• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Stop de persen! Foam is de oplossing voor CO2-probleem

Auteur: robbie, gepost 20 februari 2008 om 19:44 – 78 Reacties

help, co2!

Amerikaanse wetenschappers hebben DE oplossing voor het CO2-probleem, namelijk een soort van foam wat in staat is om 83x zijn eigen volume aan CO2 op te slaan. Dus als we dat allemaal in onze uitlaat proppen is het probleem opgelost. Want het spul werkt namelijk het beste in warme omgevingen en onder druk. Oftewel, ideaal voor een uitlaatsysteem. Daarnaast kan het foam gereinigd worden en is het dus herbruikbaar. Hoe het allemaal precies werkt weet ik ook niet, maar het klinkt in elk geval veel belovend.

Zo bevat het materiaal kleine poriën die ZIF’s genoemd worden en organische materialen linken aan metaalatomen zoals cobalt of zink. Een vergelijkbaar materiaal met de naam Aerogel wordt al gebruikt door de NASA en Spaanse wetenschappers. Nu maar hopen dat ze het ook snel in de uitlaat van een Ferrari kunnen bouwen zodat we ongestoord kunnen blazen (via: motorauthority).

Ook interessant!

  • Video: zo stop je een spookrijder
  • Heeft Mercedes een Zandvoort-probleem met de motor?
  • BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
    BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
  • Chiptekort geen Tesla Cybertruck
    Elon Musk: Chiptekort is grootste probleem voor Tesla

Nieuwste artikelen

  • Video: De aanhangwagen van Snollebollekes
  • BMW van volkszanger met drie kinderen erin gestolen
  • Elon Musk moet van hoge rechter één Dollar betalen
  • Saboteerde Porsche echt haar Russische klanten met ‘kill switch’?
FacebookTweetPinLinkedIn

co2

Vorig bericht: « Bentley gaat Naim audio gebruiken: 1100 Watt
Volgend bericht: Video: Veyron Pur Sang gespot op straat »

Lees Interacties

Reacties

  1. Racer X zegt

    20 februari 2008 om 19:46

    Nou, doorontwikkelen die hap. Waar wachten ze nog op!

    Het klinkt in ieder geval als een sterke tijdelijke oplossing.

    Login om te reageren
  2. Gap zegt

    20 februari 2008 om 19:47

    Wat gebeurt er dan met de CO2 als de foam gereinigd wordt?

    Login om te reageren
  3. Silverarrow zegt

    20 februari 2008 om 19:50

    Geniaal, maar we moeten nog maar afwachten of het echt wat is. Meestal blijkt dit soort dingen achteraf toch niet zo mooi te werken als ze in het begin dachten.

    @ Gap: Die schieten ze de ruimte in :P

    Login om te reageren
  4. autogek zegt

    20 februari 2008 om 19:54

    @gap

    Mss(ik weet het niet) wordt de CO2 wel een andere stof??
    Als dit wordt doorontwikkeld kan het hopelijk in auto’s worden gebruikt.

    Login om te reageren
  5. Jos zegt

    20 februari 2008 om 19:58

    Als je het “uitspoelt” wordt de CO2 dan niet weer vriuj gelaten?

    Login om te reageren
  6. vla zegt

    20 februari 2008 om 20:00

    83x stillere Ferrari heb je dan ;)

    Login om te reageren
  7. Mercedes - Jellinek zegt

    20 februari 2008 om 20:02

    Ik wou net zeggen…
    Hoe klinkt je auto dan wel niet…
    Als een elektro-ding ofzo??

    Login om te reageren
  8. schnitzerken zegt

    20 februari 2008 om 20:05

    Ja, allemaal goed, maar de CO2 blijft he, dus op een of andere manier blijft die toch aanwezig in onze leefomgeving, ofwel gaan we alle CO2 moeten opsturen naar de maan, dan zijn wij er vanaf.

    Het is een oplossing als we co2 kunnen oplossen, wat hier dus nog niet het geval is en dus zeker geen gat in de markt zal worden…

    Laten we het maar bij hybride of waterstof of koolzaadolie ofzoiets, geen co2 productie, vele beter…

    Login om te reageren
  9. Citrofiel zegt

    20 februari 2008 om 20:06

    83x het volume van een uitlaat lijkt me niet genoeg om voor een significante periode alle CO2 op te vangen, of denk ik nu te groot over het volume van CO2?

    Login om te reageren
  10. kokoi zegt

    20 februari 2008 om 20:07

    Jammer genoeg zal de benzine prijs lustig verder blijven stijgen. Maar het is wel een goed idee, en idd misschien een ideale oplossing om toe te passen op de reeds rond rijdende auto’s. Hoppa wat schuim erin en ze zijn milieuvriendelijker dan een dure/lelijke prius.

    Login om te reageren
  11. Roadronner zegt

    20 februari 2008 om 20:12

    Hoeveel volume heeft CO2 inderdaad, als een auto pak m beet 150 gram CO2 per kilometer uitstoot?

    Eerst zien, dan geloven…

    Login om te reageren
  12. sacha zegt

    20 februari 2008 om 20:15

    Ik zal zo’n busje foam meenemen in de auto.

    Maar nog één keer voor de hardhorigen:

    CO2 IS GEEN PROBLEEM!!!

    Login om te reageren
  13. Willem zegt

    20 februari 2008 om 20:15

    … jongens :P de Chinezen zijn met 1.3 miljard, er zal wel een bijzitten die iets op dat probleem gaat uitvinden.

    Nu, het lijkt raar, maar wie had gedacht 50 jaar geleden dat er internet-/computers gingen zijn? Dus als het mogelijk zal zijn om c02 naar de ruimte te schieten zonder problemen/ zonder zeer grote kosten. Dan zal dit wel gebeuren ;)

    Login om te reageren
  14. vla zegt

    20 februari 2008 om 20:18

    @ Willem
    helaas pindakaas
    CO2 kan je niet uit de lucht halen, enkel planten die aan fotosynthese doen (de groene planten) kunnen dat…
    maar er zijn zoals je zegt genoeg Chinezen die ons probleem mogen oplossen
    waar heb ik nu mijn cocktail met parapluutje gelaten?

    Login om te reageren
  15. Tom zegt

    20 februari 2008 om 20:23

    doe mij dan maar zo’n uitlaat-grill voor een lekkere CO2 burger :)

    Login om te reageren
  16. ZOEF zegt

    20 februari 2008 om 20:24

    Als je 200 gram per kilometer blaast moet je dus 200 kilo bijhebben om 1000 km (1 deftige tankbeurt in een diesel) te rijden. En waar blijf je er dan mee?

    Dus als het mogelijk zal zijn om (geen CO2 maar) groene stinkhippiesnaar de ruimte te schieten zonder problemen/ zonder zeer grote kosten: ZEKER DOEN.

    CO2 is geen probleem dus.

    Of moeten we soms zo gaan rondrijden (typisch weer die WWFuckers)

    Login om te reageren
  17. ZOEF zegt

    20 februari 2008 om 20:24

    http://ebay.windingroad.com/newsuploads/2007/04/wwf-black-cloud-balloon.jpg

    Login om te reageren
  18. LPJ zegt

    20 februari 2008 om 20:31

    Inderdaad de vlaeminck, wij moeten helemaal niets veranderen. Eerst de chinezen ffs, en als het de chinezen niet zijn, dan de vrachtwagens! En als het die niet zijn, de SUV rijders! Daarna kunnen we misschien zelf eens nadenken, maar eerst de anderen. [/sarcasm]

    Geen probleem zou ik niet zeggen sacha, maar in ieder geval een minder groot probleem dan het smog/fijn stof. Voor de rest verder blijven dieselen aub!

    Login om te reageren
  19. Mr. J zegt

    20 februari 2008 om 20:41

    @ZOEF
    als ze een systeem ontwikkelen dat bij elke tankbeurt de foam in je auto zuivert/ vernieuwt is dat nog wel te doen.
    en als ze de co2 dan in leeg gehaalde aardgasbellen in de grond stoppen ben je daar ook van af

    Login om te reageren
  20. Nick zegt

    20 februari 2008 om 20:45

    @Mr. J: Dat aardgas bevat methaan en dat is ruim 50 maal “schadelijker” voor het klimaat dan koolstofdioxide…

    Login om te reageren
  21. Citrofiel zegt

    20 februari 2008 om 20:47

    @ Roadronner;

    Dichtheid:
    (vast, droog ijs) 1,600 g/cm³,
    (gas) 1,98 10-3 g/cm³

    Maar ik heb het idee dat deze dingen hier niet gelden, aangezien het materiaal kleine poriën die ZIF’s genoemd worden bevat, en het linkt organische materialen aan metaalatomen zoals cobalt of zink. Er is dus geen sprake van CO2 op zichzelf. Qua volume zou ik het dus ook niet weten… Maar zoals ZOEF zegt, je zult sowieso een enorme massa meetorsen, en zo’n massa heeft toch ook ruimte nodig… Of zo. :?

    Login om te reageren
  22. Citrofiel zegt

    20 februari 2008 om 20:48

    @ Nick; Maar ze wordt nog wel gebruikt, en als er dan toch zo’n bel leeg is, kun je er wel CO2 opslaan. Hij zegt toch ook niet dat we extra aardgas moeten gaan gebruiken zodát er ruimte is zodát er opgeslagen kan worden?

    Login om te reageren
  23. Birger zegt

    20 februari 2008 om 20:53

    Er is hoop!! Hopelijk wordt dit iets want ik zie ze liever niet die zoemende hybrides

    Login om te reageren
  24. Birger zegt

    20 februari 2008 om 20:54

    Alé toch niet als ik in zo’n hybride moet rijden, kheb veel liever een echte benzinemotor

    Login om te reageren
  25. bleegh zegt

    20 februari 2008 om 21:06

    dit gaat nooit werken, als je 1000km rijdt, bij 150 gr/km uitstoot heb je 24,651 liter van deze foam nodig. Wanneer je 40000 km rijdt op jaarbasis is dit al ongeveer 1000 liter oftewel een kuub aan foam… beetje veel denk ik

    Login om te reageren
  26. VeyronLover zegt

    20 februari 2008 om 21:10

    De oplossing van ‘naar de ruimte knallen’ is niet mogelijk… Dat zou te veel kosten, te veel raketten vragen, te veel vervuilen, te veel risico’s meebrengen (stel je voor dat zo’n rakket ter plekke explodeert… CO² vergiftiging!)

    Login om te reageren
  27. wotevajjjj zegt

    20 februari 2008 om 21:40

    mss komt er ooit een een slimme wetenschapper die de C uit CO² haalt en er carbonnen sportauto’s mee maakt

    Login om te reageren
  28. 3-serie zegt

    20 februari 2008 om 21:47

    En koeien produceren meer Co2 dan auto’s, dus allemaal vegetarier worden…..Of alle ademende wezens in de wereld uitroeien dat helpt ook…..

    en dat allemaal omdat we een vermoeden hebben dat het door onze auto’s geproduceerde Co2 een catestrofale impact heeft op deze planeet. mmmmm arogant niet…

    Maar als het echt zo is waarom niet een katalysator die fotosynthese nabootst? NASA boys moeten toch wel zoiets hebben als we een keertje naar Mars willen? Dat ding bestaat gewoon al, let op mijn woorden.

    Maar we krijgen het niet omdat ons auto C02 helemaal niet zo belangrijk is. Zie de Amerikanen het gaat daarbij om onafhankelijkheid van ‘schurkenstaten’

    Login om te reageren
  29. Onzin zegt

    20 februari 2008 om 21:56

    Lijkt me behoorlijke onzin, het is volges mij niet mogelijk CO2 te vernietigen. Als dat mogelijk was was dat toch al lang uitgevonden? En anders hadden we nu toch allemaal al een tankje achterin je auto waar de co2 word opgeslagen.
    @autogek,
    jij hebt waarschijnlijk geen scheikunde gehad op school, als je co2 scheid krijg je c, o, o, als je er dan een andere stof van maakt bevat die ook de atomen c, o, o. Je kunt water ook niet zomaar in bier veranderen:P

    Login om te reageren
  30. Birger zegt

    20 februari 2008 om 22:06

    Hoeveel vervuilt een sigaret eigenlijk?
    Ik heb er persoonlijk meer last van als er iemand 5 minuten in de garage staat te roken dan dat er een auto 5 minuten in de garage staat te draaien.

    @ 3-serie

    “we een vermoeden hebben dat het door onze auto’s geproduceerde Co2 een catestrofale impact heeft”

    nee hoor, de overheid moet hun taxen toch een naam kunnen geven, en ze gebruiken het gewoon milieu.

    Login om te reageren
  31. Pannekoek zegt

    20 februari 2008 om 22:09

    @ iedereen

    Weet iemand hoe je dat gr/km moet zien, want als een auto 120 gr/km uistoot moet hij ook minimaal 120 gr brandstof verbruiken, en dat zou beteken dat deze auto 1 op 8 ongeveer rijd.. Maar dat doet een auto met zo’n uitstoot niet, die is veel zuiniger.

    So, can anyone explain that.. ?!

    Login om te reageren
  32. Citrofiel zegt

    20 februari 2008 om 22:12

    @ Pannekoek; Het gewicht van de uitstoot wordt niet alleen bepaald door de brandstof. Het gaat om de reactie tussen koolstof uit de brandstof en zuurstof. Een groot deel van het gewicht dat je noemt, komt van de zuurstofatomen in CO2.

    Login om te reageren
  33. Jeroen zegt

    20 februari 2008 om 22:12

    Zeg het me als ik het fout doe maar het gaat toch ongeveer zo:
    1,98gr per cm3, dat is dus afgerond 2gr per cm3, keer duizend 2000 grm per liter
    dat is dus ongeveer de uitstoot van een auto na 10 km.
    Stel de inhoud van mijn uitlaat is 3 liter(wat me eerlijk gezegt weinig lijkt) is dus 6000gr/30km keer 83 is dus 2940 km. Dus je hebt voor 2940km 3 liter foam nodig. dat is wel wat meer dan die 1000 van iedereen hier.
    Ik heb niet heel veel verstand van auto techniek maar zou het niet mogelijk zijn je uitlaat zo te verbreden of verlegen dat er veel meer foam in kan??

    Login om te reageren
  34. Jeroen zegt

    20 februari 2008 om 22:17

    @ wotevajjjj
    Ik zag laatst bij future cars op discovery channel wel een auto die puur op O(zuurstof) reed. Het was iets met pneumatiek, maar ik weet niet meer hoe het nou precies zat. Het nadeel is wel dat die auto maar 80 km/h ging:(

    Login om te reageren
  35. Pannekoek zegt

    20 februari 2008 om 22:23

    @ Citrofiel

    Heb even nagecheckt, bij verbranding van 26 liter benzine onstaat 44 kilo CO2.. :o

    Login om te reageren
  36. RA999 zegt

    20 februari 2008 om 22:24

    Dus dat foam kan meer opnemen naarmate je meer in je uitlaat propt? Dan voel ik een excuus aankomen om een armdikke uitlaat onder je Civic te hangen…

    Login om te reageren
  37. Pannekoek zegt

    20 februari 2008 om 22:25

    Hooow, even wachten dat zei ik verkeerd, er onstaat 61 kilo CO2.. :shock:

    Maar wees gerust, das is bij een totale verbranding..

    Login om te reageren
  38. Citrofiel zegt

    20 februari 2008 om 22:26

    @ Pannekoek; Bewustzijn is het begin van aanpassing. ;)

    (word je nu ook een milieuridder? :P )

    @ Jeroen; Ik zat al even te kijken, maar je maakt inderdaad een grote fout. Het is geen 2 gram per cm3, maar 2*10^-3 gram per cm3, dus 0,002 gram per cm3. Bereken nog maar eens, dan kom je toch een stuk minder ver…

    Login om te reageren
  39. Citrofiel zegt

    20 februari 2008 om 22:29

    @ Pannekoek; Euhm. Bij volledige verbranding… Hoeveel % verbrandt er dan in de praktijk? Blijkbaar niet alles, op de manier zoals jij het zegt. En dat niet alles verbrandt, is juist alleen maar inefficiënter, want niet alle energie wordt dan aangewendt voor de voortbeweging van de auto, maar de benzine ben je wel kwijt… :|

    Login om te reageren
  40. Pannekoek zegt

    20 februari 2008 om 22:31

    @ Citrofiel

    Neu.. Mij bevalt de klimaatsverandering wel.. :) En als ik sneeuw wil hebben, dan ga ik wel op wintersport.. :) En besides het is hier al koud genoeg, en heb het gevoel dat het steeds kouder wordt hier.. :|

    Login om te reageren
  41. SimonMc zegt

    20 februari 2008 om 22:37

    Leuk…Als dit blijkt te werken, zullen we dit wel terugzien in de auto’s binnen 15 jaar waarschijnlijk.

    Login om te reageren
  42. Citrofiel zegt

    20 februari 2008 om 22:40

    @ Pannekoek; Ja, vervelend hè. Eerst zo’n heel warme lenteweek, ben je een beetje ‘gewend’ aan de warmte, gelijk weer straf met flink vorst en zo…
    Maar nu ga ik wel heel ver off-topic. XD Zou je willen antwoorden op mijn vraag over die (on)volledige verbranding?

    Login om te reageren
  43. Stephan zegt

    20 februari 2008 om 22:43

    Zal nooit een doorbraak worden, er word te veel geld verdient met die milieu hype

    Login om te reageren
  44. dekster zegt

    20 februari 2008 om 22:43

    @Pannekoek
    61kilo uit 24 liter, dat kan toch niet?
    Alé als ik zo eens ff snel redeneer: 24literbenzine weegt zeker geen 61 kilogram en lucht weegt practisch niks.
    En aangezien een heel simpele regel zegt: massa na de proef is massa voor de proef, moet je me dat toch eens uitleggen hoor! ;)

    Login om te reageren
  45. Pannekoek zegt

    20 februari 2008 om 22:46

    @ Citrofiel

    Nee, bij benzine wordt altijd een aantal % niet verbrand, Bij F1 is dat wel 33 procent.. :|

    En er kunnen meerdere reacties plaatsvinden..

    C7H12 + 10 O2 –> 7 C02 + 6 H2O

    Over die reactie hadden we het net. Maar deze kunnen ook voorkomen:

    C7H12 + O2 –> CO2 + C6H12
    C7H12 + O2 –> 2 H2O + C7H8

    + Dat de lucht niet uit pure zuurstof bestaat, maar hieruit:

    78 % Stikstof
    21 % Zuurstof
    1 % Edelgassen

    Dusss.. een volledige verbranding zal nooit voorkomen.

    Login om te reageren
  46. Pannekoek zegt

    20 februari 2008 om 22:49

    @ dekster

    Lucht weegt meer dan je denkt, ik zag laatst bij Mythbusters dat als je een cilinder om de Eiffeltoren zet. De lucht in de cilinder meer zal wegen dan de Eiffeltoren.

    Login om te reageren
  47. Citrofiel zegt

    20 februari 2008 om 22:53

    @ dekster;
    Even in vergelijk:
    O-atomen wegen 16U
    C-atomen wegen 12U
    H-atomen wegen 1U
    Dus zuurstof is aardig zwaar. In een CO2-molecuul zitten 2 O-atomen van 16U, samen dus 32U, en één C-atoom van 12U. Zuurstof maakt dus het grootste deel uit van CO2.
    (anyone correct me when I’m wrong, en ik weet dat ik de massa’s heb afgerond)

    Login om te reageren
  48. Citrofiel zegt

    20 februari 2008 om 22:55

    @ dekster; En mocht je het niet weten, 1U is 1,6605402 × 10^-27 kilogram.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Atomaire_massa-eenheid

    Login om te reageren
  49. sacha zegt

    20 februari 2008 om 22:58

    Meer info? http://www.news.com/1606-2_3-6231130.html

    Login om te reageren
  50. Pannekoek zegt

    20 februari 2008 om 23:06

    @ dekster

    Lucht weegt: 1,293 kg/m3

    Login om te reageren
  51. Citrofiel zegt

    20 februari 2008 om 23:06

    @ sacha; Gaat dat niet over iets heel anders? Hier op AB gaat het over linken aan metaalatomen zoals cobalt of zink, bij dat filmpje gaat het over linken aan carbonaat, geloof ik. Niet aan metalen. En in dat filmpje is er een uren durend proces nodig, dat kun je in een uitlaat niet gebruiken…

    Login om te reageren
  52. dekster zegt

    20 februari 2008 om 23:06

    @Citrofiel
    Ohja, ik vergat even dat massa en gewicht 2 verschillende begrippen zijn, maar om nu even terug te komen op die 61 kilo, die was er toch al van tevoren? (maar dat maakt eigenlijk niet veel uit zekers)

    Login om te reageren
  53. dekster zegt

    20 februari 2008 om 23:07

    @sacha
    Just plant a tree in your garden and take the SLR for a run ;)

    Login om te reageren
  54. Citrofiel zegt

    20 februari 2008 om 23:09

    @ dekster;

    Pannekoek schrijft,
    @ dekster
    Lucht weegt: 1,293 kg/m3

    En dus worden er heel wat kubieke meters lucht gebruikt bij het rijden met een auto, inderdaad. Over de Veyron: “Op zijn topsnelheid zuigt de motor trouwens evenveel lucht per minuut als een gemiddelde persoon op 4 dagen.” Dat is veeeeeel…

    Login om te reageren
  55. Citrofiel zegt

    20 februari 2008 om 23:10

    @ dekster; Die was er inderdaad al van tevoren. http://www.bogerman.nl/scheikunde/tutor%203e%20klas/wet-massabehoud.htm

    Login om te reageren
  56. dekster zegt

    20 februari 2008 om 23:11

    @Citrofiel
    Ja, toen ik vanmorgen ff 400 aantikte met m’n veyron voelde ik me ff schuldig :P

    Login om te reageren
  57. Pannekoek zegt

    20 februari 2008 om 23:15

    @ Citrofiel

    Massa gaat wel verloren, zeggen ze bij natuurkunde, en dat kan je uit rekenen met de formule: E = mc^2

    Login om te reageren
  58. Citrofiel zegt

    20 februari 2008 om 23:17

    @ Pannekoek; :shock: Oke, ik zeg niets meer. Ik ben weg hier. Het gaat me iets te diep… (lees: onderwerpen die ik nog niet snap/gehad heb) ;)

    Login om te reageren
  59. Juppe zegt

    20 februari 2008 om 23:18

    @Dekster,
    Lucht weegt zo’n 1,3kg per m3. Das dus 1000 liter. Die 1000 liter gaat in no time door je motor. Een beetje leuke motor jaagt er onder vollast toch wel z’n eigen cilinderinhoud per 2 omwentelingen doorheen. Bij bv 5000 rpm is dat dus 2500 liter per minuut (!). Toch weer een leuke hoeveelheid kilootjes aan lucht. Iig veel meer kg’s aan lucht dan kg’s brandstof.

    Login om te reageren
  60. Juppe zegt

    20 februari 2008 om 23:20

    Das dus voor een 1 liter motor btw. Is het alweer zo laat? :)

    Login om te reageren
  61. Pannekoek zegt

    20 februari 2008 om 23:29

    @ Juppe

    Ja, kijk Citrofiel is alweer naar bed.. ;)

    @ Citrofiel

    Je geeft dus toe dat je nog maar in de 4e zit.. ;)

    Login om te reageren
  62. Koen zegt

    20 februari 2008 om 23:36

    Iedereen ziet over het hoofd dat ook CO2 nog bruikbaar is. Het wordt bij verschillende chemische processen in de chemische industrie gebruikt. Momenteel wordt het geproduceerd uit kalk (calciumcarbonaat). Het kan niet uit lucht gehaald worden, aangezien de concentraties veel te laag liggen, en die methode ongelooflijk veel energie vereist.
    Het is gewoon financieel niet haalbaar om de CO2 van de uitstoot op te slaan, en te gebruiken.
    Dit nieuwe foam is mss een stap in de juiste richting, maar dan zou een heel praktisch systeem moeten gevonden worden om de filter telkens te reinigen…

    Login om te reageren
  63. dekster zegt

    20 februari 2008 om 23:45

    Jongens jongens, ik snap het dus eh :P

    Ik maakte gewoon een synische opmerking ;)

    Login om te reageren
  64. Ben zegt

    21 februari 2008 om 07:42

    Gauw investeren! Als het echt werkt, heb je een goudmijn.

    Login om te reageren
  65. Ben zegt

    21 februari 2008 om 07:43

    Nee bij het reinigen komt de CO2 niet weer los in de lucht. Het is volgens mij dan poedervormig geworden en gaat dus niet de lucht in.

    Login om te reageren
  66. AJ zegt

    21 februari 2008 om 07:53

    Opslaan van CO2 lijkt me geen oplossing, omzetten naar onschadelijke stof wel.

    Login om te reageren
  67. davidxkr zegt

    21 februari 2008 om 08:28

    Naast alles wat hier bovenstaat meen ik me te herinneren dat hoe meer weerstand je ‘exhaust’ heeft, hoe slechter de motor loopt. Dus als je je uitlaat vol propt zou je motor dan veel minder efficient gaan draaien, met de nodige gevolgen… :)

    Login om te reageren
  68. jeroen zegt

    21 februari 2008 om 08:35

    @ Pannekoek,
    Wet van de massa behoud.

    Login om te reageren
  69. jeroen zegt

    21 februari 2008 om 08:48

    @ citrofiel
    Haha ok, maar ik had mn informatie wel uit een van jouw berichten.
    maar met 0.002 gr kom je juist verder, want dan krijg je 2 gr per liter:S:S
    (nu heb ik waarschijnlijk een mega-domme havo v-a-u-t gemaakt)

    Login om te reageren
  70. Mikeee zegt

    21 februari 2008 om 09:45

    Bravo @ Sasha voor het verschaffen van duidelijkheid aan eventuele Al Gore-meelopers.
    CO2 als oorzaak van “Global Warming” is reine politieke propaganda.
    Ik vergelijk het met de absolute waarheid dat “God bestaat” zoals tijdens de 16e-eeuwse Inquisitie. Wees bang voor God of je gaat op de brandstapel. Wees bang voor je eigen adem of de wereld vergaat.

    Net als God kan je het niet bewijzen maar tóch moeten wij ervoor dokken. De sussende woorden van de machthebbers: “koop je zonden af met geld en alles wordt vergeven”. Nu al de grap van de eeuw.

    Duizenden geleerden en professoren verschillen diametraal van mening met elkaar en toch wordt het door politici en politiek actieve organisaties en individuen aangegrepen als Stok der Ultieme Waarheid om iedere afwijkende mening de kop in te slaan.

    Iedere generatie heeft iets nodig om bang voor te zijn. Onze (groot)ouders hadden de Nazi’s, de Sovjetten, de atoombom, de oliecrises en Global Cooling. Nu zijn wij aan de beurt met Al Qaida en CO2-Warming. Geef je vrijheden op aan vadertje Staat en Hij zorgt voor ons allen.
    With fear, you control. Een klassieke strategie.

    En ja lui, ik geef toe; het is met grote moeite dat ik mijn minachting voor deze moderne “fear mongers” kan verhullen.
    Ik mis de Nederlandse nuchterheid van ooit. :(

    Login om te reageren
  71. Juppe zegt

    21 februari 2008 om 12:19

    @Mikeee,
    Mooi man, prachtig geschreven :) Ben het er ook mee eens, maar ondanks dat ga ik toch proberen om zo zuinig mogelijk met de energie om te gaan. Niet om de angst, maar omdat ik denk dat dat verstandig is (noem het een geloof of noem het Nederlandse nuchterheid :) ). Verspilling lijkt me niet nuttig.

    Login om te reageren
  72. tss68nl zegt

    21 februari 2008 om 12:31

    http://www.co2-feiten.nl

    Kan zo snel geen voorbeeld van een onderzoek vinden, maar keer op keer blijkt weer dat het CO2 gehalte de temperatuur volgt, en niet andersom. Zelfs de gegevens waar het Kyoto verdrag op gebaseerd is hebben ze als onwaar moeten bestempelen. (Natuurlijk pas enkele maanden nadat het getekend was)

    Energie is ook geen probleem, zolang we maar ff wat geld in de ontwikkeling van betere kernreactors kunnen steken.

    Login om te reageren
  73. Pannekoek zegt

    21 februari 2008 om 12:39

    @ tss68nl

    Misschien zocht je zoiets?
    http://en.sevenload.com/videos/ha4PoKY/The-Great-Global-Warming-Swindle

    Login om te reageren
  74. prop zegt

    21 februari 2008 om 13:09

    Dat CO2 een waarschijnlijke oorzaak is van de opwarming van de aarde is nog steeds aannemelijk. Zo is het enkele miljoenen jaren geleden ook gegaan volgens mij. Het is alleen de autoindustrie die een zeer klein aandeel heeft in de totale kunstmatige uitstoot. Misschien is dit schuim beter toepasbaar in energiecentrales.

    Login om te reageren
  75. tss68nl zegt

    21 februari 2008 om 14:44

    Prop? Volgens jou? Is er een onderzoek van jouw hand dan of is dat een gokje? ;) Overgens is wat je noemt ook een vreemd punt, dat autos amper impact hebben op de algehele uitstoot. En dat de mens in zijn totaal vervolgens ook maar 2 tot 3 % bijdraagt aan de totale CO2 verhoging….de rest is natuurlijk. Impact auto in het totaalplaatje? 0,2 % ofzo?

    Ik vind het juist erg schrijnend dat nagenoeg alle onderzoeken wijzen op een omgekeerd verband, maar dat de politiek wereldwijd nog steeds tracht CO2 uitstoot te belasten. Er is namelijk ook geen enkel onderzoek dat het verband CO2 -> Hogere temperatuur onomstotelijk aantoont.

    Soort anti-greenpeace oprichten, en achter die gekke rubberbootjes van ze aan varen ;)

    Login om te reageren
  76. prop zegt

    21 februari 2008 om 15:16

    Lul het natuurlijk niet uit mijn nek. Heb het ook maar van een documentaire op National Geographic. De koolstof op onze aarde zijn restanten van een komeet die is ingegeslagen. Deze koolstof deeltjes zijn in een evolutieproces van miljoenen jaren onder de grond omgezet in bijvoorbeeld ruwe aardolie enz. Deze koolstofdeeltjes, oftewel CO2, hebben in die tijd ook voor een opwarming van de Aarde gezorgd met als gevolg dat de Dinosauriers onder andere zijn uitgestorven. Wat we nu aan het doen zijn, zijn diezelfde olie aan het opstoken en weer in de lucht aan het pompen. Mte als gevolg dat der Aarde weer wordt opwarmd. Mag dat een zeer aannemelijke theorie noemen. Maar correct me if I’m wrong natuurlijk. De autoindustrie draagt overigens wat meer bij dan 2 a 3%. Het is goed dat ze er iets aan doen maar ga dan zo’n industrie niet onmogelijk maken om te evolueren. Er is al zoveel bereikt in 10 jaar tijd qua uitstoot en nu werkt de overheid dat tegen door ze te belasten. Nogmaals .. het gaat om het geld en niet om het milieu

    Login om te reageren
  77. Bonobo zegt

    21 februari 2008 om 15:36

    [quote]Ik vind het juist erg schrijnend dat nagenoeg alle onderzoeken wijzen op een omgekeerd verband, maar dat de politiek wereldwijd nog steeds tracht CO2 uitstoot te belasten. Er is namelijk ook geen enkel onderzoek dat het verband CO2 -> Hogere temperatuur onomstotelijk aantoont.[/quote]

    Dat is dus allemaal onwaar. 95% van alle onderzoeken, uitgevoerd door gerenomeerde wetenschappers wijzen weldegelijk op het verband CO2->GW. Die andere 5% doen er wel toe, maar zijn wel overduidelijk in de minderheid.

    De manier waarop de politiek het nu via populistische voorstellen probeert aan te pakken, daar zal 95% van de gerenommeerde wetenschappers het niet mee eens zijn. Dat is een heel ander verhaal. Voor de politiek gaat het inderdaad waarschijnlijk alleen maar om geld.

    Login om te reageren
  78. Thomas zegt

    22 februari 2008 om 19:04

    Whoah wat een reacties:)

    Oja voor diegene die zeggen dat CO2 niet het probleem is:

    HOE VERKLAAR JE DAT DE AARDE OPWARMT?
    ZELFS EEN PAAR GRADEN KAN DE AARDE HELEMAAL OP DE KOP BRENGEN.

    Waarschijnlijk rijden jullie allemaal zelf auto, en daardoor proberen jullie jezelf in te dekken om niet als schuldige uit de bus te komen.

    Maar ik moet toegeven; fabrieken en China spelen ook een grote rol.
    Dat zeker.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North