We hebben er eventjes op moeten wachten, maar vlak voor de verkiezingen is het dan eindelijk zo ver! Op een groot deel van de Nederlandse snelwegen zal de maximale snelheid straks op 130 km/u liggen ipv 120 of 100. Vooral automobilisten in het noorden van het land zullen volop kunnen profiteren van deze maatregel.
Per 1 september zal ook op de borden bij de grens komen te staan dat de maximumsnelheid 130 is in Nederland ipv 120 km/u. Op een groot deel van de snelwegen mag altijd 130 km/u gereden worden, maar op een deel is dat alleen toegestaan in de avond en nacht.
Ook blijven er natuurlijk nog snelwegen waar je niet harder mag dan 80, 100 of 120 km/u. Je zal de komende tijd dus extra goed moeten opletten wat er precies op de borden naast de weg staat.
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) verwacht dat er de komende tijd her en der nog wegen bij komen waar de snelheid omhoog kan. Dat is onder meer het geval op de A2 tussen Vinkeveen en Maarssen.
Dat we straks harder mogen rijden is ook nog eens voordelig voor de overheid. Omdat er harder gereden zal worden verbruiken mensen meer brandstof en dat zal de overheid op jaarbasis zo’n 50 tot 100 miljoen euro opleveren. (via: nu.nl)
68 reacties
Waar slaat dat op?
Er wel zoiets als correctie, maar denk je echt dat die apparatuur van de politie precies nauwkeurig is? Nee natuurlijk niet! Die geeft antuurlijk altijd gewoon 5 tot 10km te veel aan
Maar de apparatuur van de politie is in ieder geval nauwkeuringer dan tellers in de meeste auto’s. Ik durf te wedden dat je met 95% van de auto’s gewoon 140 op de teller kunt rijden zonder een bon te pakken.
Vroeger had ik vanwege grotere banden een geijkte meter, dat is toch wel ideaal.
Ik op gps 298 reed
Er wordt overigens niet bekeurd vanaf 135 voor correctie, zoals ik eerder schreef, maar 136 km/h voor correctie.
Dan kan je dus nog steeds probleemloos 140 op je teller aanhouden. De meetcorrectie is trouwens 6km/u bij deze snelheden.
Nee op je teller wordt dat dan 190…
Dat inachtnemende, dan wordt het toch nog leuk rijden hier.
Hoef ik daar niet meer voor naar huis…:)
Kan in mijn geval wel handig zijn ja, de grote cijfers zijn bij mij mijlen en de kleine aan de binnenkant km’s.
Heeft me al eens een leuke discussie met oom agent opgeleverd. “maar meneer ik reed toch echt 120 hoor”:)
Klopt, maar die 50 of 60 of wat dan ook, is de hoogtemaat in procenten van breedte van je banden.
vb: 215-45-17 is dus
– 215mm breed
– 96,75mm hoog
– velgmaat 17″
Daarnaast is die tellerafwijking geen heilige graal. Mijn Cadillac heeft een afwijking van 0 km/h, mijn GMC heeft een afwijking van -1 km/h, en mijn Golfje heeft een afwijking van 3 km/h. Met 140 op de teller heb ik in al die auto’s dus een probleem.
Goed hoor dan weet jij het beter dan oom agent zelf…
U reed met een auto.
U reed op de autosnelweg.
U reed met een snelheid van 136 km/u.
De maximaal toegestane snelheid ter plaatse was 130 km/u.
U heeft de maximumsnelheid dus met 6 km/u overschreden.
Van deze snelheidsoverschrijding wordt een wettelijke meetcorrectie van 5 km/u afgetrokken; voor de berekening van het boetebedrag wordt dus uitgegaan van een overschrijding van de snelheid met 1 km/u.
Ben ooit staande gehouden en oom agent trok er netjes 6km van af na overleg met het OM.
Koste me nog 242 euro maar goed, dat is dus de praktijk.
Ik ben pas ook staande gehouden en toen ging er ook 6 km/h vanaf, maar dat was wel met 151 km/h voor correctie…
Vandaar ook 3% ;-)
Maar dan ben je gewoon gematst, of reed je stevig harder (ik geloof dat er vanaf 167 km/h oid 6 km/h correctie wordt gehanteerd), want de correctie is (in 2012) echt 3%: bij een snelheid van meer dan 100 km/uur is de correctie 3% van de gemeten snelheid. Op de beschikking die het CJIB verstuurt staat zowel de gemeten als de gecorrigeerde snelheid vermeld.
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/veelgestelde_vragen/snelheid_en/
U reed met een auto.
U reed op de autosnelweg.
U reed met een snelheid van 165 km/u.
De maximaal toegestane snelheid ter plaatse was 130 km/u.
U heeft de maximumsnelheid dus met 35 km/u overschreden.
Van deze snelheidsoverschrijding wordt een wettelijke meetcorrectie van 5 km/u afgetrokken; voor de berekening van het boetebedrag wordt dus uitgegaan van een overschrijding van de snelheid met 30 km/u.
En:
U reed met een auto.
U reed op de autosnelweg.
U reed met een snelheid van 166 km/u.
De maximaal toegestane snelheid ter plaatse was 130 km/u.
U heeft de maximumsnelheid dus met 36 km/u overschreden.
Van deze snelheidsoverschrijding wordt een wettelijke meetcorrectie van 6 km/u afgetrokken; voor de berekening van het boetebedrag wordt dus uitgegaan van een overschrijding van de snelheid met 30 km/u.
Oom agent reed in een Mitubishi Spacestar en kon me niet bij houden zij hij.
Het is dat ik moest wachten voor mijn hek open was.
Hij heeft er toen 150km/u van gemaakt en daar de correctie vanaf getrokken.
Ik vond dat eigenlijk wel een goede deal daar de werkelijk gereden snelheid boven de 200 zat.
Het zelfde heb ik ook gehad met een flitspaal op een dijk waar je 60 mocht. Gemeten snelheid was 118 en de snelheid op de transactie 112.
Daarna ben ik wel wat meer op mijn snelheid gaan letten want die laatste was iets van 400 euro.
Sindsdien nog 1 prent gehad voor een paar km.
Helaas ben ik niet zo gematst als jij, want mijn staandehouding was voor 151 km/h voor correctie en 146 km/h na correctie. Die extra km/h correctie had een me een andere feitcode opgeleverd en een transactievoorstel dat zomaar €80,- lager had kunnen zijn. Dit was overigens in een 100 km/h stuk. Die landingsbaan tussen Utrecht en Amsterdam…
Nee dat was het zeker niet. Daar kwam ook nog 1 jaar voorwaardelijke ontzegging bij.
Dan ga je het vanzelf wel iets rustiger aandoen.
Deze is van november 2011. Geen idee of het nog up-to-date is.
Dat gaat lekker duidelijk worden voor de buitenlandse bestuurders op onze wegen. Eerst een bord 100 (spitsstrook open) en dan 50 meter erachter een vast bord 130, met uitzondering. Volstrekt onduidelijk.
Maar gelukkig kunnen we 10 hele kilometers harder rijden. Daarvoor hebben we wel het hele wegennet van nieuwe borden moeten voorzien….
Na decenia van technologische ontwikkelingen op veiligheidsgebied is de maximumsnelheid nu dan “god zegene de greep” met 10 km/h verhoogd.
Is relatief.
R4 kon 130 aan zat dan wel aan zijn top te gieren
En het was een stuk stiller op de weg toen.
en de meeste auto’s reden slecht.
Zeker die zgn achterwielaandrijvers.
maar Alfa’s en Mini Coopers Peugeots en jaguar (wat ik in die tijd allemaal heb gereden) konden allemaal 130+ makkelijk hebben.
Opel, Ford, Toyota, Datsun en kevers, dat waren de zwabberbakken.
Stap nu in een oude Peugeot 504 en je zult verbaasd staan hoe goed zo’n wagen nog steeds rijdt.
denk je dat jouw kilometerteller klopt?
als je twijfels heb bij de apparatuur van de desbetreffende oom agent…vraag je even het ijkingsrapport. Moet elk jaar gecheckt worden.
Ik verwacht dat meer aanduidingen ook helpen dat mensen zich beter aan de max houden. Vind ik fijn.
Want ik heb evenveel last vanmensen die te snel rijden als van mensen die te langzaam rijden.
Als deze ‘criminelen’ nu hun snelheid voor de grap even niet verhogen, hebben ze met de 130 km/h regel dus blijkbaar ineens minder lichte verkeersovertredingen en minder kans op ongelukken!?!? Awesome…
Volgens mij beseffen die prutsers in Den Haag zelf niet eens hoe krom en onzinning hun redeneringen zijn…
En bovendien ging dat over ‘zware overtredingen’, zoals meer dan 10km/u te hard rijden.
Bovendien vind ik 10 kilometer per uur sneller een waardeloze verhoging. Voor ruim 130 miljoen zit de gemiddeld forens nog geen 20 seconden per dag korter in de auto – bij ultieme omstandigheden. Maak er dan, voor alle kosten en moeite, 150 van. En voor wie zegt dat het toch zo veel sneller voelt: je hebt een gare, lawaaiige auto.