
Go faster stripes. Zo noemen de Engelsen de stickerbanen die in de lengte over onder andere de Viper, de Mustang, maar ook over de diverse getunede Golfjes, Fordjes, Peugeots en dergelijke lopen. Je gaat er psychisch, mentaal en tussen de oren sneller mee. Echt waar!
Men denkt bij de dubbele witte strepen vaak als eerste aan de Shelby’s Cobra Daytona van begin jaren ’60, maar het begon allemaal al in de vroege jaren ’50 met de blauwgestreepte witte racemonsters van Briggs Swift Cunningham. Wit en blauw werden de nationale racekleur van Amerika. Meer over racestrepen en de oorsprong daarvan kan je hier lezen in een artikel van Jeroen Booij.
In de jaren ’60 introduceerde Ferrari de sponsoring in de autorensport toen de Italianen stickers van hun materiaalsponsor Pirelli op de rode auto’s plakten. En toen werd het interessant! Want auto’s bleken hele mooie objecten om je bedrijfsnaam en -identiteit op te projecteren. De auto en zijn styling en natuurlijk zo veel mogelijk overwinningen droegen bij aan de naam en uitstraling van de sponsor.
Soms ontsteeg de combinatie auto-kleurstelling zelfs het aanzien van de sponsor of maakte het prachtige kleurenschema de auto al bij voorbaat tot een winnaar. We kennen allemaal wel de prachtige zwarte Lotus Formule 1 wagens met gouden bies. John Player Special was de sponsor, maar ik heb jaren lang niet eens geweten dat het een sigarettenmerk was. Of de Lotussen nu wonnen of niet, bewonderd werden ze alom. Oh, wat waren ze mooi!!
De gouden biesjes volgden zo veel mogelijk de vormen van de carrosserievlakken en accentueerden zo op hele subtiele wijze de vormen van de auto. Prachtig! Ondanks dat roken slecht voor je is en ik JPS sigaretten eigenlijk helemaal niet zo lekker vind, kocht ik toch wel eens voor speciale gelegenheden zo’n zwart-gouden pakje, omdat die Lotussen en de JPS huisstijl zo mooi waren.
Het was dan ook niet meer dan logisch dat Lotus haar straatauto’s ook in JPS uitvoering op de markt bracht.
Een andere legendarische combinatie van sponsor en auto zijn de Martini Lancia’s Delta. Ik lust helemaal geen Martini, maar die prachtige rallywagens deden me er wel naar verlangen!
Wat ik nu interessant vind, is het feit dat er diverse varianten van het lichtblauw-donkerblauw-rode kleurenschema bestonden. De rondgebogen baan op onderstaande plaat houdt niet echt rekening met het lijnenspel van de Delta, maar bij de rode variant hebben ze juist weer wel heel creatief gebruikt gemaakt van de hoekige vlakverdeling van het Lancia-koetswerk.
Ik heb in het verleden veel plaatjes verzameld van de diverse Delta’s met ieder hun eigen kleurenpatroon, maar ik kan niet precies vertellen hoeveel varianten er bestonden. Nagenoeg iedere auto had wel iets eigens in het patroon en de rest van de bestickering. Deze diversiteit maakt het allemaal wel extra interessant en modelbouwers houden zich hier met liefde tot in de kleinste details mee bezig. Daar is Martini natuurlijk erg blij mee!
Kleren maken de man, striping maakt de racewagen. Subaru Impreza en 555, Porsche 911/959 en Rothmans, Lancia Stratos en Alitalia, Land Rover en Camel, Toyota Celica en Castrol, McLaren F1 en Marlboro, Peugeot 206 en Total… Allemaal beroemde modellen met kleurencombinaties die door particulieren graag werden nagemaakt op hun eigen auto, motorfiets of scooter of waarvan de fabrikant zelf vaak gelimiteerde civiele versies van op de markt bracht. Op twee of op vier wielen…
Kijk hieronder eens wat een verschil het maakt als je dezelfde Peugeot 206 WRC ziet met sponsoring van Martinique en Gauloises of Marlboro. Welk van de drie patronen past er volgens jullie het beste bij de auto?
Je kan bij het ontwerpen van de stickers vanaf het begin uitgaan van de carrosserievorm van de auto en het kleurenpatroon de lijnen laten volgen en accentueren. Naast de JPS Lotus is ook onderstaande Ferrari Daytona daar een mooi voorbeeld van en één van mijn persoonlijk favoriete bestickerde Ferrari’s.
Of je ontwerpt zelfs een compleet nieuw logo dat precies op de zijkant past. De leeuw is perfect uitgelijnd met de vormen en vlakken van onderstaande Peugeot 407 Silhouette. Zie hoe zelfs het puntje van de neus precies op de naad van de carrosserie ligt.
Je kan echter als bestickeraar het lijnenspel van de bolide ook bewust negeren door er gewoon een enorm logo overheen te draperen. Dat geeft soms wel een lekker dramatisch effect. Red Bull doet dat met hun grote gele vlek en rode stier bij onder andere de DTM Audi’s.
Of je plakt je Dome helemaal vol met zwarte en witte vlakken.
Zoals jullie zien kan striping dus wonderlijke effecten hebben op de uitstraling van een racewagen. Het is een hele kunst om een bepaalde huisstijl en een logo tot een mooi geheel te verweven met de auto. Om nu eens te laten zien wat striping op zichzelf met een object kan doen, heb ik hieronder een aantal plaatjes gemaakt. Ik heb hier bewust gekozen voor een bobslee vanwege de vrij neutrale vorm.
Welke oorlogsoutfit spreekt jullie het meest aan?
leuke post!
zeker de martini lancia’s zijn geweldig:)
Leuke, Heel erg leuke Column!
Die van Ups en Bacardi zijn nice!
Prachtig. Ik kies voor 1) Nike 2) Bacardi 3) KLM . Eerste patroon past het best bij de 206.
Altijd een favoriet van me geweest…
Mooie column. Ik kan alleen de link niet vinden naar het artikel van Jeroen Booij. Ben wel geinteresseerd in de oorspromg van de ‘go faster’ stripes!
Waar is de Le Mans auto van Jan Lammers van een paar jaar geleden met alle kleine zwart witte vlakjes met sponsors erin. Das toch wel een goeie. En dan de Honda formule1 met blauw groen ingepakt voor het milieu ofzo. Das toch ook wel een statment.
Ik vind het altijd geweldig als een auto wel striping heeft, maar zonder dat het opvalt. Die Lotus JPS is daar een geweldig voorbeeld van, maar het lukt maar zelden om striping zodanig aan te brengen dat het niet als schreeuwerig wordt ervaren.
Bacardi en Nike zijn geweldig!
ik heb me ook al eens uitgeleefd op m’n sletje (qua bestikkeren :)
Bij martini moet ik altijd hieraan denken:
Dit vind ik één van de mooiste livery’s.

Van de bodslede’s:Bacardi is de mooiste sponsering.
Zelf gemaakt:
De Ford GT40 van Gulf is ook heel mooi
@ Michiel: Mooi stukje weer. Ik heb zelf genoeg ervaring met dit soort dingen. Stickers kunnen een auto maken of breken. Wat betreft de Bobs ga ik voor die van Nike, om de hele simpele reden dat het design goed bij de bob past en hij lijkt op een schoen, wat ook weer een link legt met Nike.
P.s. Lukt het nog met de auto’s? Als je info of hulp nodig hebt moet je het maar laten weten….
Ik mis de belangrijkste!!!
Stripings zijn geweldig! En een redelijk goedkope manier om je auto uniek te maken. Zo probeer ik een foto te plaatsen van mijn eigen creatie, maar dat lukt niet :( De link is http://groups.msn.com/_Secure/0WwDcD*gblQdVoURS53S2TVSXoXP4Cc8VIOtZWYXXnFiSTXFVLaVaoa9JdsnxvyhSTzEpqfMqZGiQGrbyR3fNticf!3fOML7KcyhHVkjWRkxysk43DoMqfsOwzsCuzE*68HPymVNzfxE/P?dc=4675521654386168697
Er staat dat Mclaren F1 de sponsoring van Marlboro droeg.. Moet dat niet West zijn?!
Zo’n Martini Lancia Delta Integrale kwam ik dit najaar op vakantie nog tegen in Monaco:

Was erg leuk om te zien, maakte eigenlijk meer indruk dan de overvloed aan Ferrari’s en Bentley’s daar. Alleen de Lamborghini’s en de SLR McLaren die ik daar zag langskomen maakte meer indruk.
Overigens, ik vind die KLM bobslee briljant. En die 206 moet duidelijk in Marlboro kleuren…
Een paar mooie lancia’s
Mugello http://www.lanciabetamontecarlo.nl/Gp5/Mugello-1980-04-13-Rednr2.jpg
Lancia LC1 http://www.lanciabetamontecarlo.nl/Gp5/Silverstone-1982-05-16-LC1nr51.jpg
@ Theiz, Inderdaad, de GT40 met de Gulf Livery is gewoon de aller-allermooiste!!!
@ Joost; nee de West is pas vanaf 1997 bij mclaren gegaan, daarvoor was t altijd Marlboro…
@ Joost: Marlboro was eerder een sponsor van McLaren daarna pas van Ferrari.
@ Joost
Vroeger reed McLaren met Marlboro stickers rond (toen waren ze nog niet zo grijs kleurig maar wit met beetje oranje/rood achtig kleurtje..
Vind de derde livery van de Peugeot toch het mooist.. weet niet wat het is maar vind het mooie rode kleur!
En van de bobslee zijn toch wel de Bacardi, KLM en Nike het mooist. Je moet maar je schoen of vliegtuig er in kunnen herkennen! Slimme marketing!
Ik ga voor de 206 met Marlboro-bestickering. De brede witte bies onderaan de carrosserie geeft mij de indruk dat de auto een pak stabieler op de weg staat, om op die manier de indruk/illusie te wekken dat de racer een pak sneller is.
De Martini- en Gulfstripings zijn inderdaad schitterend.
Mooie column weer! Wat betreft die bobslee: ik vind die UPS striping het mooiste, heel subtiel.
En ik vind de Martini Porsche 917s ook altijd prachtig, die Martini striping heeft echt iets.
Ook op moderne Porsches staat het goed trouwens:
Die bacardi bobslee!
Briljant! alsof die vleermuis geschept is door de hoge snelheid! prachtig!
De vliegtuig-bobs zijn erg grappig en origineel, maar maken de bob lomp en langzaam. Dan is de shark mooier..
Overigens een erg interessant artikel! Well done!
blijf de stripings op de american muscle cars toch ook vet vinden….maar ik mis ook de marlboro bestickerde lancer evo 8 van tommi makinen;)
Persoonlijk hou ik niet van bestickering, maar in sommige gevallen staan het ze inderdaad mooi.
Voor de bobslee kies ik de bacardi en UPC.
De witte strepen op het dak en motorkap kent een nuttige herkomst.
Ik meende dat het Cooper was die dit geintroduceerd heeft. Zij hadden twee dezelfde auto’s in Britisch Racing Green en konden niet goed zien wanneer welke auto in de pits aan kwam rijden. Om dit sneller te laten gebeuren hebben ze toen verschillende strepen op de auto’s aangebracht.
In de huidige racerij zitten de auto’s zo vol met stickers dat een streep onzichtbaar wordt, het probleem is nog steeds het zelfde. Vandaar dat je vaak binnen een team kleine nuance verschillen ziet op een auto. Verschillende kleuren spiegels is er zo een.
Ik bedoel UPS….
Ik ga voor de Shark-Bob, gevolgd door die van Bacardi.
De vliegtuig- en schoen-bobs zijn een leuke gimmick maar doen t niet echt voor me.
De links in het artikel zijn blijkbaar weggevallen. Hier is het stukje van Jeroen Booij: http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_content&task=view&id=61&Itemid=64
-edit: foutje, staat er inmiddels bij!-
Ik blijf erbij dat het er alleen mooi uit ziet op auto’s die ook echt een beetje motor hebben, om striping op een klein karretje te zetten vind ik dan weer zo zielig.
Bij hoeveel flessen krijg je een bacardi “bob” slee??? :D
De Bacardi en de Fila spreken mij het meest aan. Mooi gemaakt trouwens. Leuk column ook.
Je had ook nog eventueel een iets grotere verwijzing naar motorfietsen kunnen maken. Er is bijna geen effen motor te koop. Ze werken allemaal met striping en kleurvlakken. Veel motoren pronken ook nog met allemaal logo’s (vroeger iets meer dan tegenwoordig.Wie kent niet de Repsol Fireblade:
Wat vind je hiervan?








En deze is een miniatuurtje van mij! :)
Hieronder nog wat leuke auto’s.
Ook erg mooi:
Ik vind die 206 met Martinique en Gauloises-bestickering een beetje op een Impreza lijken. Van de bobs vind ik de Shark en Bacardi het mooist, maar UPC vind ik ook wel geinig. Snapt iemand eigenlijk waar die barcode van de Ferrari F1’s reclame voor is?
doe maar de marlboro 206 dan…
Lancia’s zijn super!! wat een mooi striping alleen op porsche hoort ook martini!
ow ja de bobslee’s…de bacardi is best lachen…
owja en as je zelf wilt stickeren moet je forza eens proberen!! is wat dat betreft wel een aanrader!
Wat zijn die vliegtuigprints toch schattig!
Die strepen over het dak.. Noem je dat niet gewoon “over the top strepen”?
Btw, hier een linkje naar een spot waar je op z’n minst versteld van zal staan!
http://www.autojunk.nl/pix/view/149045
Had je niet vroeger in DTm zo’n mercedes waarbij op de motorkap de motor was gespoten, alsof de motorkap waggewaaid was?
Vond ik toen wel erg indrukwekkend.
@ Joep:
Check!



-edit: en je caps lock uitzetten?-
@ F1-freak: die barcode is ter vervanging van de Marlboro naam in landen waar tabaksreclame niet is toegestaan. Er stonden eerst streepjes in hetzelfde ritme als de Marlboro letters en later werd dat grafisch doorontwikkeld tot een soort van barcode.
Natuurlijk de BMW M1 racer…vetvetvet..
http://www.seriouswheels.com/pics-abc/BMW-M1-Group-4-w-fa-lr.jpg
..en de Psycho 917 vond ik ook altijd cool…
http://img224.imageshack.us/img224/1575/70hock12aqr3.jpg
….maar martini (samen met gulf) blijft toch het vetste…
http://www.seriouswheels.com/1970-1979/1974-Porsche-911-Whale-Tail-Racecar.htm
deze is dan weer zéérr origineel…
http://picasaweb.google.com/mtrudell/RennsportReunion07#5140762736880917074
en hoe vet is dit…
http://picasaweb.google.com/mtrudell/RennsportReunion07#5140764313133915666
Ik heb 1 x een auto gezien die helemaal wit was en waarbij alle techniek die onder de beplating zat er op getekend was met een dikke zwarte stift. Alles kon je zien, blok, vering, scharnieren. Die heb ik helaas nooit weer gezien.
Ach er zijn er zoveel natuurlijk. Ford GT40 in Gulf kleuren vind ik toch een van de meest geslaagde. Maar ook de Lancia Stratos & Delta springen er uit, enz enz.
@ dotternetta: Dat was BMW.
Check:
Ik meen dat ze dat later met de 3-serie ook gedaan hebben.
Kijk deze Venturi eens…
hé nog een joep! Die peugeot scooter doet me denken aan een scooter in Prost-Peugeot striping die een jongen bij mij op de middelbare school had. Vond ik toen echt een gaaf ding!
@ Michiel: ik weet het niet zeker. Het was op tv en er werd mee geraced!
Er is ook nog ergens een heel mooi stickering van een busje met op de zijkant een ferrari o.i.d. die dezelfde wielen delen!
zijn jullie de DOBLO vergeten?
http://img111.imageshack.us/img111/457/fiat37576bju5bh3.jpg
Het voormalig Jordan Formule 1 team (a.k.a. Midland, Spyker en Force India…) creëerde ook een geheel eigen stijl met hun livery’s. Altijd bonte kleuren (zoals in 1994 en ’95, goud in ’96, de slang op de neus vanaf 1997 en daarna nog horzel en een haai). Altijd gaaf om te zien.
Leuk weer eens wat van je te mogen lezen Michiel.
Wat de keuze voor de bobslee betreft vind ik de Bacardi versie het specaculairst.
Mooie kleuren en de contouren van de vleermuis die mooi samenvallen met de vorm van de slee.
Zelf ook wel eens wat mogen doen. Belettering is leuk werk.
Subtiel:

Uitbundiger:

En klassiek:
Ford Cortina Lotus:
[img]http://media.nextautos.com/wp-content/uploads/2008/02/efdb_3.JPG[/img]
BMW M1:
[img]http://www.carsplusplus.com/pictures/1972/32164/photo.jpg[/img]
[img]http://www.rolfsracingexperiences.com/images/m1procar_warhol.jpg[/img]
Audi Quattro:
[img]http://farm2.static.flickr.com/1311/1437248598_3a26dbdea5.jpg?v=0[/img]
Om nog maar wat te noemen
Nog een van een BMW van mijn hand:

Ook een VW T5 met Brian James racetransporter er achter heb ik al eens onder handen genomen, waarbij ik de vorm van de aanhanger benut heb.
Ik meende dat het juist Lotus was die de sponsoring/bestickering introduceerde in de F1?
Deze strepen zijn ook erg mooi.
Strepen en andere spelingen in livery’s kunnen erg mooi zijn, maar eigenlijk is het volgens mij onmogelijk om een “lelijke” livery te maken…
@ CrazyHenkie: volgens mij was Colin Chapman inderdaad pionier op dat gebied, en niet Ferrari.
Toch blijf ik meer een fan van de originele Porsche 917 in Gulf-kleuren :) Onsterfelijk gemaakt in Le Mans, en eigenlijk moet ik er nog eens in zien (mee) te rijden.
@ Joe: Dat is inderdaad een fraaie auto. Heb er een zien crashen op Spa…
![]()
Deze Bentley (Audi?) vind ik ook erg fraai, met zeer subtiele livery:

Of deze Ford GT40:
Hmm… M’n 917 is in de spam-bak beland… Hopelijk komt ‘ie er nog uit? :)
Ja dus… ;)
@ Klassiekerrally: Lotus was inderdaad de eerste die de nationale kleur verving door de sponsorkleuren. Denk maar eens aan de beruchte Rood-wit-gouden Gold Leaf Livery.

Ferrari reed echter al iets langer rond met Pirelli stickers, maar behield wel de nationale rode racekleur en liet de sponsorkleur niet prevaleren boven de Italiaanse racekleur rood. Ferrari heeft van fabriekswege slechts van 1 andere kleurstelling gebruik gemaakt en dat was uit protest. Ferrari kreeg ruzie met de toenmalige raceautoriteiten en kwam voor een bepaalde periode uit in de Amerikaanse nationale kleurstelling; wit met blauwe banen en blauw met witte banen. De andere kleurstellingen die je destijds op raceFerrari’s tegenkwam waren van Priveteams.
Bedankt Michiel! Dat Ferrari zelf ooit een andere kleurstelling heeft gebruikt was mij niet bekend. Leuk weetje, en het zegt denk ik wel wat over Enzo Ferrari. Italiaans temperament. You gotta love it!
Mijn allereerste livery-klusje was het bestickeren van de Donkervoort D8 van Auto Albers, welke uitkwam in het DTCC. Ik was destijds nog een student.


Daarna heb ik een ontwerp gemaakt voor de bestelbus van de fietsenwinkel waar ik tijdens mijn studententijd werkte.



Jaren later heb ik bij Spyker ook een hele serie liveries ontworpen voor de Le Mans racers. Deze designs waren erg handig voor de onderhandelingen met mogelijke sponsoren, maar ik kan ze jullie helaas niet laten zien.
Hee, grappig dat jij voor Auto Albers een Donk hebt gedaan. De link met autoevent.nl is heel snel gelegd…
@ Klassiekerrally & Michiel van den Brink
Jullie horen het mss niet, maar ik zit hier achter mijn pc te fluiten! Dat is erg knap, de eer jullie te kennen wordt steeds groter en groter! ;)
@ de vlaeminck: dank je, maar hoe bedoel je?
@ de vlaeminck;
:mrgreen:
@ Citrofiel
I’ll gladly accept that! :P
@ Michiel van den Brink
Omdat die designs van jullie gewoon goed zijn, en dat voor een student (that’ll be you ;) ), en dat voor iemand waarvan ik dacht gewoon tegengekomen te zijn op Autoblog, iemand die ook gewoon heel veel van auto’s hield! (logischerwijze Wim) Hoe doen jullie dat allemaal? Al die sites, al die kennis, al die nieuwe dingen die ik te weten kom: bijvoorbeeld; hoe kan je een design maken, afdrukken, en op een auto plakken en op de koop toe zorgen dat iemand er nog eens voor betaald ook! (dat neem ik aan) Maw ik zou het nooit kunnen, chapeau! (tuurlijk is dit een grijntje zand in vergelijking met de rots, de GTO, maar jullie verbazen me toch keer op keer!)
Oh en het coolste van dat allemaal is natuurlijk dat ik met een klik jullie kan bereiken en een gedachtewisseling kan voeren met jullie. :)
Daarnaast is dit ook een duidelijke identiteit
@ de vlaeminck: Dank, maar ’t is te veel eer wat mij betreft. Het bijzondere is dat ik m’n werk vaak zelf helemaal niet bijzonder vond!
Van de Brian James trailer met T5 er voor heb ik inmiddels wel wat gevonden! Het logo is ook door mij bedacht en uitgewerkt.
http://www.mellink.nl/referenties.asp?niid=111
Wim, strak! Die rode blokjes doen me denken aan cerbstones. Ik neem aan dat dat precies de bedoeling was?
Inderdaad :)
Nou dan zal ik ook maar ff me duit in het spreekwoordelijke zakkie doen ;)
MvdB, geweldige column, met heel veel plezier gelezen!!
Die Viper bovenaan is ook vet zeg! Ik had gister trouwens een Viper RT/10 in de werkplaats, een rode. Geen GTS zoals deze, maar de dakloze dus. Gaaf apparaat zeg, en dan dat geluid in de werkplaats :o
Wat betreft de 206 ga ik voor de Marlboro, en bij de bobslee voor de Bacardi.
Gulf en Castrol striping vind ik nog altijd t beste, en de 555!
Had ook wel verwacht dat de Shelby striping van de GT350 en de GT500 genoemd zouden worden, not to mention a certain Eleanor ;)
De BASF M1 blijft ook erg mooi:
Ik zag deze en moest meteen aan de column denken: beeld je eens in dat deze langs de pit ragt aan 210 km/u? Lijkt me niet slecht ogen voor een racewagen!
En btw: blauw en wit, dat zijn toch de racekleuren van Maserati?
@ Klassiekerrally
Dan denk ik dat je te kritisch bent! :P Wat is dan mooie striping volgens jou? Btw: soms kan je ook maar zover gaan met striping, op sommige auto’s lukt het gewoon niet.
Dazzle paint! ;)
Lol! :D
@Klassiekerrally, geweldig! Wat een ding!
Zie dit topic wat laat, maar leuke column! Race-strepen zijn cool :D Heb ze ook… op mijn fiets ^^ (serieus, metallic blauw met witte racestrepen over spatborden en zadel :P) maar of die er harder door gaat… (naja, t’is een beachcruiser, ook niet echt bedoelt om hard mee te gaan :P)
Bedoeld, zelfs… oh en van de bobsledes vind ik de UPS het mooist en de 2 vliegtuigen het grappigst :D
De striping van Pete Brock’s Lotus is ook wel bijzonder. Te zien in dit filmpje:
A Man And His Car, 1:42:08
En nu de link: http://www.autojunk.nl/clips/view/149298
Ik, als belg, vind de nike-versie het meest geslaagd.
Maar hoe heb je dit model gemaakt? Is dit een 3D-model?
Groeten