• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Snelheidsdeken zorgt voor langere files, lagere snelheid

Auteur: robbie, gepost 24 januari 2011 om 12:06 – 50 Reacties

1 PK met deken


Afgelopen vrijdag waarschuwden we jullie al dat er vanaf vandaag geëxperimenteerd zou worden door Rijkswaterstaat met een “snelheidsdeken” op de A16 & A58. Je weet niet wat een snelheidsdeken is? Shame on you! Door een snelheidsdeken (aka snelheidsverlaging) in te stellen in de spits hoopt ‘men’ dat je daarom vlotter kan doorrijden. Maar dat lijkt dus niet te werken.

Dankzij die geweldige snelheidsdeken mag je op de A58 bij Oirschot en op de A16 tussen Zonzeel en Dordrecht slechts 90 km/u en op de A58 bij Moergestel is de maximale zelfs beperkt tot 70 km/u. Volgens Rijkswaterstaat was de file op de A58 vandaag langer dan normaal, maar wel dat de file later ontstond en het zwaartepunt oostelijker lag. En: “Dat is winst.” aldus Rijkswaterstaat.

Maar goed, dit is natuurlijk pas de eerste dag van de twee maanden durende proef. Wellicht moest iedereen nog even wennen aan de nieuwe maatregelen en trapte iedereen van schrik vol op de rem. We zullen over 2 maanden laten weten hoe het geheel uiteindelijk is uitgepakt. (via: telegraaf.nl)

Ook interessant!

  • 'Files in de spits voorgoed verleden tijd'
  • Drukste spits ooit
    Drukste spits ooit sinds corona, files en ongelukken
  • Video: Opletten is een kunst
  • Hoppetee
    Klaar met files? Probeer dan deze vliegende Renault 4

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

files, maximumsnelheid, Verkeer

Vorig bericht: « Dit is de nieuwe Fiat Freemont (aka Dodge Journey)
Volgend bericht: Stijlvol: Witte Audi RS4 Cabrio »

Lees Interacties

Reacties

  1. Stefan-Venema zegt

    24 januari 2011 om 12:11

    De file is langer dan normaal, hij is alleen wat oostelijker … Wat een winst inderdaad, daar heeft de automobilist heel erg veel aan!!

    Login om te reageren
  2. mco zegt

    24 januari 2011 om 12:12

    Het concept is wel goed, alleen de uitwerking niet. Het doel is om zoveel mogelijk auto’s per uur over een wegvak te krijgen. Je zou zeggen dat je de snelheid omhoog moet gooien, maar dat werkt juist averechts, omdat je dan meer afstand moet houden tussen de auto’s en dan passen er per tijdseenheid minder auto’s op de weg. In een ideale situatie schijn je tussen de 80-90 km/u te moeten rijden. Maar dat werkt in de praktijk niet echt, door snelheidsverschillen, in en uitvoegen etc. Dat is enorm moeilijk te modelleren en te voorspellen. Wel goed dat rijkswaterstaat er mee bezig is.

    Login om te reageren
    • Stefan-Venema zegt

      24 januari 2011 om 12:19

      @mco: Aangezien een door een mens bestuurde auto nooit doet wat door de modellering wordt voorspeld, is de enigste effectieve oplossing meer ruimte creëren. Extra baanvak(ken) of minder auto’s op de weg. Dat laatste is zeer onwaarschijnlijk aangezien de treinen al vol zitten en niet iedereen zin heeft op de carpoolen.

      Login om te reageren
      • mco zegt

        24 januari 2011 om 13:03

        @Stefan-Venema: Extra ruimte is niet direct de oplossing. Stel je maakt ergens van een 2 baans weg een 4 baans weg, dan kun je op die plek doorrijden, maar dan verplaats je de bottleneck. We zullen de ruimte efficienter moeten gaan gebruiken. Als je een luchtfoto maakt van een weg met rijdende auto’s dan zul je zien dat maar een paar procent wordt opgevuld door auto’s. De rest (ongeveer 80%) is ruimte tussen auto’s en dus eigenlijk niet gebruikt wegoppervlak. Je moet dus zorgen dat die afstand kleiner wordt. Als je dat maar iets effectiever kan doen dan neemt het aantal auto’s wat over een weg kan rijden spectaculair toe. Ik denk dat daar meer een oplossing ligt dan het aanleggen van enorm veel extra wegen. Want bottlenecks zullen altijd blijven (bruggen/tunnels etc)

        Login om te reageren
        • Stefan-Venema zegt

          24 januari 2011 om 13:16

          @mco: Je hebt gelijk, maar de weg efficiënter benutten kan alleen door dichter op elkaar te gaan rijden. Dat leid tot gevaarlijke situatie als je dat mensen laat doen, je zou het moeten automatiseren. Daar wordt al heel lang onderzoek naar gedaan, nu is het wachten op de toepassing in de praktijk. Wat een voorlopige oplossing is, is het verbreden.

          Login om te reageren
    • Alwood zegt

      24 januari 2011 om 12:35

      @mco: volgens mij is in Nederland afstand niet ‘de issue’… Iedereen zit dicht genoeg op elkaar te plakken. Het ‘golfeffect’ wordt op hogere snelheid wel veel agressiever, er hoeft maar één auto tussen te zitten die niet door rijdt en er verplaatst zich een vertragende golf door de file tot auto’s achteraan echt stilstaan.

      Login om te reageren
    • MrHyde zegt

      24 januari 2011 om 12:39

      @mco: In de modellen wordt ervan uitgegaan dat mensen op hogere snelheid meer ruimte op hun voorganger laten. Echter, de praktijk wijst uit, dat de afstand in meters niet substantieel toeneemt. Wie rijdt er in Nederland, in de spits, nog werkelijk 2 seconden achter iemand? Dan schiet er meteen iemand tussen. In de modellen gaan ze uit van wat de automobilist hoort te doen, niet wat deze ook werkelijk doet.

      Login om te reageren
    • Joerek zegt

      24 januari 2011 om 13:49

      @mco: Nou eigenlijk hoort bij iedere snelheid het aantal auto’s dat de weg kan verwerken evenveel te zijn, als iedereen 2 seconden afstand houdt. Dus 1800 auto’s per rijbaan. Voordeel bij een hogere snelheid, is dus wel dat auto’s minder lang op de weg zijn / eerder van de weg zijn. Als een file om 07:00 begint, omdat het te druk is, zitten daar nog zat mensen die bijv. om 06:30 de weg zijn opgekomen. als de snelheid hoger ligt, zijn de mensen die er om 07:00 nog op zouden zitten, 5 mintuen eerder van de weg en is het dus op een later tijdstip relatief rustiger. Files beginnen dan dus later en mogelijk zelf minder, omdat er op een bepaald moment minder auto’s zijn.
      Alleen ontstaat er te allen tijden file zodra er meer auto’s de weg op willen dan de weg toelaat (1800 auto’s per uur per rijbaan).

      Daarnaast… dat bij een lagere snelheid de doorstroming hoger is, is misschien niet eens zo interessant. Het enige dat telt is de reistijd. Bij 70 km/h weet je in ieder geval zeker dat je er al bijna 2x langer overdoet. Al zou er minder file zijn, ben je per saldo nog steeds lang(er) onderweg. Een beetje file kan je wel hebben als je daaromheen gewoon 120 kan door kachelen.

      Login om te reageren
      • Joerek zegt

        24 januari 2011 om 14:03

        @Joerek: En het is sowieso zonde om de snelheid te verlagen als er nog helemaal niet zoveel auto’s op de weg zijn. Dan houdt je dus eigenlijk alleen maar onnodig auto’s langer op de weg en is het dus vragen om file.

        Bij een snelheid van 70 tov 100 km/h ben je wel 42% langer op de weg… 42% van de tijd dat je andere weggebruikers in de weg zit. Hoe eerder je pleite bent van de snelweg… des te beter dat voor de file is. Het blijft wachten totdat er net teveel auto’s zijn dan de weg eigenlijk aankan en het is afremmen en file geblazen.
        Als ze het allemaal goed zouden willen testen, zouden ze dit ook een periode met een verhoogde snelheid (100 -> 120) moeten proberen.

        Login om te reageren
  3. rvssax zegt

    24 januari 2011 om 12:28

    Ik heb er vandaag ook in gezeten, en dan op het traject A-16.
    Of het was dat de automobilisten schrokken omdat er 90 op de borden stond, dat het niet zo erg bekend was.. of het werkt echt niet.
    Ik vind het onzin, ik moet nou 10 minuten eerder weg omdat de mensen het slim vinden. Stukken waar je normaal gewoon 120 kan, en dan even terugzakt, nu blijf je daar 90 rijden.

    Slecht slecht, wel zag ik twee autos van Rijkswaterstaat rondrijden, zijn dat de “controleurs” of hoe checken ze dat werkelijk?

    Login om te reageren
  4. Alwood zegt

    24 januari 2011 om 12:33

    ach, in de spits zit iedereen toch heel dicht op elkaar, dus of je dan hard of langzaam rijdt… alleen de veiligheid vergroot of verklein je daarmee.

    Heb nog een voorstel:
    rechterbaan enkel vrachtwagens en auto’s die precies de snelheid van de vrachtwagens rijden, de andere rijbanen auto’s die állemaal 100/120km per uur rijden. Inhalen verbieden en daar zwaar op controleren. Auto’s die onder de 100km/u zakken bekeuren op ‘verkeershinder’.

    Misschien krijg je dan een beetje fatsoenlijke doorstroom… anders gewoon verder verbreden.

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      24 januari 2011 om 12:37

      @Alwood: lol @ bekeuren voor onder 100 km/h, maar wanneer zie jij tegenwoordig een vrachtwagen 80 rijden? die krengen gaan veel harder (wat ik niet erg vind, maar voor jouw model is het wel erg) ander ideetje; vrachtwagens op de vluchtstrook laten rijden, en auto’s over de gewone weg? vrachtwagens met 70, en auto’s met 90?

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 januari 2011 om 15:39

      @Alwood: hoe gaan we invoegen? Met 90 tussen de vrachtwagens door en dan kortstondig in overtreden bij het naar 120 accelereren?

      Login om te reageren
  5. Megakix zegt

    24 januari 2011 om 12:34

    Er zitten daar toch mannekes bij Rijkswaterstaat…jemig…hahahaha, het niveau van een beugeldragende brugklasser ! :lol:

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      24 januari 2011 om 15:45

      @Megakix: Mooie beeldspraak! ;) Ik zal er aan denken als vanavond de matrix borden weer aan gaan bij een opstopping.

      Login om te reageren
  6. laurensje zegt

    24 januari 2011 om 12:38

    Het leuke van modelleren is dat je menselijk gedrag in kunt bouwen. Laten we het derhalve een kans geven.

    Overreageren op incidenten is echter de mode…

    Login om te reageren
  7. Simpson zegt

    24 januari 2011 om 12:38

    het idee is noet zo gek natuurlijk, je smijt de trechter niet in één keer vol, maar geleidelijk.

    Alleen heb je daarmee het pak koffie niet sneller leeg, alleen de trechter heeft het wat rustiger.

    Login om te reageren
    • V-Power zegt

      24 januari 2011 om 12:41

      @Simpson: Je gaat de koffie via een trechter in de hoofd-trechter gooien… waardoor je door de behoorlijke vernauwing (130>90km/u) in de 1e trechter al verstopping krijgt. = niet handig?

      Login om te reageren
      • V-Power zegt

        24 januari 2011 om 12:42

        @V-Power: Grammatica is weer ver te zoeken. Excuses.

        Login om te reageren
    • MrHyde zegt

      24 januari 2011 om 12:42

      @Simpson: Maar dat betekent dat het langer in de pak zit. Maar de pak wordt nog steeds op dezelfde tijd geopend. (Men gaat zelfde tijd van huis, maar staat nu niet op snelweg, maar op de toevoerwegen daarnaartoe vast)

      Login om te reageren
      • Simpson zegt

        24 januari 2011 om 12:47

        @MrHyde: dat bedoel ik, je reistijd blijft er hetzelfde onder, dus schiet je er zelf per saldo niets mee op. De overige toegangen tot de hoofdtrechter (zoals v-power hetal zegt) misschien wel. Dus een ander kan doorrijden omdat jij tegengehouden word.

        straks komt er nog een slagboom voor je inrit/straat. jullie straat om 08:30 open, de straat ernaast om 08:32, de volgende om 08:33 etc

        Login om te reageren
        • MrHyde zegt

          24 januari 2011 om 12:51

          @Simpson: Ja, en dan zeggen ze dat je in totaal net zolang, of zelfs iets minder lang in de file staat. Wat ze vervolgens vergeten mee te tellen is dat het lokale verkeer hier ook onder lijdt, maar dit wordt niet meegenomen in de berekeningen, want dat zou veel te complex zijn.
          Dat er op de snelweg (iets meer) doorgereden kan worden, wil natuurlijk niet zeggen dat de economische schade door verkeersvertraging gedaald is. Deze is nu echter verplaatst naar een deel wat niet in het model wordt meegerekend.

          Login om te reageren
    • Megakix zegt

      24 januari 2011 om 14:11

      @Simpson: trechtertje verbreden wellicht ? Jemig, lul niet zo mee met die MTS-ingenieurs ! Asfalft moet erbij !

      Login om te reageren
      • Simpson zegt

        24 januari 2011 om 14:49

        zou een paar lange doorgetrokken strepen & langere invoegstroken niet helpen?

        niet perse bij het eerste blokje willen invoegen en uitvoegen vanaf de linkerbaan, gasgeven wanneer je invoegt.

        Geen vrachtwagens meer die 0-90 tijden van een 911 moeten te hebben om fatsoenlijk in te kunnen voegen.

        en meer driebaans natuurlijk. En fatsoenlijke verkeerslichten (ik blijft het zeggen)

        Login om te reageren
  8. tkoote zegt

    24 januari 2011 om 12:49

    Waarom snapt Rijkswaterstaat niet dat het probleem hem niet zit in de snelheid; maar in het aantal auto’s?! Filevorming ontstaat wanneer mensen van bijvoorbeeld drie naar twee of een baan moeten. Of je dat nu moet doen bij 120 of bij 90 km/h maakt niets uit!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 januari 2011 om 15:40

      @tkoote: dat is niet waar. Om van 3 naar 2 banen de gaan heb je bij 120 meer tussenruimte nodig en passen er dus minder auto’s op de weg.

      Login om te reageren
  9. xilver zegt

    24 januari 2011 om 12:50

    Reden voor de afschaffing van een snelheidsdeken:
    -Mensen rijden tragen dus werken minder => economisch slechtere conditie
    -Mensen rijden tragen dus langer => meer CO2
    -Mensen rijden trager en worden zot(1) => meer zelfmoordneigingen, wederom, niet goed voor de economie want er zijn minder arbeidskrachten.
    -Mensen rijden trager en worden zot (2) => oom agent kan beter zijn mond houden tegen die mensen of ze worden van kant gemaakt. Leidt tot een tekort agenten en een stijging van de criminaliteit.

    Conclusie: Een snelheidsdeken is slecht voor het milieu, slecht voor de economie en slecht voor de volksgezondheid (verhoogd risico op te hoge bloeddruk).
    Politici… en dan zeggen dat ze nadenken…

    Login om te reageren
    • mco zegt

      24 januari 2011 om 12:57

      @xilver: Het idee is niet om files te creeeren natuurlijk. Dus minder files=minder verlies van tijd.
      En je auto is zuiniger bij 90 dan bij 140, dus ook minder vervuiling bij 90. Het is niet zo’n slecht idee. Wel beter dan jouw visie in ieder geval.

      Login om te reageren
      • zdev zegt

        24 januari 2011 om 13:01

        @mco: auto’s zijn alleen zuinig bij een constante snelheid, juist bij files verstook je het meest.

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          25 januari 2011 om 10:11

          @zdev: Het idee hierachter is het oplossen van de files. Je bent niet sneller door de file heen, maar je zult wel kunnen doorrijden. De bedoeling is natuurlijk dat je gewoon een constante doorstroming krijgt op knelpunten. Het idee is nu misschien nog een flop, maar dat was de 80km zones een tijd geleden ook, het is rondom veel steden in de randstad met een snelheid van 80km/u een stuk beter geworden. Je staat minder stil.

          Login om te reageren
        • jzaero zegt

          25 januari 2011 om 10:14

          @zdev: Ik bedoel natuurlijk ‘niet sneller op je bestemming’

          Login om te reageren
      • tkoote zegt

        24 januari 2011 om 13:05

        @mco: De auto mag minder vervuilend zijn bij 90; de tijd die je relatief gezien langer besteed over eenzelfde stuk snelweg maakt dat de vervuiling zelfs toeneemt. Kijk maar naar de meetresultaten na het invoeren van de 80 km zones bij Spaanse Polder (Rotterdam)…

        Login om te reageren
        • mco zegt

          24 januari 2011 om 13:13

          @tkoote: Klopt niet wat je zegt. Stel: je woont 100 km van je huis. Als je continue 120 rijdt, dan verbruik je 6.5 liter diesel op 100 km. Dus over de hele rit verbrand je 6.5 liter. Ga je 90 rijden, dan verbruikt je auto 4,5 liter op 100 km. Dus een besparing van 2 liter op een rit van 100km. 2 liter lijkt weinig, maar is wel 30%! In theorie zou het dus veel beter moeten zijn.
          Dat er meer uitstoot was gemeten was komt door meer optrekken/remmen etc. Denk als je er eenmaal aan gewend bent dat het wel beter gaat.

          Login om te reageren
          • mco zegt

            24 januari 2011 om 13:18

            @mco: haha, ik bedoel, je werkt 100 km van je huis…

            Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      24 januari 2011 om 13:06

      @xilver: ik ben h et helemaal met je eens

      Login om te reageren
  10. the-budel-guy zegt

    24 januari 2011 om 13:01

    Gewoon een minimum snelheid in de spits in voeren van 100 op uitzondering van de vrachtwagens

    Login om te reageren
  11. zdev zegt

    24 januari 2011 om 13:04

    De oplossing is vrij simpel met wat betere regels:

    – Rechterbaan: minimum snelheid van 100 en max snelheid van 120KM/u.
    – Linkerbaan+extra banen: minimumsnelheid van 120KM/u, met adviessnelheid van 140, maar je mag ook 160 als de situatie het toelaat.
    – 100KM/u adviessnelheid voor langzaam verkeer (bussen, vrachtwagens, aanhangers, caravans).
    – Inhaalverbod voor langzaam verkeer.

    Tadaa!

    Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      24 januari 2011 om 13:07

      @zdev: die 160 mag van mij wel na 22:30 dan is er geen hond meer op de weg tot 6:30 uur

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        24 januari 2011 om 13:36

        @the-budel-guy: Of gewoon afschaffen… 160 begint ook al snel te vervelen op een open snelweg ;-).

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 januari 2011 om 15:45

      @zdev: het wordt dan een heel lege snelweg met alleen Porsche, Aston Martins en Ferrari’s. De minimum snelheid van 100 moet wel op de invoegstrook haalbaar zijn. Dat lukt je met een 40 tonner diesel niet. En met je Golf 1.9 TDI ook niet overal!
      Ook fascinerend dat iedereen sneller mag. 100 met een vrachtwagen, de meeste kunnen dat niet eens. Begrenzer bij 89 en te weinig vermogen.

      Login om te reageren
  12. MichaelvdBroek zegt

    24 januari 2011 om 13:11

    erg toepasselijke foto ook weer haha :D
    tjah vervelend, maar het is niet anders, dan maar een half uurtje later eten toch !

    Login om te reageren
  13. rc1990 zegt

    24 januari 2011 om 13:24

    Als die politici nou net zo slim waren als de mensen die hier komen, was het probleem allang verholpen.

    Login om te reageren
  14. RobTWo zegt

    24 januari 2011 om 14:08

    Dat een snelheidsbeperking de file doet opschuiven en langer maakt was natuurlijk allang bekend. Na het invoeren van de 80 km/u bij Overschie op de A13 kwam die A13 ineens met stip binnen in de file top tien en stonden de auto’s hun uitlaatgassen uit te stoten tussen Delft-Zuid en Delft-Noord, dus in de stad, in plaats van tussen de weilanden tussen Delft en Rotterdam.

    Login om te reageren
  15. tomtennis5 zegt

    24 januari 2011 om 14:57

    @zdev
    Je idee is op zich best aardig, alleen moet de minimumsnelheid op de rechterrijstrook 80 km/u zijn, omdat vrachtwagens begrensd zijn op 89 km/u, en omdat dan de invoegers dan makkelijk kunnen invoegen(zonder remmen als gevolg), maximun is dan 100. Op de rijstrook daar links van, mimimum 100, maximum 120, eventueel daar links van mimimum en maximum 120 km en tussen 22.00 en 6.00 in de ochtend op de LINKER rijstrook bij drie rijstroken, max 150, middenrijstrook max 130 en rechts max 100, zodat het SNELHEIDSVERSCHIL nooit te groot wordt, want dat betekend veel remmen en dus veel files.

    ps. In de nacht is onnodig linksrijden natuurlijk toegestaan.

    Login om te reageren
  16. reed zegt

    24 januari 2011 om 16:48

    Als 1 persoon een vrachtauto inhaalt met 90 ipv 120, moet iedereen daarachter in de remmen.
    Als 1 persoon 140 rijd en iemand voor hem haalt met 120 in, hoeft er maar 1 auto te remmen.
    Dus: Langzamer rijden veroorzaakt files.
    En het probleem verschuiven naar een andere plek is geen oplossing. Zeker niet als op die andere plek nooit een file stond, en er nu dus meer overlast komt.
    Opritten beginnen dan ook vol te stromen.
    En files op aanrijroutes worden niet eens meegerekend.

    We moeten jammergenoeg een klein landje met veel auto’s delen, en het zal wel nooit goed gaan, of je moet minimaal 30% vrij geven. Tydens vakanties staan er nml. veel minder files.

    Login om te reageren
  17. Frankypanky zegt

    24 januari 2011 om 17:22

    “Volgens Rijkswaterstaat was de file op de A58 vandaag langer dan normaal”

    Dat had zelfs een peuter kunnen voorspellen… :roll:

    Maar blijf maar experimenteren, hoor…dames en heren van de RWS!

    Login om te reageren
  18. 135i zegt

    24 januari 2011 om 19:24

    Dat had ik wel verwacht … :P

    Login om te reageren
  19. kingkay zegt

    24 januari 2011 om 20:03

    Goh, wat een verrassende uitkomst. Dat had ik nou echt niet verwacht. Als ze dan toch aan’t experimenteren zijn, waarom niet eens het omgekeerde uitproberen?

    Uiteindelijk is het toch de logica zelve : hogere snelheid = snellere doorstroming. Ik begrijp echt niet waarom al die politieke partijen zo halsstarrig gekant blijven tegen een hogere maximumsnelheid.

    Login om te reageren
  20. Cantago zegt

    26 januari 2011 om 21:56

    Je kunt er nog weinig van zeggen, maar ik heb er weinig vertrouwen in…

    Login om te reageren
  21. Justawheelchairguy zegt

    29 januari 2011 om 14:38

    @ de titel, dat had ik je van te voren kunnen vertellen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North