Autodelen is de toekomst – of niet?

Auteur: , 49 Reacties

De kans dat je de auto van een petrolhead een dagje meekrijgt? Waarschijnlijk maak je eerder kans op een avondje met veel drank en weinig kleding met zijn vrouw. Toch schijnt autodelen helemaal de bom te zijn. Of toch niet?

Share a Porsche

Je kunt bij me aanbellen en vragen of je mijn auto mag lenen, maar waarschijnlijk jaag ik je van het tuinpad af – een enkele uitzondering daargelaten. Ook bij @autoblogger sta je voor een dichte deur: ‘Ik leen mijn auto niet uit. Maar goed, wij zijn autoliefhebbers. Mijn moeder leent haar auto tegenwoordig wel uit, en daarvoor deelde ze er eentje met de buuv.’ Bij collega @nicolasr hoef je ook al niet aan te bellen. ‘Mijn huis mogen ze gebruiken, want daar kunnen ze geen boetes mee rijden, maar mijn auto? Uitgesloten. Want mijn auto.’ En dan schrijven wij nog over auto’s. Dat @Wouter bij iedere gele auto die hij ziet een sprongetje maakt, komt omdat hij denkt dat hij eindelijk zijn eigen auto weer eens ziet. En het schijnt zelfs dat @CasperH een fotootje van zijn eigen auto in zijn portemonnee bewaart. Kortom, we lenen doorlopend auto’s van anderen – ook een soort autodelen – maar je mag geen meter in die van ons rijden. Je zult met ons moeten trouwen voor je in onze auto’s mag rijden (en dat is slechts voor zeer weinigen weggelegd).

Bruidsschat
Trouwen kon je onlangs ook doen om in een Porsche te gaan rijden. In april en mei van dit jaar kon je een Porsche Marriage aangaan, niet alleen als duo, maar ook als drie- of viertal. Dat leidde tot 1620 verlovingen, 1750 aanzoeken en 540 potentiële huwelijken. Winnaars Joeri, Casper, Nick en Jasper reizen binnenkort naar India en mogen daarna een jaar lang de bruidsschat delen: een Porsche 911.
Ook zonder te trouwen kun je een Porsche delen, met Share a Porsche. Dat is een concept waarbij je een Porsche deelt met vrienden. Je hebt daarbij keus uit een Cayman, Boxster of 911. Woordvoerder Per Peschar: ‘We zijn nu ongeveer een maand online met de Share a Porsche-site. Het is daarom te vroeg om te zeggen of het een succes is, maar we hebben wel bezoekers op de site en er zijn serieuze geïnteresseerden. Daarnaast zijn we het eerste land dat dit concept aanbiedt, waardoor er ook belangstelling is van andere Porsche-importeurs. Tot slot werken we eraan om het concept financieel bereikbaarder te maken, waardoor we nieuwe doelgroepen aan kunnen spreken.’ Het sterke punt van Share a Porsche lijkt tegelijkertijd de zwakte: omdat je zelf maximaal drie anderen zoekt waar je een Porsche mee wilt delen, hoef je je auto niet met wildvreemden te delen. Maar je moet natuurlijk maar net drie vrienden hebben die ook een Porsche willen rijden én daar een paar honderd euro per maand voor over hebben.

Rijdende slet
Veel goedkoper is het om een auto een dagje te gebruiken via een platform als SnappCar. Collega @Dizono heeft er ervaring mee: ‘Ik heb weleens een leuke klassieke Alfa gehuurd om m’n meisje mee te verrassen. Dagje toeren, picknickmandje; ideaal via SnappCar. Ik zou mijn eigen auto ook wel uitlenen, maar dat is dan ook een soort rijdende slet.’ En is ze alleen makkelijk of ziet ze er dan ook uitgewoond uit? ‘Eh… Het zou denk ik anders zijn als ik een mooie auto had. Mijn auto’s zijn werkpaarden. Ik heb mijn auto ook weleens aangemeld voor SnappCar, daar kreeg je alleen zo weinig voor dat ik het niet gedaan heb. Maar ik leen dan mijn motor weer niet uit, tenzij ik je echt vertrouw.’
Klinkt goed, dat SnappCar. Maar helaas, binnen een straal van een kilometer rondom mijn eigen woonplaats kan ik alleen zaaddodende baggerauto’s oppikken: een Renault Kangoo bijvoorbeeld, of een groene Scénic automaat van veertien jaar oud. Iets verder uit de buurt is het betere materiaal te vinden, maar dan moet je alweer gaan plannen: ruim tien kilometer met de fiets of met de bus om bij een auto te komen is tamelijk onpraktisch. Maar stel dat ik dat ervoor over zou hebben, dan kan ik onder meer kiezen voor een paar leuke klassiekers: een Volkswagen Kever uit 1974 (€ 50 per dag), een Porsche 944 uit 1985 (€ 150), een Mercedes SL uit 1983 (€ 150), een Peugeot 204 Coupé uit 1974 (€ 125) en een Trabant uit 1971 (€ 75) zijn slechts een paar van de mogelijkheden.

Investeringsoorlog
Toch kijken we er nu vooral naar als autoliefhebbers, terwijl autodelen natuurlijk ook bedoeld is als vervanging voor autobezit. Fabrikanten en importeurs staan in de rij om te investeren in autodeelplatformen, en dat doen ze natuurlijk niet voor die handvol autoliefhebbers die af en toe een dagje met een lekkere auto op pad wil. Het eerdergenoemde SnappCar stond eerder dit jaar voor de rechter omdat een potentiële investeerder de deur werd gewezen. Eerder haalde het bedrijf geld op bij de Rabobank en via crowdfunding, maar eind 2015 investeerde AutoBinck twee miljoen. Daarvoor werden onderhandelingen met een andere potentiële investeerder afgebroken, het investeringsfonds Clarissima. Dat wilde echter zó graag investeren, dat het SnappCar voor de rechter sleepte en een soort investeringsoorlog ontketende. Waarom zou je dat doen? Bijvoorbeeld omdat in de eerste maanden van 2016 een recordaantal auto’s werd gedeeld via SnappCar. ‘Bijna 60 procent meer aanmeldingen in januari en februari ten opzichte van dezelfde maanden in 2015,’ juicht het bedrijf. Naar eigen zeggen is het bedrijf dat in 2011 door Victor van Tol en Pascal Ontijd werd opgericht de grootste Nederlandse en tweede Europese online community waar particulieren hun auto met elkaar kunnen delen. ‘Het groeiende aantal aanmeldingen van nieuwe verhuurders laat zien dat autodelen steeds meer gemeengoed wordt en dat ook verhuurders steeds meer vertrouwen krijgen in het proces en de werkwijze van SnappCar.’

Optimistisch
Die cijfers kunnen we niet natrekken, maar cijfers van het Kennisinstituut voor Mobileitsbeleid laten een heel ander beeld zien. Eind vorig jaar liet dat Kennisinstituut van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu weten dat er minder Nederlanders hun auto delen dan een paar jaar terug verwacht werd. In 2015 werd in de ‘green deal autodelen’ vastgelegd dat er in 2018 ongeveer 100.000 deelauto’s beschikbaar moesten zijn. Toen het rapport Mijn auto, jouw auto, onze auto in december verscheen, was het echter nog lang niet zo ver. Er waren op dat moment zo’n 90.000 autodelers en 14.000 deelauto’s. ‘Bijna twintig procent van de Nederlanders staat open voor een of andere vorm van autodelen. Slechts een deel van deze Nederlanders zal tot autodelen overgaan. Het voornemen om in 2018 100.000 deelauto’s beschikbaar te hebben is dan ook optimistisch te noemen.’ De verwachting dat het aantal autokilometers door deelauto’s zal dalen, komt dan ook niet uit. Het instituut voorspelt voor 2020 een reductie van het aantal autokilometers met 0,5 tot 1 procent als de helft van de Nederlanders die openstaat voor autodelen dat in de komende jaren zou gaan doen.

Mobiliteitsprovider
Hoe kan het dat consumenten hun schouders ophalen als het om autodelen gaat, terwijl fabrikanten en importeurs massaal de horlepiep dansen? Naast AutoBinck zitten ook Louwman (Wego) en Pon (Greenwheels) in autodelen. Het Belgische CarAmigo, vergelijkbaar met SnappCar, heeft een partnership met Ford. Opel is een jaar geleden in Duitsland gestart met het deelautoprogramma CarUnity. PSA (Peugeot, Citroën en DS) wil terugkeren op de Amerikaanse markt, maar in eerste instantie als mobility provider. Met een autodeelprogramma, dus. Ook Daimler, het moederbedrijf van onder meer Smart en Mercedes, ziet zichzelf inmiddels als zo’n mobiliteitsprovider. Het bedrijf biedt via car2go elektrische Smarts aan in grote steden, waaronder Amsterdam, Brussel, Stockholm, Washington, München, Milaan en Toronto. Wat fabrikanten in autodelen zien, vragen we aan Armin Gräter, Bereichsleiter Funktionale Sicherheit bij BMW. Hij houdt zich bij BMW bezig met autonome auto’s, maar de verwachting is dat die autonome auto’s in veel gevallen ook gedeelde auto’s zullen zijn. Ik vraag hem waarom BMW zich bezighoudt met deelauto’s; hoe meer mensen een auto delen, hoe minder auto’s er immers verkocht worden. ‘Jij en ik zijn autoliefhebbers, maar er zijn ook mensen die een auto hebben om van A naar B te gaan. Die zullen misschien niet zo snel bij een BMW uitkomen, want onze core business blijft Freude am Fahren. Maar als deelauto’s de toekomst zijn, kun je maar beter zorgen dat je voorop loopt.’

Rotte appels
Vooroplopen doet BMW op dit gebied zeker. Kijk maar naar de conceptcar die MINI onlangs liet zien, de Vision Next 100. In Londen spraken we onlangs met designer Anders Warming, die zijn schouders ophaalde toen we zeiden dat het ding er niet direct als een MINI uitziet. ‘Toen de originele Mini in 1959 op de markt kwam, zat er een gedachte achter die auto. Sir Alec Issigonis droomde er niet van om een auto met ronde koplampen, een platte motorkap en staande achterlichten te ontwikkelen. Hij wilde een compacte auto voor stedelijke gebieden op de markt brengen. Met die gedachte hebben we de Vision Next 100 ontworpen. We zeggen dat het onze visie op stedelijke mobiliteit over honderd jaar is, maar eerlijk gezegd kun je dit al veel eerder verwachten. Over 30 jaar, misschien wel 20. Je kijkt hier niet naar de volgende generatie van de MINI, maar misschien wel naar de generatie daarna. Tegen die tijd móeten we misschien wel auto’s gaan delen. Niet alleen groeit de bevolking nog steeds, ook gaan steeds meer mensen in stedelijke gebieden wonen. Als iedereen een eigen auto heeft, komt er simpelweg een moment waarop al die auto’s niet meer in onze steden passen. Daarom hebben we een auto ontworpen die je kunt delen, maar zonder dat je er last van hebt. De auto herkent je, niet omdat je de sleutel bij je hebt, maar aan je fysieke kenmerken. Vervolgens kun je met behulp van de Cooperizer, het centraal geplaatste instrument dat typisch MINI is, de auto volledig aanpassen aan je eigen voorkeuren. Op die manier proberen we het ríjden in een MINI leuk te houden, ook als je die auto niet zelf bezit. Met behulp van een app zorgen we ervoor dat de rotte appels verdwijnen. Er verschijnen bij zoveel dingen reviews, waarom zou je de gebruiker van een deelauto niet kunnen reviewen? Als je de auto’s vies en uitgeleefd achterlaat, krijg je slechtere reviews. Hoe beter je reviews, hoe meer mogelijkheden je krijgt.’ Zit wat in: als je dan een auto deelt, is het aannemelijk dat dat beter gaat met een auto die er speciaal voor ontworpen is.

Nee, we staan nog steeds niet te springen voor deelauto’s. En met ons kennelijk de rest van het land, want er zijn op dit moment pas 14.000 deelauto’s in Nederland. Maar als het dan toch moet of handig blijkt te zijn, laat het dan op een leuke manier zijn. Want áls het moet rijden we liever in zo’n gepersonaliseerde MINI, een gedeelde Porsche of een lekkere SnappCar-klassieker dan in een inspiratieloze Greenwheels-auto met grote stickers…



49 reacties

Auto sharen. Getverredemme
Zelfs mn ouders krijgen die van mij niet mee. Want: mijn. + ik moet het onderhoud betalen en zij de koppeling oproken zoals de laatste keer 1.5 jaar geleden? Na-a ain’t gonna happen.
@peug206: welke heb je?
@peug206: laat maar haha
@bjornvdschelde: das vrij duidelijk volgens mij, een 206 ;) gelukkig niet deze gele wel een andere!
@peug206: ik neem aan dat je ouwe er net zo over dacht toen je net je rijbewijs had?
Anders vind ik het best wel sneu…
Had laatst mn diplomauitreiking, had mn broertje aan een man met gtr gevraagd of hij mij wilde brengen, zegt hij: sorry, ik heb het te druk, maar wil je vader misschien zelf rijden? Dus mn vader die avond nog samen met hem ff een rondje gereden om te voelen hoe het rijd, en we kregen hem gwn die hele avond mee
@bjornvdschelde: dan heb je wel geluk gehad met zo’n aardige kerel! Mooi dat mensen nog zo’n vertrouwen hebben in elkaar.
M’n ouders krijgen absoluut m’n auto niet mee. M’n broer en zus ook niet. M’n vriendin dan weer wel, die rijd beter dan ik zelf…..
@dutchdriftking: dat had ik echt niet van jou verwacht! Haha ;)
@philipf: Haha, ze rijd echt beter…
@dutchdriftking: ze leest zeker mee slijmbal ;)
@bofkont: Niet eens, nee dan krijgt ze kapsones, moeten we ook niet hebben….
@dutchdriftking: en zegt dat iets over jou of over haar ?
Zou ook nooit mijn auto uitlenen, niet eens aan hele goede vrienden. Betaal nog liever een taxi voor ze haha… Heb wel enkele vrienden die zelf autogek zijn en mooi spul rijden, die zou ik dan wel weer vertrouwen. Zelf wel vaak een auto geleend van vrienden overigens, bijv C63 AMG van een vriend en een 997 GTS cabrio voor het weekend toen ik ging trouwen. Ze weten dan ook dat ze hem helemaal nieuw terug krijgen: gewassen, volgetankt, banden op spanning, olie en water gecheckt…
Leen m altijd uit, aan vrienden familie en zelfs goede kenissen. Een auto is een gebruiksvoorwerp hé. En ik vind t mooi als die zoveel mogelijk word gebruikt. Voor mij is de dienst die het product levert het belangrijkst, en ik laat graag zoveel mogelijk mensen daar gebruik van maken. Wat ik dan weer heel moeilijk kan is als passagier in mijn eigen auto zitten.
Ik leen mijn auto’s niet uit, over mijn lijk.
Mn dagelijkse gebakje mag familie of zeer goede vrienden meenemen, mn hobby auto (zodra ik er weer een heb zoals int verleden) komt niemand achter het stuur van, tenzij grote stukken rijden met vakantie maar dat zijn weer de zeer goede vrienden (waarvan ik weet dat ze goed kunnen rijden)
Iemand trouwens nog betere opties in Nederland als Snappcar? Leuk concept maar de app is uitermate slecht.
@1audi1: Hoezo? Ik vind dat reuze meevallen. De site is beter, maar de app is zeker niet rampzalig. En waarom niet op de site kijken dan haha
Ik leen mijn auto nog niet uit voor 500,- per dag.
Alleen me vriendin & me broer mag in me auto rijden de rest mag alleen kijken en oh en aaah roepen:p
Ik leen m’n auto wel uit aan goede vrienden en familie. Ligt er wel aan welke auto en wie er dan mee rijdt. Camaro en M5 was ik wel voorzichtiger mee. De Alfa’s etc mogen ze best lenen. Gelukkig neemt iedereen de verantwoordelijkheid voor eventuele schade etc. 2x meegemaakt en in beide gevallen zeer correct opgelost door diegene. Maar aan een vreemde? No way José.
@e34m5touring: precies. Ik begrijp sowieso niet van sommige mensen die hun eigen vader niet eens laten rijden. Dat is gewoon helemaal gek. Dat je bepaalde vrienden niet laat rijden, oke. Maar je pa is je pa!
* mogen in mijn
@bmw1m: maak er dan meteen mijn broer en mijn vriendin van i.p.v. ‘me’ :-D
Off-topic: heerlijk Autoblog dit soort artikels! Er zijn de laatste tijd veel meer (“Waarom ik de kriebels krijg van een Kever” bijvoorbeeld) diepgaanderere artikels, waarvoor hulde!
@volvov70: en natuurlijk over de PolitiePorsche!
Tl; dr
@epic001: Management summary: je kunt je auto delen. Je kunt het ook niet doen.
Autodelen, dat is eerder iets van vroeger.

Ik was net achttien, druk bezig met mijn rijbewijs te halen toen er op het bedrijf waar ik stage liep een mooie Honda Accord uit 1986 in de showroom kwam te staan. Slechts zes jaar oud en nog niet eens doorgeroest. Met twee liter, elektrische antenne en Double wishbone wielophanging net als Formule 1 auto’s! Die moest n zou ik hebben.

Er was één probleem, ik had net niet genoeg geld, het rijbewijs niet en een nuchtere pa die het nooit zou toelaten een auto te kopen voordat ik het rijbewijs had. Dus toen kwam mijn broer in beeld, want een auto delen, dat was natuurlijk kostenbesparend en daarmee uiterst verantwoord. Om een lang verhaal kort te maken, broerlief heeft er drie maanden alleen van kunnen genieten, toen ik het rijbewijs eenmaal had was ik niet uit de Honda te slaan en zodra het kon heb ik zijn helft van de Honda overgenomen.
Heb zo gemengde gevoelens bij deelwagens. Aan de ene kant het is de jouwe niet, dus je kan het kleur, velgen, opties niet kiezen noch bij sommige het type wagen, model en uitvoering (maar dat zal wel nog veranderen). Je moet al jouw zooi meesleuren, je kan nooit eens je jas of zo achterlaten in de koffer. Hoe proper zullen die wagens ook achtergelaten worden? Een andere gebruiker reviewen is nog altijd geen garantie. En als je pech hebt heeft de vorige gebruiker juist een visje gescoord of een halve fles parfum leeggekapt. Dan nog de zelfstandige die vele km’s moet doen, eigen reclame en aangepaste koffers voor al hun materiaal. Kbedoel zien jullie al een loodgieter heel zijn zooi elke keer in/uit een deelwagen halen? Ik verkies nog altijd mijn eigen wagen. Maar natuurlijk de steden worden drukker en volgens de nieuwe Vlaamse bouwmeester moeten we met zijn allen naar de steden trekken in zo’n appartementje zonder garage. Dus het bezit van een eigen wagen wordt enorm moeilijk wegens plaatsgebrek en de toenemende kosten om bezit te ontmoedigen. Ik wordt er niet bepaald vrolijk van eerlijk gezegd.

Maar aan de andere kant kan je als liefhebber zo meerdere wagens benutten. Dus ook niet meer je hoofd breken over welke auto je nu wilt kopen terwijl je ze gewoon allemaal wel wilt. Geen afschrijving meer, geen kosten aan herstellingen en onderhoud, etc… Ook zie ik een deur opengaan voor autoliefhebbers, namelijk autoclubs. Zoals Auto Vivendi, een leuke clubhuis, verschillende exoten of andere soort wagens ter beschikking en stalling mogelijk voor de enkeling die nog zijn eigen auto zal bezitten. Autodelen voor de liefhebber dus. Hier in Belgie al een paar keer zo’n concept over kop zien gaan, maar in het buitenland bijzonder populair.

Maar toch als die ene Lambo of BMW Roadster niet beschikbaar is, geen ramp natuurlijk. Maar wanneer je naar je werk/klant moet en er is toevallig eens geen beschikbaar, dan sta je daar dan. Het heeft zijn voor en-nadelen. In mijn ogen niet voor iedereen geschikt en toch vrees ik ervoor dat je ertoe gedwongen zal worden.
Ik denk dat het echt nog wel gaat groeien. Zeker in de stad waar je voor je eigen auto heel veel premie moet betalen en voor parkeren nog veel meer. Zeker voor gewoon vervoer van a naar b en terug terwijl je de meeste tijd van de week helemaal geen auto nodig hebt. En die groep wordt alleen maar groter denk ik. Maar mijn eigen auto uitlenen aan een vreemde? Nooit :)
De auto als gebruiksvoorwerp, waarom niet. Kwestie van kosten en risico’s vergelijken.

Maserati rijdt mn betere helft wel eens in en junior heeft m eens meegekregen. Anderen laat ik er niet in rijden.
Mij boeit het werkelijk niks.
Ik maak momenteel al 2 weken de deur open met de reservesleutel om dat een buurman de originele nog heeft en ik te lui ben om hem op te halen.
Daarnaast lenen vrienden hem regelmatig want ik heb wel een trekhaak.

Niks mis met een beetje vertrouwen in de medemens.

Noem me maar naïef, maar ik ben van mening dat ze niet voor Janlul vragen of ze hem mogen lenen.
Nooit !!! Koop maar een wagen die je zelf kunt behappen, van uitlenen komt huilen!!
Autodelen zal in de stad enorm werken, voornamelijk voor het plebs dat nu al met het OV reist.
Ik heb mijn vorige auto (Auris diesel) om wegenbelasting kosten te dekken ook op snappcar aangeboden, maar uiteindelijk nooit verhuurd.

Het zakelijk autodelen gaat er zeker komen, alhoewel ik er niet om sta te springen het vieze plakstuur van m’n rokende collega aan te moeten raken.
Alleen mijn moeder mag mijn auto meenemen en dat doen ze toch niet. Want mijn auto is te groot, de koppeling is te zwaar (sterkere dan origineel) en het schakelen gaat te zwaar (shortshifter).

Ik leen mijn auto dus al nauwelijks uit, laat staan dat ik ‘m aan vreemde mee zou geven. Haha, no way!
Irritant etterig links pauper armoedzaaiers ideeen

Ga zelf werken voor je auto!!
Al mijn vrienden hebben zelf auto’s dus heb hem nooit hoeven uit te lenen, zelfde geldt voor de familie. En een vreemde komt er niet in.
Ik heb vrienden die hem niet uitlenen of zelfs in de bijrijdersstoel plaats willen nemen, terwijl ik mijn auto gewoon mee geef.
Ik ga absoluut mijn dagelijkse auto (535i Touring) niet aan vreemden uitlenen. Maar goede vrienden mogen hem best gebruiken, ik ben niet met het ding getrouwd. Het is tenslotte geen zeldzame klassieker. Mijn ’67 DS daarentegen wordt niet uitgeleend: daar kan niets goeds van komen.
Jongens er staat een prachtige 159 Sportwagon te huur in Rotterdam hoor, verplicht huurvoer voor de echte AB-er.

https://www.snappcar.nl/auto-huren/auto/alfa-romeo-159-sportwagon/7e529f1a-2b4e-4276-b9fd-920f50233deb
Vroeger heb ik wel Greenwheels gebruikt maar wát een gezeik… De auto bij je om de hoek is altijd in gebruik dus moet je weer eerst 10 minuten fietsen. Als je iets langer weggaat is het best duur. Ik betaal daarentegen graag voor de luxe om mijn eigen auto voor de deur te hebben staan.
Over het algemeen geldt voor mij dat je autoliefhebber moet zijn om in mijn auto te rijden. Die begrijpen tenminste dat het ding voor mij meer is dan een ding… En weten dat je iets anders om moet springen met wat oudere techniek.
Autodelen…. Het nadeel van delen is dat je maar moet hopen dat je er niet flink op achteruit gaat. Met een auto deel je een gigantische investering(een van de duurste dingen na een huis) aan een wildvreemde…

Bij die deelsites is er maar 1 mogelijke verliezer en dat is de aanbieder van een prima auto… De site wint, de huurder wint… Alleen als je toevallig een auto hebt die je heel vaak kan verhuren dan kan het nog wel wat opleveren. Voor de rest is het gewoon een groot risico op kosten.

Het feit dat het bestaat is door mensen die ook graag 3x zoveel betalen voor biologisch vlees, graag films kijken van Al Gore etc. Die zetten hun auto erop.

Echter bij verhuurbedrijven kun je ook voor een redelijke prijs een auto huren.

Ik heb mijn auto een tijdje aangeboden, maar er komen alleen maar dubieuze figuren op af. Verder maar heel weinig reacties. Om uit te vogelen wat er mogelijk is heb ik toen de allerlaagste prijs gekozen. Ik vroeg dus voor een zuinige Audi A4 tdi met airco minder aan huur dan een oude stink swift… alsnog amper reacties.

Toen de auto te huur aangeboden op marktplaats, kreeg ik telefoon van een aannemer die ff tijdelijk een auto nodig had om bouwplaatsen langs te gaan haah. Waarschijnlijk zuinig op z’n eigen auto en dan maar met andermans auto door de modder, ik dacht het niet!
Autodelen is prima. Laat die persoon met een Ferrari mij maar ophalen.
Ik heb een auto(slet) gekocht samen met mn ouwe heer. Forester turbo van de prijs van een eletrische fietsje, ik voor de verbouwing, hij voor het hout zagen in het bos. En de hele familie/vrienden/kennissen kunnen ‘um zo meekrijgen.

Maar mn eigen 120d, no way, niemand.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).