
Of juist een heel oud logo. Het is maar net hoe je het bekijkt.
De meest iconische logo’s zijn eigenlijk nooit veranderd. Het Nike-logo is altijd het Nike-logo gebleven en het Coca Cola-logo is altijd het Coca Cola-logo gebleven. Ook in de autowereld zijn er merken die hun logo van begin af aan nagenoeg intact hebben gehouden. Er zijn echter ook automerken die hun logo mee laten evolueren met de modellen. Daardoor wordt een logo misschien minder snel iconisch, maar er is wel wat voor deze aanpak te zeggen. Als er namelijk één product snel veranderd, dan is het een auto wel.
Peugeot is een merk dat er voor kiest het logo regelmatig op de schop te gooien. In de jaren ’60 werd het klassieke schild met een heraldieke leeuw vervangen door een schild met alleen een leeuwenkop. Met ingang van 1968 wordt het schild achterwege gelaten. In 1975 keert de complete leeuw alweer terug, maar nog steeds zonder schild. Inmiddels is dit logo geëvolueerd tot een strakke gestileerde leeuw. De leeuw is dus eigenlijk de enige constante.
Een logische volgende stap zou een nog strakkere en modernere leeuw zijn, maar dat is niet wat de Fransen doen. Ze gooien het over een andere boeg en grijpen terug naar het verleden. Het nieuwe logo lijkt daarom sterk op het logo uit de jaren ’60. Een schild met een leeuwenkop dus.
Volgens Peugeot maakt het logo onderdeel uit van de strategie om de modellen hoger in de markt te zetten. Binnen Stellantis wordt Peugeot samen met Opel namelijk tussen Citroën en Fiat enerzijds en DS, Alfa en Lancia anderzijds gepositioneerd. Peugeot wordt dus neergezet als een semi-premiummerk. Daar hoort dus een chique logo bij.
Het nieuwe logo kan je ook bekend voorkomen als je nog nooit een Peugeot uit de jaren ’60 hebt gezien. Net als bij Kia debuteerde het logo namelijk op een concept car, in dit geval de zeer geslaagde e-Legend uit 2018. Het logo was toen een van de vele retro-verwijzingen, maar blijkbaar was dit dus een voorbode van het nieuwe logo. De 308 wordt het eerste productiemodel dat het nieuwe logo mag dragen.
Het kersverse logo van Peugeot is trouwens niet identiek aan dat van de e-Legend. Het logo is toch nog wat gemoderniseerd. Daarmee is het geslaagde combinatie van modern en retro geworden. Als Peugeot nu ook nog even de rest van de e-Legend in productie neemt zijn we helemaal blij.
Niet dat ik ook maar ooit zou overwegen een Peugeot te kopen, maar ik vind het nieuwe logo eerlijk gezegd erg geslaagd. Daar kunnen die paarse broeken van BMW nog wat van leren met hun transparante ring…
Zeg sorry
Voor?
@sportabgasanlage: Alles.
Alles is wel veel hè?
@sportabgasanlage: maar dan ben je weet ook vanaf.
Je dient, ook Peugeot, altijd op zijn minst in overweging te nemen.
Gaaf logo!
@tenaci: Dat vond Lamborghini destijds ook. Alleen zij vonden een stier toch interessanter dan een leeuw.
@venividivici: net als Dodge. Die vinden een slang beter passen in hetzelfde schildje…
Dus Peugeot heeft twee jaar geleden een nieuw logo laten zien en niemand had het er over? Misschien toch niet zo belangrijk dan dat logo. Het gaat om de auto’s. Als die goed zijn kun je als logo ook een poop emoji opzetten.
@mashell: ik vind het vooral raar dat als het logo al de e-legend zat en de 208 / 2008 uit zijn gekomen dat daar niet het nieuwe logo op gekomen is. Of de facelift van de 3008 / 5008.
@mashell: Gekke Fransen toch ook weer. Een hele concept auto bouwen en showen op beurzen voor alleen een nieuw logo.
Prima logo! Geslaagde mix tussen modern en klassiek. Het enige wat ik dan altijd jammer vind, is dat je zo’n ongemakkelijke fase hebt waarbij het nieuwe logo en het oude logo naast elkaar in de showrooms staan. Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde autokoper dan toch al snel het gevoel krijgt oude meuk te kopen, ookal is (bijvoorbeeld) de 3008 facelift nog geen half jaar oud.
Wel mooi, maar ik houd niet zo van verandering. Vind het huidige logo prima en zie niet in waarom je dat zou willen wijzigen.
Als je naar de historie kijkt wel gek eigenlijk dat Fiat ónder Peugeot wordt gepositioneerd. Fiat heeft altijd auto’s voor de kleine beurs gehad én voor degene die het breed hadden. Peugeot heeft nooit echte sportwagens of auto’s met V8 verkocht. Fiat wel.
Stellantis maakt die positionering. Laat Stellantis nou nog erg jong zijn, dus zullen de positionering wel hebben gemaakt op basis van de huidige stand van zaken.
Jij gaat wel heel ver “back in the days”, toen was de gemiddelde autoblogger nog lang niet geboren.
On topic: is een fraai logo geworden.
Leuke historie, maar jammer genoeg niet waar de huidige positionering op bepaald wordt. Sowieso een interessante positionering die Stellantis toepast: ik zou Opel en Fiat omgewisseld hebben qua positionering. Opel inzetten als no-nonsense Skoda alternatief (en stylistyisch als strakker vormgegeven Citroen’s) en Fiat meer als een semi-premium merk met de 500 en andere hip gestylde auto’s. (De Tipo vergeet ik graag even).
Nu heeft Stellantis met Citroen en Fiat twee merken met beide een uitgesproken design in hetzelfde segment en in het semi-premium segment juist twee merken die wat behoudender zijn (Peugeot en Opel).
@vpowert: je geeft het antwoord eigenlijk zelf al: behoudender = helaas premium tegenwoordig
Als hun auto’s nou net zo mooi worden als het filmpje; dan kunnen ze weer mee met de toekomst.
Beetje Proton achtig
@soes750 aangezien het nieuwe logo van Peugeot een remake is van hun oude logo uit 1960 kun je beter zeggen dat het protonlogo lijkt op die van Peugeot.
En dan nu rapido die e-legend in productie nemen!
Blijft een mooi ding die e-legend! Logo wat mij betreft
erg geslaagd.
Voor de e-legend doe ik mij Rcz black edition zelfs inruilen!
Onzeker much
Veel te masculine anno 2021. Lijkt wel het logo van Neophyte
Erg geslaagd logo, zeer mooi.
Ben ook zeer tevreden met m’n 307 uit 2007. Tot nu toe geen noemenswaardige problemen gehad, heb er nu bijna 25000 km mee gereden.
Ik heb het idee dat ze ieder jaar een nieuw logo hebben…