• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Student laat je zuiniger rijden door ‘schakelbewustzijn’

Auteur: sir_smokalot, gepost 16 maart 2013 om 12:42 – 65 Reacties

Opschakel0n!!


Als je een nieuwe, dure auto bezit, met een 8- of (binnenkort) 9-traps automaat, dan is een beheerste rechtervoet het enige dat je nodig hebt om zuinig te rijden. Moet je het met wat ouder materieel stellen, dan kost het meer moeite om alles uit de laatste druppel peut te persen. Een Nederlandse student biedt de helpende hand.

Brandstof is duur, en dus neemt het belang van een zuinige rijstijl voor mensen met een beperkt benzinebudget toe. De techniek staat echter ook niet stil, en dus zagen we in truckersland al een slimme GPS, en de nieuwe Rolls-Royce Wraith maakt eveneens van het Global Positioning Satellite-netwerk gebruik om een juiste versnelling te kiezen, hoewel we vermoeden dat dit laatste meer een sportieve dan een brandstofbesparende inborst heeft.

Maar als gezegd, in je Suzuki Swift uit 1983 heb je daar weinig aan. De grootste besparing kan je nog steeds bereiken met een anticiperende rijstijl, maar het tijdig opschakelen helpt ook. Veel moderne auto’s hebben een schakelindicator, maar voor de auto’s die dit niet hebben ontwikkelde Luke Lathouwers van de TUe een soort van aftermarket schakelindicator.

Het idee is dus geenszins nieuw, maar iemand moet het wel even uitvoeren. In tests werden brandstofbesparingen tot 12% behaald, en dat scheelt je zo 100 euro of meer per jaar. Een stukje achtergrond lees je op Groen 7.

Ook interessant!

  • Ford laat de Mustang Mach-E naar benzine ruiken
  • Video: nachtmerrie van elke student
  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland
  • Video: grijze Camry stuurt te laat

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine

Vorig bericht: « Alfa Romeo 4C: het wachten is op aftermarket lampunits
Volgend bericht: Wiens Porsche Carrera GT is hier stukgereden? [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    16 maart 2013 om 12:50

    Ik schakel bij het rode streepje…..werkt prima voor mij.

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      16 maart 2013 om 13:03

      @norge: van je brandstofmeter zeker?

      Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      16 maart 2013 om 13:05

      @norge: is in computer spelletjes ook het beste, doe ik ook.

      Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      16 maart 2013 om 13:30

      Student ziet gat in de markt. Hij gaat later in de politiek, en dwingt iedereen zo een ding te monteren.

      Login om te reageren
  2. toroloco zegt

    16 maart 2013 om 12:59

    Een schakelindicator is meestal optioneel verkrijgbaar, dus kost ook geld!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      16 maart 2013 om 13:02

      @toroloco:
      Bij mij zit die er gewoon op…, standaard….
      Dan moet je natuurlijk wel een fatsoenlijk merk uitkiezen….

      Login om te reageren
      • toroloco zegt

        16 maart 2013 om 13:12

        @jrk68: Bij mij is dat optioneel verkrijgbaar ook al bezit ik het topmodel! Als je nu een Mercedes AMG model besteld dan is de radio optioneel verkrijgbaar. Is Mercedes dan een fatsoenlijk merk?

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          16 maart 2013 om 13:16

          @toroloco:
          Nee, dat noemen ze “premium”….
          Ik vind dat pijltje eigenlijk alleen maar irritant trouwens.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            16 maart 2013 om 20:48

            @jrk68: ik heb ontdekt dat als je bij het pijltje opschakelt dat ie dan meestal verdwijnt! ;)

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              16 maart 2013 om 21:45

              @mashell:
              Echt waar…? Morgen toch maar eens proberen dan….

              Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        16 maart 2013 om 13:16

        @jrk68: haha, bij VAG zijn ze al blij als ze een brandstofmeter hebben.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          16 maart 2013 om 13:18

          @rufctr01:
          Duh, wat heb je aan een meter als de tank al optie is…, zal dus wel een “pakketje” zijn….

          Login om te reageren
          • bisazza zegt

            16 maart 2013 om 23:34

            @jrk68: jah…..

            Login om te reageren
          • solmatje zegt

            17 maart 2013 om 07:56

            @jrk68: kost wa maar dan hedde ook wa

            Login om te reageren
  3. deepep zegt

    16 maart 2013 om 13:01

    Enige wat echt helpt is goed vooruit kijken en anticiperen, remmen doe je dan ook heel soepel en continu gas/schakelen erbij is dan ook niet nodig.

    Login om te reageren
  4. lemans96 zegt

    16 maart 2013 om 13:08

    O jee, we krijgen dan toch niet NOG meer van die lui die, als ze van uit stilstand wegrijden in z’n één, binnen 5 meter al opschakelen naar z’n twee.
    Is het misschien een idee voor die student om ook een overzichtje bij zich te hebben van de koppelkromme’s van de meest voorkomende auto’s? Zodat hij mensen uit kan leggen WAAROM ze op een bepaald moment moeten overschakelen?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 maart 2013 om 07:52

      @lemans96:

      waarom ??
      hij kon hier toch al op afstuderen ..

      je moet geen eisen gaan stellen aan studenten ..

      Login om te reageren
  5. timdrogt zegt

    16 maart 2013 om 13:15

    mijn kevertje heeft geen toerenteller, ik schakel als de klepveren beginnen te zweefen

    Login om te reageren
    • martijnb11 zegt

      16 maart 2013 om 20:08

      @timdrogt: jah als ze tegen je zuigers aan kletteren. Maar een kever heeft überhaupt weinig te maken met zuinig rijden.

      Login om te reageren
      • timdrogt zegt

        17 maart 2013 om 07:37

        @martijnb11: maar als je rustig aan doen will 1 op 10/11 wel lukken

        Login om te reageren
  6. dotternetta zegt

    16 maart 2013 om 13:21

    Voor 100 euro per jaar saai rijden, nee dank je

    Login om te reageren
  7. iLectric Cars zegt

    16 maart 2013 om 13:23

    Ik heb een automaat…. maar probeer wel zo veel als mogelijk te letten op mijn snelheid en anticipeer op het verkeer.

    Login om te reageren
  8. alassad zegt

    16 maart 2013 om 13:25

    Zo’n student kan toch ook zelf nadenken? Anticiperen, auto veel uit laten rollen, niet hard optrekken en ook niet harder rijden dan 100. Als ik krap zit, doe ik dat ook. Mijns inziens beetje nutteloze uitvinding.

    Login om te reageren
  9. Rick-dos zegt

    16 maart 2013 om 13:30

    Fuck me…als je in je Suzuki Swift uit 1983 nóg zuiniger wil gaan rijden dan is het misschien een beter idee om de fiets te pakken. Wat zal zo’n ding doen? 1 op 20? En van 0 naar 100 in 20 seconden?

    Als je daar dus nog zuiniger mee gaat rijden dan ben je een rijdende blokkade…

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      16 maart 2013 om 14:04

      @Rick-dos: Ik had vroeger een collega die een stokoude Fiesta had die 1 op 6 reed. Maar toen kostte de benzine ook maar 1,90 gulden per liter, dus dat kon nog.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        16 maart 2013 om 14:10

        @sir_smokalot:
        Fl 1,90? Da was nog duur, ik heb het nog meegemaakt dat de wereld te klein was toen de magische gulden doorbroken werd….

        Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        16 maart 2013 om 14:16

        @sir_smokalot: Dan moet er iets goed mis zijn geweest met die motor of Ford kon gewoon geen zuinige motoren bouwen. Want mijn BMW 320 uit ’77 haalde al makkelijk 1 op 8.

        fl1,90 voor een liter benzine. Kan mij nog de tijd herinneren dat benzine op fl.1,42 stond en dan toch naar Duitsland rijden om je wagen vol te tanken en jerrycans omdat benzine daar DM 0,90 was. Stond je nog te kijken dat de liters sneller liepen dan de prijs…

        Good old times…

        Login om te reageren
        • undifined1 zegt

          16 maart 2013 om 14:36

          @Rick-dos:
          Mooie auto’s die e21’s, was het een M20 (6 in lijn) of de oerdegelijke M10 (4 cilinder) ?

          Login om te reageren
          • Rick-dos zegt

            16 maart 2013 om 14:52

            @undifined1: Was inderdaad een mooie auto. Het had de M10 motor. Weet het niet meer zeker maar kwamen de 6 cilinders niet wat later in 1979 of 1980 ofzo? Ik heb altijd het idee gehad in ieder geval dat de M20 in de 320 later kwam, maar ik kan het mis hebben.

            Hoewel de E21 een mooie auto was heb ik de E30 altijd de mooiste 3 serie gevonden. Zag er net wat agressiever uit. Heb namelijk ook een E30 320i gehad. Een witte, met M-technik voorspoiler, M-technik kofferspoiler, M-technik verlaagd en 15 inch BMW BBS velgen 205/50/15. Heerlijke wagen. Zou hem zo weer willen hebben.

            Login om te reageren
            • undifined1 zegt

              16 maart 2013 om 15:19

              @Rick-dos: zou best kunnen, de m10 is in ieder geval een oer degelijk motortje. De m20 is toch wat kwetsbaarder.

              Ik ben zelf een groot liefhebber van de e28 5 serie, en dan met name de m30 en m88 uitvoeringen :-D

              Login om te reageren
      • mgmgb zegt

        16 maart 2013 om 21:16

        @sir_smokalot:
        Dat ding is dan gewoon tot op de draad versleten geweest. De MGB V8 uit ’76 van mijn vader loopt bij aardig doorrijden 1 op 10 en dat is voor z’n tijd echt geen ecobakje…

        Login om te reageren
  10. Megakix zegt

    16 maart 2013 om 13:34

    ..zie ik daar nu een Odi-dashboard ?….

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      16 maart 2013 om 13:47

      @Megakix:
      ’t is er saai genoeg voor….

      Login om te reageren
  11. faalhaas zegt

    16 maart 2013 om 13:37

    Je gaspedaal afkoppelen, en alleen op de koppeling rijden!, werkt prima en goedkoop.

    Login om te reageren
    • nasty zegt

      16 maart 2013 om 13:46

      @faalhaas: goedkop. Want dat is het inderdaad waar het bij jullie nederlanders alleen maar om draait.

      Login om te reageren
      • faalhaas zegt

        16 maart 2013 om 13:55

        @nasty: Er komt een dag dat jij ook oud-hollandsche belasting gaat betalen. Het is slechts een kwestie van tijd mijn vlaamse vriend.
        Dan ben je gestuurd door je vrouw, en zit je bij de Dacia dealer met een Hans Anders bril, C&A kleren, Telegraaf onder je arm en een ietwat kalend hoofd te wachten tot je geholpen wordt.
        Helemaal gelukkig als je dan toch gratis 2 elektrische ramen erbij krijgt ;-)

        Login om te reageren
        • nasty zegt

          16 maart 2013 om 13:56

          @faalhaas: de kans dat ik oud-hollandse belasting ga betalen is erg klein, mijn beste vriend :D

          Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        16 maart 2013 om 14:15

        @nasty: Met ons belastingstelsel word je vanzelf een zuinige pik.

        Login om te reageren
        • nasty zegt

          16 maart 2013 om 14:17

          @berlinetta: ik woon in België, ook belastingkampioen. 47% van mijn loon gaat naar de staat.

          Jullie krijgen nog mooie wegen in de plaats, maar zelfs dát lukt niet eens bij ons :(

          Login om te reageren
  12. nielsvanderweiden zegt

    16 maart 2013 om 14:05

    Vroegâh hadden we daar een econometer voor. Aansluiten op je inlaatspruitstuk ivm vacuüm en klaar…

    Login om te reageren
    • bodejodel zegt

      16 maart 2013 om 14:22

      @nielsvanderweiden: en in het geval van een ontbrekende econometer was de opschakelindicator al standaard.

      Login om te reageren
  13. bodejodel zegt

    16 maart 2013 om 14:20

    In diezelfde auto’s hadden we zelfs standaard de opschakelindicator als de econometer er niet in zat niels!

    Login om te reageren
  14. bodejodel zegt

    16 maart 2013 om 14:22

    Editknop…

    Login om te reageren
  15. Emile_Benz zegt

    16 maart 2013 om 16:17

    Ik schakel altijd bij zo’n 1500 toeren. Behalve in de 1 en 2, dan bij circa 2000 toeren. Tenzij ik haast heb, dan bij circa 2500 (op z’n minst). Stoplichtsprintjes tussen 4000 toeren (max koppel) en vlak voor de redline (max vermogen bij circa 5000 toeren).

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 maart 2013 om 07:48

      @Emile_Benz:

      zit je nog aan de aceton ??

      Login om te reageren
      • Emile_Benz zegt

        17 maart 2013 om 12:16

        @lincoln: nee, nu ff niet.

        Login om te reageren
  16. n54coupe zegt

    16 maart 2013 om 16:26

    Voor mijn neus in mijn oude E36 zat zo’n verbruiksmeter onder de toerenteller.
    Het heeft meer dan een jaar geduurd voor ik er probleemloos langs kon kijken, maar uiteindelijk is het een trucje waar je de rest van je leven iets aan hebt.
    Het stoort me nu helemaal niet meer te weten dat ik gemiddeld 1:8 rijd.

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      16 maart 2013 om 18:46

      @n54coupe: ik lette er überhaupt niet op. ;) Maar 1:8, dan rij je behoorlijk stevig door.

      Login om te reageren
      • n54coupe zegt

        17 maart 2013 om 13:25

        @Emile_Benz: Ik wilde dat dat waar was.
        1:8 is voor de dagelijkse woon-werkfile.
        1:11 is voor de snelweg, 1:4 voor de Duitse Autobahn 250+, en 1:2 is op circuits als CPZ, Spa, Assen e.d.
        Maar op die momenten kijk je helemaal niet naar de verbruiksmeter :D

        Login om te reageren
        • Emile_Benz zegt

          17 maart 2013 om 18:05

          @n54coupe: dan moet je je blok toch eens controleren, want die waardes zijn niet normaal (behalve de circuitwaardes dan).

          Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 maart 2013 om 07:49

      @n54coupe:

      dat deed een T-Ford 100 jaar geleden ook ..

      Login om te reageren
  17. lamborgfan zegt

    16 maart 2013 om 17:33

    Vooral voor die 100 euro lekker moeilijk gaan zitten doen en extra sloom doorrijden.. Weet je zeker dat je dikke middelvingers en bumperklevers aantrekt.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 maart 2013 om 20:53

      @lamborgfan: Als jij je druk maakt om bumperklevers en daardoor zelfs sneller gaat rijden dan kun je beter dat roze papiertje/kaartje inleveren.

      Login om te reageren
      • lamborgfan zegt

        16 maart 2013 om 21:27

        @mashell: Je begrijpt me verkeerd, ik maak me niet zo druk om bumperklevers..

        Ik ben die bumperklever..

        Die idioten die f&cking sloom optrekken bij verkeerslichten, waardoor er minder auto’s door groen kunnen terwijl er makkelijk 4- 5 auto’s door groen hadden kunnen rijden en daardoor op zo’n gigantisch kruispunt 3-4 minuten kunnen wachten, voor maar(liefst) €100 per jaar.. Ik haat echt de zuinige generatie, en greenpeace, en groen 7 en subsidies op elktrohybrideikrijvoorniks auto’s..

        Wat dat roze papiertje betreft.. Ik rijd alleen idioot als ik buiten de bebouwde kom ben, Als je het aantal handrembochtjes, onderstuur akties en wiepende pielen niet meeteld.

        *piepende wielen (;

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          17 maart 2013 om 10:58

          @lamborgfan:
          Er staat ergens een eeuwenoude eik op je te wachten.
          Geloof me……………………………..

          Login om te reageren
          • Emile_Benz zegt

            17 maart 2013 om 12:19

            @desjonnies: met onderstuuracties wel ja… :D Overstuuracties daarentegen… :P

            Je begrijpt dat lambo sarcastisch was he…? ;)

            Login om te reageren
  18. xyrrath zegt

    16 maart 2013 om 17:37

    Kastje zal rond de 300-400 euro kosten met inbouw. Dus moet je 3 – 4 jaar rijden met een auto om er winst op te maken. Menig persoon rijdt maar 2-3 jaar in een auto. GF besparing GF

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 maart 2013 om 20:51

      @xyrrath: Hoezo duur kastje? Een 20 euro OBD dongle een een smartphone app, meer heb je niet nodig.

      Login om te reageren
  19. Hubert zegt

    16 maart 2013 om 20:03

    Ieder initiatief tot zuiniger rijden is toe te juigen.
    Des te langer kan ik lekker door blijven gassen.

    Login om te reageren
  20. db87 zegt

    16 maart 2013 om 20:16

    100 euro per jaar, dat gaat echt helemaal nergens over. In de praktijk is het gewoon krampachtig rommelen in de marge.

    Login om te reageren
  21. lincoln zegt

    17 maart 2013 om 07:44

    toch best wel zorgwekkend als je hier op kan afstuderen !!

    Login om te reageren
  22. hanzel zegt

    17 maart 2013 om 09:18

    Zuinig rijden jep doe ik ik tank nooit meer dan 25 euro …..

    Login om te reageren
  23. desjonnies zegt

    17 maart 2013 om 10:53

    De ene heeft een zuinige rechtervoet en voelt en ziet het WEL.
    Een andere heeft dat niet.
    Ik kan er echt nix aan doen dat ik altijd zuinig rijd met een auto.

    Hetzelfde geldt voor het rijden met een kopude motor, de ene heeft er schijt aan en betaald liever extra aan onnozele en onnodige reparaties, de andere respecteert het mechaniek, begrijpt dat het beter is om hem warm te rijden en het hoogst onplezierig is om op de vluchtstrook op de afsleepwagen te wachten.

    Zo simpel is het.

    Hoe vaak ik niet meerijd met mensen en dan denk ” Pleur hem nou in zijn zes, het verkeer voor je rijdt toch niet harder en de motor kan het makkelijk trekken. ”
    Maar nee hoor, lekker doorjanken, het liefts in zijn drie.
    En dan boos worden als de koppakking er tussenuit knalt.

    Login om te reageren
    • nibor zegt

      17 maart 2013 om 10:59

      @desjonnies: zo herkenbaar, vooral de eerste en laatste alinea… Veel mensen in mijn omgeving denken volgens mij dat je de zesde versnelling alleen kunt gebruiken op de snelweg ofzo.

      Login om te reageren
  24. Esprit_de_Flandre zegt

    21 maart 2013 om 13:00

    Aftermarket schakelindicator…

    Tsss, wat is er mis met wat nadenken, aandacht, vaardigheid, ervaring, …

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North