Rover SD1, youngtimer in beeld

Auteur: , 75 Reacties

Uit het stoffige archief van het even stoffige maar oh zo sympathieke British Leyland: de Rover SD1.

De Special Development 1, jazeker wel. Opvolger van de Rover P6, ontworpen door zwaar bebaarde en dik bebrilde mannen met computers ter grootte van een flinke Smeg koelkast. Alles komt weer een keer terug. Geïntroduceerd in 1976 werd deze bijna ongewijzigde concept car uitgeroepen tot auto van het jaar 1977. Het grote publiek kende hem als Rover 3500 of 2300/2600. De toenmalige dieselpioniers kozen vanaf 1982 de 2400 TD en gierige krenten de 2000. Tot 1986 bleef hij in productie, tot groot genoegen van de upper-middle class. En de Britse Bobbies, die hadden hem heel graag met een vette, fluorescerende streep en blauwe lamp erop.

Door Rover zelf werd dit robuuste model als executive car in de markt gezet, het eerste jaar alleen met de bekende V8 van 3.5 l. Behept met de nodige zelfkennis en -spot, ze hadden de wereld immers eerder al de stuipen op het lijf gejaagd met de Austin Allegro, besloot BL wijselijk de eerste productieseries alleen op hun eigen eiland te verkopen. Zodat ze er nog het een en ander aan konden prutsen en frutselen, mochten de eerste klanten terugkomen met klachten. En die kwamen in grote getale…

Geheel volgens de British Leyland traditie namelijk, was het ontwerp goed en het model prachtig, maar de bouwkwaliteit ronduit belabberd. Volkomen imuun voor ideeën van buiten (lees: het continent) en op gezette tijden stakend tot op het randje van failliet, schroefden die Britten stronteigenwijs hun idee van een exclusieve gentleman’s automobile in elkaar. Die dan diezelfde week weer uit elkaar viel, op de oprit van een hevig teleurgestelde koper. Alleen het motorblok bleef heel, want dat was ontworpen door Buick en door BL slechts aangepast. Toch was het een prachtige auto en gaandeweg werd de kwaliteit verbeterd en acceptabel. De lak werd gelukkig iets beter dan de eerdere, verdunde vingerverf en bleef er voortaan op zitten, net als het gros van de gebruikte onderdelen. Ze moesten ook wel.

Vanaf 1978 werden, naast de V8, ook twee zescilinders leverbaar: de 2300 en 2600. In 1982 kwam er zelfs een diesel: de 2400 TD. Geheel tegen de wil van het establishment in, want diesel was vies, lawaaiig en voor plebs, tractors of trucks. Maar de markt abroad vroeg erom, dus vooruit dan maar. En het werd onder invloed van diezelfde markt nog gekker. In 1982, ook het jaar van de uitgebreide facelift, werd er zelfs een tweeliter versie, de 2000, geïntroduceerd. Een viercilinder, zo ordinair. Een succes werd het nooit, die calvinistische spaarversie. Gauw vergeten. De fijnste en meest oprechte versie bleef toch de V8, die via een V8-S versie in 1983 evolueerde in de Vitesse. Met 194 pk en bescheiden spoilerwerk best snel en hij werd in die jaren daarom ook wel aangeduid als gentlemen’s dragster. Gaat vandaag de dag niet meer op natuurlijk, de standaards voor een dragster liggen wel wat hoger. Die voor een gentleman daarentegen, liggen tegenwoordig behoorlijk lager. Dus nu mag iedereen erin rijden.

En daar hebben we meteen een probleem: zie er maar eens een te vinden. Het aanbod is zeer mager. Ook omdat de meeste exemplaren geen Duits, Zweeds of Japans lang leven beschoren waren, met dank aan eerdergenoemde BL-kwaliteit en daarom al vroeg naar de sloop verdwenen. Inmiddels hebben ze allemaal al minstens tien of twaalf gerecyclede levens als witte-bonen-in-tomatensausblikjes achter de rug. Het best ga je nu voor een late V8 versie, bij voorkeur de Vitesse. Deze is het meest doorontwikkeld en zal relatief de beste kwaliteit bieden. De V8 is alleszins betrouwbaar en onderdelen voor dit blok zijn nog volop in omloop en goedkoop te krijgen. Het werd namelijk in vele modellen gebruikt, zoals de Range Rover.

Er was ook een zeer luxe versie leverbaar destijds, de Vandenplas. Begeerlijk, maar ook zeldzaam en daardoor vrijwel onvindbaar. Eigenlijk komen alleen al dan niet volledig gerestaureerde exemplaren in aanmerking, anders is er geen beginnen aan. Of je moet een goed geoutilleerde werkplaats, elektrawinkel én spuiterij tot je beschikken hebben. En zeeën van tijd. Plus geld en know-how. Dan kun je rustig dat exemplaar “nog in originele staat” voor een paar honderd euro bij die sympathieke handelaar zonder voortanden uit de modder trekken. Anders zou ik zorgen dat ik een mille of tien in mijn zak had en veel vrije tijd om te zoeken naar een smetteloos exemplaar.
Slaagt die missie, dan heb je een jaloersmakend mooi boegbeeld van het totaal verdwenen autosegment van Britse bijna-aristocratie, waar ook zijn opvolger, de Rover 800, niet meer bij in de buurt kwam. Vrij snel verdween de markante SD1 weer uit het straatbeeld. De Britse politie bestelde in 1986 nog snel een vooraadje, voordat de laatste van de band liep. Heden ten dage loop je nog eerder een McLaren, Lamborghini of Bugatti tegen het lijf dan deze Rover. En dat voor een fractie van de prijs van zo ‘n schreeuw om aandacht op wielen (klopt: pure jaloezie en substantieel begrotingstekort mijnerzijds….).

Je zult genieten van dat rare, vierkante blok als dashboard, de dikke velours of zelfs lederen bekleding en vooral de luie en vette V8 sound. Als je thuis bent zul je nog uren voor het raam staan en zijn kenmerkende silhouet bewonderen, langgerekt en robuust. Van de plaatselijke benzinepomphouder weet je binnen een half jaar alles, Je komt zelfs op zijn verjaardag, want je bent zijn beste klant. Van die spaaraktie handdoeken heb je de rest van je leven genoeg. Zelf stap je elke ochtend onbedoeld een tikje nuffig in, een heel klein beetje verheven boven het gewone volk. Met de keuze voor deze klassieke Brit is dat namelijk onvermijdelijk, in de wetenschap dat zij zelf wél blij zijn met hun Astra’s, Focussen (Foci?) of ander dertien in een dozijnblik.
I want one!



75 reacties

Onze buurman had er een, heel vet vond ik dat.Ik hoor/lees vaak poor man’s Daytona, maar behalve een lichte gelijkenis van de koplampen zie ik het niet.
Tof!!! Wij hebben een zwarte vandenplas gehad, met Vitesse spoiler. Sentiment
Stoere auto hoor, lekker lang laag en breed
Goed artikel! Net als laatst dat stuk over de Renault 25.

Net als de CX een erg futuristische auto tussen al dat andere spul uit de jaren zeventig. Misschien wel iets te futuristisch voor het eens zo deftige merk. Laatst nog een interessante documentaire op youtube gezien die ik de liefhebber zeker kan aanraden. Hier de link:

http://www.youtube.com/watch?v=OV-9dVb7keM
@moveyourmind: wat betekent futuristisch volgens jou? Ja, de vorm was voor die tijd vooruitstrevend (en afgeleid van een studiemodel van BMC dat Pininfarina voor hen had ontworpen), de techniek was gewoon oud. Die V8 stamt nog uit 1876.
@roppp: Haha, en toch is zo’n ouderwetse V8 mooi. Maar je hebt gelijk, na twee oliecrisis en de daarbij behorende prijsstijgingen was dat blok niet erg aantrekkelijk meer. Met futuristisch doelde ik op het design, maar als Saabrijder vind ik andere auto’s al snel heel erg modern.
@moveyourmind: die V8 is feitelijk pas gestorven toen TVR ermee stopte en ook Land Rover er een andere V8 in stopte. Traditionele gasten die Engelsen, kijk maar naar die 6.3ltr V8 die nog steeds in de Bentley wordt geleverd.
Ik heb deze auto altijd al gaaf gevonden, vooral met de V8. Op een of andere manier lijkt het me een ontzettend comfortabel voertuig. Ik heb het alleen nog nooit gedurfd om zo’n ding aan te schaffen. Heb er momenteel ook de ruimte niet voor en het lijkt me belangrijk dat deze toch wel binnen kan staan…
@lekbak: Volgens mij was ik een jaar of 10 á 12 dat ik m’n nek verrekte om te kijken of er 3500 op de achterkant vermeld stond. En met de Vitesse begon ik helemaal te stuiteren!
@lekbak: Deze auto is bijna in z’n eentje hét toonbeeld van het failliet van de -zelfstandige- grote Engelse autofabrikanten; alleen de Italiaanse Alfasud overtrof de SD1 qua slechte bouwkwaliteit. Alles was bagger aan de SD1; motor, remmen, elektronica, afdichtingen, plaatwerk…..
@406_v6:
Vlak de Princess niet uit, daarmee vergeleken was de SD1 een kwaliteitsproduct….
Maar toegegeven, alle punten die je opnoemt zijn correct.
@jrk68: de Princess was idd ook een gebakkie, maar voor de volledigheid dan ook nog even de Vauxhall Viva vermelden…
@jrk68:
Klopt. Mijn vaders eerste Princess (jong gebruikt gekocht) wilde al niet starten op de avond van aankoop wegens kapotte startmotor. De tweede (een dapper man, mijn vader) was het topmodel, de 2200 HLS. Die was na 11 jaar en 110.000 km werkelijk tot de draad versleten. Waarschijnlijk wél in een keer in elkaar gezet zonder stakingen tussendoor, want redelijk betrouwbaar gebleken.

En na al die jaren ben ik nog steeds gek van een Princess. Jeugdsentiment

Ik ben later van de MTS autotechniek stage gaan lopen bij “onze” British Leylanddealer en heb daar ook nog wel aan SD1’s gewerkt. Daar was ik ook helemaal gek van. Maar die kon mijn vader echt niet betalen.
@sabrerator:
Om te zien was het destijds een leuke auto en op papier technisch ook nog interessant. Echter zoals je al aangeeft, niet briljant in elkaar gezet, maar dat gold voor alles wat in die jaren van dat eiland kwam….
@jrk68: ik moet bekennen dat ik regelmatig kijk of er nog een Princess te koop is. Laatst vond ik er een in België waar ik ernstige hebberigheid van kreeg: een 2200 HLS in exact dezelfde kleur als mijn vader had en in smetteloze staat. Ding leek wel nieuw! En dat voor maar €2990,-! Toch maar niet gedaan wegens andere prioriteiten. Waarschijnlijk heb ik over een paar jaar spijt….
@sabrerator: heb jij in Apeldoorn de MTS gedaan?
Maar zo’n Prinsess, wat een wagen ook. En als je er nu ooit een ziet, is zelfs een Allegro met dat rare stuur een leuke auto (de Prinsess was toen al leuk). Gelukkig hadden ze voor Jan Normaal de Marina.
@roppp: jazeker, in 1992 eraf gekomen.
@406_v6: haha precies mijn vader zei ook dat deze apparaten bij de 30000 al compleet naar de klote waren
Waren prachtige auto’s om te zien. Als kind probeerde ik m’n vader over te halen er een te kopen. Niet gelukt (en misschien maar beter ook) ;-)
Niet net zo mooi maar wel fraai en iets meer kans op minder ellende… de 827 Vitesse

http://www.zomoto.nl/AdvertisementPhoto.aspx?objectId=17771891&selectedPhoto=1
Is dit niet die wagen waar Clarkson mee reedt in die Leyland special, volgensmij was de echte rede dat ze gewoon Allemaal verroest zijn;)
@henkhupelschoten: dat was m zeker
Haha leuk vermakelijk geschreven
Het blijft voor mij er als een citroen uitzien
@mercedesbenz63: Dan heb je echt een bril nodig schat..
@norge: vorm 0_o
via Android app
@mercedesbenz63: dat komt omdat de XM er in de verte op lijkt, maar die is 12 jaren jonger. Dus je ziet een SD1 in de XM
Vond ze vroeger wel mooi. Een collega heeft een Vitesse, hij rijdt er vrijwel probleemloos 10.000km per jaar mee.
Moet jullie vaker doen! Een topic maken over auto’s van vroegâh.
Norge stond ooit bij een dealer te verhandelen na een proefrit om zo’n
Rover met 8 cilinder. Prijs kwamen we overeen. De garantie daareentegen was volgens mij niet goed genoeg….Verder als de voordeur wilde ze niet geven…
Er rijdt (reed?) er (tot voor kort) nog een rond in Arnhem. Een origineel in Nederland geleverde auto met kentekenplaten uit 1984. Ik zag hem regelmatig pendelen tussen Arnhem en Nijmegen, als ik diezelfde w.w.v. route aflegde. Prachtige bak om te zien, zeker geen showroomstaat, maar naar omstandigheid en leeftijd nog heel behoorlijk voor een auto met zo’n “reputatie”.

Ik vermoed dat met het schrappen van de oldtimer-vrijstelling ook deze (en andere) zeldzame jaren ’80 klassieker de kop heeft gekost.
@RRRobert: dat ding stond ergens aan de Velperweg. Een soort van oud wit als ik het goed heb. Was in verre van goede staat……
@roppp: nope. De SD1 die ik bedoel was lichtblauw metallic, met bruin/beige interieur. Het kenteken stamde uit het eerste kwartaal van 1984. Ik heb deze auto regelmatig in Arnhem-Zuid zien rijden en ook wel eens in het Boulevardkwartier geparkeerd zien staan. Dat gaf mij ooit de gelegenheid deze auto eens goed te bekijken. Er zat hier en daar wel wat roestplekjes (blaasjes) in het plaatwerk, maar op het oog niet heel dramatisch.
@RRRobert: grappig, dan rijden of reden er dus 2 van deze Rovers in Arnhem. Zal van de week nog eens over de Velperweg rijden om te kijken of die van ‘mij’ er nog staat.
Ik heb een maand geleden een rode SD1 Vitesse (de 3500 V8 Serie 2 dus) gekocht van eerste eigenaar.
Een heerlijke bak en een nog heerlijker geluid! Rijdt sportief maar ook luxueus en super comfortabel (ondanks het sportievere onderstel van de Vitesse).
Ook maakt de injectiemotor van de Vitesse hem een stuk zuiniger dan de carburator motoren. Van de week ook eens de 200+ aangetikt, op gesloten circuit natuurlijk ;), en je voelt er niks van.
@fanatic: hulde!! Namens alle Autobloggers dank :)
@fanatic: you Sir, are a gentleman! And a hero. For saving a masterpiece of British engineering!
@fanatic:
Beste fanatic, deze zijn beter, de serie 2, maar let vooral op roestvorming in de randen van de achterschermen.
Deze en de wielkasten, kun je het beste met iedere wasbeurt schoonspuiten met koud water en zorgen dat daar geen vuilophoping komt.
Roest is de SD1 zijn grootste vijand.
Verder succes, een mooie chique auto !
@desjonnies: Bedankt, voorlopig heb ik dus nergens een spatje roest. Ik heb er nu deze winter een paar dagen mee gereden toen er zout gestrooid was. Nu heb ik voor mezelf besloten om er niet meer mee te rijden wanneer er gestrooid is. Zowel om willen van het zout maar ook omdat hij totaal niet baanvast is bij temperaturen <5 graden. (De lokale bandenboer heeft geen winterbanden voor mijn formaat banden :s ). Volgende week dus ook eens door de wasstraat met optie bodemwas… De auto is een paar jaar geleden ook volledig met dinitrol behandeld, en ik heb de onderkant eens goed geïnspecteerd met een maat van me en de auto is eigenlijk goed vettig, een dikke smeerlaag rond de volledige onderkant, wat niet slecht zou zijn.
@desjonnies: bij echt winters weer blijf ik lekker met de 2pk rondscheuren :p
Dikke winterbanden, super baanvast en onverwoestbaar :D Ik krijg het er zelfs goed warm in gestookt wanneer het buiten vriest :OO Nog altijd dé degelijkste auto, ongeloofelijk
http://i.imgur.com/MyIPJlH.jpg
Mooie bak!
Een man bij ons in het dorp met een dubieuze reputatie had er een, als hij langsreed zei men: kijk daar gaat een boef in een rover.
Zelfs voor die tijd kan ik hem niet mooi vinden.
Oh wat is een SD1 toch mooi! De V8 is een goddelijke motor, het ontwerp prachtig en het interieur erg comfortabel. Zoals ieder British Leyland product is de bouwkwaliteit om te huilen maar dat is niet zo heel erg. Waar je normaal gesproken als amateur-restaurateur de auto vaak verkloot is het bij een BL auto bijna alleen maar mogelijk om het beter te doen dan origineel. Gewoon de moeite doen je plaatwerk te ontvetten voor het spuiten, kijken of een portier wel afgehangen is ipv alleen erin geduwd en je bent eigenlijk al beter bezig. Als je dat allemaal doet heb je een prachtige auto die ontzettend onderschat wordt, en als je nou ook nog eens een goede anti-roest behandeling laat uitvoeren en het niet heel erg vind om zo nu en dan niet op tijd op je werk te zijn gewoon lekker dagelijks mee rijden. Reken maar dat iedereen jaloers is. En je knettergek vindt. Maar dat mag, Britse adel hoort excentriek te zijn.
@mgmgb:
Tja, een collega van mij, die in zijn jonge jaren heel veel Engels heeft gereden, ook een Rover P6 3500, zegt altijd dat hij vroeger aan Engelse ziekte leed. Het rijden in Engelse auto’s.

Zelf heb ik alleen 3 Mini’s gehad (echte, niet die BMW-dingen) maar voor mij zijn Engelse wagens nog steeds de top. Op Interclassics afgelopen zondag maar alvast een tweed jasje gekocht. Geestelijke voorbereiding!
Aahhh mijn gebeden zijn verhoord! Topartikel!
Met deze auto was het verboden om door een wasstraat te gaan. Vaak moest je na afloop terug om de helft van de auto van de grond te rapen
British Elend
@fordnut: Maar wel mooi om te zien.
Ik heb de SD1 altijd een erg bijzondere auto gevonden. Niet mooi, wel erg apart.

Wel grappig dat iedereen lovend is over de V8. Het is gewoon dezelfde V8 uit alle andere Rover producten. En dat betekend dat hij niet erg krachtig is, niet erg mooi is om te zien, niet bovengemiddeld betrouwbaar is en eigenlijk gewoon hopeloos verouderd is. Maar er is één ding wat de Rover V8 altijd goed doet, en dat is geluid maken. Want je kunt zeggen wat je wil over die V8 maar het geluid is fantastisch.
@ej20g: De Rover V8’s zijn inderdaad in veel auto’s ingebouwd maar ik heb altijd begrepen dat deze wel vrij betrouwbaar zijn, mits wel regelmatig een onderhoud. De V8 is zowat het enigste betrouwbare aan Engelse auto’s. Zoals ik hierboven al zei heb ik de 3500 V8 in mijn SD1 vitesse. Ik heb deze nog maar een maand dus ik kan nog niet veel zeggen over de betrouwbaarheid, maar ik heb ook een morgan plus8 met het 4 liter blok en hier heb ik toch ook nog nooit problemen gehad met de motor. Het feit dat de Rover V8 in zoveel auto’s gestoken is (en nog steeds wordt) moet toch ook iets zeggen over de betrouwbaarheid, toch? En het geluid, ja… Ik vind het persoonlijk het mooiste geluid dat ik ooit gehoord heb
@fanatic: je hebt wel gelijk dat de V8 qua betrouwbaarheid het beste is uit die tijd. Daarom zeg ik ook niet dat deze slecht maar gewoon niet bijzonder, op het geluid na dan. De V8 vind ik ook een fijn blok om aan te werken, lekker compact en simpel.

Verder hoop ik dat je zo van de SD1 zult blijven genieten want de SD1 is het waard om een liefdevol baasje te hebben en te houden. Helaas hebben veel exemplaren een andere lotsbestemming gekregen.
@ej20g: Inderdaad, ze zijn bijna allemaal weggeroest. Ik heb een perfect exemplaar zonder een tikje roest op de kop kunnen tikken. Helaas had de benzinepomp het een week na aanschaf al begeven… Maar er zit inmiddels een nieuwe op ;)

Maar soit, goed onderhouden dus, als ze zeldzaam worden ;)
@fanatic: onderhoud en niet roesten, zegt niets. Je hebt gewoon geluk gehad dat het staal van jouw Rover goed is. Met slecht staal kun je poetsen wat je wilt, roesten zal ie doen.
@fanatic: van beide wat foto’s graag!!!
@ropp: Ik hoop dat autoblog links naar imgur toestaat:
http://i.imgur.com/Xgsm7rs.jpg
http://i.imgur.com/7vp7cN8.jpg
beide zijn in quasi perfecte staat
@fanatic: morgan, altijd 100!
@ej20g: en alweer kan ik het niet meer dan eens met je zijn. Nee, het is zeker niet de meest mooie classic. En die V8 is gewoon een oude bekende. Als ik me niet vergis is het gewoon eigenlijk dezelfde 3.5L V8 die ooit in Buicks geplaatst werden. Dus dat verklaart de sound. Want ja: Amerikaanse V8’en klinken gewoon goddelijk, ook de Buick 215 (3.5L) V8. Dat deed ‘ie in 1961, toen de Buick motor debuteerde en dat doet ‘ie anno 2015 ook nog steeds in een Rover SD1 met V8.
@ej20g: toen BL die V8 van Buick kocht was die al eigenlijk verouderd. Die V8 was zelfs voor Buick ondermaats, was ontworpen voor een auto die er nooit is gekomen en daarna door BL voor een prikkie gekocht en aangepakt, dat is het perfecte recept voor mislukking.

Daarentegen zijn ze best betrouwbaar hoor. Mits je de injectie hebt want de carb versie is echt om te huilen.
Het verbaast me, dat er een sportversie van was. In mijn herinnering kan ik die niet terughalen. Ik weet nl dat het eigenlijk wat lompe auto’s waren, die voor je ogen wegroesten. Dat laatste zou een reden kunnen zijn, dat je ze bijna niet meer ziet, toch?
@lacker:

Ze hebben zelfs een titel gescoord in het Britisch Saloon Car Championship, en zes ETC races gewonnen.
@carmasterr:

*British
@carmasterr: kijk, dat zijn nog eens extra feitjes! Thx!
Twin turbo 400bhp Vitesse build met een klein stukkie trappen aan het eind… Vlot karretje geworden!
http://www.youtube.com/watch?v=j_Hx9hSTC_A
Vind he nou niet echt een mooie oldtimer
Lekkere bak.
Vet met die V8 jammer van de looks
Heb er vroeger 1 gehad,een 2600.Zelf begin 20 en dan zo’n dikke bak onder de kont.Na 2 of 3 maanden koppakking kapot(roken dat ding,zag auto achter me niet meer bij stoplicht).Enige auto die ik heb gehad waar ik geen foto’s van heb.Baal ik vandaag de dag nog steeds van.
De SD1, dat was qua technisch vernuft een hele grote stap terug als je de wagen vergelijkt met de P6 die eigenlijk was ontwikkeld om een gas-turbine te kunnen herbergen en had losse geschroefde plaatwerkdelen á la Citroën DS.
De SD 1werd ontworpen door David Bache en technisch was de befaamde Rover-hoofdman Spen King verantwoordelijk voor de nieuwe wagen.
Beiden hadden al samengewerkt bij de ontwikkeling van de Range Rover.

Jammerlijk genoeg was de Rover SD1 HET antwoord op de aanstormende Duitse hegemonie in deze klasse, de wagen was goed en concurrerend geprijsd en bood een 3.5 liter V8 waar de anderen een 6-cilinder konden bieden.
De wagen was qua model zeer modern, eerder des CX van Citroën dan de rest van de rivalen, de vijfde deur (eerder geïntroduceerd op de R30 van Renault inde ze klasse) het dashboard, of liever de klokken en tellers die in een soort schoenendoos op het dashboard stonden, de stoelen, het was gewoon een klasse wagen die het op papier moeiteloos kon opnemen tegen de concurrentie.

Helaas lagen de Britse vakbonden weer dwars en was er een arbeidsethos van -excusez-moi- lik-mijn-reet in Engeland.
De geplande productie aantallen konden niet gehaald worden, mede omdat de werknemers weigerden vol continu te werken ivm met -en dit is geen grap- hun sexleven; echt waar het sexleven werd door de vakbonden tot een issue gemaakt!

Dit terwijl de 35600 in het begin NIET AAN TE SLEPEN WAS !
De van origine Amerikaanse Aluminium Buick V8 was een goed en betrouwbaar motorblok dat op goede wijze was doorontwikkeld door de Britten, de range omvatte nog twee zes in lijn motoren een 2600 en een 2300, die minder waren en de schraap vier cilinder twee liter was de ‘O’ series motor die rete-modern was, een aluminium blok met bovenliggende nokkenas, eigenlijk een motor die Leyland tien jaar eerder had moeten introduceren.

Die twee liter maakte tegelijkertijd van de Leyland Princess een goede en betrouwbare moderne auto, iets wat de 1800 B series motor (die uit o.a. de MGB kwam) en de zes-in lijn in de Princess beiden nooit was gelukt.

De Italiaanse VM Diesel was een rampenbak, maakte veel herrie en deed de kwaliteiten waar de SD 1 voor moest staan teniet.

De SD1 blies aardig mee in het internationale toerwagen circus, waar de Bastos-Rovers onder de legendarische Tom Walkingshaw furore maakten tegen o.a. Volvo 240 turbo’s en BMW’s.

Je kunt stellen dat de SD 1 is kapot gemaakt door de onwil of misschien wel de onmacht van de Britten om hun auto industrie te reorganiseren, eigenlijk wilde niemand er nog iets mee.
Helaas is de Britse auto industrie nu geschiedenis, en worden er geen interessante eigenzinnige auto’s meer gemaakt in het Verenigd Koninkrijk voor het gewone publiek.
Dat de Britten hun arbeids mores herpakt hebben bewijzen de vele assemblage fabrieken de Engeland nu rijk is.

Een voordeel van een SD 1 vandaag de dag, het zijn comfortabele wagens, ze rijden goed, de onderdelen voorziening is uitstekend en ze zijn uiterst betaalbaar.
Vooral de Vitesse en Vandenplas zijn mooie uitvoeringen.
Doe er een schuifdak bij en ik ben je man !
Trouwens mijn buuv van ver in de tachtig heeft nog een Vandenplas series 2 in de verwarmde garage staan. Is niet te koop, de laatste nieuwe auto die wijlen haar man heeft gekocht.
Met schuifdak, Philips autoradio en……………………….boordcomputer, jazeker, 1984 een boordcomputer……..
Ze vertelt altijd het verhaal dat haar man en zij met twee vrienden naar Zuid Frankrijk op vakantie gingen en dat ze 200 per uur reden met de Rover.

Met mooi weer gaat ze er op zondag mee naar de kerk.
De schat !

En soms, soms laat ik de Rover uit, schuifdak open, zacht murmelende V8 en een boterzachte automaat.
Lekkâh !
@desjonnies:
Geweldig! Schitterend, dat soort auto’s die écht van een lief oud vrouwtje zijn.
@desjonnies:
Beste @desjonnies! Wil je dit NOOIT meer doen? Ik meende namelijk, dat ik geen gevoelens van jalouzie kende, maar de wetenschap, dat jij soms, héél soms die Rover mag uitlaten vervult me met intense jalouzie! Een auto, die, vanwege de absoluut miserabelste kwaliteit uit het verkeersbeeld is verdwenen en waarschijnlijk daardoor ook (bijna) uit mijn herinnering.
Mijn beste vriend, een tandarts, kocht er een. Een nieuwe V8. Nooit eerder, maar ook later niet, heb ik iemand meer zien lijden vanwege de ellende, die hij moest ondervinden door een auto. Zelfs de kwaliteit van onze vriendschap begon eronder te lijden, omdat die auto zijn stemming op den duur totaal kapot maakte. Hij sprak nergens anders meer over. Maar die keren, dat we ermee op stap waren en hij dus reed, heb ik genoten! En hoe!
Ik reed in die tijd zelf met een Vauxhall 2300 GLS, maar die kon echt niet tippen aan zijn Rover. Het enige verschil was echter, dat ik, ondanks de ook niet al te beste kwaliteit, nooit problemen heb gekend.
De SD vond en vind ik nog altijd een auto van klasse. Om te zien. Echt niet vanwege z’n kwaliteit. Maar ik benijd je werkelijk vanwege het feit, dat jij 2015 nog met zo’n auto mag rijden.
Nog veel rijplezier gewensd!
De rover p5 was zo’n mooie wagen met die aflopende achterkant. Met dit ontwerp hebben ze dat opnieuw geprobeert maar zijn ze falikant mislukt.
Lelijk ding dat het is.

M’n grootvader heeft zo nog wel een aantal sd1’s gehad. Tegenwoordig gaan wagens maar 2 jaar mee omdat je na 2 jaar wel een nieuwe leaseslet krijgt, in die tijd was na 2 jaar het beste van de wagen af. Zo ook die rovers, na 2 jaar zo verroest dat ze bijna te slecht waren om aan de boer te verkopen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).