• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

smart fortwo electric drive concept

Auteur: autoblogger, gepost 7 juli 2007 om 09:08 – 27 Reacties

smart fortwo electric?

Er komen waarschijnlijk drie nieuwe versies van de nieuwe smart fortwo, waaronder een smart fortwo electric drive (ed). Deze zal, zoals de naam al aangeeft, volledig worden aangedreven door een elektromotor. Naast deze elektrische smart is er een smart fortwo micro hybrid drive (mhd), voorzien van een start/stopfunctie, en een smart fortwo hybrid drive (hd), die beschikt over een verbrandingsmotor en een elektromotor.

De smart fortwo micro hybrid drive zal rond oktober in productie gaan maar stelt wat mij betreft niet zo veel voor. De auto is voorzien van een speciale functie die de motor uitschakelt wanneer er geen gas wordt gegeven, bijvoorbeeld voor verkeerslichten, drempels of in stop-and-go-verkeer. Hierdoor worden brandstofverbruik, uitstoot van uitlaatgassen en geluidsproductie tijdelijk tot nul gereduceerd. Het brandstofverbruik ligt volgens de NEDC-norm gemiddeld zo’n acht procent lager dan bij de normale smart fortwo. In stadsverkeer kan de besparing zelfs oplopen tot 13 procent. Het verbruik per 100 km is met 0,4 liter gereduceerd van 4,7 tot 4,3 liter.

Het meest interessant is de smart fortwo electric drive, maar het is niet bekend waar of wanneer deze concept in productie gaat. De auto wordt aangedreven door een hoge-temperatuur-accu die is gemaakt van sodium-nikkel-chloride, dat niet milieubelastend is. Met een verbruik volgens NEDC-norm van slechts 12 kilowattuur per 100 kilometer en geen uitstoot van kooldioxide zou deze smart fortwo electric drive het zuinigste en milieuvriendelijkste alternatief voor stadsverkeer zijn. Wanneer de accu volledig is opgeladen, heeft de auto een actieradius van rond de 115 km. Wanneer de accu leeg is, kan deze via elk normaal stopcontact weer worden opgeladen, tenminste 1000 keer. De accu gaat tot tien jaar mee. Het opladen tot 80 procent van de volledige capaciteit duurt vier uur, volledig opladen duurt acht uur.

De acceleratie van 0-60 km/u is vrijwel gelijk aan die van versies met benzinemotor en de auto heeft een topsnelheid van 112 km/u. Whoeah!

Ook interessant!

  • Smart Concept kun je eigenlijk geen Smart meer noemen
    Smart Concept kun je eigenlijk geen Smart meer noemen
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • SMart
    Video: Smart legt lekker driftje neer
  • Smart ForFour
    In memoriam: Smart ForFour

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, fortwo, Hybride, Smart

Vorig bericht: « Lumma-power! BMW 3-serie Coupé: CLR 350RS
Volgend bericht: Column nu: F1: het spel en de knikkers »

Lees Interacties

Reacties

  1. autoblogger zegt

    7 juli 2007 om 10:13

    Ok, sorry, ik had dit gewoon niet moeten posten… Ik bedoel, who cares?!?

    Bladerend door de categorie “smart” kon ik me niet bedwingen om de volgende video weer eens te kijken, heerlijk materiaal voor een zware zaterdagochtend:
    http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/08/parkeren-met-smart-hoe-moeilijk-kan-het-zijn

    Login om te reageren
  2. binkie zegt

    7 juli 2007 om 10:42

    I care.. het blijven leuke autootjes, wat er ook over gezegd wordt ;)

    Login om te reageren
  3. Lampredi zegt

    7 juli 2007 om 10:47

    Sodium is overigens geen Nederlands woord. Sodium is de Engelse aanduiding voor Natrium.

    Login om te reageren
  4. bradley zegt

    7 juli 2007 om 11:18

    ideaal voor in en rond de stad

    Login om te reageren
  5. Kermit zegt

    7 juli 2007 om 11:20

    die auto volledig op elektriciteit is nu niet bepaald goedkoper om te rijden, ik ben een belg, dus reken even in frank, maar zal het daarna omzetten in euro:

    elektriciteit per 100km: 12kWh => 15fr/kWh x 12kWh = 180fr = 4,5 euro wat ongeveer ook de kost van brandstof is als je moet tanken

    Login om te reageren
  6. luwek zegt

    7 juli 2007 om 11:28

    @kermit…je zult er in de toekomst wel milieu voordeel mee krijgen.

    Login om te reageren
  7. vinox zegt

    7 juli 2007 om 11:46

    Tof, binnenkort is de smart dus een écht golfkarretje…

    Login om te reageren
  8. Beaten zegt

    7 juli 2007 om 11:57

    We hebben zo’n smart op de zaak [gewone benzine variant]..

    het trekt best aardig op

    maar als je iets vlotter over een drempel heen rijdt, heb je het gevoel alsof het ding een backflip probeert te maken..

    doe mij maar echte auto’s! :P

    Login om te reageren
  9. Rick dos zegt

    7 juli 2007 om 12:01

    Ik dacht dat dat al vanaf het begin het idee was van Swatch om er een electrisch autootje er van te maken. Toch? Of ben ik nou gek?

    Login om te reageren
  10. Lampredi zegt

    7 juli 2007 om 12:22

    Ik dacht altijd dat het een opwindautootje was.

    Login om te reageren
  11. Troyk zegt

    7 juli 2007 om 12:39

    Ik word altijd een beetje misselijk zodra er een post over Smart op Autoblog staat, de blokjes zijn immers altijd doorspekt met negativiteit en afschuw.

    Veel mensen vergeten dat het wel ‘Smart’ was die lifestyle, milieuvriendelijkheid en praktische zaken kon combineren. De auto was een groot succes, misschien niet eens zo zeer in Nederland maar wel degelijk in een land als Italië waar er bijzonder veel rond rijden.

    Naast het feit dat de Smart praktisch is, is het ook gewoon een hele leuke auto om in te rijden. Smart heeft net als de Roadster het concept ‘fun’ hoog in het vaandel gehouden , zo ook in de nieuwe Smart. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat het rijden in een Smart leuker is dan in een Focus of andere burgerbak.

    Dit betoog is niet omdat ik zo gek ben van de Smart ForTwo maar eerder omdat ik me heb verdiept in Smart en er ook zelf meerdere malen in gereden heb en ik kan alleen maar eerlijk zijn dat het gewoon een hele leuke auto is.

    Dus mensen met commentaar: Gaarne alleen over de buitenkant als je er nog nooit in hebt gereden.

    Login om te reageren
  12. huub Vanderlubbe zegt

    7 juli 2007 om 12:52

    De “gewone” SMART verkoopt al niet echt WERELDS. Wat verwachten ze daar bij DaimlerBenz en consorten van dit elektrische “wonder”? Haal de zakdoekjes maar tevoorschijn!

    Login om te reageren
  13. Citrofiel zegt

    7 juli 2007 om 13:15

    Ach, ze moeten wat proberen. De ForTwo is Smarts laatste hoop. Ik hoop echter dat die hoop niet uitkomt! ;)

    Login om te reageren
  14. rgseidl zegt

    7 juli 2007 om 14:30

    @ Lampredi –

    en, ben je al opgewonden?

    Login om te reageren
  15. rgseidl zegt

    7 juli 2007 om 14:31

    Het zou trouwens leuk zijn als autoblogger ons vertelt waar hij deze informatie vandaan haalt. Zijn do officiele varianten of van een third party?

    Login om te reageren
  16. autoblogger zegt

    7 juli 2007 om 14:41

    @rgseidl: het is op basis van een smart-persbericht wat we gisteren kregen.

    Login om te reageren
  17. ZOEF zegt

    7 juli 2007 om 16:22

    Waarschijnlijk kom je niet eens met 30.000 euro toe voor deze Smart…

    Login om te reageren
  18. Mark zegt

    7 juli 2007 om 22:29

    @ Troyk. Hulde over je post. Ik heb Roadster en nieuwe Fortwo gereden, en dat is echt leuk :). Iedereen heeft bij voorbaat al een woordje klaar, en dat is jammer.

    Login om te reageren
  19. Y. zegt

    8 juli 2007 om 00:19

    Als die elektro-Smart een beetje betaalbaar wordt (maximaal twintig mille of zo) koop ik ‘m meteen. Het is namelijk belachelijk dat ik 36km woon-werk-verkeer per dag nog steeds in een relatief grote auto met verbrandingsmotor doe. En ik ben niet de enige die er zo over denkt. Voor dat soort werk heeft de stille, eenvoudige, goedkoop te rijden elektro-auto de toekomst.

    Login om te reageren
  20. hanz zegt

    10 juli 2007 om 22:35

    hulde aan Y.

    ik ben het helemaal met hem eens
    ik moet ook 30 km heen en weer 30 terug
    de brandstofmotoren zijn kunstmatig duur en ik zou er dus ook meteen 1 kopen.

    ik zou mijn ander wagen er wel bij houden voor de lange afstand en vakantie.
    maar de meeste km;s komen toch van woon en werk

    Opladen op kosten van de zaak hehe

    Login om te reageren
  21. hanz zegt

    10 juli 2007 om 22:39

    @ kremit:

    ik weet niet hoeveel ze rekenen in belgie voor stroom maar hier is het duurste 13 cent per KWh dus

    http://www.nuon.nl/nl/fs_main.html?L1=evenregelen&L2=tarievennieuw&L3=tarievenblad_elektriciteit

    je berekening klopt niet:

    12 KWh per 100 km = 12×13 = 157 cent = 1,57 ecent per km
    daar kan je met je benzinemotor niet aan komen..

    Login om te reageren
  22. Rick dos zegt

    10 juli 2007 om 22:54

    Uhm Hanz, hate to rain on your parade, maar is 157 cent niet 1 euro en 57 cent? En dus kan een benzinemotor daar makkelijk aan komen?

    Login om te reageren
  23. Rick dos zegt

    10 juli 2007 om 22:55

    Laat maar ik zie het al.

    Login om te reageren
  24. hanz zegt

    11 juli 2007 om 12:01

    ja ik zag het ook pas nadat ik wat had gepost.
    mis hier de edit knop (-:

    Login om te reageren
  25. Remco zegt

    16 juli 2007 om 16:41

    Volgens mij is dit de juiste stap van DaimlerChrysler om toch nog een succes van de smart ForTwo te kunnen maken.

    Milieu is immers HOT momenteel…

    Login om te reageren
  26. Harry zegt

    23 juli 2007 om 05:17

    Ik vindt alleeen de laaadtijd lang( 100 %) 8 uur is best een hele tijd.Mijn auto laat in 5 uur 100%

    Login om te reageren
  27. herman zegt

    5 december 2007 om 20:48

    Oke ff mensen die die berekening daaro hier ff zien. Wat compleet fout is..

    12kW/h dus 12 x 13 1 euro en 57 cent ja.. MAAR NIE VOOR 1 KM… voor 100KM

    Dat is dus 1,57 100km rijden… doe jij dat maar eens met een normale auto.
    Stel voor 1 liter benzin is 1,40 nou dat is bijna 1,57 ja.. en met dat litertje kom je met een prius ZELFS… 23 Kilometer.. geen 100 km .. Dus is wel degelijk zobiezo 4 x zuiniger dan een normale auto. En normale auto’s nog wel meer als 5x.

    En een 12kw/h battery pack.. is niet zo duur als andere motorfabrikanten in gedachten hebben in hun electrische auto’s… vaak wel 30 kw/h of 50kw/h pakketen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North