• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Snelste RS4 ter wereld (1.200pk) kost €70.000

Auteur: ricardo, gepost 17 september 2012 om 15:58 – 36 Reacties

Afbeelding Snelste RS4 ter wereld (1.200pk) kost €70.000Afbeelding Snelste RS4 ter wereld (1.200pk) kost €70.000Afbeelding Snelste RS4 ter wereld (1.200pk) kost €70.000Afbeelding Snelste RS4 ter wereld (1.200pk) kost €70.000Afbeelding Snelste RS4 ter wereld (1.200pk) kost €70.000Afbeelding Snelste RS4 ter wereld (1.200pk) kost €70.000Afbeelding Snelste RS4 ter wereld (1.200pk) kost €70.000Afbeelding Snelste RS4 ter wereld (1.200pk) kost €70.000

Opzoek naar one Audi to rule them all? Wel, wat dacht je van dit stukje dragstripplezier. Een Audi RS4 B7 waar vrijwel niets meer origineel aan is, en met ‘slechts’ een vijfcilinder uit begin jaren negentig onder de kap.

De Audi is opgebouwd door het Finse 4WD Drag Race Team en APR Finland, die voorheen hun heil zochten in een rode Audi Coupe. Die werd wegens herhaaldelijk stukgaan in 2008 ingeruild voor een kale RS4, maar de 2.2-liter vijfcilinder schoenlepelde ze wel mee in de nieuwe motorruimte. En die levert nu dus 1.200 pk, waarmee het vanzelfsprekend is dat vrijwel niets aan de aandrijflijn nog origineel is. Van beresterke diffs tot op maat gemaakte aandrijfassen, alles moest een paar tandjes sterker worden om dat godsvermogen te kunnen verwerken.

Hieronder de specs van de motor:

– 2.2l inline 5, 20 valve
– bore 81.5mm
– Stroke 86.4mm
– Nitrided, polished, balanced, original crankshaft
– PO metal custom conrods
– Wiseco pistons, 7.7:1 compression ratio
– Schrick stainless steel intake valves, 32mm (stock) diameter
– Schrick nimonic exhaust valves, 27.5mm diameter (that’s right, smaller than stock)
– Schrick valvesprings
– Schrick titanium retainers
– Schrick spring shims
– Schrick ultralightweight solid lifters
– Schrick lashcaps
– Shcrick / Catcams custom grind cams
– Nordic Porting Service ported and polished head (flows over 330hp@12mm)
– Raceware head studs
– Raceware main studs
– custom built dry sump system 8.5 liter oil capacity
– Jyrki Repo – built intake manifold
– Jyrki Repo – built exhaust manifold
– Jyrki Repo – built intercooler system
– Tial 46mm wastegate
– Holset custom MFS HX60 turbocharger

De RS4 debuteerde in 2009 op de dragstrip en de vierwielaangedreven Duitser pakte daar op de kwartmijl tijden van 9 seconden mee. (Meer in dit artikel van QuattroWorld.) Dit beest kopen? Kost je 70.000 euro en dat is inclusief uitgebreide instructie op de dragstrip (in Finland).

Hieronder deze furie in actie:

Ook interessant!

  • RS4-rijder op de bon geslingerd vanwege kinderen in kofferbak
  • Mijn Auto: Audi RS4 B8 Avant van Ralf
    Mijn Auto: Audi RS4 B8 Avant van Ralf
  • Deze tweedehands viercilinder kost 149.000 euro
  • Parkeer hier je Skoda
    Parkeer HIER je Skoda voor 5.000.000 euro

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

a4, Audi, b7, dragrace, occasion, RS4, tuning

Vorig bericht: « Rolls-Royce lijkwagen voor de kleinere beurs
Volgend bericht: Autoblog video: 3x Audi S8 »

Lees Interacties

Reacties

  1. mightymike zegt

    17 september 2012 om 16:07

    Succes er mee, er is NL bijna geen asfalt waar je geen bekeuring krijgt en 1200 pk ja daar heb je vrij weinig aan. Mits je hard rechtdoor wil, of aandelen vredestein heb

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      17 september 2012 om 19:15

      @mightymike: Ja, daar is deze auto ook echt voor bedoeld *zucht*

      Login om te reageren
  2. dubhead zegt

    17 september 2012 om 16:13

    Op de fotos lijkt die RWD (rook en motor ligging).

    Een traditioneel quattro Torsen diff stuurt meer snelheid naar de kant met de minste weerstand (of grip – net als een regulier diff). Dus als je van die dikke slicks achteraan steekt – krijg je dan niet normaal gezien een overdaad aan rotatie op de voorste wielen????

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      17 september 2012 om 18:15

      @dubhead: “Zodra één van de assen grip verliest stuurt de Torsen de kracht bliksemsnel naar de andere as die nog wel grip heeft.” zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Quattro_(aandrijfsysteem)

      Overigens zou het mij verbazen als van dit standaard systeem nog veel over is gebleven

      Login om te reageren
      • dubhead zegt

        17 september 2012 om 20:28

        @towi1989: Ik denk niet dat dit correct is. Dit lijkt de uitleg van een VC-type Haldex systeem dat reageert op slip.

        Even verder schrijft de auteur: “Het middendifferentieel kan vergrendeld worden met een automatische lamellenkoppeling en achter zit het Torsen differentieel dat automatisch vergrendeld wordt als de achterwielen grip verliezen.”
        Het midden differentieel IS het Torsen differentieel. Ze zijn allemaal Torsen op een quattro eigenlijk.

        De reden voor de mechanische differentiëlen is niet de distrutie volgens de meeste grip maar de wiel snelheden in een bocht. De wielen hebben verschillende snelheden in een bocht – omdat ze allemaal een andere cirkel maken. De differentiëlen moeten dit mogelijk maken anders kan de wagen moeilijk zijn bocht nemen.

        Een ‘Torque Sensing’ diff doet dit aan de hand van weerstand. Het wiel of de as die een kleinere cirkel maakt ervaart meer weerstand en door het diff gaat die automatisch trager draaien. Terwijl de andere kant net sneller gaat draaien.
        Zonder differentiëlen zouden alle wielen altijd dezelfde snelheid hebben en dat zou nogal wringen als je een bocht probeert te nemen.

        Het probleem is: weerstand is ook grip, een weerstand verschil kan ook gebeuren door grip verlies: wanneer je grip op een wiel verliest krijgt dat wiel net een grotere draaisnelheid. Dit kan zelf een escalerend effect hebben – hoe rapper het draait hoe meer grip het verliest – hoe rapper het draait. Het diff verergert dus het gripverlies omdat het zogezegd denkt dat het slippende wiel aan de buitenkant van een bocht zit. Daarom heb je een limited slip differential die dit soort situaties moet voorkomen. Daarom kan je moeilijk driften zonder LSD want zonder gaat één wieltje gewoon doordraaien.

        Wanneer ze zeggen dat quattro maximaal 80% naar één wiel stuurt dan is dit de limitatie die moet voorkomen dat een wiel dat geen weerstand meer ervaart gaat doordraaien.

        Hoe de assymetrische koppel distributie in zijn werk gaat weet ik niet maar de differentieel functie zelf draait rond rotatie snelheden in bochten en heeft een omgekeerd effect op eigenlijk gripverlies.

        Login om te reageren
  3. pietjepuk zegt

    17 september 2012 om 16:14

    Mooi stukje Duitse techniek ….

    Login om te reageren
  4. dotternetta zegt

    17 september 2012 om 16:18

    Mooi land Finland

    Login om te reageren
  5. dawwg zegt

    17 september 2012 om 16:20

    7.7:1 compressie; dat is berelaag, dat ding moet een Turbo hebben waar de hoogovens jaloers op worden. Een volledig foto-verslag is hier te vinden b.t.w: http://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/drag+rs4/

    Login om te reageren
  6. T16 zegt

    17 september 2012 om 16:21

    Doe mij Griekenland maar: Audi S3 bijna stock ;-) 1000+ pk.

    http://www.youtube.com/watch?v=fcjptiO168M&feature=player_embedded

    Login om te reageren
  7. huayraforlife zegt

    17 september 2012 om 16:27

    golf r’s pesten bij het stoplicht hiermee

    Login om te reageren
    • bartsmit zegt

      17 september 2012 om 16:51

      @huayraforlife:

      Je bedoelt Bugatti Veyron’s pesten….

      Login om te reageren
      • MARS zegt

        17 september 2012 om 17:21

        @bartsmit: je bedoelt F16’s pesten….

        Login om te reageren
  8. lamborgfan zegt

    17 september 2012 om 16:34

    \”standaard vag bashers berichten modus aan\” Dit is meer een facelift dan een nieuw model.. Zie zeer weinig verschil t.o.v. de oude rs4 ):
    \”standaard vag bashers berichten modus uit\”

    Login om te reageren
    • wheelzzz zegt

      17 september 2012 om 23:00

      @lamborgfan: en welk model ook, t blijft een wijvenauto, audi, zelfs deze.

      Login om te reageren
  9. glashelder zegt

    17 september 2012 om 16:43

    Ugly

    Login om te reageren
  10. norge zegt

    17 september 2012 om 16:56

    Zijn nu zelfs de buitenspiegels een optie geworden bij VAG ?

    Login om te reageren
    • pietjepuk zegt

      17 september 2012 om 17:45

      @norge:

      Bij een RS4 heb je geen buitenspiegels nodig, er is namelijk niets wat sneller is …..

      Login om te reageren
      • desoper zegt

        17 september 2012 om 20:05

        @pietjepuk: De toyota van @speedlimit: is nog sneller.

        Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        17 september 2012 om 20:13

        @pietjepuk:
        Lol, op de ring kunnen die hokken mijn tupperware gebakje niet eens volgen….

        Login om te reageren
      • wheelzzz zegt

        17 september 2012 om 23:01

        @pietjepuk: nee, vrouwen kijken nooit in de spiegel en daarom zitten ze er niet op…

        Login om te reageren
  11. nasty zegt

    17 september 2012 om 17:34

    @norge: verminderd luchtweerstand. Wordt meer gedaan bij dragraces

    Login om te reageren
  12. lamborgfan zegt

    17 september 2012 om 17:43

    @norge: dat is leuk dat je zegt. Mijn pa had ooit een vw bora.. Het eerste wat hem opviel was dat er aan de bestuurders kant een grote spiegel zat en aan de passagiers kant, echt een klein k%t spiegeltje. Maar helaas was er geen optie voor een grotere.. vanaf de golf v zaten er aan beide kanten fatsoenlijke spiegels. (het zijn de details die vw verandert éh) :p

    Login om te reageren
    • moondustfocus zegt

      17 september 2012 om 19:04

      @lamborgfan: Moet je eens in Engeland zoeken, daar is het precies anders om

      Login om te reageren
  13. moondustfocus zegt

    17 september 2012 om 18:24

    Nieuwe, de singleframe intercooler!

    Login om te reageren
  14. bullgod76 zegt

    17 september 2012 om 18:27

    Is deze RS4 dan wel streetlegal?

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      17 september 2012 om 18:28

      @bullgod76: ga er maar vanuit van niet.

      Login om te reageren
  15. ej20g zegt

    17 september 2012 om 18:28

    Wat blijven 5 cilinders toch goed klinken. Of ze nou een “schammele” 170 pk leveren of een dappere 1.200 paarden ophoesten. Moet bekennen dat ik het ook gelijk één van de weinig motorconfiguraties vind die mét turbo automatisch nóg beter gaat klinken.

    Login om te reageren
  16. Tommy2 zegt

    17 september 2012 om 20:08

    Nou daar kan je wat mee..

    Login om te reageren
  17. baasbas zegt

    17 september 2012 om 20:21

    WTF ROFLOL leuk escortje :-D

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      17 september 2012 om 20:23

      @baasbas: Die is overigens nog sneller dan de Audi ook :-)

      Login om te reageren
  18. Anoniem zegt

    17 september 2012 om 21:00

    Allejezus wat een versnellingsverhoudingen joh.

    Login om te reageren
  19. totske zegt

    17 september 2012 om 21:16

    @T16: dat die grieken dat kunnen betalen ?!

    Login om te reageren
  20. nibor zegt

    17 september 2012 om 23:30

    @moondustfocus: dat is raar. Waarom zal dat zijn dan?

    Login om te reageren
  21. DennisS65B40 zegt

    18 september 2012 om 07:01

    @towi1989: ik denk ook dat ie liever de Avant had gehad.. Handig voor bij de Ikea.

    Login om te reageren
  22. reggie-boy_rood zegt

    18 september 2012 om 08:50

    ben benieuwd hoelang deze kan rijden zonder onderhoudsbeurt

    Login om te reageren
  23. Megakix zegt

    18 september 2012 om 10:14

    hey…zo komen ze ook in Leusden de showroom uitrijden…die auwdiesch…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North