• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Parijs verlaagt maximumsnelheid naar 30 km/u

Auteur: RubenPriest, gepost 31 augustus 2021 om 11:00 – 23 Reacties

Parijs verlaagt maximumsnelheid naar 30 km/u

Lekker tokkelen door Parijs, want de maximumsnelheid ligt grotendeels nog maar op 30 km/u.

Nu is de hoofdstad van Frankrijk al geen fantastische plek om met je auto doorheen te rijden. Er is nog een reden bijgekomen waarom je wellicht de stad zou willen vermijden met je vierwieler. Parijs heeft namelijk voor een groot deel de maximumsnelheid in de stad naar beneden gebracht tot 30 km/u. Dat betekent dat je met een beetje doortrappen nog sneller bent op de fiets.

De snelheidsverlaging is niet overal, maar voor 60 procent van de stad. De gemeente heeft de verlaging ingesteld om de veiligheid te vergroten. De inwoners van Parijs hebben voor een deel zelf aangedrongen op deze verlaging. Er was namelijk een enquête onder de inwoners. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat zes op de tien inwoners voorstander was van een snelheidsverlaging in de stad.

Met deze maatregel moet het ook minder aantrekkelijk worden om de auto te pakken. Nu was het al geen lolletje om door de hoofdstad te rijden. Deze maatregel doet er nog een schepje bovenop. Het komt steeds vaker voor dat grote stedenwereldwijd vaker kiezen voor autoluwe opties om alternatief verkeer te promoten. Het vergroot niet alleen de veiligheid voor voetgangers en fietsers, maar heeft ook een positief effect op het milieu.

Parijs is zeker niet de enige stad in Frankrijk dat kiest voor 30 km/u. In Frankrijk zijn er bijna 200 gemeenten waar je in het centrum of de binnenstad niet harder dan 30 km/u mag rijden. (via RFI)

Ook interessant!

  • Grote steden willen lagere maximumsnelheid
    Grote steden willen lagere maximumsnelheid van 30 km/u
  • Maximumsnelheid Spanje naar 30
    Spanje verlaagt maximumsnelheid in bebouwde kom naar 30
  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid
  • Maximumsnelheid stoeploze straten
    'Maximumsnelheid stoeploze straten naar 15 km/u.'

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

frankrijk, maximumsnelheid, milieu, parijs

Vorig bericht: « Porsche gaat voor het eerst auto’s buiten Europa maken
Volgend bericht: Nee!!! Elektrische Lotus SUV aangekondigd (en bijna klaar) »

Lees Interacties

Reacties

  1. koeberg zegt

    31 augustus 2021 om 11:08

    > heeft ook een positief effect op het milieu
    Ja. Met name het lokale milieu, daar in de stad dus. Lees: luchtkwaliteit.

    Login om te reageren
    • gummertje zegt

      31 augustus 2021 om 13:36

      @koeberg: dat is dus helemaal niet waar! https://topgear.nl/autonieuws/30-km-u-is-onzuiniger-dan-60/

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        31 augustus 2021 om 14:26

        Behalve dan dat men uit dat artikel niet op kan maken of het om kruis-, maximale- of gemiddelde snelheid gaat. Wat men er wel uit op kan maken is dat men enkel kijkt naar wat er uit de uitlaat komt, terwijl de “uitstoot” van fijnstof van banden en remmen met een maximumsnelheid van 50 km/h zonder twijfel hoger ligt dan bij 30.

        Nog afgezien van geluidsproductie, wat uiteindelijk ook een factor voor het leefmilieu is.

        Login om te reageren
  2. Redrum zegt

    31 augustus 2021 om 11:15

    Denk niet dat het veel trager zal gaan, trouwens met de auto in Parijs was sowieso al geen bijster slim plan.De meeste die ik ken in Parijs, hebben geen auto en indien wel, staat die ergens buiten de peripherique stof te vergaren….alles met de metro, uber/heetch en indien nodig eentje huren voor het verlof.

    Login om te reageren
    • piedlourd zegt

      31 augustus 2021 om 12:16

      Het is allemaal symboolpolitie

      Er zijn diverse uitzonderingen en er is geen personeel o te handhaven. En alleen laat op de avond kan je harder dan 30, op de dag is het veel te druk.

      Wij doen inderdaad veel met de metro en soms pakken we onze onvolprezen Twingo terwijl de dikke BMW en de sportwagens maar heel af en toe buiten komen. Om in de avond de stad uit te rijden, vooral.

      Login om te reageren
  3. vaakbenjetebang zegt

    31 augustus 2021 om 11:20

    Wat er hierboven al gezegd wordt, de netto snelheid voor grote delen van de dag zal niet veel veranderen. Of je nou 30 of 130 mag, als je in de file staat, sta je in de file. Hoe dan ook, 30 is in drukke steden, vooral toeristische steden waar veel weggebruikers/voetgangers ook maar wat aanklooien, sowieso hard zat.

    Login om te reageren
  4. ericc zegt

    31 augustus 2021 om 11:25

    Is in Antwerpen binnen de oude “stadsomwalling “ ook. De stadsomwalling is niet te zien in de vorm van muren maar straten vandaag de dag.😎

    Login om te reageren
  5. Redrum zegt

    31 augustus 2021 om 11:28

    En ik wil ook wel eens zien hoe die boosters er zich gaan aanhouden….not gonna happen. Het oelewap-gehalte van die kerels is magistraal.

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    31 augustus 2021 om 11:32

    60% 30 zone, dus Parijs is dit opzicht niet anders de gemiddelde Nederlandse stad.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      31 augustus 2021 om 12:08

      precies, dit is niet veel anders dan hier. Bovendien kon je er al niet harder rijden door alle files.

      Login om te reageren
  7. mrcabdrivert zegt

    31 augustus 2021 om 11:40

    Da’s ook niet zo moeilijk in die (voor auto’s) grafstad. Was er laatst nog, wat een ellende.

    Login om te reageren
  8. Charles Taycan 4S zegt

    31 augustus 2021 om 12:28

    Zo blij dat ik daar niet woon! Heerlijk in de frisse boslucht in de Lot op de Campagne en gewoon de auto’s kunnen pakken uit de garage wanneer je wilt…. dat is vrijheid!😉👍Rust en Ruimte!

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      31 augustus 2021 om 13:19

      Mijn auto heeft het nog beter voor elkaar; die mag gewoon buiten in de frisse ruime buitenlucht staan ipv in een donkere garage.. :)

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        31 augustus 2021 om 13:29

        @tinnemans, haha! Je slaapt het best in het donker…🤪

        Login om te reageren
  9. pomoek zegt

    31 augustus 2021 om 12:49

    Geen slecht plan. Hoe minder auto’s in stadscentra hoe beter. OV en fiets zijn veel betere alternatieven.

    Login om te reageren
  10. west zegt

    31 augustus 2021 om 13:13

    Tja vroeger was alles beter 🤪

    Waar zijn de tijden dat je ‘rustig’ met je Ferrari door Parijs kon scheuren. Gelukkig hebben we de beelden nog 😍

    https://m.youtube.com/watch?v=YeEeyOCJ1OA

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      31 augustus 2021 om 13:28

      @west; Dankje, ik kende ‘m niet, maar ik heb ervan genoten.

      Login om te reageren
    • oranginas zegt

      31 augustus 2021 om 15:08

      Het is toch echt een Mercedes (wel een 6.9!) met het geluid van een Ferrari erachter gemonteerd.

      Maar het blijft het een pareltje!

      Login om te reageren
      • west zegt

        31 augustus 2021 om 20:43

        @oranginas: nu je het zegt! Dat was me ontschoten…. Wikipedia geeft trouwens een gemiddelde van 80kmh aan voor de route 🤫

        Login om te reageren
  11. Bella Macchina zegt

    31 augustus 2021 om 14:00

    Er had net zo goed kunnen staan dat ze de maximum snelheid verhogen tot 30 km/u.

    Login om te reageren
  12. Shaw zegt

    31 augustus 2021 om 14:32

    Verschrikkelijk, dat is toch bijna niet te doen?! Voortaan overal e-bikes in je dode hoek. 30 kweekt schijnveiligheid. Net als 100 op de snelweg trouwens. Dat moet ook gewoon weer 130 worden óók overdag. Facebook.com/Overal130

    Login om te reageren
    • Homer55 zegt

      31 augustus 2021 om 18:03

      Laatst retourtje Den Bosch-Schiphol gedaan… Lekker veel uitstoot.
      Heenweg 100 sukkelen, op de terugweg was het inmiddels 7 uur geworden..
      Verademing. Van claustrofobie naar vrije ruimte.
      100 is gewoon jezelf vastrijden tussen 15 auto’s en een paar vrachtwagens op een weg met 3 rijstroken…….

      Login om te reageren
  13. raoufff zegt

    31 augustus 2021 om 23:16

    Wat heb je ook in Parijs te zoeken behalve Pigalle en die hoge schroottoren?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North