De derde generatie Ibiza, maar de tweede onder de vlag van Volkswagen. De Ibiza 6L werd gebouwd op het platform van de Polo 9N. Getekend door de designer Walter da Silva oogt het autootje zeker van buiten nog steeds modern. Zeker na de subtiele facelift in 2006, waarbij de koplampen, achterlichten en bumpers iets aangepast werden.
Voor de benzinerijders was er keuze uit motoren variërend van 54 tot 180 pk, voor dieselrijders waren er ook genoeg varianten, van 64 tot 160 pk. Fraaie uitvoeringen waren uiteraard de FR en Cupra (zowel benzine als dieselvarianten).
De Ibiza 6L werd gebouwd van 2002 tot en met 2008, in drie- en vijfdeursuitvoering.
Aanbod op Marktplaats
Op Marktplaats.nl staan momenteel ruim 550 Ibiza’s te koop. Daarvan is ongeveer één op de vijf een diesel en bijna alle auto’s zijn handgeschakeld. Er zijn wel automaten geleverd maar op dit moment staan er slechts 12 te koop en dat zijn allemaal benzinemotoren.
Prijzen beginnen al rond de €1000 euro en lopen op tot ongeveer €12.500 euro voor dik uitgevoerde auto’s uit 2008 met weinig kilometers. Een mooie FR of Cupra is moeilijk te vinden en ze zijn vaak snel weer weg. Scherp zijn als je interesse hebt, dus.
Pluspunten
Aandachtspunten
Zoek de Ibiza of een andere auto op Marktplaats.nl
56 reacties
Dan heb je echt geen flauw idee wat een kart is, zo’n Ibiza is op zijn best een trapskelter.
Dat klopt, als je dat wilt combineren met kartachtige rijeigenschappen dan kom je met een klein budget bij een mx5 of een Smartje roadster uit.
Niet bij een bejaardenhok zoals deze Ibiza.
En dat van die voor ophanging heeft te maken met de dempers die mogen volgens SEAT elke 40.000 km vervangen worden, ‘Dat is normaal, u rijd waarschijnlijk veel drempels.’, ten tijde reed ik 95% snelweg, 1 drempel woonwijk uit, 2 drempels bedrijventerrein op en dat deed ik met beleid nadat het de eerste keer mijn eigen risico kostte.
Overigens 2 jaar later een door overmacht en niet functioneren ABS totalloss gereden met een gangetje van nog geen 40 km/h frontaal in m’n voorganger. Nee spaar alsjeblieft door voor een 4e generatie, voelt en is 10× volwassener.
Een Fabia is ruimer en altijd 5deurs, let daar wel op bijgeluiden van de voorwielophanging, die gebruikte rubbers zijn ronduit bagger.
Heb zelf een 1.6 100pk Ibiza uit 2000 (oudere type inderdaad, maar behoorlijk vergelijkbare afmetingen) en het houdt niet over qua ruimte. Voorin prima, achterin en kofferbak is gewoon niet ruim. Nou moet ik wel zeggen dat ik de 3drs heb.
(rijdt trouwens best leuk voor een eerste autootje, 100pk op 1000kg)
Ik zou bij de fiesta blijven. Wel een 5 deurs. Gaat best een hoop meuk in en het is echt een heerlijk autootje. Zoek een beetje een volle auto op en ze zijn nog verdomd luxe ook. Jarenlang één van de best verkochte auto’s geweest in Nederland dus keuze zat.
Fiesta is uit 2005, top wagentje met alu velgjes, antraciet lakje, spoilertje, airco, abs, radio/cd. Enig nadeel: 3 deuren. En da’s niet handig met een stel kleine bengels. Absoluut top is z’n weggedrag en besturing, beter dan welk ander wagentje uit die klasse.
Wil dus een 5deurs auto, maar gekeken naar een 5deurs Fiesta uit bv 2008 of jonger, vind ik ze simpelweg te duur. Daarom wezen kijken naar Polo, Fabia en Ibiza met wat grotere motor en bv stoelverwarming. Polo valt af, tussen het is kiezen tussen Fab en Ib.
Overigens woon ik in Roemenie, dus kijk ik met name naar Duitsland om een wagen op te halen.
http://www.parts-specs.nl/photos/0545741-SEAT-Ibiza-1.8-20VT-Cupra-R-2001.jpg
http://www.seattuning.nl/Ukb1.jpg
Ondanks dat ik een eigen auto had leende ik vaak en graag die van haar.
Lagen ook Pirelli `Pzero`s op die al na 15K ongeveer op waren, daar keek men thuis toch wel even raar van op gheghe.
Dan toch net iets liever zo en in deze kleur.
http://images.forum-auto.com/mesimages/203212/1996%20SEAT%20IBIZA%20WEBER%20.jpg
Maar ik ben het met je eens, wat mij betreft sowieso samen met de eerste Leon de enige Seats die mij konden bekoren.
Die Leon heb ik een jaar of 5 gehad, 150pk dieseltje.
Gewoon zelf gekocht van mijn eigen centen.
Bij 80.000km kwam er een torsieveertje uit de koppelingsplaat vallen. Op kosten van de importeur gerepareerd. En inderdaad wil de EGR-klep wel eens blijven hangen. Even opnieuw starten en het is weg. Maar verder nooit een probleem gehad.
Is alleen geen Cupra, helaas ;)
Zwaar mishandeld en met plezier gereden.
Ingeleverd met 376.000 km.
Dat ding vloog als de brandweer.
Piepjes en kraampjes in de voortrein bleken bij mij de achterste rubbers van de wielophanging. Die waren geen solide blokken, maar halfopen. Ze waren doorgescheurd met een hoop sqweekies bij optrekken en afremmen ten gevolge. Oplossing: vervang ze door de rubbers van een TDI of Cupra, deze zijn wel solide en een stuk stijver.
Verder nooit wat mee gehad, buiten remmen, bandjes en olie.
En dan eigenlijk voor de pre-facelift en dan een voorbumper-swap doen met een facelift model, dan is hij perfect als je het mij vraagt!
Ik sla wel ff over, ik val al een jaar of 10 niet meer in de doelgroep.
Wat heb je in totaal voor het invoeren betaald?
overigens ook de 6L gehad (lease) was nét na de facelift dus met de afgebeelde bumpers.
ook met veel plezier in gereden zonder noemenswaardige problemen.