• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Silvermine 11SR: nieuwe raceauto van Nederlandse bodem

Auteur: robbie, gepost 7 januari 2014 om 14:15 – 44 Reacties

Afbeelding Silvermine 11SR: nieuwe raceauto van Nederlandse bodemAfbeelding Silvermine 11SR: nieuwe raceauto van Nederlandse bodemAfbeelding Silvermine 11SR: nieuwe raceauto van Nederlandse bodemAfbeelding Silvermine 11SR: nieuwe raceauto van Nederlandse bodemAfbeelding Silvermine 11SR: nieuwe raceauto van Nederlandse bodemAfbeelding Silvermine 11SR: nieuwe raceauto van Nederlandse bodemAfbeelding Silvermine 11SR: nieuwe raceauto van Nederlandse bodemAfbeelding Silvermine 11SR: nieuwe raceauto van Nederlandse bodem

Silvermine 11SR chassis
Zoals je kan zien houdt het uit Overdinkel (Overijssel) afkomstige Silvermine er niet van om eerst met allemaal vage renderings en teasers te komen voordat ze uberhaupt beginnen met bouwen. Silvermine is jarenlang onder de radar gebleven en pas op het moment dat ze iets te melden hebben treden ze naar buiten. Deden meer bedrijven dat maar.

De Silvermine 11SR is het geesteskind van Frank van Rouendal, een scheepsbouwkundig ingenieur en machinebouwer. Al 10 jaar werkt hij aan zijn droom om de ideale track-day racer te ontwerpen, ontwikkelen en bouwen.

Het eindresultaat wordt een tweezits racer met middenmotor. Die motor is afkomstig van Subaru en in de uiteindelijke versie moet die motor 325 pk leveren. Momenteel is het rijdende chassis voorzien van een 3.0-liter zescilinder boxermotor met 225 pk.

Het prototype heeft inmiddels succesvol zijn eerste testrondjes en hoge snelheidstests doorlopen, maar het design van de auto was nog een openstaand puntje. Daarvoor werd de hulp ingeroepen van de gebroeders Marco en Andries van Overbeeke. Marco kennen we nog van de Lamborghini Miura Nuovo Concept.

Silverline 11SR teaser

De voortgang van het project tot nu toe kan je bekijken in onderstaande gallery. De komende maanden zullen meer details over dit oer-Hollandse project bekendgemaakt worden.

Ook interessant!

  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem
  • Video: Nederlandse politie achtervolgt inbreker
  • Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
    Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
  • Video: Nederlandse Huracan gaat kablam

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

andries-van-overbeeke, Lichtgewicht, marco-van-overbeeke, Racing, silvermine, Subaru

Vorig bericht: « Door Bulgaren getunede Jaguar XJ220 te koop
Volgend bericht: Lumma BMW 760Li is angstaanjagend »

Lees Interacties

Reacties

  1. jackass266 zegt

    7 januari 2014 om 14:20

    Zoals mijn vrouw me ook altijd vraag als ik bij de kapper ben geweest: wanneer maken ze het af?

    Login om te reageren
  2. rb26dett zegt

    7 januari 2014 om 14:21

    Ik heb altijd respect voor dit soort projecten!

    Login om te reageren
  3. kasplant zegt

    7 januari 2014 om 14:29

    Vroeger toen ik nog met Lego speelde maakt ik ook altijd zulke koplampen: een wit doorzichtig rondje op een gekleurd vierkantje.

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      7 januari 2014 om 16:45

      @kas plant: Ik denk dat dit maar tijdelijk zo gedaan is om te testen zonder body…

      Login om te reageren
  4. razzie zegt

    7 januari 2014 om 14:36

    Grappig. Elise/MR2 plaatwerkje erop en gaan!

    Login om te reageren
  5. ramshoek zegt

    7 januari 2014 om 14:39

    Een lolbroek die zich afvraagt wanneer ze het afmaken. Een grapjurk die iets meent te moeten opmerken over een ronde koplamp op een vierkant plaatje. Er zullen ongetwijfeld wel meer van dergelijke reacties op dit artikel volgen.

    Maar ik vindt het geweldig!
    Die man doet waar vele auto liefhebbers van dromen. Prachtig die foto’s van al die zelf gefabriceerde onderdelen. Vele doe-het-zelvers verprutsen de techniek met een zelf getekend carrosserietje, maar iets zegt me dat deze meneer dat deel van zijn droom ook goed gaat aanpakken.
    Petje af!

    Login om te reageren
    • natos zegt

      7 januari 2014 om 14:56

      @ramshoek: Joh, Ik dacht dat je inmiddels wist dat er ontzettend veel misgunners, grappenmakers, idioten, neukfouten en mensen met aanleg voor schizofrenie(en nog veel en veel meer) autoblog bezoeken. Ik denk dat enkelingen niet eens weten dat er nog een carrosserie op moet. Niks van aantrekken.

      OT. Het ziet er leuk uit allemaal, onze eigen Horatio Pagani maakt er vast iets prachtigs van.

      Login om te reageren
      • Orichy zegt

        7 januari 2014 om 15:44

        @natos: Het was leuker geweest, als men had gewacht op het totaal pakket, nu moet je gaan oordelen, op alleen het technisch element, maar dan kun je dat soort reacties ook verwachten en het is er waarschijnlijk ook omgedaan, gewoon voor de leuk, pageviews genereren.

        OT: Het ziet er kaal niet uit, misschien maakt de bodykit het goed, maar ik vrees, dat die, naar aanleiding van de preview, een beetje oudbollig aan doet.

        Login om te reageren
        • natos zegt

          7 januari 2014 om 16:20

          @Orichy: ik had het voornamelijk over de zelfgefabriceerde onderdelen, vandaar ook mijn verwijzing naar Pagani.

          Net zoals vrouwen, kan je auto’s ook beoordelen naar hun innerlijk. Daar viel ik in dit geval op.

          Dus de onderdelen vind ik mooi, de teaser van de carrosserie ook, nu wachten op het eindproduct.

          Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          7 januari 2014 om 17:01

          @Orichy: ” nu moet je gaan oordelen, op alleen het technisch element”

          Beter zo toch? Zie je tenminste dat er iets deftigs in zit. Ik vind dit veel interessanter dan een zoveelste mooie photoshop met “wel meer dan 600pk” en “0 tot 100 in 3 seconden”…

          Login om te reageren
    • KUYL zegt

      7 januari 2014 om 16:07

      @ramshoek: Wat mij dan het meeste irriteert is dat de gemiddelde autoblogger niet het mooie afziet van deze constructie. Echt super mooi gedaan, beetje TVR meets Lotus Elise dat chassis.Helemaal mooi hoe die honingraad matten gebruikt zijn er tussen. Over die ophanging en fusees nog maar te zwijgen hoe mooi dat gedaan is.
      Petje af voor deze meneer. Enige probleem dat ik kan vinden is of hij het straks allemaal voor een schappelijke prijs kan maken. Al is dat ook niet altijd nodig.

      Login om te reageren
  6. reistje zegt

    7 januari 2014 om 14:41

    Nou ben benieuwd naar het design.

    Het ziet er goed uit hoor, pushrod suspension, 3L boxermotor. Maar het lijkt me weer een auto die gaat voor de markt waar best wat aanbieders zijn en amper vraag naar is. Maar laten we hopen op het beste voor de Silvermine!

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      7 januari 2014 om 14:47

      @reistje: Ik heb ook niet het idee dat dit een project is waarvan het doel is om er tientallen van te verkopen, maar om een droom van een eigen sportwagen te verwezenlijken.

      Login om te reageren
  7. baasbas zegt

    7 januari 2014 om 14:44

    Welk gewicht mikken ze op om op uit te komen? Is dat bekend?

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      7 januari 2014 om 15:42

      @baasbas:
      Geen idee maar het chassis en de wielophanging zien er flink over gedimensioneerd uit.

      Login om te reageren
      • notsobig zegt

        7 januari 2014 om 16:44

        @harrie: Allemaal aluminium, das dat zal opzich wel meevallen denk ik…

        Login om te reageren
        • notsobig zegt

          7 januari 2014 om 16:51

          @notsobig: *dus

          Login om te reageren
  8. 645ci zegt

    7 januari 2014 om 14:50

    Mijn respect. Nu nog een mooie body eroverheen en die meneer heeft iets heel moois gedaan.

    @robbie: kunnen jullie geen filmpje regelen? beloof die man een kratje Grolsch en hij wil vast wel meewerken. :)

    Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      7 januari 2014 om 15:05

      @645ci: Voor het exterieurdesign zorgt @Jochempie al voor. ;-)

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        7 januari 2014 om 15:07

        @AutomotiveDesigner: Heb er na m’n afstuderen nog een nieuw ontwerp voor gemaakt, maar niet afgemaakt..

        Login om te reageren
        • Ram-G-maN zegt

          7 januari 2014 om 15:15

          @Jochempie: Dus (TU) Delftenaren zijn nu verantwoordelijk voor het exterieurdesign? Gemiste kans amigo. :-(

          Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            7 januari 2014 om 15:22

            @AutomotiveDesigner: Geen commentaar :) Ben wel benieuwd wat het is geworden!

            Login om te reageren
            • Ram-G-maN zegt

              7 januari 2014 om 15:55

              @Jochempie: Ik ben ook benieuwd. Laten we het definitieve ontwerp dan maar afwachten.

              Login om te reageren
          • xiran zegt

            7 januari 2014 om 15:29

            @AutomotiveDesigner: @Jochempie ik hoop dat er geen IO’er aan gaat tekenen geef mij maar: form follows function. In plaats van filosofische gelul over lijnen enzo.

            Login om te reageren
            • 645ci zegt

              7 januari 2014 om 15:34

              @xiran: ik ben bang dat de auto zoals die er op deze foto’s uitziet het ontwerp is van een tu-er. :)

              Login om te reageren
            • Ram-G-maN zegt

              7 januari 2014 om 16:04

              @xiran: *proest* Mag ik je op attenderen op het feit dat het definitieve ontwerp van het exterieur nu verzorgd gaat worden door, de door jouw verafschuwde, Industrieel Ontwerpers?

              Login om te reageren
              • xiran zegt

                7 januari 2014 om 16:13

                @AutomotiveDesigner: Tja deze auto moet ook wel minpunten hebben. Anders gaat Ferrari failliet.

  9. toroloco zegt

    7 januari 2014 om 15:02

    Respect! Saker gebruikt trouwens ook een Subaru motor.

    Login om te reageren
  10. jasperjvr zegt

    7 januari 2014 om 15:04

    nu nog een mooi design en hopelijk wordt het dan een succes

    Login om te reageren
  11. slowland zegt

    7 januari 2014 om 15:16

    Je ziet aan alles dat deze meneer weet waar hij mee bezig is. Erg mooi chassis!.
    Ik ben het alleen wel met reistje eens: Is er vraag naar een dergelijke auto?

    Wel als hij betaalbaar is, denk ik. Als hij er een ‘poor man’s sportscar’ van maakt kan het een succes worden….

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      8 januari 2014 om 14:40

      @slowland:

      Op het eerste zicht te zien is dit toch nog wel iets verhevener dan een lotus 7 chassis met een random motor erin. Goedkoper dan dat gaat het niet kunnen worden vrees ik.

      Login om te reageren
  12. salberts93 zegt

    7 januari 2014 om 15:22

    lijkt op een Hammerhead i Eagle Thrust Roadster

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      8 januari 2014 om 14:49

      @salberts93:

      De leukste thuis zeker?

      Login om te reageren
  13. JanJansen zegt

    7 januari 2014 om 15:34

    Een eigen sportwagen bouwen is toch de droom van elke autogek, mezelf meegerekend!
    Enorm gaaf dat hij dit gewoon echt doet!
    Natuurlijk gaat hij er geen biljoenmiljard verkopen, dat is ook niet het punt.
    Als je niet door de vierkante koplampen heen kunt kijken, heb je nog nooit wat zelf gebouwd. Er komt nog een body overheen, hopelijk een mooie. Bovendien; niets wat je bouwt is in een keer perfect.
    Als je het snapt, dan snap je het. Deze man snapt het wel;)

    Login om te reageren
  14. Simpson zegt

    7 januari 2014 om 15:44

    Prachtig! Niks meer aan doen. Hooguit twee kapjes zodat nieuwgierige voetgangers hun vingertjes niet tussen bewegende delen kunnen krijgen.

    Login om te reageren
  15. notsobig zegt

    7 januari 2014 om 15:57

    Je kan zien dat het van een machinebouwer / ingenieur afkomstig is, mooie techniek!
    Mooi dat hier techniek voor design komt i.p.v. andersom…

    Login om te reageren
  16. lambowambo zegt

    7 januari 2014 om 15:58

    Heel tof om zo’n project uit Nederland te zien. Ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat.

    Login om te reageren
  17. Larick zegt

    7 januari 2014 om 16:22

    Onder de radar? AB bericht van 3 jaar geleden: http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/19/silvermine-weer-een-nederlands-automerk

    Login om te reageren
  18. mantapowerr zegt

    7 januari 2014 om 18:00

    Ziet er mooi uit vooral die gevreesden stukken

    Login om te reageren
  19. alfista zegt

    7 januari 2014 om 19:49

    zal geen goudmijn worden

    Login om te reageren
  20. cadirk zegt

    7 januari 2014 om 19:58

    Koetsbouwers grijp je kans, dit lijkt me wel een goed basisplatform om iets moois omheen te bouwen.

    Login om te reageren
  21. hjhj zegt

    7 januari 2014 om 22:51

    wat een oren!

    Login om te reageren
  22. cthijs zegt

    8 januari 2014 om 01:12

    De designprijs zal hij dit jaar wel niet krijgen,je zou ook een pijpenbuiger kunnen gebruiken dan ziet het er niet zo knullig uit

    Login om te reageren
  23. Hupke zegt

    8 januari 2014 om 14:38

    Die Miura hadden ze fatsoenlijk gedaan, dit kan wel eens een hele mooie wagen worden.

    Dit is wel echt de droom van iedere autogek, en zo te zien is het nog degelijk gedaan ook.
    Interessant chassis, pushrod voor en achter,…

    @robbie misschien een goede kans om je beste intervieuw skills eens boven te halen?
    Ik zou hier doodgraag wat meer over lezen. De hoe, wat, waarom,… achter de wagen. Misschien als hij enthousiast erover is dat je er weken mee kan vullen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North