Te koop: de ex van Pim Fortuyn

Auteur: , 32 Reacties

Bij de overleden politicus/wetenschapper denk je in eerste instantie waarschijnlijk aan de Daimler met chauffeur waarin hij met enige regelmaat gezien werd, maar Fortuyn was zelf ook niet vies van een potje sturen.

MGB van Pim Fortuyn

Helaas is de adverteerder niet al te scheutig met informatie omtrent de ex-Fortuyn MGB uit 1979 die te koop staat, maar als we bijgaande documenten mogen geloven was de socioloog lange tijd de eigenaar van deze kekke Britse cabrio. Enig speurwerk wijst bovendien uit dat aan deze auto een nogal tumultueus verleden kleeft.

Zo zou de MG vlak na het overlijden van Fortuyn zonder medeweten van diens familie zijn verkocht, voor het bedrag van € 7.500. Het precieze hoe en waarom achter deze verkoop is niet geheel te achterhalen, maar het lijkt erop dat de erven in elk geval konden fluiten naar hun centen en dat er in de communicatie met de handelaar (nee, niet deze) één en ander is misgegaan.

Interieur van Fortuyn's MGB

De toenmalige koper waste vlak na ‘het incident’ de handen in onschuld en beweert gewoon netjes te hebben afgerekend, zonder zich verder af te vragen of het geld wel goed terecht zou komen. En terecht, dunkt ons. Of (indien hij nu ook de verkoper is) zijn toenmalige aankoop ook een degelijke investering is moet nog blijken, het hoogste bod ligt op moment van schrijven iets onder de € 4.000.

Daarvoor krijgt de koper een auto die 12 jaar heeft stilgestaan en dus wel een onderhoudsbeurtje kan gebruiken. Onder de kap van dit origineel in de Verenigde Staten geleverde exemplaar bevinden zich 84 woeste pk’s, die hun weg naar buiten proberen te vinden via de inmiddels spijkerharde want kurkdroge banden.

Terugkomend op die Daimler, die stond een tijdje terug al te koop. Desbetreffende koper heeft nu dus een uitgelezen kans om z’n collectie compleet te maken. At your service.

Kentekenbewijs Pim Fortuyn

Met dank aan iedereen voor de tips!



32 reacties

Rubber bumper, no way!
@toniominestrone:
Is zo omgebouwd naar chroom, dus wat is je probleem?
@tupperware: dacht het niet.
@tupperware: deze generatie stond ook hoger op de poten ivm de US-wetgeving, dus hij mag ook wat zakken.
@tupperware: de rubber bumper staat ook hoger op zijn poten (minimale bumperhoogte VS) en je moet slijpen en een beugel lassen voor de bumper
@autoblaag: Werd dat niet gedaan omdat de koplampen anders te laag zaten?
@motoragent: onder andere. Maar ook omdat je wellicht het idee kreeg om onder vrachtwagens (de opleggers) door te glijden…
@toniominestrone:
Kom is langs, ze kunnen heel mooi zijn kan ik je uit eerste hand vertellen.
Prefereer de MGB V8.
@spidermann: bedoel natiurlijk de MG RV8.
@spidermann: ik kan natuurlijk ook mijn Alfa Spider 2.0 uit 1987 laten opboren en tjoenen. > 150-160 Pk moet toch wel haalbaar zijn ????
@spidermann: dan mis je wel het geluid en het koppel van de V8, ik zou dan trouwens een oude MGB met V8 van de Gt V8 willen. Dat lijkt mij een lekkere auto. Lekker licht blokje met een hoop kracht die je ook nog makkelijk op kunt voeren zodat het een wat leuker karakter krijgt.
@lekbak:
Met minimale aanpassingen zit die Rover V8 uit de MG B GT V8 ook zo op 220PK. Ze zijn in standaard uitvoering nogal gedowntuned om ze makkelijker naar de VS te kunnen verschepen, maar daar is het nooit van gekomen.
@spidermann: uitlaatje, webers, nokkenas en lichter vliegwiel… Ik denk dat je al een heel eind komt en dan klinkt die alfa ook heerlijk.
MGB met rubber bumpers.. Zucht. Dit is toch de minst begeerde classic. Lijkt wel een botsauto.
Hmmm, ik koop nog liever de fiets van Fortuyn, wat een afschuwelijk gedrocht!
Laat ik ‘m dan even cool vinden. Wat waren onze oude kentekens trouwens een stuk mooier, zonder dat irritante blauwe vlakje.
”At your service” Zucht…
@imba: jij hebt er zin an…
overleden mag je van mij veranderen naar vermoord…
@c7: als je vermoord bent, ben je nog steeds overleden…
Het is een leuke auto om te rijden, heb zelf een chroom bumper mb g gt gehad. Zou op deze inderdaad chromen bumpers zetten. Techniek is simpel en redelijk bullet proof. Heeft ‘ie veel roest dan zou ik hem zeker laten staan.
Die zal wel niet zo krap meer wezen achterin…
@850t5r: Ik vermoed een open uitlaat…
Jammer dat het de Amerikaanse versie is
ik dacht dat de EX van fortuin er toch anders uit zag……..
Ik had ook een rubber bumper.
Zo’n vermaledijde rubber bumper.
een 1975 Jubileummodel ( MG 1925 – 1975 ) met overdrive op drie en vier en een door mezelf weg gebrachte -naar de tjoenert- 1800 vier cilinder met gesmede Mahle zuigers, gewogen drijfstangen, lijngeboorde krukas en licht vliegwiel, kortom een gebalanceerde 4 cilinder B serie motor met uiteraard de dubbele SU’s erop.
Nooit terug gebouwd naar rubber, nadat een Ford Sierra zich achterop mijn B positioneerde en hij afgesleept kon worden en ik werkelijk waar niets had.
Wel op een rubberbumper een setje stabilisator stangen monteren voor EN achter, andere dempers en je hebt een bijzonder gebruiksvriendelijke en betaalbare roadster.
De meesten pakken die 4 cilinder krachtbron niet goed aan, in de mijne zat genoeg powerrr en ik ben met de wagen van Ierland naar Griekenland geweest, van Noord Duitsland naar Zuid Spanje toe zonder ooit te zijn gestrand !
Kortom, het was mijn dagelijkse privé auto en ik heb hem jarenlang gehad.
Een chroom bumper heeft meer charme idd, straat lager maar een rubberbumper kun je zelfs in Parijs overal parkeren zonder je zorgen te maken.
En onderdelen zijn belachelijk goedkooop.

Wil je een ECHTE MG, koopt dan een C met eens strakke 3-liter zes-in-lijn onder de motorkap en grotere spaakwielen, kijk dan ben je een echte vent.
Nix geen V8, gewoon die onorthodoxe neus zware rauwe zes in lijn huil.
Zo’n V8 is meer voor geschoren borsthaar types, de zes in lijn voor harige !
@desjonnies:
Het geluid van een C is formidabel maar het spijt me zeer, een C is toch echt de geschoren borsthaar auto. De V8 is een ruw, ontembaar monster met na een paar heel eenvoudige aanpassingen meer PK dan mogelijkerwijs goed voor hem is. Een C, hoe mooi ook, blijft altijd een boulevardcruiser die nog angstiger is voor een bocht dan een Cadillac.
Keurig B’tje. De ’79 B heeft standaard voor en achter stabilisatorstangen, dat scheelt al iets. Verlagingssetjes naar veel fraaiere hoogte van de oude modellen zijn niet duur en zo aangebracht. Aan de chokeknop op zijn dashboard is deze al omgebouwd naar dubbele SU carburateurs, de katalysator zal dus ook wel weg zijn en hopelijk is de compressie ook wat verhoogd, dus dan zit hij al snel weer op de 95pk van de europese uitvoering of zelfs nog iets meer met wat simpele aanpassingen.
In ieder geval een leuk bakkie met potentie. Ik ben bijna klaar met mijn MG, zelfde jaar maar dan wit. Over een paar weken als alles echt af is zal ik maar wat foto’s op autojunk zetten, dan kunnen jullie ook zien dat een rubber bumper best potentie heeft met wat kleine aanpassingen.
@mgmgb: Je mag inderdaad hopen dat die motor naar Europese standaard is teruggebracht, want in de VS kwamen ze niet verder dan een pk of 60.
@pieterveer:
Precies, de horror!
Heel jammer dat MG van Leyland niet de O-series motor in de B mocht leggen. Er zijn prototypes gebouwd, het paste prima en dan was iets meer dan het oorspronkelijke vermogen van de B-series motor mogelijk geweest mét al die emissietroep erop. Helaas zag BL meer heil in het hopeloos gefaalde TR7 project. Maar dat blijft allemaal gelul achteraf.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).