Te koop in Nederland: überzeldzame Mercedes CLK DTM

Auteur: , 48 Reacties

Veel zeldzamere Mercedessen dan deze zijn er niet.

Mercedes en DTM kennen een lange vriendschappelijke geschiedenis. In de jaren ’00 tot en met ongeveer 2010 was het circuitwapen van Das Haus de CLK. Met de CLK is Mercedes hard gegaan wat betreft speciale versies. Zo had je de knotsgekke CLK GTR, maar goed, die bestond meer vanwege de homologatie dan vrijwillige keuze van Mercedes om zo’n bizar apparaat nummerborden te geven. Van de ‘gewone’ CLK is daarom ook een ultieme versie. Je had natuurlijk de CLK 55 AMG, wat sinds de komst van de 6.2 liter AMG-atoombom de CLK 63 AMG werd. Daarvan kwam de al vrij bijzondere CLK 63 AMG Black Series: ongeveer het meest ultieme label wat je op een AMG kunt plakken. Om hun DTM-succes te vieren kwam er echter een ultieme versie van die ultieme versie. De CLK DTM.

In tegenstelling tot de CLK 63 AMG Black Series gebruikte de DTM nog de ‘oude’ 5,5 liter V8 met compressor. Er kwam wel een hele bak meer pk uit: waar de Black 507 pk op de weg zette, is de DTM goed voor 582 pk. Serieuze cijfers voor zijn tijd: krachtiger dan een AMG GT R van nu bijvoorbeeld. Verder was de auto op dieet, de achterbank werd vervangen door een rolkooi en de twee voorstoelen zijn racekuipen. Een simpele insteek voor een laag gewicht. Optisch kun je de DTM herkennen aan speciale velgen, een brede bodykit en een grote spoiler achterop. Slechts een paar eigenaren konden genieten van de DTM, er kwamen 100 coupés en 80 cabriolets. Als je een fervent Mercedes-verzamelaar bent en je wacht al een tijdje tot er een DTM verschijnt, dan is dit nu je kans. En je hoeft er niet eens veel moeite voor te doen: er staat er eentje te koop in Nederland.

Mercedes CLK DTM

AutoLeitner verkoopt één van de honderd coupés. In het grijs, zoals het heurt. Dat de auto bij Leitner te koop staat heeft een voor- en een nadeel. Het voordeel is dat de kwaliteit wel in orde is. Alles aanwezig, alles kloppend, alles intact. Je koopt een CLK DTM alsof hij uit de showroom komt rollen. Het nadeel is de prijs: 289.500 euro. Bijna drie ton voor, we moeten het even zeggen, een ‘gewone’ CLK met een bodykit.

Oké, dat is vrij denigrerend, met het verhaal erachter is het iets meer dan een CLK. Helaas wordt het zo wel een beetje een hebbedingetje voor verzamelaars: veel meer dan de 6.000 km die er al op staat zal de auto onder een verzamelaarsregime niet klokken. De auto komt uit 2005 en sindsdien is er in het boekje netjes bijgehouden hoe het zit met onderhoud, dus nogmaals, het is zeker niet de slechtste CLK DTM die er te krijgen is/was.

CLK DTM



48 reacties

Heeft ze al eens eerder gehad. Nog een zilveren en een zwarte cabrio. Beide toen gezien in de showroom. Bruut apparaat!
@mike0709: sorry dat ik hier reageer. Maar heeft autoblog niet ooit meegedaan met Gumball met een DTM?
@tortuga: Was dat niet Sacha zijn black series?
Eén van de meest ultieme Benzen imo. Wat een ding!
@str8six:
Eerlijk gezegd denk ik dat dit absoluut de meest ultieme is. Ooit.
Dit is ook echt de enige auto die er met een bodykit gaaf uit ziet, herstel, die er met déze bodykit gaaf uitziet. Wat een beest man, ik vind het briljant… 😍
@stationcar: ja dat wilde ik in eerste instantie ook zeggen maar de 300 SL Gullwing bestaat ook nog.. That beats pretty much anything on four wheels.
@stationcar: CLK GTR is de ultieme voor mij weliswaar nog vele malen duurder
Hebben hebben hebben
Stond jaren geleden al bij Leitner te koop icm een zwarte cabrio versie. Mooie auto maar vind de Black Series toch net wat mooier.
@baske: hij heeft nu ook een sl65 Black series staan: https://www.autoleitner.nl/nl/index/aanbod/1568133748-2009-7-sl-65-amg-black-series-r230-kopen
Is je verzameling meteen compleet
@rickilicious: wat een auto’s heeft Leitner toch altijd
@rickilicious: hij is gelijk verkocht, snel gefixed!
@baske: volledig mee eens!!! Beter gelijnd ook. Nooit weet gehad van de dtm maar de black series was denk ik ook alvast extreem genoeg. Clarkson heeft er eentje gehad ook als ik me niet vergis, hij heeft em eveneens getest en dat was hilarisch. Ding rookte op enkele ronden zijn banden op😂
@chrisvis: Clarkson heeft er inderdaad ook een gehad, een zwarte.
@baske: Ben ‘t uiteraard met dat laatste eens, de Black Series oogt net wat strakker.
Doe mij toch maar de: Mercedes-Benz SLK 55 AMG R171 Black Series.
@quinn: een SLK liever dan deze??
@jpsienen: yep, de eerste Black Series allertijden
@quinn:
Je weet dat de SLK niet bepaald een mooie auto is? 🤔
@quinn: Leuk, eens een andere voorkeur dan het gemiddelde. Doe de groeten aan je man!
@jpsienen: van welke club ken je zijn/haar man?
Gewoon meteen kopen.
Waarom zou je dit in godsnaam weg doen? (Buiten misschien financiële redenen) wat een apparaat!!
Voor mij dan een SL 73 AMG (R129), die is nog wat zeldzamer. Maar deze CLK DTM mag ook wel in mijn garage. Naast de ‘atoombom’ :-)

911gt3rs kom er maar in
@t5power: Voor mij een CLK GTR Supersport met de 7.3 graag dan. Beetje onduidelijk alleen of er nou 2 of 5 van zijn.
@torsen: dan ga ik voor de CLK 200 Kompressor🙃
Ooit nog de eerste nieuwe benz waar ik in mocht zitten als 15 jarige toen ik kwam solliciteren bij de mercedes dealer. Prachtige auto, al hadden “wij” een cabrio. Nr 19 weet ik nog.
@ricksmits: is #19 nog in Nederland?
Heerlijke wagen! Doet me denken aan het magistrale filmpje van Kim Dotcom die met Kimi Raikkonen en Finn Batato met drie van die dingen de Nurburgring overgingen met toepasselijke kentekens namelijk Good, Bad en Evil. Met een flesje lachgas achterin. Kim met zijn vette lijf in zo’n ding volgas over dat circuit en even het lachgasknopje indrukt. Ik hoor het hem roepen; DRUK OP NOS! NUUU!!! EN NOG EEN KEER!!!
@viezefreddyw: wat dacht je van dit filmpje van Petrolhead, heerlijk!
https://youtu.be/9EyhEE_3ff0

Zoals daar mee gereden wordt door Bernard. Mooie serie was dit op internet.
@hamerhaai: dat origineel Nederlands exemplaar is helaas al geëxporteerd.
@viezefreddyw: Good AND Evil ;-)
@skinny058: Oh ja, foutje. Thanks!
Hoe zag de rollooi van de cabrio versie er dan uit?
@dnadave: die had geen rolkooi, de coupe trouwens ook niet. Enkele een balk net achter de stoelen voor de 4/5/6-punts gordel bevestiging. Dat is ook te zien op de foto’s.
Heerlijke tijd was dat van Mercedes. De ene na de andere kanonskogel.

Deze is heel vet, maar eigenlijk niet zo mooi. De Black Series was echter wel prachtig.

Deze doet me ook denken aan de tijd van PetrolHead filmpjes. Niet bijster goed, maar wel altijd ontzettend lachen.
Lijkt me wel wat om hierin een weekendje rond te toeren. Zal wel een aantal hoofden doen draaien. Niet perse mooi maar wel heel tof en bijzonder deze auto, al zeg ik het zelf.
Alles klopt gewoon aan deze auto. Kan me nog herinneren dat ‘ie op de RAI stond, heb met name wat foto’s geschoten van de velgen met al die boutjes. Erg racy op een of andere manier. 🤔
Hij heeft niet eens de optionele carbon wielen
Staat ook nog een mooie 190 2.5-16 Evolution II te koop bij Wensink met een vergelijkbare prijs.
Ondanks de huidige Maaskantje petjesstatus vind ik dit toch best bruut. Zou er zelf niet dood in willen worden gevonden maar laat de eer graag aan anderen ….
Christijan Albers had toch ook ooit zo’n apparaat?
ASV in Veghel had er enkele geleden (misschien nog steeds) ook één staan onder in de bunker. Die was dan ook nog eens omgebouwd tot safety car.
In december 2005 heb ik in zo´n CLK DTM proefgereden. MB Rosier in Oldenburg had er in die tijd één staan. Heb die dag mijn pr met 3 km/h scherper gesteld tot 320 km/h. Tot op heden nog niet verbeterd.
Eigenlijk is dit gewoon een getunede clk200… Wie zei er ook alweer dat tuning op een auto altijd een verliespost is?
Wat een prachtigbak!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).