• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

SEAT bedient de mensen die niet kunnen kiezen

Auteur: Loek, gepost 2 oktober 2019 om 22:04 – 14 Reacties

Seat Ateca


Weloverwogen keuzes maken doet men niet meer.

Over sommige dingen twijfel je enorm. De kleur van je auto, helemaal als gezin zijnde en je laat de kinderen meedoen, is vaak een punt van discussie. Vader wil blauw, moeder durft knalgroen aan, dochter vind zwart wel stoer en zoon denkt dat bordeauxrood echt goed staat. De uitkomst is vaak een compromis, bijvoorbeeld wit. Anyway, keuze zat, maar zodra je een krabbel onder een koopcontract zet, dan kun je niet komen aankakken bij de dealer en zeggen dat je zoon toch gelijk had, en doe dan ook gelijk een zwart dak. Nee, dan staat er een witte Hyundai Kona auto op de oprit en heb je het er maar mee te doen.

SEAT gaat het anders aanpakken. Het Spaanse automerk heeft een nieuw stukje innovatie wat ze de ‘Control Tower’ (verkeerstoren) noemen. Daarmee willen ze elk auto-onderdeel traceren en uniek maken. Klinkt als een onmogelijke opdracht, helemaal omdat er dagelijks 16 miljoen onderdelen op 2.300 auto’s geschroefd worden. SEAT wil concreet en uitgebreid elk onderdeel traceren voordat het in hun auto gezet wordt, om volledige controle over al die onderdelen te hebben.

Voor de consument een gevalletje ‘klinkt leuk, maar wat heb ík eraan?’ Daarvoor moeten we terug naar het voorbeeld uit de eerste alinea: SEAT meent dat je hierdoor letterlijk onderdelen kunt uitzonderen en vervangen. Niet alleen om foutieve onderdelen te vervangen, maar ook om op het laatste moment nog te kunnen kiezen en aanpassingen te maken. Dus dan kun je daadwerkelijk als de opdracht al gegeven is voor een witte auto, alsnog een zwarte auto bestellen. Dan wordt er zwarte verf besteld, in plaats van witte verf, alles tot en met de eerste spuitbeurt van de auto.

Handig voor de twijfelaars dus. Je kunt natuurlijk ook gewoon een goed overwogen keuze maken. Maar goed, met al die mooie nieuwe kleuren die elk merk tegenwoordig introduceert, is de keuze lastig.

Ook interessant!

  • Video: komt deze cementwagen op zijn wieltjes terecht?
  • Video: daarom rijden mensen crossovers
  • Video: waarom remmen mensen voor een vrachtwagen?
  • Video: deze mensen zien voor het eerst een rotonde

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

fabriek, Seat, Video

Vorig bericht: « Bosch gaat levens redden met explosies
Volgend bericht: Officieel: Chevrolet Corvette Stingray Convertible »

Lees Interacties

Reacties

  1. bullgod76 zegt

    2 oktober 2019 om 22:35

    Een goed overwogen keuze maken? Dat is helemaal niet zo moeilijk. Gewoon geen VAG product nemen en alles is goed.

    Login om te reageren
    • 1audi1 zegt

      2 oktober 2019 om 22:48

      @bullgod76: Want? Echt elk Europees merk maakt tegenwoordig gewoon goede auto’s.

      Login om te reageren
      • TimoBac zegt

        3 oktober 2019 om 08:44

        @1audi1: volgens mij heb je gelijk, alleen zijn er bepaalde autoliefhebbers die kwaliteit alleen definiëren als: rijdt het over 30 jaar nog steeds? Dan kom je vaak uit in Japan, of bij Porsche. Een Polo of 208 gaat dat in veel gevallen niet op z’n sloffen halen.

        Login om te reageren
        • raceface zegt

          3 oktober 2019 om 13:52

          @timobac: gek he dat de polo’s en 205’s van 30 jaar geleden dat wel gewoon kunnen ?

          Login om te reageren
      • Erik zegt

        3 oktober 2019 om 08:49

        @1audi1:

        Ook in de kwaliteit “goed” is absoluut een gradatie te maken tussen de Europese merken, feit blijft dat in de term “GOED – Beter – Best” de Europese industrie dus onderaan de ladder staat.

        Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      2 oktober 2019 om 23:07

      @bullgod76: ik vraag me af of jij je reactie wel goed overwogen hebt.

      Login om te reageren
    • 20klepper zegt

      3 oktober 2019 om 10:13

      @bullgod76: mooi he, zelf een Lambo afbeelding hebben op je account. Want dat is geen VAG whaha!
      Denk eerst eens na man, en trouwens liever een VAG dan een bijv een Frans product. Kijk maar naar de verkoopaantallen maar ik bemoei niet.

      Login om te reageren
    • romeoalfa zegt

      3 oktober 2019 om 18:50

      @bullgod76: zegt iemand met een VAG product als foto… wat een niveau jongens..

      Login om te reageren
  2. lecomte zegt

    2 oktober 2019 om 23:56

    Welke mooie nieuwe kleuren die een merk introduceert? Ik zie bij het gros van de merken nog steeds dezelfde kleuren staan. En bij sommige merken meerdere varianten zilver, grijs en blauw. Of je mag extra betalen voor een speciale kleur naar wens.

    Login om te reageren
  3. deVia zegt

    3 oktober 2019 om 08:03

    Vader wil blauw, moeder durft knalgroen aan, dochter vind zwart wel stoer en zoon denkt dat bordeauxrood echt goed staat.

    … Dan wordt het dus gewoon knalgroen met woezel en pip zonneschermpjes.

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    3 oktober 2019 om 08:55

    En dan zijn er 4 tinten grijs, en 6 tinten zwart te bestellen….. Doe maar een tweedehandsje, dan kan de familie zich niet bemoeien met de kleur.

    Login om te reageren
  5. drsjeroen zegt

    3 oktober 2019 om 08:55

    Het filmpje even bekeken. Naast dat het oppervlakkig verteld is, wat inhoudelijke opmerkingen:
    1) waarom wil je de klant de keuze geven over 2.300 onderdelen? Blauw i.p.v. witte accukabels of zo? Staat ook in het artikel, meer keuzestress
    2) dit lijkt mijn logistiek een hele uitdaging. Standaardisatie is stukken makkelijker en goedkoper te produceren. Wie kan mij hier het nut van uitleggen?
    3) Spanjaarden die dit gaan uitvoeren? Hadden ze niet bij Audi kunnen beginnen? Premium, dus kunnen ze er extra geld voor vragen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 oktober 2019 om 09:40

      @drsjeroen: de fabrieken van VAG moeten elk volume merk kunnen bouwen, een Seat in Wolfsburg, een Audi in Barcelona etc. komt nu allemaal al voor. Bovendien is die logistiek wat ze nu ook al doen met de vele onderdelen, het worden er gewoon een paar meer. Standardisatie is ietsjes goedkoper maar op het aanbieden van personalisatie opties maakt een fabrikant de meeste marge. Dankzij automatisering kan dit allemaal gewoon geregeld worden.

      Login om te reageren
    • vroaaaaaaaaaar zegt

      3 oktober 2019 om 10:59

      @drsjeroen:
      1. Natuurlijk zijn niet alle 2300 onderdelen customisable.
      2. Een auto maken is sowieso al een logistieke uitdaging en standaardisatie is al van een hoog niveau. De hoge graad van automatisering die Seat invoert, maakt het juist beter beheersbaar. En dat maakt het dan mogelijk om bepaalde onderdelen makkelijker te customisen. Zijn we eindelijk af van die pakketten waarbij je verplicht dure verwarmde buitenspiegels krijgt als je alleen maar matrix led koplampen wilde aanvinken in de optielijst.
      3. Vooroordelen…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North