• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ringtijd 911 GT3 journalist bijna net zo snel als Porsche

Auteur: willeme, gepost 5 mei 2021 om 12:58 – 13 Reacties

Ringtijd 911 GT3

De Ringtijd met een 911 GT3 gaat bij Porsche altijd net even wat sneller.

Rondetijden op de Nordschleife blijven intrigeren. Waarom is eigenlijk niet duidelijk, want er zitten enorm veel haken en ogen aan. Het is een enorm lang circuit, waardoor simpele dingen als luchtvochtigheid, temperatuur en weersomstandigheden een enorme rol kunnen spelen.

Maar dan nog zijn er voldoende variabelen. Denk aan banden of zoiets als een niet straat-legale racestoel. Of wat dacht je van de permissie om er eentje in de prak te mogen rijden? Want een fabrikant wil graag dat het nieuwe model wéér een stukje sneller is. Daarbij worden weleens wat test-exemplaren kort gereden. Geen probleem, een nieuwe staat vaak al op de trailer klaar.

Ringtijd 911 GT3

Sport Auto

Misschien wel het belangrijkste om in de gaten te houden zijn de tijden van het Duitse tijdschrift Sport Auto. Die houden elke maand een zogenaamde Supertest. Daarbij staat steevast een ronde op de Nordschleife op de agenda. Tijdens de Touristenfahrten rijden ze alvast een paar ronde om bekend te raken met de auto op de ‘Ring. Vervolgens krijgen na het sluiten een halfuurtje om een tijd neer te zetten. Aangezien ze de auto bij de importeur moeten inleveren aan het einde, kunnen ze niet op het aller scherpst van de snede rijden.

Ringtijd 911 GT3

Ringtijd 911 GT3 (992)

Deze maand was het de beurt aan de Porsche 911 GT3. Aan het stuur zit Christian Gebhardt. De beste man is een ware Ringridder en werkt al jaren voor Sport Auto. De Ringtijd van de 911 GT3 met Gebhardt aan het stuur is zeer indrukwekkend: 07:04.74. Dat is slechts 5 seconden langzamer dan Porsche zélf heeft gedaan (6:59.93). De tijd werd neergezet met een GT3 met PDK transmissie en Michelin Pilot Sport Cup 2 R-banden.

Toevallig hadden we het vorige week nog over de Porsche 911 GT3 RS MR, een gemodificeerde RS van de vorige generatie. Die was dus niet heel erg veel sneller. De nieuwe GT3 schijnt aanzienlijk sneller te zijn dan zijn voorganger vanwege de verbeterde aerodynamica en de nieuwe voorwielophanging. Kun je nagaan wat de tijd gaat worden als de de RS en Manthey projecten op de markt komen.

Meer lezen: Dit zijn 9 redenen waarom Nordschleife rondetijden waardeloos zijn!

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Hoe ziet jouw droom Porsche 911 GT3 eruit?
  • Video: zo vet klinkt een Porsche 911 GT3 met ipe uitlaat
  • Video - Porsche 911 (992) GT3 doet een snelle sprint

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

911, GT3, nordschleife, nurburgring, Porsche

Vorig bericht: « Video: crossover versus vrachtwagen
Volgend bericht: Video: beschonken bestuurder spint tegen politie »

Lees Interacties

Reacties

  1. bassrt zegt

    5 mei 2021 om 13:15

    Houd er rekening mee dat de tijden van Sport auto altijd sneller lijken dan dat ze zijn, want die nemen het kleine rechte stuk niet mee die grenst aan de gp lay out. Dat scheelt een paar seconde wat goed zichtbaar is in de video gemaakt door Manthey racing voor de gt3rs mr.

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      5 mei 2021 om 15:46

      @bassrt: waarom doet Sportauto dat eigenlijk?

      Omdat ze meteen bij het wegrijden uit die oude pitlane (als ze die gebruiken) kunnen beginnen met klokken zonder eerst een hele ronde te rijden?

      Login om te reageren
    • dirkiii zegt

      5 mei 2021 om 21:59

      @bassrt: klopt BTG tijd van manthey was 6:34

      Login om te reageren
  2. christian85 zegt

    5 mei 2021 om 13:42

    Als ik hem was zou ik van beroep switchen

    Login om te reageren
  3. hookies8d2 zegt

    5 mei 2021 om 14:26

    6:49,656 versus 7:04,74 is best een groot verschil (zie de ‘Sport Auto’ tijd in jullie eigen artikel)

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      5 mei 2021 om 14:34

      @hookies8d2: het is zeker een verschil, maar relatief gezien valt het mee (in deze context althans). Zeker als je bedenkt dat dit een relatief eenvoudig GT3 is, niet een zwaar aangepaste GT3 RS met Manthey upgrades met een coureur die er vol voor gaat.

      Zowel de GT3 RS als de Manthey-upgrades zijn al bevestigd aan Autoblog door Andreas Prenuninger, dus we zijn benieuwd hoeveel sneller dat gaat zijn!

      Login om te reageren
    • rolov zegt

      5 mei 2021 om 19:34

      @hookies8d2: valt mee op de ring . 5 sec op 20 km groene hell is best goed

      Login om te reageren
  4. HZW zegt

    5 mei 2021 om 14:32

    Christian Gebhardt is geen pannenkoek, die kan echt een heel goed partijtje sturen.
    Ik ben niet echt een Porsche fan, maar dit is wel een hele competente auto, voor deze bezigheid.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    5 mei 2021 om 14:52

    Wat mij opvalt is dat ik toch het verkeerde werk heb…

    Login om te reageren
  6. iphonistvongates zegt

    5 mei 2021 om 15:04

    Zijn er geen tijden gezet op andere banden? Bijv. Pirelli Diablo Rosso Corsa 2 of Pirelli P Zero Corsa System Asimmetrico 2 of Dunlop Sport Maxx Race 2?

    Login om te reageren
  7. supertjeduc zegt

    5 mei 2021 om 15:52

    Ik zag dat er tegenwoordig een notaris bij loopt om te controleren of het een straat legale auto is
    In die video van MR tenminste
    Ze besteden wel veel aandacht aan de banden , opwarmen , precies de juiste druk , snel er op en rijden
    Topsnelheid was trouwens niet zo hoog , top was 271 geloof ik , loopt zo’n ding niet harder?

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      5 mei 2021 om 16:16

      @iphonistvongates: vraag je nou serieus of ze motorfietsbanden onder een auto getest hebben?

      Login om te reageren
    • melcon zegt

      6 mei 2021 om 08:08

      @supertjeduc Downforce kost top snelheid, als je die verminderd zal die flink harder lopen maar ga je ook flink inleveren op rondetijd.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North