• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Spartan-V: lichtgewicht beest uit Australië

Auteur: sir_smokalot, gepost 16 september 2010 om 11:17 – 55 Reacties

Spartan-V


This…is…Spartaaaaa! Dat was het eerste dat in me opkwam bij het zien van de naam van deze nieuwe lichtgewicht-racer. Maar even serieus: aan het illustere rijtje van sportwagens met een extreem laag gewicht kunnen we een nieuwe naam toevoegen: de Spartan-V. Met een gewicht van minder dan 300 kg en een vermogen van 170 pk moet dit een leuke bochtensmijter zijn.

In het hart van de Spartan-V ligt een Ducati 1198S-motorblok. Met een inhoud van 1200 cc levert het Italiaanse blok 170 pk. Hieromheen is een zeer minimalitische body van koolstofvezel geboetseerd. De Spartan doet zijn naam eer aan, want alles wat weggelaten kan worden, is weggelaten, zodat het gewicht onder de 300 kg blijft steken.

Spartan-V

Spartan-V

De sprint naar de 100 gaat hierdoor in 3 seconden, en de topsnelheid ligt op 280 km/u. Alle power wordt via een sequentiele zesbak op het wegdek gebracht. De uitlaat ligt onder een koolstofvezel diffuser, waarboven een paneel van gaas zit, die motor, chassis en wielophanging toont. Aan dit alles hangt een prijskaartje van 90.000 Australische dollars (65.000 euro), maar dan heb je wel een hele toffe motor met 4 wielen.

Spartan-V

Spartan-V

Check voor meer foto’s hun website.

ENGINE: Ducati 1198S
CAPACITY: 1199cm³
POWER: 170HP
WEIGHT: Less than 300kg
BRAKES: Front & Rear – Wilwood lightweight 300mm ventilated and scalloped rotors, Wilwood 4-piston billet calipers and Wilwood rotor hats
PEDALS: Tilton racing pedal assembly with remote brake bias
WHEELS: 17 x 7 inch lightweight race wheels
TYRES: 205/45 R17
TRANSMISSION: 6-speed sequential
SUSPENSION: Fully adjustable double wishbone front and rear with QA1 adjustable lightweight shock absorbers (OHLINS suspension upgrade available)
STEERING: Woodward Racing quick ratio steering rack and collapsible steering column, Sparco quick release steering hub, Sparco Formula steering wheel
INSRUMENTS: Ducati 1198 Digitek LCD dash
SEATS: Sparco competition FIA-approved racing seats, Sparco Racing FIA-approved 5 or 6 point harnesses
FINAL DRIVE: Drexler Motorsport Formula chain drive LSD
CHASSIS: Trellis design spaceframe – 350Mpa DOM mild steel tubing with roll-over protection. FIA-approved roll bar optional
BODY: Carbon-fibre
PERFORMANCE: 0-100km/h: 3 seconds
TOP SPEED: 280km/h
PRICE: $90,000AUD

Ook interessant!

  • Toch streep gezet door de GP van Australië dit jaar
    GP van Australië weer afgelast, maar geen paniek!
  • GP Australië
    Vervanger GP Australië 2021 definitief! BREEK!
  • GP Australië
    Goed nieuws, de GP van Australië gaat hoe dan ook door dit jaar!
  • Video: zo stop je een spookrijder

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

Lichtgewicht

Vorig bericht: « Onderzoek: duur parkeren heeft beperkt effect
Volgend bericht: Vanaf volgend jaar verplicht navigatiesysteem in lesauto’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. T16 zegt

    16 september 2010 om 11:20

    Bedankt voor de tip. Jahoor, graag gedaan!

    Login om te reageren
  2. San Sebastiano zegt

    16 september 2010 om 11:20

    Ik zeg: Maserati Birdcage!

    Login om te reageren
  3. LiQuid zegt

    16 september 2010 om 11:21

    mooi ding,, nog ff, en dan vliegt ie de lucht in op zo’n snelheid net als die powerboten :-)

    Login om te reageren
  4. jur zegt

    16 september 2010 om 11:33

    300kg maar? Kan dat wel? De ducati weegt met alle vloeistoffen al bijna 200kg, nu moet er nog een extra stel velgen en banden bij, 2 stoelen, 2 paar riemen, rolkooi, groter frame, hoop extra bodywork, grotere bezine tank, extra remblokken, extra ophanging etc.

    Hulde als die echt onder de 300kg maar kan het bijna niet geloven :) !

    Login om te reageren
  5. tt zegt

    16 september 2010 om 11:36

    leuk speeltje .. maar ik mis lichten vooraan? dus niet roadlegal? wel leuk om te zien dat men het beestje een passende naam heeft gegeven…

    Login om te reageren
  6. Kvgorp zegt

    16 september 2010 om 11:37

    De Ducati 1198S weegt maar 171 kg en gaat onder de 2.5 sec van 0-100 en heeft een top van 300. daarna kost de Ducati 1198S maar €25.000,- ipv $90.000 AUD.. Voor die 40.000 euro verschil kan je je motorrijbewijs wel gaan halen toch?

    Login om te reageren
    • Ralf zegt

      16 september 2010 om 11:52

      @Kvgorp: Een Ducati is geen auto. Aangezien de gehel rijervaring daarmee anders is, is het een beetje een domme opmerking. De auto is nl. superieur in bochten in vergelijk met motoren.

      Login om te reageren
    • Ruben00 zegt

      16 september 2010 om 16:52

      @Kvgorp: Maar het kost een hoop meer lef om een motor los te trekken dan een auto.

      Login om te reageren
  7. tt zegt

    16 september 2010 om 11:38

    Worden er trouwens ook maar 300 van gemaakt… ( of men hoopt er toch al 300 kwijt te kunnen..)

    Login om te reageren
  8. Macready zegt

    16 september 2010 om 11:39

    Uh, lager gewicht draagt voor de komma niets bij aan een hogere topsnelheid, dus hoe je met 170pk 280 km/u gaat halen is mij een raadsel. Het frontaal oppervlak alleen is al vele malen groter dan bij een motorfiets. Dat maak je met de CW waarde nooit meer goed. Misschien op een zoutvlakte met 20km voor je neus en een ellenlange eindoverbrenging…

    Login om te reageren
    • Bart zegt

      16 september 2010 om 11:49

      @Macready: mee eens, en die topsnelheid is niet zo relevant voor de trackdays waarvoor-ie bedoeld is. Wel een gave demonstratie van de kracht van lichtgewicht. Tikje retro, maar ook modern, en heel anders dan een Lotus Two-Eleven, die naar verhouding zwaar is haha.

      Login om te reageren
  9. saba zegt

    16 september 2010 om 11:42

    mooie voorkant, thats it,…

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      16 september 2010 om 11:59

      @saba: Heb jij enig idee hoe de patch layout van zo’n vloeiende voorkant zou kunnen lopen?

      Login om te reageren
  10. KaCh1ng zegt

    16 september 2010 om 11:46

    coole logo

    Login om te reageren
  11. BaySideBlueBoy zegt

    16 september 2010 om 11:49

    Mooie merkembleem. Voor de rest weer een dertien in een dozijn trackcar. :?

    Login om te reageren
  12. BaySideBlueBoy zegt

    16 september 2010 om 11:52

    Dat word lastig tijdens 24u endurance races (in de amateurs klasse) zonder koplampen.

    Login om te reageren
  13. Kvgorp zegt

    16 september 2010 om 12:00

    @Ralf,

    Ik wil gewoon de verschillen aantonen met de “donor” en laten zien dat het prijsverschil met het “origineel” Voor dat geld kun je wel een hele andere track-day car vinden/bouwen en dan heb je nog geld over om de motor te kopen voor erbij.

    meer niet

    Login om te reageren
  14. saba zegt

    16 september 2010 om 12:36

    @jochempie, jawel, dit is nog vrij simpel eigelijk, ik heb ook eerder het idee dat die layout de looks heeft bepaald dan andersom,…

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      16 september 2010 om 12:51

      @saba: Zou het zoiets kunnen zijn? Meer links/meer rechts of zelfs nog minder patches?

      Login om te reageren
  15. Griffin zegt

    16 september 2010 om 13:06

    Spartan… da’s een kitcar op basis van een ford- of eventueel een triumph bodem. Slecht gekozen naam voor zo’n ding.

    Login om te reageren
  16. Megakix zegt

    16 september 2010 om 13:17

    Hahaha, toffe motor met 4 wielen ! :P

    Waarom bouwen ‘rijkere’ fabrikanten niet eens een dergelijke auto op de markt, zodat er ook daadwerkelijk een koperspubliek zal zijn ! Lijkt me heerlijk cruisen met mijn zoon (voor niet meer dan 30 mille)…zucht

    Login om te reageren
  17. GOD zegt

    16 september 2010 om 13:23

    @ Griffin

    spartaans.

    Login om te reageren
  18. Kaaskabouter zegt

    16 september 2010 om 13:24

    @ Saba & Jochempie:

    Met patches bedoelen jullie koolstofvezellappen? Ik ben maar een leek maar wel geinteresseerd.

    Login om te reageren
  19. L=Fred zegt

    16 september 2010 om 13:29

    Als ie ook zo’n geluid maakt als de Ducati 1198 dan is dit een leuk speeltje!

    http://www.youtube.com/watch?v=k7_QYJ0OZno

    Login om te reageren
  20. GOD zegt

    16 september 2010 om 13:29

    @ Kaaskabouter

    Lijkt me eerder iets met 3D te maken te hebben.

    Login om te reageren
  21. Jochempie zegt

    16 september 2010 om 14:06

    @Kaaskabouter & @GOD: heeft inderdaad met 3D te maken.

    Login om te reageren
    • bakkerst zegt

      16 september 2010 om 15:30

      @Jochempie:

      dan ben ik toch wel nieuwsgierig in welk programma je dat dan opbouwt. Ik heb behoorlijk ervaring met SolidWorks, en beperkt met Rhino maar ik zie die ‘patches’ nog niet helemaal voor me..

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        16 september 2010 om 15:57

        @bakkerst: http://en.wikipedia.org/wiki/Class_A_surfaces

        Login om te reageren
        • JH zegt

          16 september 2010 om 16:10

          @Jochempie: als je echt in “class-A” bouwt dan bouw de vormen op zonder radius; op het einde verrond je dan alles.
          Overigens is de wiki uitleg van Class-A niet optimaal, maar goed.
          Hier is een goede opname kwa reflecties:

          en dan zie je dat jouw patchesopdeling niet echt kloppen; het moeten er veel meer zijn…

          Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            16 september 2010 om 16:20

            @JH: Ik had het over de definiërende patches van eerste en tweede graad. Maar meer dan een minuut analyseren nam ik de tijd niet voor, ben nu zelf ook bezig met modelleren.

            Login om te reageren
  22. de Sarcast zegt

    16 september 2010 om 15:03

    wauw! minder dan 300 kg, f*cking insane

    Login om te reageren
  23. RP zegt

    16 september 2010 om 15:45

    Dat ziet er heerlijk Italiaans uit.
    Niet iets wat je bij een Australisch bedrijf associeert, maar het smoelt lekker.

    300kg gaan ze nooit halen als je met 17″ velgen rijden. 450kg is krap aan met 13″ en stalen buizenframe. (Google: Fisher Fury ZXR10)

    Maar ik lust hem wel, zo er zo een X-bow op inruilen (maar die heb ik niet :P)

    Login om te reageren
  24. friso zegt

    16 september 2010 om 16:01

    üüüüüüüüübercool!

    Login om te reageren
  25. JH zegt

    16 september 2010 om 16:28

    Vraagje: wat versta je onder eerste en tweede graad? eerste is tangentiaal, tweede is “curvature”? Ken het namelijk alleen in het Duits of Engels…

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      16 september 2010 om 17:00

      @JH: Ja ik weet ook niet of het de correcte vertaling is, maar ik bedoelde primary en secondary surfaces.

      Login om te reageren
  26. CSL zegt

    16 september 2010 om 16:56

    Wow heel erg vet.
    Zo hoort het… 567 pk/ton. Turbo kit erop en je hebt 1000pk/ton !!!!
    Doet me hieraan denken:

    Wel heerlijk doortrekken in de eerste versnelling naar de 130 km/h… :)

    Login om te reageren
  27. saba zegt

    16 september 2010 om 17:01

    jochem, ik zou eerder gaan voor links en dan naarmate je richting de grill gaat misschien de radius wat groter maken, zo op het eerste gezicht maar het hangt er maar net van af hoe je opbouw in het begin is en die blend van motorkap naar wielkast zeker wel 3 keer grotere radius

    JH, das niet helemaal waar wat je daar zegt, het is wel de meest makkelijke manier met eerder voorspelbare resultaten maar class-a kan je zelfs met S surfaces doen als je er de tijd voor neemt, (extreem voorbeeld i know)…

    Login om te reageren
  28. saba zegt

    16 september 2010 om 17:12

    @ JH, waar model jij mee?…

    Login om te reageren
  29. JH zegt

    16 september 2010 om 17:14

    Geen idee, die benaming ken ik ook niet. Overigens een voorbeeld van een “echt” class-A model met de bijbehorende vlakken opdeling vindt je bijvoorbeeld hier:
    http://virtuellesstudio.net/uploads/tx_twvirtuellesstudio/strak_16.jpg

    Login om te reageren
  30. JH zegt

    16 september 2010 om 17:21

    ICEM Surf…geen idee wat S Surfaces zijn overigens;)
    Overigens is Class-A een definitie wat niets meer of minder betekent dat je van de scan een bepaalde afstand afwijkt , gelijktijdig de toleranties kwa aansluiting, curvature, etc voorgegeven door de OEM haalt en natuurlijk ervoor zorgt dat het licht zo loopt zoals de ontwerper het wil…

    Login om te reageren
  31. saba zegt

    16 september 2010 om 17:33

    ICEM, toe maar, wist nieteens dat dat in nederland gebruikt werd joh

    ik bedoelde s shape (surfaces bouwen met een curve die s achtige vorm bevat)trouwens

    maar hey, ik ga niet als aliaser in discussie met een ICEM surfacer, bij “ons” stopt a-class na curvature combs,…

    Login om te reageren
  32. JH zegt

    16 september 2010 om 17:46

    Woon ook niet in NL ;) oef Surfaces met een s-achtige vorm bouwen, foei ;) Met Alias class-A bouwen gaat maar het vergt tijd en kennis (zoals met alle Nurbs-software)…met ICEM is conceptmodelling moeizamer maar de kwaliteit op het eind hoger en op het eind is de user die het verschil maakt. Ik ken ICEM user die net zo snel zijn als Alias users (voor concept modelling) maar daarvoor dan een model met hogere kwaliteit afleveren dan verder in het design proces nog gebruikt kan worden

    Login om te reageren
  33. saba zegt

    16 september 2010 om 18:01

    ahhh from there ;)

    ik ben ook niet echt een class-a modeler, vind ik veeeeel te veel tijd in beslag nemen (ik weet alleen dat het kan), ik zorg gewoon dat het er ok uitziet en dan doet degene na mij de rest maar en sja, s shapes zijn nou eenmaal mooi :D

    maar klopt het nou dat ICEM terrein aan het verliezen is, ik hoorde dat ALIAS zon beetje alles aan het overnemen is,…

    Login om te reageren
  34. Mc zegt

    16 september 2010 om 18:03

    300 kg is echt extreem licht. Als de ducati al bijna 200 kg weegt vraag ik me af of dit ding met zn 300 kg wel een echt frame heeft. De atom weegt ook al 500 kg.. En ja ik weet dat het motorblok van de atom zwaarder is, maar ik zie niet zo snel waar je nog meer gewicht van de atom kunt schaven. Maar als die 300 kg klopt dan ben ik zeer benieuwd naar de rijervaring!

    Login om te reageren
  35. bmw7 zegt

    16 september 2010 om 18:11

    vette logo om op je auto te hebben.

    http://s34.photobucket.com/albums/d121/agi187/?action=view&current=russian_car_modification_08.jpg

    Login om te reageren
  36. JH zegt

    16 september 2010 om 18:15

    Icem verliest terrein door het ISD modul in Catia V5, dat overigens niet zo werkt als zou moeten (heb er nog niet mee gewerkt) maar ja nurbs he…en ICEM is bezier dus vele malen beter dan nurbs. Alias heeft geen echte markt meer kwa modelling (verzadigd) dus daarom gaan ze meer de technische kant op, richting class-A maar optimaal is het niet daarvoor…hoewel ook daar weer de user het belangrijkst is en als je eerste op ICEM hebt gewerkt en dan die kennis gebruikt om met Alias te modellen (hoe je oppervlakken opbouwt, maximaal 7×7 oppervlakken bouwen, etc.) dan krijg je redelijk strakke modellen…

    Login om te reageren
  37. Kyanite zegt

    16 september 2010 om 19:17

    Is dit merk Spartan hetzelfde merk als de Spartan die onderstaande kitcar op de markt heeft gezet?

    Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      16 september 2010 om 19:32

      @Kyanite: Die Spartanfabriek is al geruime tijd failliet. Denk dus dat ’t geen directe link heeft?

      Login om te reageren
  38. Kyanite zegt

    16 september 2010 om 19:56

    @Klassiekerrally
    Dat wist ik niet. Ik weet wel dat het erg bijzonder rijdt zo’n Spartan, ruimte naast de koppeling ontbreekt volledig dus je moet je voet een beetje laten zweven bij de koppeling.

    Login om te reageren
  39. Humanspectrum zegt

    16 september 2010 om 20:04

    Gaaf ding! Hebbe, hebbe, hebbe!

    Login om te reageren
  40. saba zegt

    16 september 2010 om 21:05

    @JH, dat maakt Catia best interessant maar voorlopig blijf ik bij alias, voor mij is het voorlopig alleen even belangrijk dat ik kan maken wat ik in gedachten had en nog even niet of het wel perfect doorgestuurd kan worden aan de engineer,…

    Login om te reageren
    • bakkerst zegt

      18 september 2010 om 18:21

      @saba:
      als we dan concluderen, welk modeling programma zouden jullie aanbevelen om lekker vrij in aan te klooien? Ik heb zelf wel eens wat aangemodderd met Rhinoceros (3en4) maar dat licht me niet echt. Ik heb dan wel weer veel ervaring met Solidworks, maar dat staat zo vrij werken bijna niet toe.
      Dat is in beiden een voordeel en een nadeel, maar ik ben al een poosje opzoek naar een alternatief voor Rhino dat ik voornamelijk gebruikte voor zijn fijne/makkelijke render plugins (Flamingo en V-ray)

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        20 september 2010 om 19:21

        @bakkerst: Ik zou zeggen Autodesk Alias Autostudio.

        Login om te reageren
        • bakkerst zegt

          20 september 2010 om 20:43

          @Jochempie:

          ok, ik ga binnenkort een downloadje aanslingeren..

          Login om te reageren
  41. Flatfour zegt

    17 september 2010 om 08:30

    Met die motor zit het iig wel goed.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North