar vind je informatie. Ze zijn zeker nog te koop. Turbo 2’s kosten rond de 20.000 euro tegenwoordig … :(

    Login om te reageren
  32. Chris zegt

    3 april 2007 om 14:51

    Mooi filmpje!

    Voor degene die meer willen weten over de 5 GT Turbo, check;

    http://www.5gt.nl

    Login om te reageren
  33. froit gtt zegt

    9 april 2007 om 10:46

    Zalig filmke, bangelijke wagentjes.
    renault love

    Login om te reageren
  34. antoine zegt

    16 september 2007 om 18:29

    Zie mijn site, mocht je informatie willen hebben over de Renault 5 alpine / alpine turbo.

    Riël, jouw site? :-)
    Chris, leuke site.

    Login om te reageren
  35. Bert zegt

    16 december 2008 om 10:55

    De 5 gt turbo met 120 pk rijd 204 inplaats van 201,een detail

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North