• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Saab 99 met 700 pk is Autoblog sleeper van het jaar

Auteur: RubenBaeten, gepost 31 oktober 2009 om 15:28 – 51 Reacties

Saab 99 met 700 pk

Als we zo’n prijs zouden hebben tenminste. Deze Saab 99 uit 1969 had oorspronkelijk niet meer dan 85 pk, maar werd door een maffe Zweed voorzien van een dikke turbo en het quattrosysteem uit een Audi 100. Het resultaat: 700 pk aan allevier de wielen, in een auto die eruit ziet alsof je hem net uit de garage van je opa hebt gereden. Een veel leukere manier om supercars bij het stoplicht te pesten is er volgens mij niet.

Origineel hanteerde Saab een rare setup waarbij de krukas aan de voorkant van de motor zijn kracht afleverde (!), dus om de boel aan de Audi aandrijflijn te kunnen hangen werd de motor 180 graden gedraaid. Alles werd danig verstevigd, waarna de eigenaar er een Garrett GT40 turbo en dubbele Dell’Orto carburateurs opschroefde. De 600 pk die dat opleverde vond hij een beetje magertjes, dus bestond stage II uit elektronische ontsteking, een Holset HX50 turbo en een VEMS stand-alone engine managementsysteem. En nu doet dit kleine Saabje de kwartmijl in 9,8 seconden, 0,3 seconden sneller dan een Bugatti Veyron. Eeuwige faam en bloemen voor die man. (bron: savarturbo, via jalopnik)

Saab 99 met 700 pk
Saab 99 met 700 pk

En omdat jullie dit vast wel met eigen ogen en oren willen meemaken, hier een videootje van de Super-Saab in actie.

Ook interessant!

  • Gespot - Dik 700 pk aan musclecar-geweld op Nederlands kenteken
  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • Duitse sleeper station
    Duitse sleeper station met 290 pk kost slechts 8.200 euro
  • Video: Audi 80 sleeper met V8 én wieldoppen

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, Saab, sleeper, tuning

Vorig bericht: « Er komt weer een Senna in de Formule 1
Volgend bericht: Geverfde Tramontana te koop voor €2 miljoen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jeroen zegt

    31 oktober 2009 om 15:30

    Hahaha, lekker supercars pesten ^^

    Login om te reageren
  2. Kaje zegt

    31 oktober 2009 om 15:31

    Supervet alleen had ik voor zo’n projectje wel ff een andere auto uitgezocht dan een saab.

    Login om te reageren
  3. SaabTURBO zegt

    31 oktober 2009 om 15:32

    Geweldig! Zou de auto nog streetlegal zijn? Dat zou een geweldig iets zijn bij het stoplicht :P

    Login om te reageren
  4. troublesome88 zegt

    31 oktober 2009 om 15:36

    Het zou je hobby maar zijn..

    Login om te reageren
  5. Mavada zegt

    31 oktober 2009 om 15:39

    HEFTIG, ja dat moet hier wel in hoofdletters! Ja die Zweden houden er wel van, zie ook hier (Volvo 740, ‘slechts’ 530 pk): http://www.autogekken.nl/?p=1170

    @Kaje: nee joh, juist zo’n Saab, want die is lekker undercover.

    Login om te reageren
  6. Zephyr zegt

    31 oktober 2009 om 15:42

    Kwam ik supercars maar tegen bij ’t stoplicht :(

    Login om te reageren
    • Mavada zegt

      31 oktober 2009 om 15:47

      @Zephyr: nou, als ik die met mijn 855R bij het stoplicht tegenkom…, rij ik heel rustig weg ;).

      Login om te reageren
  7. EJS zegt

    31 oktober 2009 om 15:48

    Haha, prachtige manier op supercars te pesten idd.. zeker dit model saab, dat er ook nog echt opa-achtig uitziet ook!

    Login om te reageren
  8. daviddewijnnl zegt

    31 oktober 2009 om 15:51

    haha, met één hand! 700pk!

    Login om te reageren
  9. Mr_Yigit zegt

    31 oktober 2009 om 15:58

    “Deze Saab 99 uit 1969 had oorspronkelijk niet meer dan 85 pk, maar werd door een maffe Zweed voorzien van een dikke turbo”
    Dus de originele motor zit er hier nog in..? Al danwel stevig onder onder handen genomen.. :shock:

    Login om te reageren
    • Jeanmarie zegt

      31 oktober 2009 om 16:39

      @Mr_Yigit: Wist jij niet dat je door alleen een turbo te monteren al 723% meer pk’s uit een motor kan persen?? Onder welke steen kom jij vandaan?!

      Login om te reageren
  10. Tomaaas zegt

    31 oktober 2009 om 15:59

    zozo 0,3 sec sneller al DE VEYRON

    Login om te reageren
  11. crew zegt

    31 oktober 2009 om 16:10

    check die ruitenwissers bij de laatste dragrace.. waaien bijna van t voorruit af! hehe lekker hoor..

    Login om te reageren
  12. phantom zegt

    31 oktober 2009 om 16:13

    Ja.. hoe kun je nu van 85 naar 700pk met een paar verstevigingen, caburateurs, en een dikke turbo??

    Er zal vast wel iets meer aan gedaan zijn.

    Login om te reageren
  13. Mavada zegt

    31 oktober 2009 om 16:16

    Bij de dragrace verderop in ’t filmpje maakt die 911 een valse start. Ik geloof dat Saabje ‘m nog inhaalt ook. Nog eens ff terugkijken.

    Login om te reageren
    • JH zegt

      1 november 2009 om 12:31

      @Mavada: 911 ?? dat was toch zeker een supra

      Login om te reageren
  14. Joshua zegt

    31 oktober 2009 om 16:21

    Er staat toch duidelijk dat er een Audi 100 blok in gehesen is met het quattrosysteem. De wagen is aangepast op de aandrijflijn van dit blok (omdat het blok de krukas achter het blok heeft liggen ipv ervoor zoals in de standaard motor van de saab).

    Hier is toch een garret GT50 op gekomen met nog wat zooi en daarna vervangen door nog een betere turbo.

    Althans, zo lees ik het?

    Login om te reageren
  15. HDM zegt

    31 oktober 2009 om 16:32

    Nee Joshua, er staat dat de aandrijflijn van de 100 komt, maar over de motor zelf wordt nergens gesproken.

    Login om te reageren
  16. RubenBaeten zegt

    31 oktober 2009 om 16:50

    @Joshua: De motor is een Saab-motor. Ik weet niet of het ook het originele blok uit de 99 is.

    Login om te reageren
  17. bozewolf zegt

    31 oktober 2009 om 17:18

    Sleeper van het jaar? Van het decennium! Wat ongelofelijk vet! Super super. Medailles voor die man, onderscheidingen, ridderordes.

    Saab blokkies zijn de shit.

    Login om te reageren
    • toyota prius zegt

      31 oktober 2009 om 20:42

      @bozewolf: Mee eens, met de woorden: “Sleeper van het jaar? Van het decennium!”, wat een pracht project..! Zo’n type auto, waar je het niet van verwacht..

      Login om te reageren
  18. Tommy2 zegt

    31 oktober 2009 om 17:22

    700 pk aan allevier de wielen? 4 x 700 = 2.800 pk? :D Geintje…

    Mooi dom trouwens een dragrace vanuit stilstand! :S Als je de auto kapot wilt hebben moet je dát doen idd. Ze hadden beter een rollende start met een beginsnelheid van ca. 50 km/u kunnen doen, overleefd de auto het ook nog.

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      31 oktober 2009 om 18:24

      @Tommy2: Gezien de aard van het project denk ik niet dat de eigenaar vies is van sleutelen. De uiteindelijke concoctie van ouwe auto en bizar vermogen lijkt me ook niet garant te staan voor ultra-degelijkheid.

      Ik denk dan ook niet dat de eigenaar daar een zier om geeft….

      Login om te reageren
  19. Willem vd Velde zegt

    31 oktober 2009 om 17:27

    Dit zijn de betere winterprojectjes, welke er in Zweden wel meer van zijn, supergek zijn die lui!

    Login om te reageren
  20. e28 bestuurder zegt

    31 oktober 2009 om 18:38

    Het blok is wel een saabmotor. Gezien het kleppendeksel is dit het T16 blok uit een 900 aero van omstreeks 1993. Zijn de laatste echte saabmotoren welke gemakkelijk grote vermogens aan kunnen. Net als die 5 cylindermotoren in de volvo 850, gemakkelijk te upgraden zonder grote aanpassingen.

    Login om te reageren
  21. blag zegt

    31 oktober 2009 om 18:41

    lekker optrekken inderdaad … ik zie al die sukkels in hun GT2s en 3s met opengevallen mond al staren … (maar ik denk wel dat de GT2s en 3s eigenaars niet willen ruilen). Uitstekende teaser … Doe dat maar eens met een DAF 44 of 55 ….

    Login om te reageren
  22. Saab99 zegt

    31 oktober 2009 om 19:03

    Mooie actie dit! Geweldig! Het motorblok is niet het originele, maar de motor van een latere Saab 900 16 klepper turbo, zoals te zien is op de foto’s (voor een saabkenner), met waarschijnlijk de nodige interne aanpassingen (zuigers, drijfstangen, etc). De aandrijving is van een Audi 100 zoals er bij staat, wat het omdraaien van het blok noodzakelijk maakte, dat ligt bij een Saab van dit model standaard achterstevoren (vliegwiel aan de voorzijde).

    Login om te reageren
  23. Laurens zegt

    31 oktober 2009 om 19:14

    Lijkt me sterk als dat het ex-Triumph blokje is. Overigens lag bij de R4 het blokje ook in de lengte achter de bak. DS idem dito. Soort middenmotor, heel normaal bij voorwielaandrijving in die tijd. Dat Audi het zo dom deed/doet…

    Login om te reageren
  24. Rob USA zegt

    31 oktober 2009 om 19:19

    Leuk maarrr, zoals een dik uitziende wagens uitgerust moeten zijn met veel pk’s moet een snelle auto er ook weer dik uitzien. Laat deze auto er nou niet echt dik uitzien.
    Zo ben ik er op de rijksweg eens geprovoceerd door een Lada met dikke V8 maar ik hapte lekker niet. Oftewel zit je voor niks in zo’n USSR hondehok. :)

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      31 oktober 2009 om 19:38

      @Rob USA:

      Je snapt de principes van “hobbyist”, “sleutelaar met verve” en last but not least “sleeper car” toch wel?

      Login om te reageren
  25. Rick dos zegt

    31 oktober 2009 om 19:37

    Haha! Prachtig gewoon.

    Login om te reageren
  26. BananaFlip zegt

    31 oktober 2009 om 23:29

    Die man is echt briljant!
    Vooral erg goed dat ie de stalen velgen eronder heeft gelaten :P .

    Login om te reageren
  27. Buyck zegt

    1 november 2009 om 09:31

    Die man weet waar het om draait in het leven! Er is meer in het leven al die glitter en glamour die sommigen graag ten toon spreiden. Dit is een totale vernedering van de gevestigde waarden! Die ma

    Login om te reageren
  28. Buyck zegt

    1 november 2009 om 09:34

    Die man weet waar het om draait in het leven! Er is meer in het leven al die glitter en glamour die sommigen graag ten toon spreiden. Dit is een totale vernedering van de gevestigde waarden! Hij droogt de Veyron en al de rest droogjes af met zijn originele Saab van’69 !

    Login om te reageren
    • Supergrover zegt

      7 november 2010 om 23:55

      @Buyck:
      Snap jij het woord “origineel” wel?

      Login om te reageren
  29. Rob USA zegt

    1 november 2009 om 10:23

    @Bozewolf: Tuurlijk maar ik ben dan meer in voor bv de 2010 Camaro met een LS9 ZR1 motor erin dat is pas een sleeper.

    Login om te reageren
  30. ZwerverRoodbaard zegt

    1 november 2009 om 14:00

    Ga maar is naar de site garaget.org , dan kijk je je ogen uit naar alle gestoorde creaties die die Zweden tijdens de winter in hun schuurtje een beetje in elkaar monteren :D

    Login om te reageren
  31. Cantago zegt

    1 november 2009 om 14:43

    Dit is echt de allergaafste vorm van tuning die er is! Als je de auto zo ziet denk je… niks aan de hand! Maar sneller dan een veyron over een kwart mijl? WOW!

    Login om te reageren
    • six-trey zegt

      2 november 2009 om 12:00

      @Cantago:
      sneller dan een Veyron op de 1/4mile is niet echt indrukwekkend te noemen een standaart 1969 Dodge Daytona is sneller dan de Veyron op de 1/4mile

      Login om te reageren
  32. josh21 zegt

    1 november 2009 om 16:58

    ik hoop dat ze er ook gelijk andere ankers onder hebben gegooit:P

    Login om te reageren
  33. brit zegt

    1 november 2009 om 22:16

    Goh, en ik tuf dagelijks in een 99 rond, leuk om te zien at het echt sneller kan. Is 1 van de meest stijve auto’s uit die tijd.

    Login om te reageren
  34. Camaro zegt

    1 november 2009 om 22:43

    Ow yeah, dit is pas tuning!

    Login om te reageren
  35. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    2 november 2009 om 09:20

    @ zwerverroodbaard: yep, coole site! zit ik regelmatig op…

    Zweden zijn wat dat betreft knettergek! Kom dit soort dingen regelmatig tegen, vooral in de suburbs van de grote steden. Wordt ook vooral met Saabs en Volvo’s gedaan omdat die blokken dat gewoon kunnen hebben.

    Login om te reageren
  36. w0o0dy zegt

    3 november 2009 om 22:08

    mwa sleeper van het jaar? Ehm, check this out…
    1650pk in een Mazda RX7 (bijna stock uiterlijk)

    Deel 1
    http://www.youtube.com/watch?v=5t7DHsD0CDU

    Deel 2
    http://www.youtube.com/watch?v=KB1Wrv0SiyQ

    Login om te reageren
  37. Willem vd Velde zegt

    4 november 2009 om 09:37

    Tsja, origineel is de rx7 al een sportauto, dus mensen verwachten er altijd IETS van, de saab niet, dus saab nog steeds sleeper van het jaar ;)

    Login om te reageren
  38. Mavada zegt

    17 november 2009 om 12:42

    Als het gaat om het predikaar “Sleeper van het Jaar” zou ik graag nog even deze 240 met 600 pk willen aandragen: http://videos.streetfire.net/video/Volvo-240-600-pk-700_74384.htm

    Login om te reageren
  39. xslaak zegt

    17 januari 2010 om 19:40

    @Mavada het is volgens mij een supra hoor. die een valse start maakt.

    Login om te reageren
  40. xslaak zegt

    17 januari 2010 om 19:46

    zie trouwens net dat het geen false start was maar een trage reactie van die saabrijder.

    Login om te reageren
  41. Mavada zegt

    17 januari 2010 om 22:46

    @xslaak: thanx voor je aanvullingen, verrek een Supra, leuk.

    Login om te reageren
  42. Sorcerer zegt

    8 augustus 2010 om 12:52

    En dan een sprintje trekken tegen een Veyron. Dat moet er vreemd uitzien :D

    Login om te reageren
  43. Tomcat zegt

    7 november 2010 om 23:40

    ..ja,ja en vliegen kan ‘ie ook; wel 320 in z’n achteruit.
    Yeah right ! Saab en andere sprookjes !

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North