• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Saab Bóreas concept: Hey Victor, is dit iets?

Auteur: Dennis, gepost 2 september 2010 om 11:20 – 48 Reacties

Saab Bóreas Sports Coupe Concept
Toen wij vorige week persoonlijk met Victor Muller bijkletsten (interview), hebben we het hem opnieuw horen zeggen: Saab gaat weer echte Saabs maken, want Saab kan nu eindelijk beslissingen nemen die goed zijn voor Saab en niet vooral goed voor het oude moederbedrijf GM. Zou een sport coupe goed zijn voor Saab?

De Spaanse ontwerper Jorge Martí Vidal denkt van wel en hij helpt Victor alvast een beetje door een voorzetje te doen. Jorge ontwierp dit concept en vernoemde het naar Bóreas, de Griekse god van de noordenwind. We hebben verder geen informatie over de ontwerper of het concept, maar een foto zegt meer dan 1.000 woorden en we hebben ook bewegende beelden. Hey Victor, is dit iets? Je mag trouwens ook antwoord geven als je geen Victor heet. (via: carscoop)

Saab Bóreas Sports Coupe Concept

Ook interessant!

  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Video: GTST voor gevorderden
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Video: magistrale herstart Verstappen

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Saab, Video

Vorig bericht: « Mitsubishi i-MiEV in december bij de dealer
Volgend bericht: Hyundai toont ix20 schets »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bart zegt

    2 september 2010 om 11:22

    Tsja. Freelance ontwerpers zijn er blijkbaar genoeg.

    Login om te reageren
  2. Koeninsegg zegt

    2 september 2010 om 11:23

    ziet er smakelijk uit. vraag alleen af of de gemiddelde saab rijder een dergelijke auto koopt…

    Login om te reageren
  3. Bart zegt

    2 september 2010 om 11:24

    De korte neus suggereert natuurlijk achterwielaandrijving, maar dat heeft Saab niet zitten in zijn 100% GM productportfolio. Zelf ontwikkelen is niet haalbaar.

    Login om te reageren
  4. Zoef zegt

    2 september 2010 om 11:25

    Voor toekomstige Saabs gelieve in hun eigen geschiedenis te duiken en wat eigen Design-DNA te herontdekken. Wat helemààl te gek zou zijn is de herontdekking van hun tweetaktverleden.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      2 september 2010 om 11:28

      @Zoef:

      Tweetakt suckt, ik bedoel het stinkt. Het is vreselijk voor de lucht en de roet in de stad word er alleen erger van. Het is redelijk vervuilend. En ik geloof dat het op z’n minst aan banden is gelegd en misschien zelfs volledig verboden voor nieuwe voertuigen.

      Login om te reageren
      • RenesisHP zegt

        2 september 2010 om 14:13

        @Hupke:

        Wankelmotor… => tweetakt. ;)

        Deze Saab concept oogt wel netjes. Meer ook niet.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          2 september 2010 om 16:05

          @RenesisHP:

          Nuja, jij zal wel fan zijn van de wankel (met een naam als Renesis)
          In principe iets moois maar hij staat toch niet echt bekend om z’n efficientie. Niet op gebied van betrouwbaarheid en ook niet op verbruik.

          Ik heb persoonlijk er nooit mee gereden, kan zijn dat het leuker rijd, al vind ik een diesel of koppelrijke benzine motor zeker zo leuk rijden als een “sportievere” benzine motor die eerst moet janken voor hij beweegt en wankels zijn nu niet bepaal laag toerig als ik het goed voor heb.

          Maar doorgaans word met twee-tact de gewone 2 tact motor bedoelt zeker als het hier over Saab gaat met hun rook hokken. En zoiets gaan ze zeker nooit meer opnieuw op de markt (mogen) brengen.

          Login om te reageren
  5. Hupke zegt

    2 september 2010 om 11:25

    Het zal er spijtig genoeg nooit komen, maar ik vind het er lekker uitzien.

    Zelf zou ik er geen willen hebben, tenzij het echt een awd grip monster word, maar dan nog.
    Maar ik zou ze doodgraag alle 5 min op de weg tegenkomen.

    Login om te reageren
  6. Bart zegt

    2 september 2010 om 11:26

    Aha. Centrale uitlaatpijpen. Er zit een Corvette bodemplaat onder. Effe bellen met GM of ze willen samenwerken. O nee, de C7 is bijna klaar.

    Login om te reageren
  7. tt zegt

    2 september 2010 om 11:28

    mss is ie wel elektrisch .. met een klein dieselmotorje als generator en is het 4wd.

    Op zich niet lelijk. maar het is en blijft een computertekeningetje.. mooie gemaakt maar aoals gisteren ook al bij een ader ontwerp: laat het beestje eerst eens echt zien…

    Login om te reageren
  8. Neal zegt

    2 september 2010 om 11:28

    350Z in een strak jasje

    Login om te reageren
  9. racert zegt

    2 september 2010 om 11:29

    Vette bak. Beetje Nissan 370Z x GT-R, overgoten met een Saab-sausje.

    Login om te reageren
  10. jack_abarth zegt

    2 september 2010 om 11:30

    Hmm stel ik heb de keuze:

    -Nissan 370Z
    -BMW Z4
    -Mercedes SLK

    of een SAAB Boreas, dan ben ik bang dat er netzoals ikzelf vrijwel niemand voor de SAAB zal kiezen.
    Waarom? Waarschijnlijk omdat dit type auto statussymbolen zijn. Die koop je namelijk altijd voor erbij, en niet voor primair gebruik. Wat dus wil betekenen dat je behoorlijk wat te besteden hebt. Dan wil je toch niet gezien worden in “maar” een SAAB.

    Verder no-offense voor SAAB, de rest vindt ik namelijk prachtige wagens en zie ze graag.

    Login om te reageren
  11. porsche911turbo2 zegt

    2 september 2010 om 11:31

    dit ding is gewoon prachtig! Ik zou alleen 2 ronde uitlaten doen ipv deze twee rechthoekige ;)

    Login om te reageren
  12. jack_abarth zegt

    2 september 2010 om 11:35

    @Bart,

    De korte neus suggereert achterwielaandrijving?!?!

    Noem eens een achterwielaangedreven auto met de motor voorin die een korte neus heeft. Want ik weet niet anders dat de motor in de lengte erin ligt en dat het daardoor een langere neus krijgt.

    Login om te reageren
    • racert zegt

      2 september 2010 om 11:46

      @jack_abarth: ben het eens wat betreft de keuze, maar de 370Z is niet bepaald status. De Z4 des te meer. Maar toch vind ik Saab (en Volvo trouwens ook) in het rijtje Audi-BMW-Mercedes passen.

      Zelf zou ik voor de 370Z gaan, meer value for money.

      Login om te reageren
    • Bart zegt

      2 september 2010 om 22:13

      @jack_abarth: Bij in essentie voorwielaangedreven platforms zit de motor in het algemeen overdwars op de vooras. De krukas, de versnellingsbak en het differentieel op een lijn met de aandrijfassen. Audi en Bentley gebruiken een motor in lengterichting, met als gevolg dat die zich voor de vooras bevindt. In essentie achterwielaangedreven sportwagens kunnen de motor verder naar achteren leggen, grotendeels achter de vooras. Aston Martin is een voorbeeld, waarbij de versnellingsbak ook nog eens aan de achteras zit. Dat een neus nooit echt kort is komt door crashtest-eisen, koplampen die groter zijn dan je denkt en de plaatsing van de radiateurs, etc. Maar in de proporties is het verschil goed zichtbaar. Kijk maar eens naar een Audi TT en profil.

      Login om te reageren
  13. HDM zegt

    2 september 2010 om 11:37

    Ik zou de uitlaten hoekig houden, dat staat beter bij de rest van het ontwerp wat ook al zo hoekig is.

    Ik vind het wel een leuk ding. Maken maar! (ik wacht nog steeds op een Aero-X achtige…)

    Login om te reageren
  14. Atenza zegt

    2 september 2010 om 11:43

    Tja en zo zijn er nog tig ontwerpers die zo’n ding kunnen tekenen maar waar toch niks mee wordt gedaan. Ik vind het trouwens wat te hoekig en bonkerig

    Login om te reageren
  15. Laue zegt

    2 september 2010 om 11:54

    nee ben niet overtuigd, te weinig SAAB gehalte.

    Login om te reageren
  16. Bisazza zegt

    2 september 2010 om 11:55

    @ Zoeff: Ik herinner mij nog van mijn 900 (Turbo Red Arrow) wanneer je de instellingen van de verwarmingdistributie (voorruit, gezicht, voeten) veranderde er een pneumatisch geluid klonk bij het verdraaien van de knop.
    Zal echt geen toegevoegde waarde zijn t.o.v. het conventionele maar ik vond dat toch wel zo interessant en heb dat nooit eerder gehoord en zal me altijd bijblijven.

    OT: Ik vind het absoluut geen verkeerd design maar strategisch denk dat Saab zich op dit moment meer moet richten op de ontwikkeling van huidige (massa)modellen dan niche modellen

    Login om te reageren
  17. Wolfsburger zegt

    2 september 2010 om 12:08

    Te hoekig voor een Saab.

    Login om te reageren
  18. Esprit_de_Flandre zegt

    2 september 2010 om 12:09

    Nee, niet mooi. Lijkt een beetje zo’n renderingsje van een nieuw en onbekend merk dat toch al twee jaar aan het werken is aan een sportwagen maar waar je dan niets meer van hoort.

    Voorbeelden genoeg hier op AB.

    Login om te reageren
  19. sonett zegt

    2 september 2010 om 12:15

    Een nieuwe Saab Sonett zie ik graag komen
    maar niet deze laat dit maar een
    Toyota of Nissan worden

    Login om te reageren
  20. fabian159 zegt

    2 september 2010 om 12:16

    chrysler crossfire

    Login om te reageren
  21. klaas zegt

    2 september 2010 om 12:36

    idd sluit me aan bij fabian.. de mensen die dit leuk vinden rijden een crossfire

    Login om te reageren
  22. realist zegt

    2 september 2010 om 12:38

    @jack&racert ik rij oa met een grijze saab 93 cabrio uit 2002 en wat verder rijd er iemand een z4 cabrio ik denk +-2006
    bij het publiek 30+ vinden de meeste saab veel meer klasse en volwaardige auto dan die te lage en te kleine z4
    punt.

    Login om te reageren
  23. E34M5Touring zegt

    2 september 2010 om 12:44

    @realist opel vectra cabrio PUNT
    Oja en een saab is een 4 zitter cabrio zoals een Merc E Cabrio of Audi A4/A5 cabrio niet echt een top vergelijk he

    Login om te reageren
  24. bjorn zegt

    2 september 2010 om 12:49

    Vind t wel een stoer modelletje voor een normaal zo grijs en degelijke saab. Wie weet, maar denk het niet, komt dit model ooit wel op de markt…

    Login om te reageren
  25. jack_abarth zegt

    2 september 2010 om 13:06

    @realist,

    Waar slaat jouw naam eigenlijk op?

    Login om te reageren
  26. Svenska Aeroplan AB zegt

    2 september 2010 om 13:08

    Zo, Saab is wel hot he! Dit is de zoveelste designer die ineens een Saab gaat ontwerpen… Vind deze niet zo goed gelukt. Inderdaad te hoekig, en op de cockpit na, niet in lijn met de toekomstige Saabs.

    @ jack_abarth: klopt, op dit moment althans. Vergeet niet dat dit soort auto’s juist wel nodig zijn om een dergelijk imago te verkrijgen. Het alom bekende halo-car effect… Dus is een beetje kip-ei idee. Je moet hem maken om je imago op te krikken, maar dat imago heb je niet direct.

    Kijk naar Audi, die had 20 jaar geleden een Audi 80 en Audi 100. Punt. Toen kwam de TT als halo-car, nu de R8. Zo zie je maar, kan qua imago heel snel gaan!

    Login om te reageren
  27. florisw zegt

    2 september 2010 om 13:28

    Die mag er wel inkomen! Maar zoals zoveel ontwerpen van Saab…

    Login om te reageren
  28. Victor zegt

    2 september 2010 om 13:45

    Ik vind ‘m schitterend! Ik zal het er eens over hebben met Jan Åke ;-)

    Login om te reageren
  29. Timmie zegt

    2 september 2010 om 13:49

    In profiel is dat net een Nissan GT-R… En goed dat er geen specificaties zijn, want: totaal uit de lucht gegrepen.

    Login om te reageren
  30. gs-raw zegt

    2 september 2010 om 13:51

    vind het totaal geen saab design. sowieso in trent met de nieuwe 9-5 moeten de koplampen recht (zonder dat puntje naar boven) maar ook die uitlaten.. ik weet het niet

    Login om te reageren
  31. Svenska Aeroplan AB zegt

    2 september 2010 om 13:53

    @ florsw & Timmie: natuurlijk totaal uit de lucht gegrepen! Dit heeft ook niks met Saab te maken. Gewoon een ontwerper die in de aandacht wil komen, en aangezien Saab blijkbaar hot is op dit moment…

    is het hem gelukt!

    Login om te reageren
  32. Tony zegt

    2 september 2010 om 14:13

    Mooi ontwerp, maar het past niet bij de Saab-look.

    Login om te reageren
  33. Trango zegt

    2 september 2010 om 14:35

    Ik herken er geen Saab elementen in.

    Login om te reageren
  34. rover zegt

    2 september 2010 om 15:40

    He, werkt leepu van chop shop tegenwoordig bij saab?

    Login om te reageren
  35. BetaArkUser zegt

    2 september 2010 om 16:16

    doet me denken aan de Lexus LFA, of ben ik nou de enige?

    Login om te reageren
  36. Dimglor zegt

    2 september 2010 om 19:39

    Deze valt eigenlijk nog best goed mee… maar zal wss wel niet uitkomen ;)

    Login om te reageren
  37. george zegt

    2 september 2010 om 20:10

    Natuurlijk is een sport coupe goed voor Saab. Graag ijskoude kleuren, vernoemen naar scandinavische god en ontwerp laten ijsschaven door Zweed met Noorse moeder. Zeker weten dat dit Spaans concept geen kans maakt. Voorlopig kostenplaatje? Of is dit spykers op ijs zoeken?

    Login om te reageren
  38. wolffjee zegt

    2 september 2010 om 22:05

    ik vind de gril veel te groot in verhouding met de rest van de auto

    Login om te reageren
  39. Zoef zegt

    3 september 2010 om 16:32

    Hup &al. : Tweetakten met directe inspuiting, diesel of benzine, hebben alle potentieel om betere, zuiverdere, zuinigere, goedkopere, krachtigere, koppelrijkere, compactere, trillingsvrijere motoren te worden dan de huidige viertakten. De zuinigste motoren (thermisch rendement) ter wereld zijn tweetakt diesels (scheepsmotoren).

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      5 september 2010 om 23:46

      @Zoef:

      Interresant wat je daar verteld, heb je daar meer info over?
      Want voor zover ik weet zijn ze ofwel direct kapot ofwel hebben ze vuile uitlaat gassen.
      Dat ze koppelrijker, zuiniger en compacter zijn dat is nu al. Alleen de uitlaat is nogal vies.

      Login om te reageren
  40. Zoef zegt

    3 september 2010 om 16:33

    O en ik zal best nog wel een voordeeltje of drie vier vergeten op te sommen hebben.

    Login om te reageren
  41. jos zegt

    28 september 2010 om 15:02

    eindelijk eens een sportwagen van saab.
    hopelijk komt hij dan ook op de wereld ;)

    Login om te reageren
  42. duckje zegt

    7 oktober 2010 om 20:57

    zeker doen!
    het zou een goede aanvulling zijn in het saab gamma.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North