• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Saab gaat extra aandelen uitgeven [updated]

Auteur: sir_smokalot, gepost 3 augustus 2011 om 08:32 – 26 Reacties

Cashflow


Gisteren dook het gerucht op dat Saab zijn werknemers weer zou kunnen betalen, maar op de vraag ‘hoe?’ was even geen antwoord. Nu weten we het: Swedish Automobile (SWAN) gaat nieuwe aandelen uitgeven, en werknemers kunnen weer geld in hun piggy bank stoppen.

In totaal gaat het om niet minder dan 5 miljoen aandelen als onderdeel van een back-up financiering met GEM Global Yield Fund Limited. Met dit Britse investeringsfonds werd begin 2010 een overeenkomst gesloten waarbij SWAN over een periode van drie jaar voor maximaal 150 miljoen euro aan aandelen mag uitgeven. Het aantal aandelen dat uiteindelijk uitgegeven wordt kan lager liggen, want het gaat hier om een ‘subscription notice’:

The exact number of shares to be issued and the price thereof will depend on the pricing period which commences today.

Het is niet de eerste keer dat deze truc uit de kast wordt gehaald, in mei werd de faciliteit eveneens gebruikt om wat kapitaal binnen te harken. Onze eigen Saab-fanboy Robbie legde het destijds als volgt uit.

Vijf miljoen aandelen is trouwens een fors aantal, in mei ging het nog om 1 miljoen aandelen. Aan de andere kant is de nood hoog, en kan Saab, als alles volgens verwachting loopt, deze week zijn werknemers weer van de broodnodige kronen voorzien. Wat er in de weken daarop gebeurt zien we dan wel weer. GEM is overigens een fonds dat zich richt op opkomende markten (Emerging Markets), dus heel geschikt voor Zweedse en Nederlandse partijen.

UPDATE 15-08:

Swedish Automobile N.V. (Swan) announces today that it issued a subscription notice for 4 million shares under the current EUR 150 million equity facility between Swan and GEM Global Yield Fund Limited. The exact number of shares to be issued and the price thereof will depend on the pricing period which commences today.

Ook interessant!

  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • Elon Musk
    Twitter beslist: Musk moet 10% van Tesla-aandelen verkopen
  • Officieel: Bugatti Bolide gaat gelimiteerd in productie [+prijs]
  • Helaas, dit Franse succesnummer gaat uit productie

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

aandelen, Saab

Vorig bericht: « De veiligheidskooi – Deel 17
Volgend bericht: Belgische Lamborghini-cabrio brandt volledig uit [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. joosthoeve zegt

    3 augustus 2011 om 08:34

    Zwwedse?;)

    Maargoed, kan me voorstellen dat ze 5miljoen aandelen moet uitgeven. Om een substantieel bedrag binnen te harken, met de huidige koersprijs, moet je wel veel uitgeven.

    Login om te reageren
  2. veyronlover zegt

    3 augustus 2011 om 08:54

    Ik heb medelijden met saab want ik vind het best mooie auto’s , ik vind het erg jammer als ze toch failliet gaan

    Login om te reageren
  3. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    3 augustus 2011 om 08:59

    Je eerste alinea klopt niet Smoke…
    Saab kan de werknemers weer betalen omdat Youngman de beloofde centjes eindelijk heeft overgemaakt!

    Dit is ook een korte termijn oplossing natuurlijk, maar ervoor zorgen dat alle (inmiddels nogal veeeeeeel) betrokken partijen hun financiële afspraken nakomen staat voorop!

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      3 augustus 2011 om 09:22

      In het pb staat “Saab Automobile AB (Saab Automobile) expects to be able to pay the wages of its white-collar workers still this week.”, maar dit linken ze inderdaad niet direct aan de emissie. Desalniettemin zal de cashflow die dit genereert zeker deels gebruikt worden om werknemers te betalen (over een tijdsbestek van enkele weken). Zodra het rond is dan.

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      3 augustus 2011 om 09:24

      @Svenska_Aeroplan_AB: onzin. Dat staat in géén enkel persbericht!

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        3 augustus 2011 om 09:51

        @robbie: Er zijn meer bronnen dan persberichten Rrrrrobbie…

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          3 augustus 2011 om 10:41

          @Svenska_Aeroplan_AB: die “berichten” heb ik uiteraard ook gelezen, maar veel meer dan geruchten zijn dat niet. Daarnaast is ook het geld van Gemini nog niet binnen en heeft Pang Da aangegeven dat ze geen cent meer in Saab steken totdat ze toestemming van de Chinese overheid hebben.

          Login om te reageren
          • jwstoop zegt

            3 augustus 2011 om 14:04

            @robbie & @Svenska_Aeroplan_AB: altijd leuk om jullie feiten (Robbie) vs. hoop (S.A.AB) te volgen. Al met al kan ik niet anders dan het eens zijn met Robbie. Dit is wat mij betreft wederom een ‘standaard’ VM trucje…

            Login om te reageren
            • Svenska_Aeroplan_AB zegt

              3 augustus 2011 om 14:42

              @jwstoop: Hahahaha! Feiten van Robbie! Hahahahaha! Da’s een goeie zeg…

              Login om te reageren
        • robbie zegt

          3 augustus 2011 om 15:25

          @Svenska_Aeroplan_AB: en die “bron” van jou is in dit geval TTELA (gok ik zo). En jij baseert je op deze quote:

          According to information brought to TTELA, the money could be coming from the company Youngman, one of the chinese companies wanting to become shareholders in Saab. In this case an approval from the chinese authorities is needed.

          Die quote was van VOOR het persbericht van SWAN en is alleen maar gebaseerd op speculaties en aannames van TTELA. Ze zeggen er zelf ook al bij dat er in dat geval toestemming moet zijn van de Chinese overheid. En die is nog lang niet. Zoals jij zelf ook weten hebben Pang Da & Youngman nog niet eens de moeite genomen om hun plannen formeel in te dienen bij de overheid. Daarnaast heeft Pang Da vandaag aangegeven dat ze voorlopig (tot er toestemming is) GEEN geld in SWAN/Saab gaan steken.
          http://www.menafn.com/qn_news_story.asp?storyid={81b0dce9-4da6-4749-89f1-bbfcbe6d26ae}

          Het geld voor de lonen is voor 100% afkomstig van GEM. Daarnaast is die 13 miljoen van Youngman (of moet ik zeggen anoniem Chinees bedrijf) al lang binnen.

          Login om te reageren
  4. rechercheur zegt

    3 augustus 2011 om 09:04

    Ik geloof niet dat ik m’n spaarcenten in aandelen Saab / SWAN ga investeren ….

    Login om te reageren
    • norge zegt

      3 augustus 2011 om 17:53

      Die 5 Euro kan je best missen ,komende zaterdag krijg je weer zakgeld joh :)

      Login om te reageren
  5. robbie zegt

    3 augustus 2011 om 09:17

    Aandelen met korting, wohohoho, aandelen met korting wohohoho
    *doet Harry Piekema na*

    PS Dit is, behalve voor de werknemers, géén positief nieuws.

    Login om te reageren
  6. ukbob zegt

    3 augustus 2011 om 09:48

    ‘stervende SWAN’… :(

    Ik hoop heel hard voor Victor en allen bij SAAB dat ’t goedkomt!

    Maar dit nu al veel te lang durende geschuif met een miljoentje hier,miljoentje daar…
    Voor een prive persoon uiteraard aanzienlijke bedragen,maar denk dat andere autofabrikanten erom lachen; zulke bedragen geeft het VAG concern per maand uit alleen al aan foldertjes voor hun diverse merken denk ik..!!

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      3 augustus 2011 om 09:52

      @ukbob: Dat klopt wel. Kijk naar Tata/ Jaguar… Tata heeft eventjes 5,5 milJARD geïnvesteerd in Jag! Grote verschillen. Maar ach, dat houdt het spannend toch? ;)

      Login om te reageren
  7. mashell zegt

    3 augustus 2011 om 10:11

    Ik koop liever Griekse staatsobligaties. Een toch wat zekerder belegging.

    Login om te reageren
  8. bempi zegt

    3 augustus 2011 om 11:18

    Het zal me niks verbazen dat er toch altijd weer gekken tussen zitten die ze ook nog eens kopen.

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      4 augustus 2011 om 06:38

      @bempi: wat heeft de stand van zaken bij Saab te maken met het al dan niet willen kopen van hun producten? De onderhuidse techniek is grotendeels GM (voorlopig toch nog) en kan je bij elke Opel-garage laten servicen. Als je dat niet wilt, dan kan je ongetwijfeld terecht bij enkele overblijvende Saab-specialisten – die bestaan nu ook al voor bijvoorbeeld 900 en andere oudere modellen. En de onderdelentoestroom is voor 10 jaar gegarandeerd bij een eventueel failliet. Dat laatste geldt niet specifiek voor Saab, maar voor elke autobouwer.

      Login om te reageren
  9. 288gto zegt

    3 augustus 2011 om 11:30

    Oh, nou komt alles toch weer goed met Saab…. ;)

    Login om te reageren
  10. bowie zegt

    3 augustus 2011 om 11:56

    Gaan we weer…………

    Login om te reageren
  11. bobb zegt

    3 augustus 2011 om 12:54

    Tijd voor een poll Aandelen Saab?
    -Ja
    -Nee
    -Ik wil gaan kopen

    Login om te reageren
  12. dennisr zegt

    3 augustus 2011 om 13:00

    nee dankje, ik stop geen geld in een bodemlose put..

    Login om te reageren
  13. turbo16s zegt

    4 augustus 2011 om 09:55

    Daar denken een hoop mensen toch anders over (stijging 35,9%)bron; financ Telegraaf

    Swedish Automobile
    1,59 0,42 (35,90%)

    Login om te reageren
  14. turbo16s zegt

    4 augustus 2011 om 09:56

    wellicht hier iets mee te maken?

    http://www.saabsunited.com/2011/08/breaking-news-americans-to-save-saab.html

    Login om te reageren
    • joppevr zegt

      4 augustus 2011 om 10:08

      @turbo16s: Helemaal NIET!

      Login om te reageren
      • turbo16s zegt

        4 augustus 2011 om 10:12

        @joppevr: ;]

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North