• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Stedelingen: autobezit is zóóó 2015

Auteur: RubenPriest, gepost 11 oktober 2016 om 09:43 – 70 Reacties

Swift


Superhip, in de Swift rijden van je buurman.

Autodeel-platforms SnappCar en My Wheels lieten al zien dat het delen van de auto steeds populairder wordt. Zo bestaat SnappCar pas vijf jaar, maar hebben al meer dan 200.000 mensen gebruik gemaakt van de dienst. Het delen van een auto is vooral populair in steden.

Het feit dat je geen motorrijtuigenbelasting en een verzekering hoeft te betalen is voor veel stedelingen een aantrekkelijk idee. Mensen die dagelijks een auto nodig hebben of in een dorp wonen hebben weinig aan de dienst. Een inwoonster van Utrecht is enthousiast over het platform. Ze verkiest autodelen boven autobezit, aldus de dame tegenover het AD.

Volgens Koen Frenken, hoogleraar innovatiestudies aan de Universiteit Utrecht, is autodelen vooral aantrekkelijk onder jongeren. Ze hebben liever een nieuwe smartphone dan een auto voor de deur. Een auto wordt volgens Frenken net als muziek en films. Je koopt het niet meer, maar maakt er enkel gebruik van wanneer je het nodig hebt.

Is het delen van de auto dan alleen maar gloria? Nee natuurlijk niet. De gedeelde auto kent een bezitter en deze zit met de gebakken peren. Gebakken peren in de zin van onderhoud, maandelijkse kosten en afschrijving. Bovendien heeft iedereen een andere rijstijl. “Don’t be gentle, It’s a rental” is ook bij een deelauto gewoon van toepassing. Je zult er altijd lui tussen hebben die net even wat minder voorzichtig met de auto omgaan. Uitgewoonde leasesletten zijn hier een prima voorbeeld van. “Het is toch maar een auto van de zaak.” is geen onbekende uitspraak. Desalniettemin kun je als huurder zelf bepalen of je de auto gaat uitlenen aan de verhuurder of niet. Vertrouw je het niet dan wijs je de aanvraag gewoon af. Een uitkomst zou zijn om een kastje in je auto te bouwen. Een apparaatje dat je toerentallen en verbruik meet. Het rijgedrag van de huurder kun je op deze manier teruglezen en aan de hand daarvan kun je concluderen “Auto uitlenen? Nooit meer.”

Het delen van de auto is voor nu vooral populair onder de huismoeders en dagjesmensen. Daarnaast neemt het autobezit onder jongeren gewoon toe. Meer verplichte leesvoer omtrent autodelen in Nederland check je HIER.

Foto: bijzondere parkeeractie, via Autojunk

Ook interessant!

  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland
  • Video: niet duurzaam plastic zakje in duurzaam Nederland
  • Bugatti Chiron Pur Sport aangekomen in Nederland
  • Gespot - De groenste Porsche van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Video: Gefeliciteerd met je nieuwe auto
  • Renault 5 vs. Nissan Micra: zoek de verschillen
  • Deze peperdure Marktplaats-occasion is bekend van tv
  • Nu in vol ornaat: de nieuwe Volvo XC70
FacebookTweetPinLinkedIn

deelauto, snappcar

Vorig bericht: « Hier, de nieuwe BMW 5-serie
Volgend bericht: BMW 633 CSi met levenservaring te koop »

Lees Interacties

Reacties

  1. Onehp zegt

    11 oktober 2016 om 09:49

    Woon in een hoofdstad en twee auto’s hebben is de pest. Nummer twee ga ik daarom delen met collega’s, switchen gaan we doen op het werk.
    Het zijn wel geen echte rijfanaten want ze twijfelden lang, denk niet dat er hier lang getwijfeld wordt om in een verfijnde GT86 te mogen rijden voor een appel en een peer…

    Login om te reageren
    • godofracing zegt

      11 oktober 2016 om 09:55

      @Onehp: als ik nu twee zakken van ieder kom brengen, is dat voldoende?

      Login om te reageren
      • rdamnn zegt

        11 oktober 2016 om 09:56

        @godofracing: hahahaha

        Login om te reageren
      • Onehp zegt

        11 oktober 2016 om 09:57

        @godofracing: iedere maand een big bag 1m^3 van elk eerste keus, en het is in de zak.

        Login om te reageren
  2. martinus zegt

    11 oktober 2016 om 09:50

    Keuze voor leasen/delen/huren van een auto is een keuze voor ‘afhankelijkheid’ van een ander.

    Kiezen voor OV in nog veel vergaandere mate. Een eigen auto staat voor mij voor autonomie, vrijheid, comfort, plezier en mijn ‘eigen privé’ onderweg naar mijn bestemming.

    Login om te reageren
    • super zegt

      11 oktober 2016 om 12:30

      @martinus:
      ja, ik vlieg ook liever in een prive jet, nooit meer wachten met inchecken, vertrekken wanneer ik wil, genoeg beenruimte en geen gezeik met te zware baggage, complete vrijheid dus. kost wat, maar dan heb je ook iets. Het schijnt zo te zijn dat privejets ook gedeeld worden om de kosten te drukken, maar lijkt me niks, kun je net zo goed een lijnvlucht pakken.

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        11 oktober 2016 om 15:25

        @super: Er zit wel een verschil tussen eigen autobezit en vliegtuigbezit. Een auto kun je al bezitten en rijden voor minder dan €150 per maand.

        Dat is voor iedereen in Nederland bereikbaar.

        De kosten voor een privejet zijn voor de meeste zielen niet financieel bereikbaar.

        Login om te reageren
        • tstile zegt

          11 oktober 2016 om 17:25

          @martinus: Een auto is echt niet voor iedereen bereikbaar en die 150,- is alleen als je mazzel hebt en/of handig bent.

          Maargoed, autodelen is leuk maar wel riskant. Maar een oude bestelwagen loopt prima via Snappcar. Het blijft echter tientjeswerk.

          Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      11 oktober 2016 om 13:39

      @martinus: het OV gaat van een plek waar ik niet ben naar een plek waar ik niet naartoe wil op een tijdstip dat me niet uitkomt, de rest moet ik zelf maar regelen. Hoewel Oisterwijk een station en een bushalte om de hoek heeft ben ga ik alleen met carnaval in de bus of trein te vinden en dan alleen een enkeltje. Taxi brengt me terug.

      Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    11 oktober 2016 om 09:53

    Mijn idee van de hel. Daarom ga ik wel lekker ergens in een dorp wonen, grote garage erbij voor al m’n eigen 2 en vierwielers.

    Login om te reageren
    • sracert zegt

      11 oktober 2016 om 10:13

      @trustmeiamanengineer: haha, klopt de stad is de hel!

      Login om te reageren
      • E550 zegt

        11 oktober 2016 om 10:54

        @sracert: gelukkig zijn wij allemaal anders. Voor mij is wonen in een dorp een hel. Saai, depressief, levenloos en vergrijst (er zijn uitzonderingen, zeker in het buitenland). Zeker in Nederland, aangezien het hier bijna altijd grijs is. Stad is voor mij een soort van compensatie voor het depressieve weer. Op een zondag, of zelfs op een zaterdag, wakker worden in een dorp en er gebeurt gewoon niks. Bossen zijn leuk, maar je kan ook gewoon je auto pakken en daar naar toe rijden. Ja, geen garage in de stad is een nadeel, maar dat weegt niet op de bovenstaande argumenten IMO. Heerlijk elke dag wakker worden in Amsterdam. Zou het voor geen goud willen ruilen met 1 of ander dorp zoals Odijk of Franeker om maar even iets te noemen.

        Login om te reageren
        • sracert zegt

          11 oktober 2016 om 18:38

          @e550: Ik word ook iedere dag wakker in Amsterdam waar ik geboren ben: wat een smerige Mickey mouse stad is het toch. Daarom ben ik blij dat ik Familie op het platteland heb en ook een 2de huis heb in een mooi rustig dorp in het waddengebied. voor ieder wat anders, ben blij dat er veel mensen in de stad willen blijven of er naartoe komen, waar het niet dat de importers in A’dam een veel te grote mond hebben en wat mij betreft direct verbannen mogen worden terug naar afkomst. Was Joep het vandaag ook roerig mee eens.

          Login om te reageren
          • sracert zegt

            11 oktober 2016 om 18:41

            @sracert: on Topic: Ik leen/verhuur mijn auto absoluut niet!. gaat lekker naar een verhuur bedrijf of schaf er zelf een aan, anders pak je de trein en bus maar.

            Login om te reageren
    • Birdman zegt

      11 oktober 2016 om 17:54

      @trustmeiamanengineer: Leven in een dorp is voor mij een dieptrieste hel. Ik betaal persoonlijk liever voor een service dan bezit.

      Login om te reageren
  4. lekbak zegt

    11 oktober 2016 om 09:54

    Don’t be gentle it’s a rental is voor mij dè reden dat ik mijn auto’s niet uitleen. Ik rij niet voor niks altijd de motor goed warm en ik doe niet voor niks mijn best om de boel netjes en schadevrij te houden. Er zijn maar twee mensen die in mijn auto’s rijden en dat zijn mijn vriendin en ik. De rest van mijn familie en vrienden kunnen totaal niet rijden en hebben geen gevoel voor techniek.

    Login om te reageren
  5. rdamnn zegt

    11 oktober 2016 om 09:55

    Ik begin me echt af te vragen wat er met de mensheid gebeurt.. Of is het omdat de media dit zo onder een vergrootglas legt zodat schapen gaan denken; “hey, een auto hebben is eigenlijk totaal niet tof!!”…..

    Ik blijf lekker doorrijden met mijn EIGEN auto die ik absoluut niet uitleen aan vreemden. Zelfs als m’n verloofde erin rijdt krijg ik om de 5 seconden een mini-hartaanval..

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      11 oktober 2016 om 11:01

      @rdamnn: Ja dit speelt zo lekker in op de onderbuikgevoelens van autoblog-lezers, namelijk je heilige koe uitlenen, en dat doen we niet graag.

      Maar feit is dat er naast deze auto deel platforms ook gewoon bedrijven zijn die dit doen. Zoals Greenwheels en Car2Go en anderen. Die pak je gewoon wanneer het nodig heb.

      En dan moet je toch tot de conclusie komen dat het gewoon heel erg duur en onverstandig is om een auto te bezitten in de stad als je die maar af en toe gebruikt. Dan moet het wel iets bijzonders zijn, maar laten we eerlijk zijn, dat is de gemiddelde auto niet.

      Login om te reageren
    • esprit84 zegt

      11 oktober 2016 om 12:07

      @rdamnn: een auto heeft als doel om van a naar b te komen, op een gegeven moment is ruimte en grondstof dermate schaars dat het niet meer te uit te leggen valt dat iemand zo veel grondstoffen gebruikt alleen voor zijn eigen vervoer.

      elke dag als je naar de snelweg kijkt zitten we allemaal in ons eentje in een grote auto, enig idee hoeveel ruimte, uitstoot en grondstoffen dat kost?

      Tijd dat zaken gaan veranderen hierin.

      Login om te reageren
      • O plaat zegt

        11 oktober 2016 om 13:03

        @esprit84:
        Dus de auto moet terug iets voor de 1% worden die rijk geworden zijb door alles te krijgen van papa.
        En het plebs moet maar fietsen als ik jou hoor want het milieu. Ik ben niet religieus maar toch hoop ik dat er in de hel een speciaal plaatsje is voor veganistische eco ridders als jij.

        Login om te reageren
        • esprit84 zegt

          11 oktober 2016 om 14:03

          @shiva: nee, er moet uiteraard een fatsoenlijk alternatief zijn voor modaal nederland.
          deel-auto’s, betere transport hubs, betere plaatsing van bedrijven zodat ze per o.v. hub / autonome auto-treinen zijn te bereiken.

          Ik proef behoorlijk wat cognitieve dissonantie in je reactie, zo erg dat je me naar de hel wenst.
          dit betekend dat je ergens wel begrijpt dat ik gelijk heb maar al je interne alarmbellen gaan rinkelen omdat het té out of the box voor je is.

          Door mensen zoals jij zal de mensheid in ieder geval geen stap voorwaarts maken.

          Login om te reageren
          • O plaat zegt

            11 oktober 2016 om 14:42

            @esprit84:
            Nooit dante’s inferno gelezen? Ik dacht dat er een aparte cirkel was in de hel voor eco ridders.. Ik kan ook verkeerd zijn natuurlijk ;)
            Elk alternatief voor OV is altijd welkom zeker in België waar de laatste bus van omliggende dorpen naar een stad om 20u rijden. En de laatste trams/treinen om 22u dan sta je daar om 23u Volgende rit om 6u.
            Maar of het een toekomst word die jij voor ogen hebt waar de gewone burger geen eigen auto kan kopen daar twijfel ik sterk aan. Ik snap ook niet goed waarom mensen hiervoor zouden pleiten. Tenzij je zelf zo vermogend bent dat je weet dat jij wel bij de 1% hoort.

            Login om te reageren
            • esprit84 zegt

              11 oktober 2016 om 14:46

              @shiva: rustig maar over de 1%. ik schaar mezelf daar absoluut niet onder.

              Wat ik probeer te zeggen, met wat ingrijpende wijzigingen / innovaties kun je je auto gebruiken voor leuk “buitenritjes” en kun je voor het dagelijks woon-werk verkeer gebruik maken van de nieuwe (groene) oplossingen.

              Een kwestie van verantwoordelijkheden nemen.

              Login om te reageren
          • rdamnn zegt

            11 oktober 2016 om 16:09

            @esprit84: Wauw, bedankt voor je reacties maar wat een absurd beeld van de toekomst krijg ik hieruit. Dus “modaal-nederland” mag lekker met auto’s delen, het OV gebruiken en hopen dat bedrijven een gunstige ligging hebben anders mag je lekker vanaf je bus/tram/treinhalte gaan lopen/fietsen. En intussen kijken naar de mooie auto’s die langsrijden van onze “superiors”.

            Login om te reageren
            • esprit84 zegt

              11 oktober 2016 om 16:35

              @rdamnn: waar zeg ik dat???

              Login om te reageren
            • esprit84 zegt

              11 oktober 2016 om 16:38

              @rdamnn: arm of rijk. uiteindelijk zal iedereen aan moeten geloven willen we verantwoordelijkheden nemen voor het gebruik van grondstoffen / uitstoot / ruimte.

              dat jij het leuk vind om zelf te rijden is van ondergeschikt belang t.o.v. de natuur uiteraard.

              Login om te reageren
        • sracert zegt

          11 oktober 2016 om 18:44

          @shiva: Groot gelijk, iedereen mag een paard rijden anders heb je geen (goed)leven, maar armoedig

          Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    11 oktober 2016 om 09:57

    Niemand rijdt in de auto van Johnny, behalve Johnny!

    Login om te reageren
  7. sanderm3 zegt

    11 oktober 2016 om 09:59

    Al was t zoooo 2001…ik blijf lekker rijden en auto’s bezitten als stedeling.

    Login om te reageren
  8. noudjuh zegt

    11 oktober 2016 om 10:02

    Ik leen ook absoluut niet zomaar een van onze auto’s uit.
    Alleen al de ellende mocht de lener onverhoopt een ongeluk veroorzaken, dat kost mij handen vol geld en ellende. Er zijn om kleinere dingen ruzies ontstaan.

    Plus: Wij zijn zuinig op onze auto’s en als ik zie hoe sommigen hun turbodieseltje direct na het starten over de kling jagen, mij niet gezien!

    Login om te reageren
    • rdamnn zegt

      11 oktober 2016 om 10:59

      @noudjuh: of alleen al stoeprandschade, bewijs maar dat die kl***zak het heeft gedaan. Jij weet het wel, maar de tegenpartij zal natuurlijk altijd ontkennen.

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        11 oktober 2016 om 11:08

        @rdamnn:

        De tegenpartij bij stoeprandschade?

        Dan zal er weinig te halen zijn bij een stoeprand.

        Login om te reageren
  9. e1000bmw zegt

    11 oktober 2016 om 10:03

    Stedelingen zijn zóóóó 2015…

    Login om te reageren
  10. vonklausenburg zegt

    11 oktober 2016 om 10:07

    Uitlenen? Nooit. Het klinkt misschien enorm egocentrisch maar ik koop een auto om een auto te hebben. Zodat wanneer ik ergens naartoe moet ik ergens naartoe kan. Ik koop een auto omdat ik auto’s leuk vind. Ik deel mijn auto niet omdat het bezittelijk voornaamwoord genoeg zegt over eigendom: het is van mij. Dat er ongewassen milenials zijn die te lui zijn (“ach joh, ik krijg de auto van de buuurrrjjjman als ik Sterre weg wil brengen”) om überhaupt enig vorm van bezit te hebben (“het gaat eerrrrrjjjj toch om of je gelukkig bent?”) maar ondertussen wel lekker willen teren op het harde werk van iemand anders terwijl ze hun gezonde kop weer zitten vol te vreten met veel te dure en obscure groente van de Marqt en met hun bakfiets (waar blijf de belasting daarop? Dingen nemen meer ruimte in beslag in de binnenstad dan een Dodge Ram) de overige bevolking lastig vallen door het opeisen van voorrang en een veel te blije Sterre en Splinter die in de bak van de bakfiets hun ecologisch verantwoorde snack zitten te vreten terwijl moeder tegen Fleur zit te vertellen dat ze “zo verdrietig wordt van mensen die een grote en snelle auto rijden”. Dus uitlenen mag populair worden. Ik zet mijn auto op sportstand, laat ‘m lekker lang hoog in de toeren en het nieuwe rijden is wat mij betreft pas handig als ik nog maar vijf liter benzine heb en vergeten ben te tanken. Mensen mogen zelf maar eens werken om een auto te kopen. Als ze dan toch een auto nodig hebben gaan ze maar lekker met hun gezonde Marqt-kop in de trein zitten. Stelletje profiteurs zijn het.

    Login om te reageren
    • vonklausenburg zegt

      11 oktober 2016 om 10:09

      @vonklausenburg: Ook al ben ik wel voorstander van die leenprogramma’s van bijvoorbeeld de NS. Maar dat soort programma’s zullen (en zijn al) het verlengde van het OV worden. Daar is niets mis mee. Wel met profiteurs die te lui zijn om zelf iets te kopen. Zo ken ik een een gezin (milenials) die zelf nooit een televisie of telefoon heeft gekocht maar teren op wat ze krijgen van anderen terwijl ze gewoon wel op anderhalf keer modaal zitten. Stelletje kakkerlakken zijn dat soort mensen.

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        11 oktober 2016 om 10:37

        @vonklausenburg: Ik snap het probleem niet zo. Ik neem aan dat ze die telefoons en tv’s krijgen van mensen die er vrijwillig afstand van doen. Kakkerlakken? mwoa, zo krijgen die apparaten nog een tweede leven, en zolang die kennissen van jou er niet op gebrand zijn om het nieuwste van het nieuwste te hebben, zie ik het probleem niet zo. Sommige mensen maken daar nu eenmaal een sport van, en tenzij ze anderen belachelijk gaan maken omdat ze wél willen betalen voor het nieuwste van het nieuwste, zie ik er niks negatiefs in. Anders waren die spullen waarschijnlijk voortijdig bij het afval beland.

        Login om te reageren
        • vonklausenburg zegt

          11 oktober 2016 om 11:29

          @potver7: Eens. Probleem: ze verwachten van anderen altijd dat ze iets krijgen. Ze leven parasitair.

          Login om te reageren
      • lekbak zegt

        11 oktober 2016 om 11:52

        @vonklausenburg: zolang ze werken en geen gratis goederen afpakken van de echte armen maakt dat toch niks uit? Iedereen is vrij in dit land om hun geld uit te geven, of niet, waaraan zij dat willen. Dat er dan clowns zijn die goede tv’s en telefoons aan die lui geven kunnen ze ook niks aan doen.

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      11 oktober 2016 om 12:02

      @vonklausenburg: Ik snap ook niets van je rant. Mensen die zich druk maken om hun omgeving zijn kakkerlakken? Als je geen auto wil kopen ben je een kakkerlak? En omdat je 1,5 keer modaal verdiend moet je een breedbeeld kopen? Daar zit totaal geen logica in. Sterker nog: Wees blij met mensen die géén auto rijden. Meer benzine voor jouw hoge toeren draaien en meer ruimte op de snelweg. Belasting heffen op een bakfiets is natuurlijk onzin. Als er geen belasting wordt geheven op een elektrische auto waarom dan wel op een vervoermiddel dat nog minder vervuild?

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        11 oktober 2016 om 12:04

        @pomoek: lol, die bakfietsen zijn 9 van de 10 keer ook elektrisch hoor. Anders moet moeders veel te hard trappen!

        Login om te reageren
    • esprit84 zegt

      11 oktober 2016 om 12:09

      @vonklausenburg: bezit is overrated als de ruimte en grondstoffen te schaars zijn. te egocentrisch.
      en daar zul je dan ook dik voor moeten lappen.

      Login om te reageren
      • vonklausenburg zegt

        11 oktober 2016 om 17:38

        @esprit84: COMMUNIST1!11!1!1!

        Login om te reageren
    • sracert zegt

      11 oktober 2016 om 18:48

      Als we het rijbewijs nou eens afschaffen voor de gemiddelde millennium burger die kennelijk gee auto in bezit willen, kunnen die fijn de trein en bus pakken, wordt het voor ons liefhebbers ook wel wat rustiger op de wegen vooral omdat dit soort burgers meestal totaal niet kunnen rijden/anticiperen en files veroorzaken

      Login om te reageren
  11. mout zegt

    11 oktober 2016 om 10:08

    Mijn vorige auto heb ik via MyWheels een keer of 30 verhuurd. In alle gevallen vooraf even kennis gemaakt met de gebruiker. Mijn auto was een van de weinige 7-zits MPVs in de omtrek, dus waren het ritten zoals een sportdag, het ophalen / wegbrengen van wat meubels of een flinke aanhanger. Voor mij was het een prima manier om mijn autokosten wat in de hand te houden. Geen problemen gehad met misbruik of onzorgvuldigheid.
    Sinds een paar weken is ook mijn verlengde ’80 Volvo 245 (http://www.autojunk.nl/2014/07/volvo-245t) via MyWheels te huur: https://mywheels.nl/auto-huren/wageningen/16392. Storm lopen doet het niet, maar ik heb er al wel een liefhebber echt een plezier mee gedaan.
    Als ik mijn twijfels heb bij iemands motivatie, dan gaat het gewoon niet door. Geen punt, er staat genoeg ander blik in de wijk.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      11 oktober 2016 om 12:03

      @mout: hoe zit dat dan met de verzekering? Jou auto heeft een dagwaarde van 50 euro. Een klassiekerverzekering rekent daarom met taxatiewaarde maar de verzekering van de mywheels niet. Toch?

      Dus als de huurder schade rijdt, of zelfs aangereden word. Ben jij dan gedekt?

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      11 oktober 2016 om 12:05

      @mout: leuke 245, zijn dat geen 145 velgen? Ziet er wel gaaf uit. Kun je aangeven wat het ongeveer oplevert?

      Login om te reageren
  12. kvh87 zegt

    11 oktober 2016 om 10:10

    Dit principe bouwt wel een beetje op het vertrouwen in de mensheid. Of dat er is, mwah….. Voor motoren bestaat dit overigens ook; motoshare

    Login om te reageren
  13. koen23 zegt

    11 oktober 2016 om 10:11

    Autodelen is toch top?! Helemaal in een stad is het gewoon een cheape manier om vervoer te hebben.
    Als je geen auto hebt bespaar je jezelf een parkeervergunning, afschrijving, onderhoud, verzekering en benzine en zorg. Dat is gewoon geld dat je op zaterdag op de bar kapot kan slaan hoor, of een keer extra op vakantie.
    Heb je wel een auto dan wordt deze gewoon een verdienmodel. Zeker als je je auto niet dagelijks gebruikt kan je zo makkelijk een deel van de kosten dekken en toch een voiture voor de deur hebben.
    Laten we eerlijk zijn het gros van de mensen, zeker zij die in de stad wonen, hebben gewoon een simpel koekblik om van A naar B te komen.
    Dat je je klassieker, Hypercar o.i.d. niet gaat delen; logisch. Maar je Mito, Golf, Swift, Astra en de rest van de simpele/saaie vervoershoeren, al is het een nieuwere of tweedehandse, lekker fucking boeiend. Als iemand ‘m kapot rijd ben je verzekerd dus dat komt wel weer goed. Daarnaast, de kans zit er dik in dat je toch niet van plan was er meer dan 4 jaar in te rijden, laat staan oprijden, dus de langetermijn troubles van niet goed warm rijden (ik noem maar iets) blijven je ook bespaart.

    Eigenlijk ben je dief van je eigen portemonnee als je niet aan autodelen doet in de stad.

    Login om te reageren
    • wpgt zegt

      11 oktober 2016 om 11:01

      @koen23: Als iemand je koppeling 3000 km ouder maakt valt dat niet meteen op. Ik denk als je hiermee aanklopt, dat de verzekering je uitlacht.

      Login om te reageren
  14. sracert zegt

    11 oktober 2016 om 10:16

    AB: kunnen jullie uitvogelen hoe de verzekering mij. hier tegen aan kijkt?, daar hoor(lees) je tot nu toe geen hond over. Ik kan mij zo voorstellen dat er geen dekking is na een ongeluk veroorzaakt door een 3de bestuurder.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      11 oktober 2016 om 10:27

      @sracert: Dat staat gewoon in je polisvoorwaarden, dus die zou ik er maar eens op nalezen voordat je je auto deelt of verhuurt. En als schade niet gedekt is door de verzekering, dan moet je die natuurlijk kunnen verhalen op de veroorzaker, dus is het geen raar idee om de wagen voor en na de uitleenperiode goed te controleren.

      Login om te reageren
    • wpgt zegt

      11 oktober 2016 om 11:04

      @sracert: Volgens mij is er een extra verzekering via het bedrijf wat jou bezit verhuurt. Dus niet via de reguliere verzekering.

      Login om te reageren
  15. sracert zegt

    11 oktober 2016 om 10:18

    Er zijn landen in EU (Frankrijk) waarbij je specifiek toestemming moet vragen aan de ver.mij. als je de auto laat besturen door 3den.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      11 oktober 2016 om 11:22

      @sracert: Da’s hier niet anders. Als ik mijn auto verhuur via MyWheels is onderdeel van het contract dat er voor de duur van de rit een speciale verzekering wordt afgesloten. Mijn eigen verzekering is zolang op non-actief.

      Login om te reageren
  16. BaRa zegt

    11 oktober 2016 om 10:19

    Gek eigenlijk. Ik zie iedereen hier reageren alsof ze hun eigen auto moeten gaan uitlenen. Heb je dan geen professionele autodeelprojecten in NL? In VL hebben we bijvoorbeeld Cambio (https://www.cambio.be/), maar het is zeker niet het enige initiatief. Zo is er bijvoorbeeld een autodeelsalon (http://www.autodelen.net/). Als m’n werk terug bereikbaar is met het OV, dan komt de vraag naar een switch OV / autodelen zeker terug op tafel, ten nadele van ’t hebben van een eigen woon-werkvoertuig. Let op: dat sluit het hebben van een auto (wat niet hetzelfde is als voertuig) niet uit. Maar dan wordt het een pure funbak, denk Lotus, Caterham of Morgan. Of bijvoorbeeld een Fiat X1/9. En die, neen, die wordt dan inderdaad niet uitgeleend ;)

    Login om te reageren
  17. sracert zegt

    11 oktober 2016 om 10:19

    Logisch: als kleine inbreker etc. is dit vervoer best handig lijkt mij…….

    Login om te reageren
  18. potver7 zegt

    11 oktober 2016 om 10:22

    @RubenPriest: “Desalniettemin kun je als huurder zelf bepalen of je de auto gaat uitlenen aan de verhuurder of niet.” … Wie huurt nou iets van wie? ;)

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      11 oktober 2016 om 10:55

      @potver7: het is gewoon een socialistische bende…

      Login om te reageren
  19. peug206 zegt

    11 oktober 2016 om 10:31

    Tja zodra ik in de auto van mn baas zit of een auto die toch al afgeragt wordt maakt het mij ook niet meer uit. Maar de mijne is van mij en die blijft van mij! Netjes warmrijden, alle beurten gehad tot nu toe, en goed onderhouden. En dat zal ik blijven doen met mijn auto. MIJN!

    Login om te reageren
  20. spykerboy zegt

    11 oktober 2016 om 10:36

    No way dat ik mn auto ga delen met iemand! Niemand die in mijn autos rijd behalve ik!

    Login om te reageren
  21. meridian zegt

    11 oktober 2016 om 10:47

    Ik roep dit al 10 jaar, de auto is onder jonge mensen steeds minder een statussymbool.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 oktober 2016 om 11:16

      @meridian: een statussymbool is het al heel lang niet meer. Gebruiksvoorwerp is wat het is. Als we heel eerlijk zijn hebben jonge mensen over het alegmeen helemaal geen status in onze maatschappij. Of ze nou een dikke M3 of de nieuwe Galaxy S7 hebben, status kun je aan zulke goederen niet ontlenen. Status ontleen je ofwel aan kennis ofwel aan vermogen. Beide gaan ook opvallend vaak samen.

      Login om te reageren
      • tstile zegt

        11 oktober 2016 om 17:41

        Voor veel mensen is het wel een statussymbool. Dus dat speelt bij veel mensen wel mee om een dure auto te kopen.

        Login om te reageren
  22. gregorius zegt

    11 oktober 2016 om 10:47

    Een auto hebben terwijl je niet in de stad woont kan zeker essentieel zijn.
    Een auto hebben terwijl je in de stad woont, is vaak eerder een luxe. Daarvoor heb je die auto-deel bedrijfjes.
    Je eigen auto verhuren terwijl je in de stad woont? Geval van: goed idee totdat het fout gaat. Als je huurder hem vol in de prak rijdt, zal je vast verzekerd zijn via je platform. Natuurlijk extra gezeur, maar wieweet verlies je er niet op. Echter, op het moment het schade is wat komt door veelvuldig uithuren (mogolen die in je auto rijden als een dronken 18jarige), maar wat niet direct aan 1 huurder is toe te wijzen; dan ben jij als eigenaar mooi de lul. Daar gaat je winst.

    Login om te reageren
  23. cossiekiller zegt

    11 oktober 2016 om 12:20

    Oud systeem eigenlijk. Hier in de buurt wonen 7 Marokkanen. Die hebben samen een BMW 7 gekocht, ieder mag er één dag van de week mee rijden.
    En uiteindelijk kan iedereen 1/7 van een BMW betalen.

    Login om te reageren
  24. scaglietti612 zegt

    11 oktober 2016 om 12:34

    Voordeel van autodelen is wel dat je als autoliefhebber niet meer hoeft te kiezen tussen of een praktische zuinige wagen of een dikke funbak met een kofferruimte ter grootte van je rugzak. Als je vlot toegang hebt tot zo’n deelwagen om de wekelijkse boodschappen eens te gaan doen en eventueel als missing link tussen jouw woonst en het treinstation, dan kan je i.p.v 20k aan een leuk zuinige bakje uit te geven gewoon die 20k gebruiken voor een 2dehands Focus RS ofzo. Nadeel is wel dat je dan regelmatig in een ander zijn vuiligheid/zweetplekken/parfumlucht/hondenhaar/vislucht van de lokale vismijnen zal mogen kruipen en hopen dat je nooit eens jouw gsm ofzo laat liggen in die wagen of ze zijn ermee weg.

    Trouwens er zijn nog zat veel jongeren die toch graag hun eigen wagen willen hebben. Ga eens naar een meeting en soms verschiet ik er zelf van hoeveel jongeren er daar rond lopen te kwijlen op een klassieke E30 M3. Natuurlijk als je naar de lokale Starbucks gaat rondvragen aan de naar schermen starende hipsters wat ze liever willen hebben dan heb je natuurlijk dit resultaat. Ga naar een meeting en stel diezelfde vraag nog eens en je krijgt exact het tegenstellende antwoord. Feit is in de stad ben je gewoon beperkt met je eigen wagen. Geen plaats om te stallen of veel te dure stalling, vandalisme, rot-verkeer die jouw ‘escape’ richting het rustige platteland bemoeilijkt, etc… Woonde ik bv. in Parijs, Amsterdam of Londen had ik waarschijnlijk ook geen wagen voor dagelijks gebruik. Zelf zou ik liever met de motor in zulke steden verplaatsen, aanvullend met openbaar vervoer en misschien wel autodelen. En dan samen met andere liefhebbers een loods huren buiten de stad waar je dan een leuke wagen kan stallen voor dikke fun op de buiten.

    Login om te reageren
  25. reistje zegt

    11 oktober 2016 om 12:51

    Ach ja autodelen is natuurlijk ook niet echt iets voor autobloggers. Maar voor de gemiddelde “een auto is vervoer” burger die in de stad woont en werkt is een auto niet zo van belang. Als je naar de supermarkt kan lopen, naar je werk en vrienden kunt fietsen is een auto al een stuk minder nuttig. Met de fiets ben je vaak nog sneller ook in de stad, en vaste lasten bij een auto zijn natuurlijk toch vrij hoog. Zeker als je die auto alleen gebruikt voor tripjes buiten de stad.

    Nu ik weer in het buitengebied woon “moet ik wel”. De supermarkt is een half uur fietsen in het dorp hiernaast, werk zal ik niet vinden in dit dorp en als ik een afspraak heb of iets ga doen is bijna altijd meer dan een uur fietsen.
    Uiteraard ben ik ook autoliefhebber en vallen wij buiten de groep een auto is puur vervoer.

    Login om te reageren
  26. O plaat zegt

    11 oktober 2016 om 13:15

    Een vrouw heeft een handtas waar alles die ze nodig heeft op een dag in zit. Bij mij is dit mijn auto. Nooit deel ik een auto. Ik heb een paar vrienden die ik met mijn auto zou vertrouwen maar daar eindigt het. Al snap ik wel dat dit een goed alternatief is voor jongeren die in een stad wonen als de laatste tram/bus tussen 20u en 22u rijd hoe kom je anders ergens s avonds in de stad.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      11 oktober 2016 om 14:53

      @shiva: Hoe lang is ’t geleden dat jij voor het laatst de dienstregeling voor bussen en trams in een beetje grote stad hebt bestudeerd? En welke stad was dat, als ik ’t vragen mag?

      Login om te reageren
  27. stephano zegt

    11 oktober 2016 om 15:34

    `Desalniettemin kun je als huurder zelf bepalen of je de auto gaat uitlenen aan de verhuurder of niet.`
    Doe dat eens even omdraaien redactie.

    Ik zie het ook in mijn eigen omgeving ja. Ik ben een van de weinige in mijn sociale groep die met de auto naar zijn werk komt, een groot gedeelte heeft niet eens een auto of zelfs geen rijbewijs. Ze vinden de trein en het OV veel prettiger en praktischer. Persoonlijk vind ik een auto juist prettiger en praktischer. Vooral omdat je niet afhankelijk bent van treintijden en je net zo makkelijk in Amsterdam bent, als in een dorpje in de achterhoek (zonder eerst 3 keer over te stappen en daarna de streekbus te pakken en dan nog een half uur moeten lopen).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North