• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Snelheidscontrole ontbreekt op nieuwe 130 km-wegen

Auteur: ricardo, gepost 31 augustus 2012 om 07:39 – 28 Reacties

Vlammen maar. Nu kan het nog


Heeft u langs de weg al borden gezien met een lelijk stukje vuilniszak eroverheen? Die worden vanaf vanavond/morgen onthuld om aan te geven dat je op bepaalde delen van onze A-wegen 130 km/u mag. Alleen zijn het er nog niet genoeg, waardoor boetes uitschrijven geen zin heeft. Score?

Stiekem toch een domper op de feestvreugde voor verkeersminister Melanie Schultz. Dacht ze eindelijk haar momentje te kunnen pakken door aan het eind van de middag bij grensovergang Zandvliet in Brabant een nieuw 130-bord te kunnen onthullen, scoopt de Telegraag er overheen met een tendentieus artikel over het ontlopen van boetes. Balen, maar we klagen uiteraard niet.

Rijkswaterstaat zou de fout inmiddels hebben toegegeven. Volgens de wet moet er om de honderd meter(!) worden aangegeven wat de geldende snelheidslimiet is. Vanaf morgen lukt dat nog niet op een deel van de 130 km/u-wegen. Ergo: flitsteams zullen die gebieden voorlopig overslaan met hun bermkassa’s. Om welke 130-snelwegen het precies gaat is helaas niet bekend.

Vanavond begint Rijkswaterstaat met het onthullen van de 130-borden die nu nog zijn ingepakt en worden er een flink aantal bijgeplaatst. Maar niet voldoende, zo blijkt.

UPDATE 13:45 – Minister Opstelten heeft inmiddels laten weten dat er mogen gewoon geflitst gaat worden! U bent dus gewaarschuwd.

Hieronder nog even een kaartje om te kunnen zien waar je (soms) 130 mag, en waar niet. Klik voor groot.

Ook interessant!

  • LOL: 25 km-auto scheurt weg van politie met 130 km/u
  • Maximumsnelheid Duitsland
    "Maximumsnelheid Duitsland na verkiezingen 130 km/u"
  • Video: slepen en bellen met 130 km/u kan gewoon
  • mobiliteitsalliantie
    Mobiliteitsalliantie: Geef geld voor bredere en nieuwe wegen

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, maximumsnelheid, melanie-schultz-van-haegen, snelweg, Verkeer

Vorig bericht: « Video: Red Bull F1 maakt New Jersey onveilig
Volgend bericht: Citroën DS3 Cabrio: zo werkt het dak [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. loopjes zegt

    31 augustus 2012 om 07:45

    Conclusie: extra controlles op de 80-100-120km/h wegen.

    Login om te reageren
  2. wimpster zegt

    31 augustus 2012 om 07:52

    Ik denk dat er te weinig vmax <130 borden zijn, waardoor je dus de standaard autosnelwegsnelheid mag en dat is 130.

    Op 130 wegen zou dit namelijk een non-issue zijn, want dan rijd je hoogstens te langzaam (als er nog geen 130 borden staan, of nog oude borden met een lagere snelheid).

    Als dat inderdaad het geval is, kan je op sommige snelwegen dus eventjes harder rijden dan afgesproken! Wel goed op de borden letten dan he :)

    Login om te reageren
  3. smoked zegt

    31 augustus 2012 om 08:31

    Heb er alsnog geen ruk aan want in het midden van het land is het wel erg variabel…

    Login om te reageren
  4. midasracer zegt

    31 augustus 2012 om 08:35

    Ik word knettergek van die steeds wisselende snelheden. Was de 80km zone bij Amsterdam vervallen. Dacht ik. Dus ’s nachts met 100 erlangs, bekeuring omdat je er toch maar 80 mocht. En nu mag je hier weer 120, daar weer 130. Dan weer 130 de hele dag, weer ergens anders 130 alleen na 19.00. Alleen al door dit soort verwarringen zal de schatkist toch nog aardig gespekt gaan worden. Ik was in ieder geval weer 100 euro kwijt.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      31 augustus 2012 om 09:09

      @midasracer: Precies. Ik zie dan ook steeds meer automobilisten de CC op pakweg 110 zetten, en hopen dat ze daarmee niet te veel boetes oplopen.
      En een navi zonder sim heeft ook niet veel zin meer. De V-max op het snelwegnet is verouderd voor je ‘m hebt ingesteld.
      Ik merk dat ik onrustig word van al die borden. Vooral die met onderborden: Bij nat wegdek. Tussen 18.00 en 6.00. Bij volle maan.
      Tip: overhoor jezelf een poosje. Kom je langs een bord ‘einde beperkingen’, zeg dan maar eens wát er eindigt.

      Login om te reageren
      • Vincegail zegt

        31 augustus 2012 om 10:06

        @mout: Dat had ik een keer in Duitsland. Zat lekker 160-170 te kachelen, toen ik ineens een bordje tegenkwam met ‘Einde 120’. Oeps.

        Login om te reageren
      • midasracer zegt

        31 augustus 2012 om 10:42

        @mout: Nav deze bekeuring heb ik het even opgezocht, maar de verhoging van 80 naar 100km/h bij de diverse steden is alleen overdag. ’s Nachts is het 80, dat stond achteraf op de matrixborden, maar toen had ik er al een paar gepasseerd voor het kwartje viel. Dat is allemaal ook niet meer bij te houden. Nou ja, ik ben ondernemer dus deze 100 euro pak ik wel meervoudig terug via een BTW truukje. Dat zal ze leren.

        Login om te reageren
        • rijbewijzer zegt

          31 augustus 2012 om 12:42

          @midasracer:

          Het is zo simpel, gewoon rijden wat de matrixborden aangeven, en als ze uitstaan staat er aan het begin een bord 100 (of 80)

          vraag me wel af wat je ‘btw-truukje’ dan inhoud, toevallig iets te maken met de aanstaande verhoging naar 21%?

          Login om te reageren
          • midasracer zegt

            31 augustus 2012 om 12:53

            @rijbewijzer: Ja dat had ik net te laat gezien, 2 matrixborden was ik net voorbij gereden. Maar ja, hele nacht gevlogen dan zit je niet helemaal helder in de auto. Heen had ik wel 100 gereden, dus ik had er verder niet bij stil gestaan. Geeft niet, als deze kutregering oorlog wil kunnen ze het krijgen. Zoiezo nu ondernemers het steeds moeilijker krijgen, worden er Griekse regels toegepast om het hoofd boven water te houden, incluis ondergetekende.

            Login om te reageren
  5. papa zegt

    31 augustus 2012 om 08:36

    Dan kun je toch bijna elke snelweg boete aanvechten, volgens mij is het bijna nergens dat om de 100 meter (1 hectometerpaaltje) de snelheid aangegeven wordt. Vroeger zag ik het wel eens op stukken waar je 100 mocht maar daar is het ook al minder.

    Login om te reageren
    • wimmm zegt

      31 augustus 2012 om 08:46

      @papa: Op de hectometerpaaltjes staat op 100km wegen altijd een honderd-‘bordje’. Bij 120km wegen is dat niet nodig, aangezien snelweg=120 en elk hectometerpaaltje geeft ‘snelweg’ aan.
      Bij 80 staat het vaak op de matrixborden, dan geld vanzelfsprekend niet dat er elke honderd meter die snelheidslimiet wordt worden aangegeven ;)

      Login om te reageren
      • papa zegt

        31 augustus 2012 om 09:16

        @wimmm:
        Snelweg is niet perse 120 dus me dunkt dat ik wel een punt maak, ook als de wet voorschijft dat elke 100 meter de snelheid moet worden aangegeven wijkt die regel niet als er een groot matrix bord hangt. Regels zijn regels zeggen ze toch?

        Login om te reageren
        • nibor zegt

          31 augustus 2012 om 10:34

          @papa: beter je theorie moeten leren hoor. Snelweg is/was tot en met vandaag 120 tenzij anders aangegeven.

          Login om te reageren
          • rijbewijzer zegt

            31 augustus 2012 om 12:45

            @RRenault:

            Ja en daar zit gelijk het probleem, want alle wegen waar je eerst 120 mocht en nu 130 mag zouden ze dus net als bij de 100 stukken op de hectometerpaaltjes moeten aangeven dat het 120 is, en als ze ‘leeg’ zijn (niks erop) dan zou dat dus 130 moeten zijn (tenzij anders aangegeven op matrixborden e.d., zoals die achterlijke 100 km/u regel als de spitsstrook open is *fail*)

            Login om te reageren
            • wimmm zegt

              31 augustus 2012 om 20:18

              @rijbewijzer: d’r is nergens gezegd dat de standaard snelheid op de snelweg naar 130 is veranderd.
              Het is gewoon snelweg=120 tenzij anders aangegeven. En al het ‘anders aangegeven’ moet dus elke 100m aangegeven worden.
              Oftewel 80, 100 en 130 moeten elke 100m aangegeven worden. Snelweg + nix aangegeven=120.
              En dat zal zo blijven totdat ze bij de overheid ook inzien dat het dan eigenlijk best wel logisch is als het wordt: “snelweg=130 tenzijn anders aangegeven.”

              Login om te reageren
              • rijbewijzer zegt

                1 september 2012 om 12:58

                @wimmm:

                Volgens mij is het dus juist vanaf vandaag 130 – tenzij anders aangegeven, maar kan t mis hebben

    • escort77 zegt

      31 augustus 2012 om 13:26

      @papa: dat er in de wet staat dat er om de honderd meter aangegeven moet worden wat de max snelheid is, is klinkklare onzin.

      Ik mis in ieder geval de bronvermelding, als het in de Telegraaf staat wil dat niet zeggen dat het waar is.

      Enne, die gele kaasplankjes langs 100km/u-wegen hadden ook geen wettelijke status, puur als experiment en ter informatie.

      Login om te reageren
  6. mout zegt

    31 augustus 2012 om 09:11

    Een gebrek aan borden is wel het allerlaatste probleem waar ons wegennet mee te kampen heeft…

    Login om te reageren
  7. CL65 zegt

    31 augustus 2012 om 09:37

    Weer een reden om de randstad uit te rijden.

    Login om te reageren
  8. Vincegail zegt

    31 augustus 2012 om 10:07

    Degenen die die wet hebben opgesteld hebben aandelen in de verkeersbordenfabrikant?

    Login om te reageren
  9. wassenaarbram zegt

    31 augustus 2012 om 10:16

    We mogen toch straks ook na 19:00 130km op de A2 tussen Utrecht-Amsterdam?

    Login om te reageren
  10. Leozonderdeo zegt

    31 augustus 2012 om 10:36

    De regels zijn nog steeds hetzelfde toch?

    Plankgas, tenzij flitspaal.

    Login om te reageren
  11. Jantje_555 zegt

    31 augustus 2012 om 10:49

    dan moet je eens een zuiderbuur zijn die regelmatig naar Nederland komt! echt om zot te worden is het.

    dus wat ik doe is overal de CC op 133kmu gps snelheid zetten, want heb eens gehoord dat ze pas bij 134 of 135 flitsen

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      31 augustus 2012 om 11:01

      @Jantje_555: Marge is op 0 gezet, bij 131km/u na correctie heb je een bon te pakken. Op andere wegen is dat nog bij 4km/u te hard.

      Login om te reageren
  12. RutgerK zegt

    31 augustus 2012 om 11:16

    Wat een onzinnig bericht. Op snelweg waar een afwijkende limiet (ipv 120) geldt moet om de 100m een bordje staan. Die afwijkende limieten veranderen niet! Het enige dat verandert is dat de 120 wegen nu 130 worden. De klpd/korpsen kunnen nog steeds prima je snelweg vaststellen en bepalen hoeveel je harder reed dan 130. Op wegvakken waar toch 120 (wordt dan een afwijkende limiet) moet blijven kan dus nu alleen bekeurd worden ten opzichte van de limiet van 130 die in de wet staat.
    Overigens kan, indien aanwezig, de wegbeheerder altijd besluiten de matrixborden op 120 te zetten omdat hij vindt dat de situatie 130 tijdelijk niet toestaat.

    Login om te reageren
  13. Jobdebink zegt

    31 augustus 2012 om 11:18

    Dus zaterdag even lekker met 250 km/h over de afsluitdijk kachelen…

    Login om te reageren
    • citroenhh zegt

      31 augustus 2012 om 13:39

      @Jobdebink: Inderdaad ;-) Ben laatst geflitst op de A7 tussen de afsluitdijk en Wognum, 130 stuk. Kan ik hier nog iets mee dat het onduidelijk was over hoe hard er gereden mocht worden? Of is het gewoon overmaken en niet meer aan denken.. :P Vrees het laatste!

      Login om te reageren
  14. robbie zegt

    31 augustus 2012 om 13:49

    UPDATE – Minister Opstelten heeft inmiddels laten weten dat er mogen gewoon geflitst gaat worden! U bent dus gewaarschuwd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North