Schermen op het dashboard moet nu een keertje stoppen. Groot gelijk.
De gemiddelde leeftijd van een auto is op het moment 11 jaar oud in ons land. Dat betekent dat we gemiddeld genomen in een auto rijden uit 2011. Dat kan wel kloppen, want ook de BMW 535i Touring van (de baas van) @wouter is 11 jaar oud, evenals de BMW 325d Touring duurtester in onze Autoblog Garage. En dan zijn er ook nog zat oudere auto’s in de garage.
Als je van een oude auto naar een moderne overstapt, zie je hoe snel de techniek vooruitgaat. Analoge klokken, kleine navigatieschermen (die de marketeers destijds ‘groot’, ‘professional’ of ’plus’ noemden) en en een hoop knopjes. Tegenwoordig is het helemaal anders. De auto’s zijn allemaal voorzien van een paar grote schermen op het dashboard en daar moet je het mee doen. Op dit moment zien we die grote schermen als vooruitgang en modern. Maar ja, het ‘digitale’ display van de Corvette C4 in de jaren ’80 was ooit ook heel erg vooruitstrevend.
Schermen op het dashboard zijn stom
Thierry Métroz vindt de schermen maar niets, zo laat hij weten aan Autocar. Hij mag een mening hebben, want hij heeft daadwerkelijk verstand van auto’s. De beste man is namelijk de hoofd-designer van DS Automobiles, de luxe-divisie van Citroën. Om elektrische auto’s onderscheidend te maken, is design van belang. EV’s klinken allemaal hetzelfde en rijden min of meer hetzelfde, zeker in het betaalbare segment. Volgens Métroz valt er veel te winnen ophet gebied van dashboard-design.
Daarbij is ome Tsjèèèr heel duidelijk: ALLE schermen moeten verdwijnen. Ook deze Thierry houdt dus vast aan klassieke waarden. Volgens Métroz zijn de schermen van tegenwoordig te prominent aanwezig. Zeker als je ze uit zet, dan krijg je gewoon een vierkant zwart vlak. Dat is niet mooi en volgens Métroz niet sexy én niet luxueus. En dat is nu juist waar een DS automobiel met excelleren.
Trend
Het is een grote trend op het moment om heel veel schermen op het dashboard te hebben. Maar ik denk dat het een beetje stom. Met zo’n scherm heb je minder dashboard. Alleen een scherm. Dat past niet in onze filosofie.
Thierry Métroz, wil alle schermen vaarwel zeggen.
Natuurlijk, dit soort hooggeplaatste medewerkers hebben – heel toevallig – een mening die strookt met hetgeen dat het merk in kwestie doet. Maar hij heeft wel degelijk een punt. Naast het feit dat alle dashboards er hetzelfde uitzien, is het nog maar de vraag hoe toekomstbestendig iets is. Moderne features en design worden over het algemeen minder mooi oud dan tijdloze features en design.
Meer lezen? Dit zijn de mooiste interieurs van toen en nu!
rwdftw zegt
Bijna ieder scherm zit tegenwoordig op het dash geplakt. Mooi is anders. Maar vorm volgt functie dus vorm is ondergeschikt. Het wordt wat vervelender als het ook nog een touch screen is en het ding zit meestal net te ver weg om prettig te bedienen.
Gelukkig laat Alfa Romeo met de Giulia zien hoe je zo’n scherm netjes integreert zodat het niet als een puist op het dashboard zit.
Design_Driven zegt
Dat is omdat de meeste schermen te ver, buiten bereik zouden zitten als ze niet wat uit het dashboard komen. Mooi is inderdaad anders. Er is veel regelgeving die bepaald waar zogenaamde touch points mogen zitten.
geelbarrel zegt
Dat is precies wat ik ook dacht…. Alfa is wat dat betreft conservatief, laat het maar zo zijn! Navi heb ik in mn Juul ook altijd op nachtstand, dan toont t nog mooier dan een groene rechthoek
mashell zegt
Haha. De Alfa Giulia is nou net een voorbeeld van hoe het niet moet. Een rechthoekig scherm in een trapezium vormig vak (hallo 2012) onder een zonnekap waardoor het dashboard massief oogt en te ver weg om touch te kunnen bedienen.
redbeams zegt
2012 maar toch vind ik dat alfa het mooier in het dash heeft geïntegreerd dan die puist op het dash.
Blijft natuurlijk persoonlijk maar geef mij maar het scherm in het dash ala Giulia.
str8six zegt
Schermen an sich niet. Touchscreens wel.
Design_Driven zegt
Ik kom maar uit de kast hier, ik ontwerp auto interieurs voor een bekend Brits merk. Een publiek geheim is dat hoewel ze gepresenteerd werden als iets nieuws en moderns die schermen eigenlijk gewoon een manier zijn om de kosten te drukken, ze zijn namelijk een stuk goedkoper dan een knop ontwikkelen. Geloof het of niet, elke knop in de auto kost een vermogen aan ontwikkeling en productie.
Ik ben het verder met hem eens, de schermen zijn verschrikkelijk onhandig. Doe mij maar knopen en een scherm waar het wel handig is. De HUD, of instrument cluster bijvoorbeeld.
mashell zegt
Helemaal mee oneens. Ik heb jaren gewerkt voor een toeleverancier van knoppen modules en touchscreens. Geavanceerde touchscreens met haptische feedback zoals Audi en Porsche die inzetten voor de klimaatbediening zijn een stuk duurder dan de knoppenmodules die ongeveer hetzelfde kunnen. En dan komen de kosten voor de software in het infotainment er nog bij.
Over het gebruiksgemak, daar doe ik uit professionele gronden beter geen uitspraak over…
wza1979 zegt
Mmmm ik het toch echt als kostenbesparing.
Software kost geen drol en kan gewoon uitgesmeerd worden over alle modellen. Ook met een andere skin over de andere VAG merken. Je gaat natuurlijk niet voor ieder model aparte aansturing / software maken.
Het scherm an sich is misschien wat duurder dan ze eerst hadden. Maar wat dacht je ervan dat je nergens meer knoppen hebt. Die kosten wat. Niet op het dak, midden console, dak , deuren etc. Je hebt ook geen bekabeling meer nodig naar alle knoppen en die weer overal door de auto. Ook geen mensen meer die dat moeten doen. Je productie proces wordt flink simpeler.
mashell zegt
Dat kun je zo gemakkelijk zeggen “software kost geen drol” maar dat is gewoon niet waar. Software is duur en het is nooit af. Een aantal jaren terug stond in de Automobilwoche al dat 80% van de R&D kosten van een auto op gaat aan software. En dat kan er alleen maar uit omdat je het over heel veel auto’s kunt uitsmeren. Maar omdat user interfaces voor een belangrijk deel de merk identiteit bepalen gaat ook daar heel veel werk en dus geld in zitten. Leuk die fantasie van nergens meer knoppen maar dat is totaal niet ergonomisch, je blijft knoppen op het stuur, in de portieren, in het dak, in de centrale console houden. Ook is een simpeler productieproces geen doel an sich, de premium fabrikanten leveren zomaar vier verschillende stuurwielen voor een enkel model.
sabrerator zegt
Denk dan Jaguar Land Rover?
Ik heb er nog een met echte knoppen, een S-Type uit 2006.
Blijft een mooi interieur.
Sorry, maar die nieuwe missen de Britse sfeer. Iedereen wil de Duitse smaak imiteren, maar dat doen Duitsers het beste. Wees gewoon jezelf. Hout, chroom, leer. Met als optie ipv hout dan aluminium of carbon.
Maar goed, dat is mijn mening.
HzR zegt
Kan er zo aan nog een stuk of 5-6 denken. Genoeg bekende merken in GB!
Johanneke zegt
Ik zal altijd weigeren een auto te kopen met climate control functies in het scherm. Ook voor stoelverwarming, ik ga niet in een scherm klooien. Ik hoop dat er nog auto’s overblijven.
flutterby zegt
Ik snap nooit waarom climate control zo snel te bedienen moet zijn. Het systeem is juist bedacht op dat je niet continu aan de knoppen hoeft te draaien.. Idem met stoelverwarming. Stop het maar lekker weg hoor! Stoelverwarming heb ik de helft van het jaar toch niet nodig.
kamikaz3 zegt
Zei de man die de startknop plaatste op de plek van de waarschuwingslichten.
ericbmw2000 zegt
Ik sluit me aan bij Dhr. Metroz, het is gewoon design armoede, overal maar de dashboards een simpele vorm geven en er dan een scherm op plakken met pootjes die bij de IKEA vandaan komen. En het zal niet mooi oud worden. Maar goed, ik val niet onder de doelgroep, ik rijdt in oude auto’s, ooit moet ik natuurlijk wel wat nieuwers, ik hoop dan ook deze design periode te kunnen overslaan.
mashell zegt
Ik denk niet dat hij het heeft over schermen an sich, daar is gezien de functie veelvoud geen ontkomen meer aan, maar meer als gedrochten als het Hyperscreen van Mercedes. Dat gaat echt niet mooi oud worden en aan dat dashboard zit helemaal geen vorm. De goedkopere standaard dashboards in de EQE en EQS zijn een stuk mooier.
Gulli zegt
Wie zet er zijn scherm nou uit in de auto? Als je je er zo aan stoort kun je er wellicht als interieurdesigner voor zorgen dat je het allermooiste en best uitgedachte ontwerp op je scherm hebt van alle automerken. Want daar is absoluut het een en ander in te winnen.
dondeboer zegt
Ik. Als ik ’t scherm niet nodig heb, gaat ’t uit. Geen afleiding, geen bak licht in mijn gezicht. Lekker rustig. Overigens hebben mijn auto’s inmiddels geen van allen een scherm meer.
bietje zegt
Een net geïntegreerd scherm is nog iets… maar wat ik echt fugly vindt, zijn de schermen die eigenlijk als een soort enorme losse iPad tegen het dashboard aan lijken te zitten.
Maar ieder z’n ding… M’n golf heeft zo’n digitaal dashboard (Virtual Cockpit) met ook digitale nep-tellers. Het heeft voordelen, de nav-kaart staat er best mooi tussen, maar diep in m’n hart vindt ik analoge tellers 100x mooier, mits ook dáár een beetje aandacht aan wordt geschonken qua design.
Dutchdriftking zegt
Ik ben dan ook heel blij met alle analoge metertjes in mijn Alfa.
wigboldus zegt
Net mijn Saab bij de spuiter gebracht, en een Peugeot 208 meegekregen.
Het is een heel verschil, de auto uit 2010 met nightpanel, om zo alle afleiding uit te zetten, naar een paar dagen het drukke dashboard van de Peugeot met een groot scherm.
Viel mij ook op dat het scherm achter het stuur voor de snelheid soms erg slecht af te lezen was door het licht wat er op scheen, terwijl dat nooit een issue is bij mijn Saab waar ik bijna 50.000km mee gereden heb.
Ga zeker blij zijn als ik mijn Saab weer kan ophalen, en meer rust en minder afleiding ervaar.
scrmeagle zegt
Al die rijdende Ipads met vieze vinger vlekken op het scherm en dan al die overbodige informatie. Helaas moeten we eraan wennen. Over 10 jaar weten we niet beter.