
Als je een nieuwe, dure auto bezit, met een 8- of (binnenkort) 9-traps automaat, dan is een beheerste rechtervoet het enige dat je nodig hebt om zuinig te rijden. Moet je het met wat ouder materieel stellen, dan kost het meer moeite om alles uit de laatste druppel peut te persen. Een Nederlandse student biedt de helpende hand.
Brandstof is duur, en dus neemt het belang van een zuinige rijstijl voor mensen met een beperkt benzinebudget toe. De techniek staat echter ook niet stil, en dus zagen we in truckersland al een slimme GPS, en de nieuwe Rolls-Royce Wraith maakt eveneens van het Global Positioning Satellite-netwerk gebruik om een juiste versnelling te kiezen, hoewel we vermoeden dat dit laatste meer een sportieve dan een brandstofbesparende inborst heeft.
Maar als gezegd, in je Suzuki Swift uit 1983 heb je daar weinig aan. De grootste besparing kan je nog steeds bereiken met een anticiperende rijstijl, maar het tijdig opschakelen helpt ook. Veel moderne auto’s hebben een schakelindicator, maar voor de auto’s die dit niet hebben ontwikkelde Luke Lathouwers van de TUe een soort van aftermarket schakelindicator.
Het idee is dus geenszins nieuw, maar iemand moet het wel even uitvoeren. In tests werden brandstofbesparingen tot 12% behaald, en dat scheelt je zo 100 euro of meer per jaar. Een stukje achtergrond lees je op Groen 7.
Nieuwste artikelen
-
Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
-
Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
-
Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
-
Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na





Ik schakel bij het rode streepje…..werkt prima voor mij.
@norge: van je brandstofmeter zeker?
@norge: is in computer spelletjes ook het beste, doe ik ook.
Student ziet gat in de markt. Hij gaat later in de politiek, en dwingt iedereen zo een ding te monteren.
Een schakelindicator is meestal optioneel verkrijgbaar, dus kost ook geld!
@toroloco:
Bij mij zit die er gewoon op…, standaard….
Dan moet je natuurlijk wel een fatsoenlijk merk uitkiezen….
@jrk68: Bij mij is dat optioneel verkrijgbaar ook al bezit ik het topmodel! Als je nu een Mercedes AMG model besteld dan is de radio optioneel verkrijgbaar. Is Mercedes dan een fatsoenlijk merk?
@toroloco:
Nee, dat noemen ze “premium”….
Ik vind dat pijltje eigenlijk alleen maar irritant trouwens.
@jrk68: ik heb ontdekt dat als je bij het pijltje opschakelt dat ie dan meestal verdwijnt! ;)
@mashell:
Echt waar…? Morgen toch maar eens proberen dan….
@jrk68: haha, bij VAG zijn ze al blij als ze een brandstofmeter hebben.
@rufctr01:
Duh, wat heb je aan een meter als de tank al optie is…, zal dus wel een “pakketje” zijn….
@jrk68: jah…..
@jrk68: kost wa maar dan hedde ook wa
Enige wat echt helpt is goed vooruit kijken en anticiperen, remmen doe je dan ook heel soepel en continu gas/schakelen erbij is dan ook niet nodig.
O jee, we krijgen dan toch niet NOG meer van die lui die, als ze van uit stilstand wegrijden in z’n één, binnen 5 meter al opschakelen naar z’n twee.
Is het misschien een idee voor die student om ook een overzichtje bij zich te hebben van de koppelkromme’s van de meest voorkomende auto’s? Zodat hij mensen uit kan leggen WAAROM ze op een bepaald moment moeten overschakelen?
@lemans96:
waarom ??
hij kon hier toch al op afstuderen ..
je moet geen eisen gaan stellen aan studenten ..
mijn kevertje heeft geen toerenteller, ik schakel als de klepveren beginnen te zweefen
@timdrogt: jah als ze tegen je zuigers aan kletteren. Maar een kever heeft überhaupt weinig te maken met zuinig rijden.
@martijnb11: maar als je rustig aan doen will 1 op 10/11 wel lukken
Voor 100 euro per jaar saai rijden, nee dank je
Ik heb een automaat…. maar probeer wel zo veel als mogelijk te letten op mijn snelheid en anticipeer op het verkeer.
Zo’n student kan toch ook zelf nadenken? Anticiperen, auto veel uit laten rollen, niet hard optrekken en ook niet harder rijden dan 100. Als ik krap zit, doe ik dat ook. Mijns inziens beetje nutteloze uitvinding.
Fuck me…als je in je Suzuki Swift uit 1983 nóg zuiniger wil gaan rijden dan is het misschien een beter idee om de fiets te pakken. Wat zal zo’n ding doen? 1 op 20? En van 0 naar 100 in 20 seconden?
Als je daar dus nog zuiniger mee gaat rijden dan ben je een rijdende blokkade…
@Rick-dos: Ik had vroeger een collega die een stokoude Fiesta had die 1 op 6 reed. Maar toen kostte de benzine ook maar 1,90 gulden per liter, dus dat kon nog.
@sir_smokalot:
Fl 1,90? Da was nog duur, ik heb het nog meegemaakt dat de wereld te klein was toen de magische gulden doorbroken werd….
@sir_smokalot: Dan moet er iets goed mis zijn geweest met die motor of Ford kon gewoon geen zuinige motoren bouwen. Want mijn BMW 320 uit ’77 haalde al makkelijk 1 op 8.
fl1,90 voor een liter benzine. Kan mij nog de tijd herinneren dat benzine op fl.1,42 stond en dan toch naar Duitsland rijden om je wagen vol te tanken en jerrycans omdat benzine daar DM 0,90 was. Stond je nog te kijken dat de liters sneller liepen dan de prijs…
Good old times…
@Rick-dos:
Mooie auto’s die e21’s, was het een M20 (6 in lijn) of de oerdegelijke M10 (4 cilinder) ?
@undifined1: Was inderdaad een mooie auto. Het had de M10 motor. Weet het niet meer zeker maar kwamen de 6 cilinders niet wat later in 1979 of 1980 ofzo? Ik heb altijd het idee gehad in ieder geval dat de M20 in de 320 later kwam, maar ik kan het mis hebben.
Hoewel de E21 een mooie auto was heb ik de E30 altijd de mooiste 3 serie gevonden. Zag er net wat agressiever uit. Heb namelijk ook een E30 320i gehad. Een witte, met M-technik voorspoiler, M-technik kofferspoiler, M-technik verlaagd en 15 inch BMW BBS velgen 205/50/15. Heerlijke wagen. Zou hem zo weer willen hebben.
@Rick-dos: zou best kunnen, de m10 is in ieder geval een oer degelijk motortje. De m20 is toch wat kwetsbaarder.
Ik ben zelf een groot liefhebber van de e28 5 serie, en dan met name de m30 en m88 uitvoeringen :-D
@sir_smokalot:
Dat ding is dan gewoon tot op de draad versleten geweest. De MGB V8 uit ’76 van mijn vader loopt bij aardig doorrijden 1 op 10 en dat is voor z’n tijd echt geen ecobakje…
..zie ik daar nu een Odi-dashboard ?….
@Megakix:
’t is er saai genoeg voor….
Je gaspedaal afkoppelen, en alleen op de koppeling rijden!, werkt prima en goedkoop.
@faalhaas: goedkop. Want dat is het inderdaad waar het bij jullie nederlanders alleen maar om draait.
@nasty: Er komt een dag dat jij ook oud-hollandsche belasting gaat betalen. Het is slechts een kwestie van tijd mijn vlaamse vriend.
Dan ben je gestuurd door je vrouw, en zit je bij de Dacia dealer met een Hans Anders bril, C&A kleren, Telegraaf onder je arm en een ietwat kalend hoofd te wachten tot je geholpen wordt.
Helemaal gelukkig als je dan toch gratis 2 elektrische ramen erbij krijgt ;-)
@faalhaas: de kans dat ik oud-hollandse belasting ga betalen is erg klein, mijn beste vriend :D
@nasty: Met ons belastingstelsel word je vanzelf een zuinige pik.
@berlinetta: ik woon in België, ook belastingkampioen. 47% van mijn loon gaat naar de staat.
Jullie krijgen nog mooie wegen in de plaats, maar zelfs dát lukt niet eens bij ons :(
Vroegâh hadden we daar een econometer voor. Aansluiten op je inlaatspruitstuk ivm vacuüm en klaar…
@nielsvanderweiden: en in het geval van een ontbrekende econometer was de opschakelindicator al standaard.
In diezelfde auto’s hadden we zelfs standaard de opschakelindicator als de econometer er niet in zat niels!
Editknop…
Ik schakel altijd bij zo’n 1500 toeren. Behalve in de 1 en 2, dan bij circa 2000 toeren. Tenzij ik haast heb, dan bij circa 2500 (op z’n minst). Stoplichtsprintjes tussen 4000 toeren (max koppel) en vlak voor de redline (max vermogen bij circa 5000 toeren).
@Emile_Benz:
zit je nog aan de aceton ??
@lincoln: nee, nu ff niet.
Voor mijn neus in mijn oude E36 zat zo’n verbruiksmeter onder de toerenteller.
Het heeft meer dan een jaar geduurd voor ik er probleemloos langs kon kijken, maar uiteindelijk is het een trucje waar je de rest van je leven iets aan hebt.
Het stoort me nu helemaal niet meer te weten dat ik gemiddeld 1:8 rijd.
@n54coupe: ik lette er überhaupt niet op. ;) Maar 1:8, dan rij je behoorlijk stevig door.
@Emile_Benz: Ik wilde dat dat waar was.
1:8 is voor de dagelijkse woon-werkfile.
1:11 is voor de snelweg, 1:4 voor de Duitse Autobahn 250+, en 1:2 is op circuits als CPZ, Spa, Assen e.d.
Maar op die momenten kijk je helemaal niet naar de verbruiksmeter :D
@n54coupe: dan moet je je blok toch eens controleren, want die waardes zijn niet normaal (behalve de circuitwaardes dan).
@n54coupe:
dat deed een T-Ford 100 jaar geleden ook ..
Vooral voor die 100 euro lekker moeilijk gaan zitten doen en extra sloom doorrijden.. Weet je zeker dat je dikke middelvingers en bumperklevers aantrekt.
@lamborgfan: Als jij je druk maakt om bumperklevers en daardoor zelfs sneller gaat rijden dan kun je beter dat roze papiertje/kaartje inleveren.
@mashell: Je begrijpt me verkeerd, ik maak me niet zo druk om bumperklevers..
Ik ben die bumperklever..
Die idioten die f&cking sloom optrekken bij verkeerslichten, waardoor er minder auto’s door groen kunnen terwijl er makkelijk 4- 5 auto’s door groen hadden kunnen rijden en daardoor op zo’n gigantisch kruispunt 3-4 minuten kunnen wachten, voor maar(liefst) €100 per jaar.. Ik haat echt de zuinige generatie, en greenpeace, en groen 7 en subsidies op elktrohybrideikrijvoorniks auto’s..
Wat dat roze papiertje betreft.. Ik rijd alleen idioot als ik buiten de bebouwde kom ben, Als je het aantal handrembochtjes, onderstuur akties en wiepende pielen niet meeteld.
*piepende wielen (;
@lamborgfan:
Er staat ergens een eeuwenoude eik op je te wachten.
Geloof me……………………………..
@desjonnies: met onderstuuracties wel ja… :D Overstuuracties daarentegen… :P
Je begrijpt dat lambo sarcastisch was he…? ;)
Kastje zal rond de 300-400 euro kosten met inbouw. Dus moet je 3 – 4 jaar rijden met een auto om er winst op te maken. Menig persoon rijdt maar 2-3 jaar in een auto. GF besparing GF
@xyrrath: Hoezo duur kastje? Een 20 euro OBD dongle een een smartphone app, meer heb je niet nodig.
Ieder initiatief tot zuiniger rijden is toe te juigen.
Des te langer kan ik lekker door blijven gassen.
100 euro per jaar, dat gaat echt helemaal nergens over. In de praktijk is het gewoon krampachtig rommelen in de marge.
toch best wel zorgwekkend als je hier op kan afstuderen !!
Zuinig rijden jep doe ik ik tank nooit meer dan 25 euro …..
De ene heeft een zuinige rechtervoet en voelt en ziet het WEL.
Een andere heeft dat niet.
Ik kan er echt nix aan doen dat ik altijd zuinig rijd met een auto.
Hetzelfde geldt voor het rijden met een kopude motor, de ene heeft er schijt aan en betaald liever extra aan onnozele en onnodige reparaties, de andere respecteert het mechaniek, begrijpt dat het beter is om hem warm te rijden en het hoogst onplezierig is om op de vluchtstrook op de afsleepwagen te wachten.
Zo simpel is het.
Hoe vaak ik niet meerijd met mensen en dan denk ” Pleur hem nou in zijn zes, het verkeer voor je rijdt toch niet harder en de motor kan het makkelijk trekken. ”
Maar nee hoor, lekker doorjanken, het liefts in zijn drie.
En dan boos worden als de koppakking er tussenuit knalt.
@desjonnies: zo herkenbaar, vooral de eerste en laatste alinea… Veel mensen in mijn omgeving denken volgens mij dat je de zesde versnelling alleen kunt gebruiken op de snelweg ofzo.
Aftermarket schakelindicator…
Tsss, wat is er mis met wat nadenken, aandacht, vaardigheid, ervaring, …