• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Siata 208 CS Balbo Coupé op Concours d’Elegance 2012

Auteur: ricardo, gepost 24 juni 2012 om 13:05 – 53 Reacties

Siata-beauty

Op de 2012-editie van het Concours d‘élégance Paleis Het Loo staat dit jaar een autoverzameling om ú tegen te zeggen, en voor elk wat wils. Van de Aventador, Kia Ceed, een verroestte Spyker, wat race-Ferrari’s tot aan deze Siata. Omnomnom qua oogsnoep.

Hij stond niet bepaald prominent opgesteld, gewoon ergens middenin een veldje vol klassiekerblik, maar op de één of andere manier was dit kleine Italiaantje een aandachtstrekker van formaat. Het is een Siata, maar wie er “omgebouwde Fiat 8V” tegen wilt zeggen mag dat ook gerust doen. Fiat-veredelaar Siata kwam in 1952 namelijk met een eigen interpretatie van de 8V, en bouwde een prachtige koets voor de Otto Vu. De Spider-variant was het populairst, wat de coupéversie tot een nog zeldzamere verschijning maakt.

Onder de kap ligt Fiat’s V8 met een ongebruikelijke blokhoek van 70 graden. Eentje die zijn brandstofmengsel krijgt van dubbele webers -er zijn ook exemplaren met drie carburateurs- en in staat is je trommelvliezen harder te verwennen dan een Muse-concert. Al met al goed voor ongeveer 110 pk, opgevoerde versies daargelaten.

Voor zover bekend zijn er negen coupés ter wereld gebracht, waarvan dit blauwe exemplaar de vijfde is met chassisnummer #CS069. Een Nederlander wist hem onlangs op de kop te tikken en bracht de 208 CS Balbo Coupé weer terug in zijn originele staat. Jep, die ga je nog vaak tegenkomen op Concoursen wereldwijd. Gelukkig wel. Beeld op Autojunk!

Ook interessant!

  • Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
    Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
  • Skoda Enyaq Coupé: een lekkere dikke sjaak
    Skoda Enyaq Coupé: een lekkere dikke sjaak
  • Brabus 800 Rocket Coupé is niet de coupé die je hoopt
  • BMW M440i xDrive Gran Coupe rijtest video
    BMW M440i xDrive Gran Coupé rijtest video

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

coachbuilding, concours-elegance, Gespot, Klassiekers

Vorig bericht: « BREKEND: Rolls-Royce SUV gesignaleerd
Volgend bericht: Op deze kleuren poepen vogels het liefst »

Lees Interacties

Reacties

  1. rotarypowah zegt

    24 juni 2012 om 13:12

    Prachtig auto, minstens zo als een originele 8V. Dan doe je iets goed, als Fiat-veredelaar.
    En klapkoplampen roeleren nu eenmaal. E
    n allemachtig wat klinkt dat ding lekker.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      24 juni 2012 om 13:40

      @rotarypowah:

      dat bedrijf is in hun hele bestaan armlastig gebleven voor dat ze (terecht) naar de klote gingen ..

      dus zo “goed” deden ze het niet ..

      Login om te reageren
      • rotarypowah zegt

        24 juni 2012 om 14:16

        @lincoln: ik heb een andere definitie van ‘goed’.

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          24 juni 2012 om 14:38

          @rotarypowah: ..dan moet je de politiek ingaan ! ;-)

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            24 juni 2012 om 17:15

            @Megakix:

            LOL .. whaahaahaa ..

            Login om te reageren
  2. alcantara zegt

    24 juni 2012 om 13:13

    Leuk, maar wel een beetje achterhaald.

    Login om te reageren
    • masterstig zegt

      24 juni 2012 om 13:17

      @alcantara: Wat is een beetje achterhaald?

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        24 juni 2012 om 13:22

        @masterstig: Nou vooruit, zeg maar gerust heel erg achterhaald. Een Golf 1.4TSI is in alle opzichten beter en goedkoper, op de looks na dan en het geluid voor degenen die dat boeien.

        Login om te reageren
        • masterstig zegt

          24 juni 2012 om 13:24

          @alcantara: Tja, maar dat is vaak met oude auto’s. Dat kan je niet als nadeel ervaren. Een Golf is waarschijnlijk ook veel betrouwbaarder etc.

          Login om te reageren
        • nostravinniedus zegt

          24 juni 2012 om 13:27

          @alcantara: Als je echt wil weten wat een ‘betere auto ” is zet die golf van je dan eens naast die Siata op de concours.

          Login om te reageren
          • heidekonijn zegt

            24 juni 2012 om 19:15

            @nostravinniedus: Vrees dat je met een Goffel niet eens de voorste parking haalt, laat staan het concours.

            Wat een tokkie. Loop anders een sterrenrestaurant binnen met een patat oorlog en roep “Veul lekkerder, én goedkoper! Burps”

            Priceless.

            Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          24 juni 2012 om 13:31

          @alcantara:
          Wat een volslagen onzinnig vergelijk.
          De Siata is een klassieker, de Golf een onbetrouwbaar stuk inspiratieloos leaseblik dat die status nooit zal berijken.

          Login om te reageren
          • rufctr01 zegt

            24 juni 2012 om 14:08

            @jrk68: helemaal gelijk over VW! En hele volksstammen trappen erin, ik rij een VW dus ben ik interessant. Saaie barrels met twijfelachtige kwaliteit. En ja, ze staan niet in de top 3 met hun betrouwbaarheid.

            Login om te reageren
        • JanJansen zegt

          24 juni 2012 om 13:52

          @alcantara: Deze auto knap je met veel liefde op. Je houdt van elk geluidje en geniet van de mooie lijnen. Je rijdt er de Mille Miglia mee en je vriendin gaat met veel plezier naast je zitten omdat ze zich hierin speciaal voelt.
          Die VW geeft aan dat je in de avond-uren de Douwe Egberts punten van je vrouw zit te tellen, SBS6 een prima zender vindt en Gordon grappig.

          Login om te reageren
          • alcantara zegt

            24 juni 2012 om 14:04

            @JanJansen: Feit is dat het dan nog steeds als een banaan rijdt. Die Golf heb ik zomaar als voorbeeld van doorsnee auto genomen maar die zal een stuk strakker en sneller over de Ring heen sturen. Het enige waar deze auto het van moet hebben zijn de looks maar als auto is het gedateerd.

            Login om te reageren
            • fejjie zegt

              24 juni 2012 om 14:09

              @alcantara: Daarom heet het ook het Concours d’elegance. Het gaat niet om het comfort, de wegligging of het verbruik. Het draait om elegantie. En in vergelijking met deze parel is eender welke Golf (oud of nieuw) niet meer dan een appelsienenkistje als het op elegantie aan komt.

              Login om te reageren
            • rufctr01 zegt

              24 juni 2012 om 14:09

              @alcantara: ik vind het een rare vergelijking. De Jaguar XKR van mijn buurman gaat ook sneller over de Ring dan een VW Kever uit 1971.

              Login om te reageren
              • alcantara zegt

                24 juni 2012 om 14:13

                @rufctr01: Dat is juist een kromme vergelijking, want een XKR heeft veel meer vermogen. Maar een Golf 1.4TSI heeft een vergelijkbaar vermogen als die auto uit de post (daarom deze vergelijking), zelfs een hoger gewicht en zal toch sneller rijden.

              • jrk68 zegt

                24 juni 2012 om 14:37

                @alcantara:
                Jij zal het nooit snappen.
                Ga wel verder met het varken die zal het eerder door hebben dan jij.
                Ruf illustreert slecht de onzin die je uitkraamt.
                Ga lekker met je dinky toys spelen joh.
                Oh die zal je ook niet begrijpen (ook klassiekers).

              • escort77 zegt

                24 juni 2012 om 15:09

                @alcantara:

                welke van de 2 zou je met meer rijplezier over de ring jagen?

                voor welke van de 2 gaan mensen langs de kant van de baan zitten om naar de auto te kijken en luisteren?

                welke van de 2 wordt als wallpaper gebruikt?

              • rufctr01 zegt

                24 juni 2012 om 17:23

                @alcantara: ja, en de golf heeft esp, traction control, abs, airco, stuurbekrachtiging, betere banden, 50 jaar verschil, betere materialen, een distributieketting die te lang wordt, computergestuurde inspuiting ed. Ik denk niet dat jij het echt snapt. En de Golf Vr6 uit de jaren 90 had ook iets van 172 pk en die legt het nu ook af tegen de vele auto’s die met een 1.6 meer dan 200 pk hebben.

            • JanJansen zegt

              24 juni 2012 om 18:15

              @alcantara: Nou vooruit dan een analogie.
              Aan de ene kant heb je Catherine Zeta-Jones (Siata), gedateerd maar mooi en stijlvol. Aan aan de andere kant heb je Ymke en Britt (VW), een generatie nieuwer maar er zit niet echt een lekker geluidje in en zal geen klassieker worden.

              Smaken verschillen natuurlijk, maar ik weet wel waarmee ik liever geassocieerd wil worden.
              (voor de goede orde ben ik de vergelijking wie het beste rijdt maar even uit de weg gegaan)

              Login om te reageren
        • autoblogger zegt

          24 juni 2012 om 19:30

          @alcantara: de looks zijn zowat het belangrijkste voor echte liefhebbers!

          Login om te reageren
          • redneckdarian zegt

            25 juni 2012 om 12:38

            @autoblogger: Wat ook een van de belangrijkste dingen met klassieker is de beleving. Met deze Siata op een schaal van 1 tot 10 ik gok wel een 8. De Golf of iets anders nieuws? 2 ofzo?

            Login om te reageren
    • Yeelen zegt

      24 juni 2012 om 15:01

      @alcantara: Als hij niet achterhaald was zouden we er nu nog allemaal mee rondrijden, denk je ook niet? Daarom net dat deze klassieker speciaal is.

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      24 juni 2012 om 15:23

      @alcantara: inderdaad zeg… Heeft geeneens LED verlichting! Stakker…

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        24 juni 2012 om 17:23

        @Svenska_Aeroplan_AB: hahahaha 1

        Login om te reageren
  3. oxymoron zegt

    24 juni 2012 om 13:24

    Prachtig, maar je zult toch vanachter dat stuur de afstand tot het paaltje verkeerd hebben ingeschat …

    Login om te reageren
  4. bruinbeer zegt

    24 juni 2012 om 13:31

    wow! wat een gaaf ding! het heeft van de voorkant wel wat Aston Martin trekjes.

    Login om te reageren
    • jordy14 zegt

      25 juni 2012 om 10:15

      @bruinbeer: dat vond ik ook, vooral dir grille.

      Login om te reageren
  5. Hupke zegt

    24 juni 2012 om 13:32

    Mooi ding maar met de koplampen hadden ze iets mooier mogen doen dan zo’n uitklap exemplaren, 70° is inderdaad vreemd, 72° darentegen is een perfect normale hoek voor een V blok zeker bij de italianen.

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      24 juni 2012 om 14:19

      @Hupke: Maakt die 2 graden zoveel verschil in prestatie dan?

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        24 juni 2012 om 14:54

        @alcantara:

        In zo’n toepassingen maken hele kleine verschillen inderdaad een groot verschil.

        In principe is elke hoek mogelijk maar niet iedere hoek is even eenvoudig te maken. Je moet je krukas ook nog gemaakt krijgen zodat alles juist getimed kan worden en de hele nest uitgebalanceerd is (minder contra gewicht nodig is lichter en dus beter).

        Daarom zijn sommige hoeken (en het hele fijne weet ik er ook niet van maar ik kan er altijd eens om vragen aan m’n vader die weet er het fijne wel van) handiger dan andere. Zo is 90° de handigste en 72° (als er minder plaats is of iets met hogere toerentallen) ook een hele handige.
        En 70° dus niet zo’n goede hoek.

        Login om te reageren
      • Hupke zegt

        24 juni 2012 om 15:00

        @alcantara:

        Misschien dat @lincoln of @desjonnies er het fijne van weten. Die weten van zo’n dingen al eens meer.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          24 juni 2012 om 17:44

          @Hupke:

          blokhoeken !!
          daar zijn de knappe koppen al 100 jaar mee bezig ..
          ik weet zeker dat elke hoek al 20X is gebruikt ,,
          en idd .. de 90 en 72 graden angles komen steeds terug als de blokken met de beste balans ..

          het fijne weet ik er jammer genoeg ook niet van ..

          Login om te reageren
  6. JanJansen zegt

    24 juni 2012 om 13:32

    Het uiterlijk is vriendelijk gek genoeg ook snel en krachtig. Heel erg apart.
    Update: Mijn vriendin vindt em fantastisch, ja dan ben je uitgepraat; Hebbon!

    Login om te reageren
  7. transporter zegt

    24 juni 2012 om 13:36

    wat was het weer genieten daar gisteren en vandaag, -eigenlijk gisteren iets meer door het prachtige zonnetje, ook bijzonder de scania vabis vip coach van Beuk uit 1960.

    Login om te reageren
  8. winterjunior zegt

    24 juni 2012 om 14:25

    @autoblog, waar waren jullie eigenlijk met een stand?

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      24 juni 2012 om 19:32

      @winterjunior: goeie vraag.
      Wij hebben geen abo’s te slijten, andere achterhaalde media wel;)

      Login om te reageren
  9. E34M5Touring zegt

    24 juni 2012 om 15:10

    Vind hem wel wat Aston Martin achtigs hebben. De Grille en koetsvorm…. Hele mooie auto, had graag willen gaan maar het regent echt belachelijk in Apeldoorn.

    Login om te reageren
    • jolig zegt

      24 juni 2012 om 15:14

      @E34M5Touring: Gisteren was het lekker weer daar hoor.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        24 juni 2012 om 17:49

        @jolig: Ja dat had ik ook moeten doen maar dacht ga zondag wel. Stupid me!

        Login om te reageren
  10. extaxi zegt

    24 juni 2012 om 15:48

    Een topic over een parel van een klassieker en er haalt iemand het in zijn hoofd om over een VW Golf te beginnen? Wat een niveau…..

    Prachtige auto trouwens, die ik zelf nog niet eerder in het echt heb gezien volgens mij. Zelfs niet in de Mille Miglia.

    Login om te reageren
  11. deepep zegt

    24 juni 2012 om 16:29

    Dit fijne blik heeft in z’n klasse gewonnnen op villa d’este. Zeldzaam mooie auto, de kleur is trouwens in het echt schitterend.

    Login om te reageren
  12. 2jzpower zegt

    24 juni 2012 om 16:42

    I was there!!

    Login om te reageren
  13. norge zegt

    24 juni 2012 om 16:55

    Gewoon heel erg lekkert .

    Login om te reageren
  14. Ferry_76 zegt

    24 juni 2012 om 17:02

    Was een leuke en mooie dag gisteren, veel gezien en met ‘maar’ een kleine duizend foto’s thuisgekomen! Deze Siata was zeker één van de favorieten, samen met de 300SL, Talbot Lago, Ferrari 250 Europa en vreemd genoeg de Greyhound bus..!

    Login om te reageren
  15. lincoln zegt

    24 juni 2012 om 19:22

    @alcantara ..

    je hebt gelijk ..

    (dat zeg ik tegen iedereen die de evolutie-theorie niet begrijpt) ..

    Login om te reageren
  16. Citrofiel zegt

    24 juni 2012 om 19:28

    Eigenlijk vind ik de neus helemaal niet mooi, met die veel te grote grille. Het passagierscompartiment en de achterkant maken echter veel goed… Ik had hem graag in het echt bewonderd, maar helaas waren er dit weekend andere prioriteiten.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      24 juni 2012 om 19:36

      @Citrofiel:

      neem dan in ogenschouw dat dit nog uit de periode/regio komt dat plaatwerk met de hand geklopt werd ..
      de hele voorkant lijkt wel uit 1 stuk getikt ..

      scheelt dat ??

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        24 juni 2012 om 23:46

        @lincoln: :shock: Dat scheelt zeker!

        Login om te reageren
  17. topless zegt

    24 juni 2012 om 21:15

    Deze Siata heb ik altijd mooi gevonden.

    Deze minder.

    Login om te reageren
  18. kickass zegt

    25 juni 2012 om 14:50

    Ziet er niet verkeerd uit voor zo’n oudje! Tuning was toendertijd toch iets subtieler…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North