• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Te koop: de ex van Pim Fortuyn

Auteur: Author, gepost 25 februari 2015 om 21:01 – 32 Reacties

MGB van Pim Fortuyn


Bij de overleden politicus/wetenschapper denk je in eerste instantie waarschijnlijk aan de Daimler met chauffeur waarin hij met enige regelmaat gezien werd, maar Fortuyn was zelf ook niet vies van een potje sturen.

Helaas is de adverteerder niet al te scheutig met informatie omtrent de ex-Fortuyn MGB uit 1979 die te koop staat, maar als we bijgaande documenten mogen geloven was de socioloog lange tijd de eigenaar van deze kekke Britse cabrio. Enig speurwerk wijst bovendien uit dat aan deze auto een nogal tumultueus verleden kleeft.

Zo zou de MG vlak na het overlijden van Fortuyn zonder medeweten van diens familie zijn verkocht, voor het bedrag van € 7.500. Het precieze hoe en waarom achter deze verkoop is niet geheel te achterhalen, maar het lijkt erop dat de erven in elk geval konden fluiten naar hun centen en dat er in de communicatie met de handelaar (nee, niet deze) één en ander is misgegaan.

Interieur van Fortuyn's MGB

De toenmalige koper waste vlak na ‘het incident’ de handen in onschuld en beweert gewoon netjes te hebben afgerekend, zonder zich verder af te vragen of het geld wel goed terecht zou komen. En terecht, dunkt ons. Of (indien hij nu ook de verkoper is) zijn toenmalige aankoop ook een degelijke investering is moet nog blijken, het hoogste bod ligt op moment van schrijven iets onder de € 4.000.

Daarvoor krijgt de koper een auto die 12 jaar heeft stilgestaan en dus wel een onderhoudsbeurtje kan gebruiken. Onder de kap van dit origineel in de Verenigde Staten geleverde exemplaar bevinden zich 84 woeste pk’s, die hun weg naar buiten proberen te vinden via de inmiddels spijkerharde want kurkdroge banden.

Terugkomend op die Daimler, die stond een tijdje terug al te koop. Desbetreffende koper heeft nu dus een uitgelezen kans om z’n collectie compleet te maken. At your service.

Kentekenbewijs Pim Fortuyn

Met dank aan iedereen voor de tips!

Ook interessant!

  • Camper nodig? Koop deze Mercedes ex-ambulance
  • Koop de mooiste ex van Max Verstappen
  • Video: Audi A4 Cabrio ramt onschuldige automobilisten
    Video: Audi A4 Cabrio ramt onschuldige automobilisten
  • Gespot - Retezeldzame MG XPower op Nederlands kenteken

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

bruin, Cabrio, Klassiekers, MG, mgb, occasion, rood

Vorig bericht: « Is dit de nieuwe Audi R8 in volle glorie? [updated]
Volgend bericht: RR Phantom Coupé Al-Adiyat: edele bespoke-versie »

Lees Interacties

Reacties

  1. toniominestrone zegt

    25 februari 2015 om 21:04

    Rubber bumper, no way!

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      25 februari 2015 om 21:14

      @toniominestrone:
      Is zo omgebouwd naar chroom, dus wat is je probleem?

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        25 februari 2015 om 22:17

        @tupperware: dacht het niet.

        Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        25 februari 2015 om 22:18

        @tupperware: deze generatie stond ook hoger op de poten ivm de US-wetgeving, dus hij mag ook wat zakken.

        Login om te reageren
      • autoblaag zegt

        25 februari 2015 om 22:21

        @tupperware: de rubber bumper staat ook hoger op zijn poten (minimale bumperhoogte VS) en je moet slijpen en een beugel lassen voor de bumper

        Login om te reageren
        • motoragent zegt

          25 februari 2015 om 23:29

          @autoblaag: Werd dat niet gedaan omdat de koplampen anders te laag zaten?

          Login om te reageren
          • e1000bmw zegt

            26 februari 2015 om 09:12

            @motoragent: onder andere. Maar ook omdat je wellicht het idee kreeg om onder vrachtwagens (de opleggers) door te glijden…

            Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      26 februari 2015 om 10:16

      @toniominestrone:
      Kom is langs, ze kunnen heel mooi zijn kan ik je uit eerste hand vertellen.

      Login om te reageren
  2. spidermann zegt

    25 februari 2015 om 21:05

    Prefereer de MGB V8.

    Login om te reageren
    • spidermann zegt

      25 februari 2015 om 21:06

      @spidermann: bedoel natiurlijk de MG RV8.

      Login om te reageren
      • spidermann zegt

        25 februari 2015 om 21:10

        @spidermann: ik kan natuurlijk ook mijn Alfa Spider 2.0 uit 1987 laten opboren en tjoenen. > 150-160 Pk moet toch wel haalbaar zijn ????

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          26 februari 2015 om 00:49

          @spidermann: dan mis je wel het geluid en het koppel van de V8, ik zou dan trouwens een oude MGB met V8 van de Gt V8 willen. Dat lijkt mij een lekkere auto. Lekker licht blokje met een hoop kracht die je ook nog makkelijk op kunt voeren zodat het een wat leuker karakter krijgt.

          Login om te reageren
          • mgmgb zegt

            26 februari 2015 om 10:31

            @lekbak:
            Met minimale aanpassingen zit die Rover V8 uit de MG B GT V8 ook zo op 220PK. Ze zijn in standaard uitvoering nogal gedowntuned om ze makkelijker naar de VS te kunnen verschepen, maar daar is het nooit van gekomen.

            Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          26 februari 2015 om 07:47

          @spidermann: uitlaatje, webers, nokkenas en lichter vliegwiel… Ik denk dat je al een heel eind komt en dan klinkt die alfa ook heerlijk.

          Login om te reageren
  3. Kvgorp zegt

    25 februari 2015 om 21:14

    MGB met rubber bumpers.. Zucht. Dit is toch de minst begeerde classic. Lijkt wel een botsauto.

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    25 februari 2015 om 21:45

    Hmmm, ik koop nog liever de fiets van Fortuyn, wat een afschuwelijk gedrocht!

    Login om te reageren
  5. Jochempie zegt

    25 februari 2015 om 21:52

    Laat ik ‘m dan even cool vinden. Wat waren onze oude kentekens trouwens een stuk mooier, zonder dat irritante blauwe vlakje.

    Login om te reageren
  6. imba zegt

    25 februari 2015 om 21:55

    ”At your service” Zucht…

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      25 februari 2015 om 22:19

      @imba: jij hebt er zin an…

      Login om te reageren
  7. c7 zegt

    25 februari 2015 om 21:59

    overleden mag je van mij veranderen naar vermoord…

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      26 februari 2015 om 09:13

      @c7: als je vermoord bent, ben je nog steeds overleden…

      Login om te reageren
  8. gash zegt

    25 februari 2015 om 22:53

    Het is een leuke auto om te rijden, heb zelf een chroom bumper mb g gt gehad. Zou op deze inderdaad chromen bumpers zetten. Techniek is simpel en redelijk bullet proof. Heeft ‘ie veel roest dan zou ik hem zeker laten staan.

    Login om te reageren
  9. 850t5r zegt

    25 februari 2015 om 22:59

    Die zal wel niet zo krap meer wezen achterin…

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      26 februari 2015 om 11:53

      @850t5r: Ik vermoed een open uitlaat…

      Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    26 februari 2015 om 00:14

    Jammer dat het de Amerikaanse versie is

    Login om te reageren
  11. lamborghinipower zegt

    26 februari 2015 om 02:14

    ik dacht dat de EX van fortuin er toch anders uit zag……..

    Login om te reageren
  12. lamborghinipower zegt

    26 februari 2015 om 02:16

    http://mark-moreno.deviantart.com/art/Chicago-Gay-Pride-2010-13-169242963

    Login om te reageren
  13. desjonnies zegt

    26 februari 2015 om 08:59

    Ik had ook een rubber bumper.
    Zo’n vermaledijde rubber bumper.
    een 1975 Jubileummodel ( MG 1925 – 1975 ) met overdrive op drie en vier en een door mezelf weg gebrachte -naar de tjoenert- 1800 vier cilinder met gesmede Mahle zuigers, gewogen drijfstangen, lijngeboorde krukas en licht vliegwiel, kortom een gebalanceerde 4 cilinder B serie motor met uiteraard de dubbele SU’s erop.
    Nooit terug gebouwd naar rubber, nadat een Ford Sierra zich achterop mijn B positioneerde en hij afgesleept kon worden en ik werkelijk waar niets had.
    Wel op een rubberbumper een setje stabilisator stangen monteren voor EN achter, andere dempers en je hebt een bijzonder gebruiksvriendelijke en betaalbare roadster.
    De meesten pakken die 4 cilinder krachtbron niet goed aan, in de mijne zat genoeg powerrr en ik ben met de wagen van Ierland naar Griekenland geweest, van Noord Duitsland naar Zuid Spanje toe zonder ooit te zijn gestrand !
    Kortom, het was mijn dagelijkse privé auto en ik heb hem jarenlang gehad.
    Een chroom bumper heeft meer charme idd, straat lager maar een rubberbumper kun je zelfs in Parijs overal parkeren zonder je zorgen te maken.
    En onderdelen zijn belachelijk goedkooop.

    Wil je een ECHTE MG, koopt dan een C met eens strakke 3-liter zes-in-lijn onder de motorkap en grotere spaakwielen, kijk dan ben je een echte vent.
    Nix geen V8, gewoon die onorthodoxe neus zware rauwe zes in lijn huil.
    Zo’n V8 is meer voor geschoren borsthaar types, de zes in lijn voor harige !

    Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      26 februari 2015 om 13:39

      @desjonnies:
      Het geluid van een C is formidabel maar het spijt me zeer, een C is toch echt de geschoren borsthaar auto. De V8 is een ruw, ontembaar monster met na een paar heel eenvoudige aanpassingen meer PK dan mogelijkerwijs goed voor hem is. Een C, hoe mooi ook, blijft altijd een boulevardcruiser die nog angstiger is voor een bocht dan een Cadillac.

      Login om te reageren
  14. mgmgb zegt

    26 februari 2015 om 10:20

    Keurig B’tje. De ’79 B heeft standaard voor en achter stabilisatorstangen, dat scheelt al iets. Verlagingssetjes naar veel fraaiere hoogte van de oude modellen zijn niet duur en zo aangebracht. Aan de chokeknop op zijn dashboard is deze al omgebouwd naar dubbele SU carburateurs, de katalysator zal dus ook wel weg zijn en hopelijk is de compressie ook wat verhoogd, dus dan zit hij al snel weer op de 95pk van de europese uitvoering of zelfs nog iets meer met wat simpele aanpassingen.
    In ieder geval een leuk bakkie met potentie. Ik ben bijna klaar met mijn MG, zelfde jaar maar dan wit. Over een paar weken als alles echt af is zal ik maar wat foto’s op autojunk zetten, dan kunnen jullie ook zien dat een rubber bumper best potentie heeft met wat kleine aanpassingen.

    Login om te reageren
    • pieterveer zegt

      26 februari 2015 om 14:20

      @mgmgb: Je mag inderdaad hopen dat die motor naar Europese standaard is teruggebracht, want in de VS kwamen ze niet verder dan een pk of 60.

      Login om te reageren
      • mgmgb zegt

        26 februari 2015 om 15:22

        @pieterveer:
        Precies, de horror!
        Heel jammer dat MG van Leyland niet de O-series motor in de B mocht leggen. Er zijn prototypes gebouwd, het paste prima en dan was iets meer dan het oorspronkelijke vermogen van de B-series motor mogelijk geweest mét al die emissietroep erop. Helaas zag BL meer heil in het hopeloos gefaalde TR7 project. Maar dat blijft allemaal gelul achteraf.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North