Elon Musk durft: hij laat een beslissing over miljarden dollars over aan Twitter. En hij riskeert ruzie met de beurswaakhond.
Je kunt kop of munt doen als je een belangrijke beslissing gaat maken, maar je kunt ook een Twitter-poll uitzetten. Dat laatste is wat Elon Musk deed. Hij overweegt namelijk 10% van zijn aandelen te verkopen en kon kennelijk zelf geen beslissing nemen. Als CEO van Tesla en SpaceX is hij natuurlijk niet gewend knopen door te hakken.
Elon Musk besloot daarom zijn talrijke Twitter-volgers te raadplegen middels de onderstaande pol. Hij vroeg wat zij er van zouden vinden als hij 10% van zijn Tesla-aandelen zou verkopen. De echte reden vertelt hij er niet bij, maar volgens onder meer CNBC hangt hem een belastingaanslag van $15 miljard boven het hoofd. Reuters berekende dat 10% van Musk’s Tesla-aandelen goed is voor $21 miljard, uitgaande van de koers van afgelopen vrijdag.
Nu is een polletje op Twitter uitzetten normaliter geheel vrijblijvend, maar Elon Musk zei er meteen bij dat hij de uitkomst van de poll zou volgen. Hij had er dus blind vertrouwen in dat zijn trouwe volgers met zijn voorstel in zouden stemmen. 3.519.252 Twitteraars brachten hun stem uit en inderdaad: een meerderheid van 57,9% stemde voor.
Als hij niet van gedachten verandert gaat Elon Musk – momenteel de rijkste man ter wereld – dus binnenkort 10% van zijn aandelen verkopen. Uiteraard bleef zijn Twitter-referendum niet onopgemerkt op de beurs: de Tesla-koers daalde vandaag met 3%.
Met deze actie begeeft Elon Musk zich weer op glad ijs. Hij kreeg immers al eerder aan de stok met de beurswaakhond – de SEC – omdat hij de beurskoers zou manipuleren met zijn Tweets. Musk is echter niet bang voor de beurswaakhond, zo blijkt maar weer eens.
Foto credit: Daniel Oberhaus
pindakoning zegt
Wat een bijzondere actie
flutterby zegt
@pindakoning: hij moet binnenkort opties gaan uitvoeren en daar belasting over betalen. Een lagere prijs zorgt voor minder belasting.
Al is de gebruikelijke weg om praktisch rentevrij te lenen met de aandelen als onderpand en zo je belasting en onkosten te betalen. Of een jacht.
Waarschijnlijk is het een manier om weer positief in de schijnwerpers te staan. Miljardairs zijn (op het moment) niet erg geliefd.
Jack zegt
Inderdaad, de opties verlopen binnenkort. Van de opbrengst moet hij 53% belasting betalen. De rest van het geld gaat naar een nieuwe universiteit in Texas Technology Sience.
martijnev zegt
Slim, als de TSLA bubble binnenkort barst kan Musk zijn volgers de schuld geven van het op tijd cashen van zijn 10%
flutterby zegt
@martijnev: liever crashed het 40% vanwege dit soort onzin. Dat is pas een Black Friday aanbieding!
jaapiyo zegt
Ik vind het wel bijzonder dat mensen echt geloven in de waarde van deze memestock. De price-earnings ratio is momenteel 379,39. Dat is gewoon hilarisch. En ja Tesla is een van die bedrijven die jarenlang dikke schulden gemaakt heeft om daarna de vruchten te plukken. Maar die fase is eigenlijk wel voorbij nu toch? Er zit nog wel wat groei in, maar exponentieel zoals de markt verwacht? Ik zie het niet. Nou ja, toegegeven, ik zag het al die tijd al niet, maar toch.
De P/E van de hele S&P500 is nu 29,63. Alleen bij het klappen van de dotcom bubble en bij het losbarsten van de financiële crisas was die hoger. Tesla is de über-bubble in deze bubblicious asset bubble. Gezien het feit dat de markt al heel lang irrationeel is zal je er vast lekker op zijn gegaan. Maar er komt een punt…Elon weet als het goed is het beste hoeveel zijn toko waard is en als hij zou denken dat het allemaal alleen maar meer wordt, waarom dan 10% verkopen.
flutterby zegt
@jaapiyo: tijd zal het ons leren.
tinnemans zegt
@flutterby; als je aandelen Tesla hebt, verkoop ze nu. Dit is serieus de beste tip die ik je ooit kan geven. De aandelen van Tesla zijn echt idioot overgewaardeerd. Pak je winst, doe er wat leuks mee.
flutterby zegt
@tinnemans: als dat zo zou zijn dan was de koers al lager geweest. De grote vraag is of ik iets mis of dat jij iets mist. Verder hoe goed bedoelt dan ook neem ik geen financieel advies aan van reactie op een blog.
tinnemans zegt
@flutterby: Tegen dat laatste kan ik niets inbrengen. Bij overnames was het heel gewoon om de waarde van een bedrijf op 6 keer de jaarwinst te zetten. Sinds de crisis van 2008 ligt de terugverdientijd boven de 10 jaar, soms zelfs 20. Bij Tesla ligt die nog een ietsepetsje hoger. Doe je eigen rekenwerk, trek je eigen conclusies en vergeet vooral niet dat er een verschil is tussen fundamenteel beleggen en speculatie.
flutterby zegt
@tinnemans: De bedrijfsvoering van Tesla is weinig gewoon aan. Je kan daar geen typische modellen op toepassen. De experts hebben ook veel moeite hiermee en begrijp het wel want het is bijna een dagtaak om te begrijpen wat er daar allemaal speelt en afwijkt van de standaard.
weereentankleeg zegt
@flutterby: als de price/earnings verhouding dermate hoog is moet Tesla wel verdomde veel auto’s met voldoende marge gaan verkopen.
Als dat geen realistische verwachting is, dan is de hoge stock prijs niet te rechtvaardigen en is het puur gokken geworden, net als cryptos.
maarteno zegt
volgens mij is het punt van @jaapiyo dat de tijd het ons al eerder een paar keer geleerd heeft….
flutterby zegt
@maarteno: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
tinnemans zegt
@jaapiyo; Je hebt helemaal gelijk. Als je naar het bedrijf zelf kijkt, staat Tesla er momenteel beter voor dan VAG. Maar als je de beurskoers afzet tov de onderliggende waarde van het bedrijf kun je eigenlijk alleen maar geld verliezen als je nu aandelen Tesla zou kopen. Veel geld om precies te zijn.
Als Musk nu aandelen gaat verkopen en het internet als excuus gebruikt is dat een vreselijk slimme zet; hij is dan op papier wel de rijkste man ter wereld, maar hij heeft dat geld niet echt in handen. En straks dus wel.
Ik heb de beschikking over zo’n 10 jaar aan opgewerkte jaarverslagen van 250 beursgenoteerde bedrijven en Tesla lijkt momenteel erg op World Online.
mashell zegt
Kun je Tesla niet beter met Shell vergelijken dan met VAG? De auto’s zijn eigenlijk niet zo bijzonder maar dat supercharger netwerk dat is enorm, in vele landen en heeft trouwe klanten, daar zit de echte waarde van Tesla.
weereentankleeg zegt
@tinnemans: de gehele markt is overspannen en aandelen worden gekocht omdat er stijging in zit, niet omdat het de reeele (verwachtte) waarde van het bedrijf is.
Komt er ergens een kinkje in de kabel dan gaan heel veel mensen heel veel geld verliezen. De meeste bedrijven zijn de huidige koersen niet waard, kan maar 1 kant op gaan binnen relatief korte termijn.
tinnemans zegt
@weereentankleeg: Klopt helemaal, maar de koers van Tesla is vergeleken met alle andere overspannen koersen nog steeds een extreme uitschieter. Tesla maakt momenteel wel winst, maar met een stijgende rente is de schuldenlast geen feest en zo vreselijk veel auto’s verkopen ze nou ook weer niet tov de beurskoers.
flutterby zegt
@tinnemans: Tesla heeft minder schulden dan dat er op de balans staat en de Bitcoin investering legt ook geen windeieren.
TheMaster zegt
Inhoudelijk weer een waardeloos sensatie artikel. Hier zit veel meer achter dan alleen wat sensatie via Twitter
Redrum zegt
Heeft er niets mee te maken. Hij heeft geen geld, enkel opties. (En betaalt dus geen belastingen)
Deze komen te “vervallen” wat wil zeggen dat hij met die 10% verkoop deze opties kan verzilveren en nog een pak overschot heeft om de belastingen hierover te betalen. (Via deze opties heeft hij het recht de aandelen aan 6 euro (!!) aan te kopen 😳) Dit had anders ook gebeurd enkel nu weet iedereen het waar anders enkel diegene die de SEC filings in het oog zouden houden, ervan zouden weten. Een scheet in een fles dus gezien hier anders ook niet zou worden op gereageerd. De media aandacht hieromtrent heeft meer invloed gehad op de niet-professionele belegger.
jaapiyo zegt
Dat zijn er nogal veel bij Tesla…
mashell zegt
Het is geen handel met voorkennis maar zoekt op een heel interessante manier wel de grenzen daarvan op want zo’n groot pakket met zulk dure aandelen dat gaat zeker wat met de koers doen.