• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Helaas, dit Franse succesnummer gaat uit productie

Auteur: machielvdd, gepost 10 november 2021 om 17:56 – 17 Reacties

Citroën C1 gaat uit productie

Waarschijnlijk wordt de mijlpaal van 100.000 verkochte auto’s in Nederland nét niet bereikt.

Een auto hoeft geen torenhoog vermogen of buitenissige vormgeving te hebben om in de geschiedenisboeken te belanden. De 2CV is juist een icoon geworden vanwege zijn eenvoud en charme. Met name dat eerste is anno 2021 grotendeels verdwenen in de autowereld. Het tweede misschien ook, maar dat is een ander verhaal.

Als we in het huidige Citroën-gamma een model aan moeten wijzen dat het dichtst bij de Eend staat, dan is dat de C1. Dit is namelijk ook een auto zonder poespas of overbodige luxe. Dit vertaalde zich in een schappelijke prijs, wat zich weer vertaalde in uitstekende verkoopcijfers. In ons land is de C1 de op één na beste verkochte Citroën aller tijden, na de BX. Er zijn tot op heden 98.685 stuks verkocht.

Veel meer dan dit gaan het er ook niet worden. Citroën laat namelijk weten dat de C1 eind dit jaar uit productie gaat. Zeer binnenkort dus. Daarmee valt het doek na 15 jaar en twee generaties.

Is dit een donderslag bij heldere hemel? Niet echt. Het A-segment is namelijk al langer tanende. Veel fabrikanten zien er geen brood meer in. Opel trok bijvoorbeeld eerder al de stekker uit de Adam en Ford zette een punt achter de Ka.

Naast de Citroën C1 zijn er natuurlijk ook nog de Peugeot 108 en de Toyota Aygo. Hoe zit het daarmee? Peugeot heeft nog niks aangekondigd, maar Reuters had vorig jaar al vernomen dat ook voor dit model het doek gaat vallen.

De Aygo is een iets ander verhaal: deze heeft een opvolger gekregen, maar het is geen directe opvolger. Vorige week werd namelijk de Aygo X onthuld. Die is groter en (waarschijnlijk) ook duurder. Het zal ongetwijfeld niet meer de prijsknaller worden die het ooit was.

Krijgt de C1 misschien een soortgelijke opvolger? Nou, als we Citroën moeten geloven is er al een waardige opvolger. Dat zou de instapversie van de C3 moeten zijn. Die kost alleen wel €17.490. Daar kocht je nog niet zo gek lang geleden twee Citroën C1’s voor.

Ook interessant!

  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Officieel: Bugatti Bolide gaat gelimiteerd in productie [+prijs]
  • Elektrische 'hot hatch' van Volkswagen gaat in productie

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

c1, c3, Citroen

Vorig bericht: « Verstappen bevindt zich in een HEEL bijzonder clubje
Volgend bericht: Video: nieuwe Verstappen reclame is erger dan die Picnic commercial! »

Lees Interacties

Reacties

  1. faalhaas zegt

    10 november 2021 om 18:08

    Wat een armoede dat de gemiddelde Nederlander niet eens een nieuwe A segmenter/instapauto kan kopen.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      10 november 2021 om 18:27

      Ja wat is gemiddeld. Ik kan er morgen 1 kopen, maarja, dat is kapitaalvernietiging. Laat anderen de 1e jaren wel rijden. Of een nieuwe auto, of een occasion + zonnepanelen op je huis en een prachtige vakantie. Zo simpel is het.

      Login om te reageren
      • faalhaas zegt

        10 november 2021 om 19:51

        @Johanneke: 13300 euro. Daar kocht je niet zo gek lang geleden 1,5 Citroën voor, nu nog niet eens 1. Wat denk je dat dat doet met je occasionprijs over een paar jaar als je een andere wil halen? ;-)

        Login om te reageren
      • wimof zegt

        10 november 2021 om 20:11

        Vakantie, 10 dagen later is het voorbij en 10 dagen later zijn ze er nog meer pissed bij dan ervoor.
        Meerwaarde?

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          10 november 2021 om 22:36

          Ik snap echt weinig van je comment.

          Maarja, (hopelijk) 90 jaar en dan is het voorbij, je bent al miljarden jaren dood geweest voordat je leefde dusja, meerwaarde om te leven?

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            11 november 2021 om 15:31

            Eindelijk een filosofisch vraagstuk op niveau hier, was je dood voordat je leefde? En ben je dus ook uit de doden opgestaan? Ben ik Jezus? Of toch gewoon je zus?

            Login om te reageren
    • christian85 zegt

      10 november 2021 om 19:10

      @faalhaas: of de gemiddelde Nederlander is gewoon slimmer, net als Johanneke

      Login om te reageren
      • Dieseltor zegt

        10 november 2021 om 20:40

        @christian85: Als we allemaal op elkaar gaan wachten is het wel logisch dat het aantal nieuw verkochte auto’s daalt. Niks chiptekort..

        Login om te reageren
  2. frank2b zegt

    10 november 2021 om 18:21

    Jan met de Pet kan zich tegenwoordig geen brandstofauto meer veroorloven.

    Login om te reageren
  3. fredflinstone zegt

    10 november 2021 om 18:33

    Kunnen we dan ook gelijk alle C1’s uit de linkerbaan verbannen?

    Login om te reageren
    • maussieknip zegt

      10 november 2021 om 19:05

      @fredflinstone: onzin, ik snelde met mijn C1 10 jaar geleden iedereen voorbij op de linkerbaan. Naald ging de teller uit en de teller reikte tot de 180km/h. In 2006 nieuw gekocht als 1 van de eerste in NL en in 2012 ingeruild met een km.stand van 340.000kms. Nooit gezeur mee gehad. Als ik geen grotere auto nodig had toen, had ik hem op gereden. Heerlijk, pittig en behendig autootje en een verbruik van alsnog 1:18 met mijn rijstijl in die tijd.

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      10 november 2021 om 19:32

      @fredflinstone: hoe je presteert op de linkerbaan is meer afhankelijk van je rijstijl dan je auto.

      Login om te reageren
    • wimof zegt

      10 november 2021 om 20:13

      Ze kunnen ruim 100 km/h rijden, snel zat, volgens jullie regering.

      Login om te reageren
  4. bischero zegt

    10 november 2021 om 19:34

    Voor wie het mist in het artikel en de cliffhanger niet aan kan, in Nederland verkocht Citroën 124.158 stuks van de BX en 17.152 van de 2CV.

    Bron (voel je vrij om deze te bekritiseren op eigen titel maar laat mij erover met rust 🤪): Autoweek.

    Login om te reageren
  5. Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt

    10 november 2021 om 21:32

    Sinds kort bezitter van een C2. Na wat C1 ervaringen een verademing, en qua design en details (die achterkleppen..) wel een eigen model van Citroën. Waarom is die niet gewoon doorontwikkeld?

    Login om te reageren
    • jodocus zegt

      7 december 2021 om 19:39

      Die is in sé doorontwikkeld naar de DS 3..

      Login om te reageren
  6. Computer Freak zegt

    11 november 2021 om 00:25

    Ooit een anderhalf jaar oude Peugeot 107 gekocht voor €5950 met 6000 kilometer op de teller. Geen wegenbelasting, amper verzekering en verbruik van boven de 1 op 20. Als student was dat een hele leuke auto.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North