• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Range Rover Evoque krijgt negentraps automaat!

Auteur: ricardo, gepost 27 februari 2013 om 08:44 – 37 Reacties

Range Rover Evoque krijgt negentraps automaat!
Aan de bartoog opscheppen over cilinderinhoud is er in deze tijd van mueslificering niet meer bij. Nee, straks is het aantal versnellingen je statussymbool.

In de afgelopen jaren is er een verzettenoorlog in bakkenland ontketend. De welbekende Duitse bakkenboer ZF kondigde in 2011 trots een negentraps automaat aan, bedoeld voor auto’s met voorwielaandrijving of 4X4. Hyundai volgde trouw en ging aan de haal met een tientrapsversie, waarop ZF reageerde door te stellen dat negen de max is. Voor nu, waarschijnlijk.

Hieronder de magic box van ZF, met innovaties als een hydraulische waaierpomp, twee gepatenteerde klauwkoppelingen die grote conventionele koppelingspakketten vervangen, en een intelligent genest tandwielstelsel. Hij is daarnaast 6 mm langer dan de zestraps, maar wel 7,5 kg lichter.

Land Rover gaat zich nu wagen aan dit schakelmonster en schroeft hem vanaf volgend jaar in de Range Rover Evoque. En daarmee hebben ze de primeur, want de Evoque wordt de eerste die hem gaat gebruiken. Hij vervangt overigens de bestaande zestraps automaat. Drie versnellingen erbij zorgt voor minder toeren, maar natuurlijk een stuk meer schakelmomenten. Dit vangt ZF op door de bak in staat te stellen in een keer met twee versnellingen tegelijk omlaag of omhoog te gaan. Verder moeten de kortere overbrengingsverhoudingen de all-terrain capaciteiten verbeteren en wordt het ‘schakelgedrag’ aangepast aan de rijstijl van de bestuurder.

Ook interessant!

  • Range Rover Evoque P300e rijtest
    Range Rover Evoque P300e rijtest
  • Video: Carwash sloopt Range Rover
  • Land Rover Range Rover D350 rijtest
  • Range Rover Evoque met 300 pk nu extra sportief

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

evoque, Land Rover, range-rover, Techniek, transmissie, zf

Vorig bericht: « Volkswagen Golf GTI is nu helemaal officieel
Volgend bericht: Nissan Leaf in het nieuw: eindelijk meer range »

Lees Interacties

Reacties

  1. M3Power79 zegt

    27 februari 2013 om 08:50

    Ik reed onlangs nog met een goeie oude 3-bak in een Mercedes 450SEL 6.9, meer dan voldoende :-)

    Login om te reageren
    • Volvo_440_turbo zegt

      27 februari 2013 om 09:04

      @M3Power79: Mijn moeder heeft ook niet meer dan 3 versnellingen nodig ;)

      Login om te reageren
    • klotskuukske zegt

      27 februari 2013 om 09:34

      @M3Power79:
      Ik reed onlangs nog met een goeie oude 4-bak in een Mercedes 560SEL , meer dan voldoende :-)

      Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      27 februari 2013 om 10:25

      @M3Power79: de automaat van een Daf 600 Variomatic uit 1959 is TRAPLOOS.

      Login om te reageren
      • nielsvanderweiden zegt

        27 februari 2013 om 11:25

        @betonstaal: precies! Geen negen, maar een oneindig aantal overbrengingen. Eet dat ZF ;)

        Login om te reageren
      • fijnkonijn zegt

        27 februari 2013 om 21:22

        @betonstaal: de Multitronic van Audi ook. Alleen gaan die regelmatig stuk…

        Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    27 februari 2013 om 08:52

    heb ooit eens een automatenbak uit elkaar gehaald ..
    proberen om te reviseren ..
    ding ligt inmiddels bij het oud ijzer ..
    man .. wat zit zoiets ingenieus in elkaar ..

    on-topic ..
    mooi .. heb je geen Nm,s meer nodig ..

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      27 februari 2013 om 13:21

      @lincoln: Dat is ook precies de reden dat een revisie zo duur is…. heb vroeger zelf aan automaatbakken gesleuteld, van die joekels die onder mobiele kranen zitten….. hell of a job elke keer weer. 100.000 dingen die je fout kunt terugzetten en nog vaker zorgen dat er geen stof en pluizen in de bak komen….

      Login om te reageren
  3. chuck12 zegt

    27 februari 2013 om 08:58

    Dit is nou een mooie auto, anders dan de auto’s van tegenwoordig. Mn pa heeft er onlangs een aangeschaft en het rijdt heerlijk, het interieur is ook erg gaaf. Dat is mijn mening dan;)

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      27 februari 2013 om 09:02

      @chuck12:

      prachtig ding .. maar op welk punt is die “anders” dan ??

      Login om te reageren
      • chuck12 zegt

        27 februari 2013 om 13:45

        @lincoln: qua uiterlijk, nogal gewaagd ontwerp vind ik!

        Login om te reageren
  4. toroloco zegt

    27 februari 2013 om 09:06

    Ik begrijp hun redeneringen ‘meer is beter & lichter is beter’, maar wat is het nut ervan? 6 of 7 versnellingen is meer dan voldoende. Koop een vrachtwagen dan heb je 16 versnellingen als je wenst, ga niet sneller dan 90 km/u met je Evoque en blijf op het rechter rijvak!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      27 februari 2013 om 09:10

      @toroloco:
      Alles voor een lagere theoretische CO2 uitstoot….

      Login om te reageren
  5. SummerSky zegt

    27 februari 2013 om 09:08

    Het grijze prototype zag er goed uit: zonder die rare puntjes in het plastic op de wielkasten. Flater van jewelste is dat zeg.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      27 februari 2013 om 09:45

      @SummerSky: Dat zijn de lipjes om ’t plastic er weer af te trekken. Net als bij de verpakking van boterhamworst en halvarine.

      Login om te reageren
  6. chipmunk zegt

    27 februari 2013 om 09:10

    Wie is die blondine op de “hoofd foto”? Die is i.t.t. die rr interessanter.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      27 februari 2013 om 09:12

      @chipmunk:
      Een indicatie van het type dat je hier mee op kan pikken…?

      Login om te reageren
    • toroloco zegt

      27 februari 2013 om 09:12

      @chipmunk: Mijn zus. Kopen?

      Login om te reageren
      • chipmunk zegt

        27 februari 2013 om 09:19

        @toroloco: lol. Kost dat?:-P

        Login om te reageren
      • Megakix zegt

        27 februari 2013 om 11:18

        @toroloco: geen gebruikstarief beschikbaar ?

        Login om te reageren
      • Yeelen zegt

        27 februari 2013 om 12:35

        @toroloco: Kan je haar ook leasen?

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          27 februari 2013 om 13:23

          @Yeelen: uurtje, factuurtje….

          Login om te reageren
    • massarati zegt

      27 februari 2013 om 09:28

      @chipmunk: Nicolette van Dam

      Login om te reageren
  7. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    27 februari 2013 om 09:14

    Als je ziet waar die ZF bakken allemaal inzitten… Zal niet bij RR blijven!

    Login om te reageren
  8. Dino2400 zegt

    27 februari 2013 om 09:22

    bedoelt (sic) voor auto’s…

    Login om te reageren
  9. renezzzz zegt

    27 februari 2013 om 09:25

    Nog even het zo’n multi-automaat is net ‘het pientere pookje’

    Login om te reageren
  10. MR zegt

    27 februari 2013 om 10:50

    Gelukkig is het geen handbak…

    Login om te reageren
  11. RazorHead zegt

    27 februari 2013 om 11:50

    dat is nu eens een mooi stukje automotive engineering !

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      27 februari 2013 om 11:54

      @RazorHead:

      mogge .. bestaat al sinds de jaren 50 hoor ..

      Login om te reageren
      • RazorHead zegt

        27 februari 2013 om 12:37

        @lincoln:
        9 versnellingsbak die minder weegt dan een 6traps? nou 50 jaar geleden waren ze er net met 5traps automaten of zo?
        en hadden ze 50 jaar geleden ook al een hydraulische waaierpomp?
        en die gepatenteerde klauwkoppelingen die grote conventionele koppelingspakketten moeten vervangen zijn ook vrij innoverend in de automotive branche…

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          27 februari 2013 om 13:24

          @RazorHead: 5 traps automaten voor personenauto’s zijn er pas sinds de 2e helft jaren ’90…

          Login om te reageren
  12. alassad zegt

    27 februari 2013 om 13:06

    Ik zeg doen! Maar ik hoop wel dat er ook versnellingen bij zittrn voor 140+? Als ik mj ergens aan aan ergeren is dat je amper kunt cruisen met 160 of harder, omdat je motor als een gek loopt te loeien. Wanneer komen ze met een superoverdrive?

    Login om te reageren
  13. E34M5Touring zegt

    27 februari 2013 om 13:10

    En past zich aan aan het rijgedrag van de bestuurder. Dat is altijd fijn, dan haal je iemand in en denkt je bak de komende 10min. dat je ‘sportief’ wilt rijden. En dus schakelt ie niet door. BMW had dat ook in de X5. 1x inhalen en je kon steeds die bak weer doorschakelen, bleef steeds in de 4 hangen. Loei irritant. En dan ook nog met 9 verzetten. Ding blijft aan de gang.

    Login om te reageren
  14. mashell zegt

    27 februari 2013 om 16:40

    Als je de automaat zo moet bouwen dat deze versnellingenkan overslaan dan moet je je niet afvragen of het er gewoon niet teveel worden.

    Login om te reageren
  15. erweka zegt

    27 februari 2013 om 18:11

    Ik rijd wel eens op een Same-tractor met 60+60 V/A versnellingen…. Oke, hij gaat toch maar 43km/u, maar in de kleinste ook maar 60 meter per uur… volgas.
    Wel opvallend dat ze bij tractors steeds meer cvt’s toepassen vanwege de brandstofbesparing, het comfort en het makkelijker werken.
    Onze DAF 55 is ook niet echt zuinig, maar volgens mij moet er toch wel iets mogelijk zijn met CVT’s.
    En 6 versnellingen vind ik in de auto met de hand al meer dan zat, je blijft schakelen…
    Lekkere grote atmosferische motor met flink koppel is toch het fijnst. De V70 2.4 140pk 220nm was heus geen racemonster maar trok wel bij alle toerentallen, vanaf ongeveer 1000 toeren. Scheelt behoorlijk wat geschakel!

    Login om te reageren
  16. Homer55 zegt

    27 februari 2013 om 18:50

    Als je een 7traps automaat hebt waarvan de eerste 5 wat korter zijn en de 6 en 7 wat langer, dan kom je er toch ook ?

    Login om te reageren
  17. schellekens006 zegt

    28 februari 2013 om 03:50

    Als je een 6 traps op zijn kop monteert heb je ook een 9 traps… ;-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North