• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elon Musk: Chiptekort is grootste probleem voor Tesla

Auteur: nicolasr, gepost 3 juni 2021 om 17:01 – 11 Reacties

Chiptekort geen Tsla Cybertruck

Zeker voor Tesla is het chiptekort een enorm probleem. Als er namelijk 1 merk is dat vol zit met chips, dan is het dat merk van Elon Musk wel.

Het chiptekort is al een flink aantal maanden een groot probleem voor de auto-industrie. Er zijn te weinig chips voorhanden om de productie probleemloos in stand te houden. Mocht je vergeten zijn hoe dat ook alweer zat, let dan op.

Toe de coronacrisis in maart vorig jaar in alle hevigheid losbarstte, kwam er vrijwel totale stop op het aantal verkochte auto’s. Mensen zaten thuis en hadden even geen nieuw vervoersmiddel nodig.

Wat ze wél nodig hadden, waren nieuwe laptops, tv’s, telefoons en andere zaken met schermen. Enerzijds om te kunnen ‘Zoomen’, anderzijds om de verveling te lijf te gaan met een game of Netflix.

De chipsproducenten zagen dat ook en verlegden hun aandacht razendsnel van de auto naar de schermen. En dat zal voorlopig ook nog wel zo blijven. Voor de auto-industrie is dat vette pech. Er kunnen namelijk nu nog niet genoeg ‘semiconductors’ worden gemaakt om iedereen tevreden te stellen. Dus voorlopig is het chiptekort goed voelbaar bij de autofabrikanten.

Tesla voelt het chiptekort ook behoorlijk.

Het bedrijf van Elon Musk heeft er dus vanzelfsprekend ook last van. De Tesla-topman ziet vooral dat heel veel bedrijven extra chips inkopen. Al hebben ze die nu niet nodig, ze willen niet zonder komen te zitten als de nood aan de man is.

Musk vergelijkt het een beetje met het hamsteren van wc-papier. Alleen dan op een ‘epische schaal’.

Tesla heeft last van chiptekort

Het chiptekort is voorlopig nog niet voorbij

Al hebben chipbedrijven aangekondigd de productie zo snel als het kan op te voeren, het chiptekort zal nog wel even blijven bestaan. En dat is een flinke knauw in het budget van de autofabrikanten. Geschat wordt dat die gezamenlijk dit jaar zo’n 110 miljard dollar omzet mislopen.

Autsj.

Ook interessant!

  • Elon Musk trekt extra aandacht met rijdende Tesla Cybertruck
  • Musk Volkswagen
    Elon Musk: Volkswagen zal slagen!
  • Tesla heeft een topkwartaal achter de rug
    Tesla heeft een topkwartaal achter de rug
  • Musk geeft Duitsland de schuld
    Musk geeft Duitsland de schuld van vertraging

Nieuwste artikelen

  • Deze Lamborghini Temerario gooit zijn accu's in de prullenbak
    Deze Lamborghini Temerario gooit zijn accu’s in de prullenbak
  • Dynamische walrus zet indrukwekkend record neer
    Dynamische walrus zet indrukwekkend record neer
  • Verpest je Revuelto voor enkele tienduizenden euro's
    Verpest je Revuelto voor enkele tienduizenden euro’s
  • Meer dan 16.000 C3's en DS3's staan met stof op de oprit
    Meer dan 16.000 C3’s en DS3’s staan met stof op de oprit
FacebookTweetPinLinkedIn

Coronavirus, Elon Musk, Tesla

Vorig bericht: « Waarom halen elektrische auto’s de actieradius niet?
Volgend bericht: Deze BMW kende je gegarandeerd nog niet »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    3 juni 2021 om 17:06

    Hmm. Ik zie een mogelijk om Tesla een hele partij Croky te verkopen en er dan zo’n 9 miljoen aan over te houden…
    Hulde aan Musk dat hij duidelijk maakt dat het om microcontrollers gaat.

    Login om te reageren
  2. transaxleman zegt

    3 juni 2021 om 17:20

    Het is een ‘perfect storm’ van samenkomende omstandigheden, die niet slechter getimed had kunnen zijn.

    Havenmedewerkers die ziek zijn icm lage capaciteitsplanning icm Suez kanaal blokkerschip levert met onverwachts hoge vraag een enorme back-log aan containerschepen op die gelost moeten worden. En daardoor staan de fysieke containers maar te wachten, waar dus ook een tekort aan is waardoor je moet wachten om je producten te verschepen, maar ook om je spullen binnen te krijgen.

    Taiwan maakt heel veel chips, maar die hebben nu opeens wel corona en ook nog de ergste droogtes in jaren. En water heb je ook in productiefaciliteiten nodig.
    China heeft chips, fabrieken en grondstoffen, maar die hebben nog steeds een handelsruzie met de VS dus die houden alles voor zichzelf (logisch eigenlijk)
    In Japan is begin dit jaar een chipfabriek afgefikt, en die maakte voor de halve automotive chips.

    De overheden wereldwijd pompen miljarden in de economie, waardoor geld gratis is geworden en massaal vastgoed wordt gekocht, wat leidt tot meer bouwen waardoor nu ook staal en beton niet te leveren is of 2-4x zo duur. En dat merken al die toeleveranciers van andere onderdelen ook weer.

    Hier gaan we voorlopig nog niet uitkomen, althans, niet op een wenselijke manier.

    Login om te reageren
  3. faalhaas zegt

    3 juni 2021 om 17:39

    Hier bij de Laidl zijn er nog genoeg!

    Login om te reageren
  4. geen1234 zegt

    3 juni 2021 om 18:04

    Ja, wij hebben ook zo’n last van de problemen in semiconductor branche!!!!!! Verwacht niet dat je je levering van ons op tijd zal ontvangen.

    Groeten uit de bloemenstal

    Login om te reageren
  5. geen1234 zegt

    3 juni 2021 om 18:07

    Mag ik de knuppel in het hoenderhok gooien, met de stelling dat er waarschijnlijk meer IC’s (goed lezen) in een S klasse of 7 serie zitten, dan welke Tesla dan ook?

    Login om te reageren
    • rumour zegt

      3 juni 2021 om 18:37

      Moet je zelf weten waar je die knuppel neergooit joh, maar we willen geen gewonde kippen…

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 juni 2021 om 19:38

      @geen1234: klopt, zelfs de ID.4 zit ongeveer op het drievoudige van de Tesla Model Y.

      Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      3 juni 2021 om 21:06

      Ik denk dat je gelijk hebt. In mijn oude E65 zit al zo veel electronica, dat is echt niet normaal. De grote FPGA van een Tesla zal natuurlijk veel krachtiger zijn, maar qua aantallen.. ik denk niet dat ze ook maar in de buurt komen. Laat staan van een moderne S of 7.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 juni 2021 om 06:58

      @geen1234: dat klopt. Tesla zet sterk in op één enkel gecentraliseerd systeem. De meeste fabrikanten juist op gedistribueerde systemen. De schaarste is er nu aan de wat krachtigere microcontrollers.

      Login om te reageren
  6. iphonistvongates zegt

    3 juni 2021 om 19:00

    5de Kwartaal van 2025 komt alles weer goed volgens 2 van mijn A.I.’s. Zij kunnen het weten want ze draaien op extra donkergroene electriciteit. 🤔

    Login om te reageren
  7. Jochen zegt

    4 juni 2021 om 06:30

    Gewoon even met Lay’s bellen … in oplossingen blijven denken heren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North