
De Spirra is een supercar uit Korea en wel de allereerste supercar van Koreaanse bodem. Al een paar keer eerder werd de lancering van de auto aangekondigd en maar de werkelijke introductie bleef steeds uit. Deze zomer moet het dan echt gaan gebeuren, want dan zal Oullim Motors de Spirra om te beginnen in Korea op de markt brengen.
We wisten al dat de Spirra zich voortbeweegt met een 2,7 liter V6 van Hyundai. De supercar komt er in maar liefst 4 configuraties:
– Zonder turbo: 175 pk met 245 Nm koppel / 0-100 in 6,8s / top 212 km/u
– Kleine turbo: 330 pk met 471 Nm koppel / 0-100 in 4,8s / top 280 km/u
– Grote turbo: 400-420 pk met 490 Nm koppel / 0-100 in 3,8s / top 305 km/u
– Twin turbo: 450-500 pk met 539 Nm koppel / 0-100 in 3,5s / top 310 km/u
Via een 6-speed handgeschakelde versnellingsbak wordt het vermogen van de middenmotor richting de achterwielen gedirigeerd. Verantwoordelijk voor voldoende grip zijn stevige 19 inch velgen met rubber in de maten 225/40 van voren en 275/40 van achteren.
Maten van de auto zijn 4,36 meter lang, 1,92 meter breed, 1,22 meter hoog en de wielbasis is 2,66 meter. Het chassis is opgebouwd uit een buizenframe en de body is vervaardigd uit carbon. Het totale gewicht van de auto is 1.320 kilo, maar de meest brute uitvoering van de Spirra (450-500 pk) is met een gewicht van 1.200 kilo beduidend lichter.
Klinkt op zich best spannend allemaal, maar de grote vraag blijft natuurlijk of de introductie dit keer wel doorgaat zoals voorspeld. En voor zover wij weten staat er ook nog een elektrische Spirra op het programma, maar daarover wordt in het persbericht met nog geen woord gerept. To be continued…













indrukwekkend voor een 2,7
ze hebben veel afgekeken van Italiaanse designers..
Voor een Koreaanse auto erg dik! Maar.. wat gaat die dan kosten? Want dat zal toch wel een hekel punt zijn, deze auto kan (nog) niet teren op een sterk imago. Dan is de prijs alles bepalend.
@martinus idd die Koreanen en Chinzen kennen alleen maar CopiePaste
briljant en duidelijk motorpallet:
– Zonder turbo: 175 pk met 245 Nm koppel / 0-100 in 6,8s / top 212 km/u
– Kleine turbo: 330 pk met 471 Nm koppel / 0-100 in 4,8s / top 280 km/u
– Grote turbo: 400-420 pk met 490 Nm koppel / 0-100 in 3,8s / top 305 km/u
– Twin turbo: 450-500 pk met 539 Nm koppel / 0-100 in 3,5s / top 310 km/u
nette machine hoor.
Me like.
Op foto’s lijkt het nog wat.
Ik heb de Eneco uitvoering op de Wereld haven dagen van dichtbij mogen aanschouwen. Helaas was daar goed aan te zien dat het een Koreaanse auto is.
Dat was overigens wel een prototype. ;)
De Spirra E wordt gebouwd & ontwikkeld door een Nederlands bedrijf: http://www.allgreenvehicles.nl/
Volgens de website is de Spirra E daar ook gewoon te bestellen, maar of je ook kunnen leveren…
@robbie:
Krappy afwerking door Nederlanders?.. :shock:
@robbie: :D Hahaha…. Er staat op hun website dat de Spirra-E een topsnelheid heeft van 305 km/u, en een range van maar liefst 365 km. Een maximum vermogen van 200kW Dit alles met een totaal gewicht van 1360kg.
Ik denk dat we de Spirra-E vooral niet serieus moeten nemen, aangezien ze de specificaties mixen met de Spirra Twin turbo. ;)
De prestaties van het instapmodel zijn eigenlijk best goed te noemen. 6.8 sec met 175pk zie je niet vaak meer.
Ken deze bak nog van Gran Turismo 4, alleen had ie daar een 4.6 (Ford?) V8 met 320 pk. Hij stond er niet in als concept, en dat spel stamt alweer uit 2005.
Ik dacht dat ie allang in productie was gegaan.
doet me denken aan een soort mini koenigsegg
mooie auto :)
Ja ik weet het, het moet Crappy zijn. ;)
Is dit dat autootje wat getest werd bij top gear ??
Erg geslaagde auto ! Helemaal goed, alleen in Nederland natuurlijk weer onvoorstelbaar duur…
Ziet er heel goed uit, respect voor korea :D
Black on black staat hem goed!
De auto ziet er idd goed uit, maar ze hebben wel her en der wat gekopieerd van de ferrari f430 (met name de achterkant)
Ik heb de laatste dagen toch meer met oranje. Zeker met die zwarte afwerking erg mooi.
Ben erg benieuwd naar de prijzen.
Het verschil qua prestaties tussen de ”zonder turbo” en ”kleine turbo” zijn vrij groot, maar het ziet er veel belovend uit! Laat maar komen
Ik vind alleen de achterkant mooi, voor de rest vind ik de vormen helemáááááal niet mooi.
Zalig! :D
Ik wil er ene. Liefst int zwart hoewel hij er ongetwijfeld lekker zal uitkomen in’t RS blauw. :D
Leuke motorspecificaties ook. Geef mij maar de grote turbo, we moeten niet opscheppen en de twin turbo nemen ook niet. Low riden heet dat dan.. :p
Misschien een idee op deze motoren-upgrades aftermarket aan te bieden…
Een Cayenne Turbo dissen met je Santa Fe haha
Nageaapte Ferrari F430. Is op zich niet erg, maar hij is lelijker dan het origineel, dus dan is het wel erg;) Wanneer komt er eens iemand met ECHT iets nieuws?
@Cantago: aan u het woord, ik wacht op uw creatie.
@kooi: pff, ik heb helaas geen programma waarmee ik dit wel kan. Een tekentalent ben ik ook al niet. Maar mocht er iemand zijn die dit wel kan, dan help ik graag mee;)
eindelijk ook eens een supercar die leverbaar is met een normale motor :P
egt faking vette superauto is dit
petje af Korea
Leuk ding en meer gericht op sprinten ipv een hoge top.. zo zie ik dat graag.
Verder zou de 330pk versie perfect passen in een Caymsn 370z teaser van Hyundai voor de europese markt door die motor in de Genesis coupe te hangen. Rwd en 339pk+400+nm… FUN!
Zonder turbo is dat ding een beetje zielig…
ziet er erg cool uit, maar als je dan de 175PK versie pakt en er bij het eerst volgende stoplicht wordt afgetrokken door een GTI, wordt het misschien wat pijnlijk…
Hmmm, bij mijn weteen iser tijdens met ford onderhandeld en zou hij met de 4.6 modular motor in productie gaan. Hoopte al op de 302, omdat deze een stuk beter is. Maar dit is ook niet zo slecht. Het enige wat ik hoop is dat er een 4 kleps cilinderkop gebruikt gaat worden. Nu gaat het nog slechts om een 2 klepper. verder wel een lekker robuust blok. En omdat het een buizenframe is, is de auto stijf genoeg en bovendien modulair. Kortom, als je wilt en beetje handig bent, past nagenoeg elke motor er zonder al te veel moeite gewoon in. Ik zeg maken en desnoods alleen als rollend chassis afleveren voor de hobbyisten….
Ik vind m er gewoon dik uitzien. Ben benieuwd wat het gaat kosten. Als het betaalbaar wordt (denk aan VW-GTR/Scirocco R/135I/S3 prijzen) dan is het zeker een leuk alternatief.. Gaat ie richting prijzen van Porsche Boxter e.d. dan denk ik dat het lastig wordt om een voet aan de grond te krijgen in Europa…
@Trevor,
Hij moet najuist goedkoper worden t.o.v. de wagens die jij opnoemt. Want het heeft helemaal nog geen naam opgebouwd, en zal wanneer het net zo duur is nooit een naam opbouwen.
Ziet er wel gaaf uit :D
de twinturbo uitvoering in het zwart aub :D
aaah, wat leuk! weeeer een ctrl+c>>>>ctrl+v ‘project’ uit Azie. weer eens wat ‘anders. ‘NOT!!!
kunnen die mensen niks zelf bedenken? moet 75% procent van hun onteerpen nou echt worden afgekeken van een Europees design studio? nee toch!?
maaruh, verder ziet het er wel mooi uit hoor!:d
*ontwerpen
@Jack_Abarth ; Het gaat mij om uitvoering 2,3,4 .. niet die 175 Pk.. Dat is supercar onwaardig.. Voor de rest kijk ik naar de specs en die zouden allemaal sneller zijn dan de auto’s die ik opnoem, maar qua type is het veel meer een concurent van een Lotus, Porsche Boxter, e.d. In die klasse die ik opnoemde is echter niks te verkrijgen in dat soort auto’s… Dus vandaar dat ik zeg als je zeg 45000 beschikbaar hebt kun je misschien ook is hier naar kijken… Als het duurder wordt slaan ze dit alternatief over..
@Trevor: ehm… Coupé’s onder de 100k en meer dan 250pk/350nm, minder dan 6 sec naar 100 en een top boven 250km/u…. weet je wat je dan te kiezen hebt?
S5 (vanaf 85k), TT (vanaf 62k), 1-serie (135i vanaf 55k), 335i (vanaf 60k), Lotus Evora (vanaf 75k), MB e500 coupe (vanaf 90k), 370Z (vanaf 55k), Cayman s (vanaf 85k) en de Scirocco R (vanaf 44k)….
Ik weet bijna zeker dat deze Spirra met middenmotor bijna het hele groepje het snot voor de ogen rijdt op bochtige wegen/circuits en waarschijnlijk meer lol oplevert dan bijna al die auto’s……
Kortom 45k of minder, als je dat gelooft snap je er echt niets van…. 85k voor de 330pk versie is zeker wel mogelijk, maar ik zou gokken op zo’n 70/75k als je er aantallen van wil verkopen…
@Trevor,
Aha, dat verklaart het één en het ander ;)
Ik vind hem er toch wat raar uitzien.. :s Is niet echt m’n ding…
@woody.. Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Ik zeg dat mensen die € 45000 beschikbaar hebben altijd kijken naar hothatches.. ofwel de auto’s die ik opnoem.. naar een koreaan kijken voor dat geld gebeurt niet zo snel. Als ze m dus kunnen aanbieden voor een prijs( en dat mag er dan echt wel iets boven liggen want dat doen de prestaties ook) dan maak je kans om aantallen te draaien en te groeien.. Doen ze dat niet dan moeten ze dus concurreren met de auto’s die jij noemt en ik vraag me af hoeveel mensen dan nog hun portemonnee trekken voor een koreaan… De targetgroep van hothatch buyers is veeeeel groter dus vandaar… Zeker als ze verkocht moeten gaan worden voor de prijs(en misschien is die prijs wel aannemelijker) die jij verwacht dan denk ik dat het geen suc6 wordt..
jongens ,heb nog wat amusement bij multiair.