• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Snelheidsrecord op zonne-energie

Auteur: autoblogger, gepost 11 januari 2011 om 12:51 – 23 Reacties

Step on it!


Maar hoe snel ging ie dan?

De “Sunswift Ivy” zonnewagen heeft vorige week een recordsnelheid van ruim 88 km/u gereden (ongeveer 55 mph), dit was voldoende voor een Guinness World Record. Het team van Sunswift won in 2009 de World Solar Challenge; een 3.000-kilometer race dwars door Australië van Darwin naar Adelaide.

Het vorige record stond op naam van de General Motors Sunraycer en die haalde een snelheid van 79 km/u (49 mph) en dat dateerde uit 1987, toen was het merendeel van de makers van de Sunswift Ivy nog niet eens geboren. Achter het stuur zaten de coureurs Barton Mawer en Craig Davis, afkomstig van Tesla. (via cnn.com)

Ook interessant!

  • Humble One is niet heel bescheiden
  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid
  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
  • Hitte auto
    Parijs verlaagt maximumsnelheid naar 30 km/u

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

maximumsnelheid, record, zonne-energie

Vorig bericht: « Live in Detroit: Porsche 918 RSR
Volgend bericht: Audi A6 Hybrid in Detroit (inclusief dikke velgen) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Esprit_de_Flandre zegt

    11 januari 2011 om 12:53

    That it? 88km/h? Dacht dat ze al veel verder stonden… :(

    Login om te reageren
  2. mco zegt

    11 januari 2011 om 12:54

    Ik dacht dat de Nuna’s uit delft toch een stuk sneller waren. Meende dat de top ergens rond de 140 lag..

    Login om te reageren
    • Vanquish zegt

      11 januari 2011 om 13:06

      @mco: Dit is waarschijnlijk geheel op zonne-energie. Die pieken van 140 km/h kunnen gehaald worden door de accu’s, maar kunnen niet constant gereden worden.

      Login om te reageren
  3. damster zegt

    11 januari 2011 om 12:57

    Dit is zonder batterijen…

    http://www.youtube.com/watch?v=LI8sApVfOoM

    Login om te reageren
  4. Poll zegt

    11 januari 2011 om 13:04

    Fijn.

    Login om te reageren
  5. Simpson zegt

    11 januari 2011 om 13:09

    dat is natuurlijk wel zon mee, heuvel af…

    Login om te reageren
    • saba zegt

      11 januari 2011 om 13:15

      @Simpson: en windje mee,…

      Login om te reageren
      • bartinspace zegt

        11 januari 2011 om 19:21

        @saba: niet dat dat zoveel uitmaakt bij deze auto denk ik, is zowel van voor als van achter zo aerodynamisch als wat :P

        Login om te reageren
  6. chelle2 zegt

    11 januari 2011 om 13:31

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  7. As_long_as_it_is_fast zegt

    11 januari 2011 om 13:51

    HOPLA, 23jaar over 9 km/h…. =D

    Login om te reageren
    • floryn zegt

      11 januari 2011 om 14:04

      @As_long_as_it_is_fast:
      Ja de zon groter maken is een stuk lastiger dan een grotere carburateur installeren. Bovendien zit er lang niet zo veel geld en tijd in zonnewagens als er aan verbrandingsmotoren is besteed.

      Ok. Je hebt gelijk. Het is droevig :)

      Login om te reageren
      • As_long_as_it_is_fast zegt

        11 januari 2011 om 19:14

        @floryn: haha, ja, maar het is ongetwijfeld moeilijker als we allemaal denken. Ik zou die auto gewoon in de zon parkeren, energie laten opslaan en dan in 1x alle energie laten vrijgeven om een topsnelheid te bekomen. Moet toch meer dan 88km/h halen?
        Maar zoals gezegd, het zal wss véél moeilijker zijn dan dit alles.;)

        Login om te reageren
  8. xilver zegt

    11 januari 2011 om 14:05

    Dacht ook wel dat ze een stuk sneller gingnen… Kijk maar naar het 2007-wereldkampioenschap Solar Car Challenge dat door TUDelft gewonnen is. Ze gingen gemiddeld 120km/uur. En de batterij had een maximumsnelheid van 150km/u. Vanwaar hebben jullie deze informatie dan gehaald?

    Login om te reageren
    • brunon6 zegt

      11 januari 2011 om 19:24

      @xilver: Gemiddelde snelheid van toen (Nuna 4) was 90.87 ;) Gemiddeld 120km/h is redelijk moeilijk te halen aangezien de deelnemers zich gewoon aan de maximum snelheden op de weg moeten halen.

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        11 januari 2011 om 21:21

        @brunon6: Ja ik weet het :D Had het in de rapte aan m’n broer gevraagd en die heeft maar wat gezegd, achteraf wel opgezocht en kwam ik op jouw cijfers uit, maar berichtje was al gepost ;-) desondanks lijkt me de bron van dit artikel niet correct.

        Login om te reageren
  9. Jochempie zegt

    11 januari 2011 om 14:10

    De wagen van de UTwente haalt kortstondig snelheden van 150+ km/u. Maar da’s inderdaad met batterijen aan boord.

    Login om te reageren
  10. Larick zegt

    11 januari 2011 om 15:25

    Zonder accu’s scheelt wel een hoop gewicht.

    Login om te reageren
  11. autoblogamateur zegt

    11 januari 2011 om 15:54

    Ik vind 88km/h best lekker voor een auto die helemaal zonder verbruik rijd… Oké, er is misschien wel veel ingestoken maar toch….

    Login om te reageren
  12. ferdinand zegt

    11 januari 2011 om 19:33

    Normaal blog ik nooit mee, maar nu voel ik mij wel even verplicht. Ik zou namelijk zelf graag in het volgende Solarteam van GroepT willen beginnen, voor de solar challenge van 2013. De recordsnelheid ligt allesbehalve op 88 km/u. Sinds meerdere jaren worden over de 3000 km gemiddelde snelheden gehaald van rond de 100 km/u en zelfs topsnelheden van 150 km/u zijn mogelijk. Door de nieuwe regels (kleiner PV-oppervlak o.a.)zijn de gemiddelde snelheden van 2009 iets lager en aangezien de volgende editie een nog kleiner oppervlak mag gebruiken zal die nog iets lager gaan liggen (voor veiligheid van de deelnemers weliswaar).
    Misschien eens wat meer openstaan voor nieuwe technologie Autoblog..

    Login om te reageren
  13. Onehp zegt

    11 januari 2011 om 19:52

    Ga toch fietsen (132km/h):
    http://www.youtube.com/watch?v=PMUNOLwW0io

    Login om te reageren
  14. Dimglor zegt

    11 januari 2011 om 20:02

    88 km/u…. klinkt eigenlijk niet zo veel… maar zal wel redelijk opmerkelijk zijn als je ziet dat er 23 jaar nodig geweest is om het record te verbeteren…

    Login om te reageren
  15. Cantago zegt

    12 januari 2011 om 18:54

    88km/u is de top van een auto die niks anders kan dan rijden, en dat alleen als de zon schijnt? Ik ben niet echt onder de indruk, of het nou een prestatie is of niet.

    Login om te reageren
  16. mellie zegt

    17 januari 2011 om 20:07

    Ik denk niet dat zonne energie het gaat worden voor de auto industrie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North