• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Teaser: Zagato Alfa Romeo TZ3 Corsa

Auteur: Dennis, gepost 19 april 2010 om 21:42 – 35 Reacties

Zagato Alfa Romeo TZ3 Corsa


Eind deze week wordt het Concours d’Elegance Villa d’Este weer gehouden en Zagato is erbij met de Zagato Alfa Romeo TZ3 Corsa.

Het designhuis en coachbuilder heeft de TZ3 ontwikkeld om de 100e verjaardag van Alfa Romeo te vieren. Met de TZ3 wordt een duidelijke verwijzing gemaakt naar klassiekers als de Alfa Romeo TZ1 en TZ2.

Zagato heeft nog geen details vrijgegeven en enkel deze teaser losgelaten op het internet. Kans is groot dat men zich vooral bezig heeft gehouden met de koets van de TZ3 en dat de motor gelijk is het blok in de Alfa Romeo 8C (een 4,7 liter V8). Wordt vervolgd…

Ook interessant!

  • Heerlijke Alfa Romeo 8C van bekende Nederlander te koop
  • Dít is de duurste (en geelste!) Alfa Romeo van Marktplaats
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

8c, Alfa Romeo, coachbuilding, teaser, tz3, zagato

Vorig bericht: « Toyota betaalt boete in de VS, maar bekent geen schuld
Volgend bericht: TechArt Porsche Panamera Black Edition »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jokkebrok zegt

    19 april 2010 om 21:44

    Vet, kan bijna niet wachten!

    Login om te reageren
  2. kevinc3 zegt

    19 april 2010 om 21:44

    Nice!.. al lijkt het van bovenaf wel erg veel op een 8c

    Login om te reageren
    • robert--123 zegt

      19 april 2010 om 22:02

      @kevinc3:
      NOT! De plek van de cabine misschien, maar kijk naar alle vormen belijning van een 8C, weg!

      Login om te reageren
    • Gnermo zegt

      20 april 2010 om 09:06

      @kevinc3: Goh, dat heb je wel vaker met coachbuilding, nietwaar?

      Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    19 april 2010 om 21:49

    Ben erg benieuwd naar de auto, maar eigenlijk valt het bar tegen wat Alfa tot nu toe heeft gedaan aan het eigen jubileum. GTA’s van ieder nieuw model? Het is maar een idee.

    Login om te reageren
  4. John zegt

    19 april 2010 om 21:52

    Grappen over Corsa hieronder graag..
    ps. is deze auto van een apotheker ;)

    Login om te reageren
  5. Citrofiel zegt

    19 april 2010 om 21:53

    Als het design een combinatie is van 8C Competitionze en de TZ1 en TZ2, dan moet het wel heel gek lopen wil het verkeerd ogen.

    Login om te reageren
  6. Hupke zegt

    19 april 2010 om 21:54

    Als hij ook de prijs en een vergelijkbare aandrijving krijgt als een TZ1 en TZ2 dan is het best wel intressant ja.

    Login om te reageren
  7. SHFT zegt

    19 april 2010 om 22:16

    Kans is groot dat hij op de 8C lijkt, de 8C is dan ook gebaseerd op oa. de TZ1/TZ2

    Login om te reageren
  8. Quivis zegt

    19 april 2010 om 22:19

    Kan je die zo kopen bij de dealer?

    Login om te reageren
  9. Pieter vd Weeg zegt

    19 april 2010 om 22:49

    Hoezo geen details? De begeleidende tekst heeft het toch expliciet over een eigen, carbonfibre buizenchassis? En de motor is een Maserati V8.

    Login om te reageren
  10. Vanquish zegt

    19 april 2010 om 23:01

    Kijk, eindelijk weer eens iets interessants! Kom maar op met die Alfa’s, daar kan ik nooit genoeg van krijgen!! :D

    Login om te reageren
  11. Pieter vd Weeg zegt

    19 april 2010 om 23:04

    De body is trouwens van aluminium.

    Login om te reageren
  12. Bart zegt

    19 april 2010 om 23:54

    Er zit gewoon een 8C onder, met dezelfde hard points maar een nieuw koetswerk. Een double bubble roof is bij Zagato verplicht. Anderzijds vraag ik me wel af hoe de deuren scharnieren, ze lijken tot ver in het dak uitgesneden te zijn. Vleugeldeuren?

    Login om te reageren
  13. autoblogger zegt

    20 april 2010 om 08:11

    Zagato Atelier announces the introduction of the Alfa Romeo TZ3 Corsa at the XII Villa D’Este Concours d’Elegance.

    The TZ3 Corsa is not a design exercise. It doesn’t take inspiration only from the 90 year collaboration between the two brands, neither only from the Milanese link between Alfa Romeo and Zagato.

    The TZ3 Corsa is a race car, honouring the 100th anniversary of Alfa Romeo’s racing Heritage. It celebrates the men and machines of the Alfa Romeo Zagato common tradition: Scuderia Ferrari of 20’s and 30’s, Alfa Corse of 40’s and 50’s, Autodelta of 60’s and 70’s up to the latest Scuderia Zagato of 80’s and 90’s.

    Commissioned by a German Alfa Romeo Zagato’s Gentleman driver, the TZ3 Corsa is based on a mono shell carbon fibre tubular chassis, coupled with a tubular frame and a lightweight aluminium body.

    Login om te reageren
  14. Peter zegt

    20 april 2010 om 09:14

    Ik ben benieuwd naar meer foto’s maar hij lijkt geïnspireerd en gebaseerd op de 8C. Dat is wel heel anders dan de oorspronkelijke TZ die vertrok vanuit de techniek van een Giulia en daar à la Lotus een lichtgewicht racer uit puurde.

    Login om te reageren
  15. TweetyV6 zegt

    20 april 2010 om 09:37

    @SHFT; je praat peop, man.

    TZ1 en TZ2 hebben net zoveel met de 8C te maken als een 2CV met een C3 Pluriel

    TZ betekent Tubolare Zagato, refererend naar het buizenframe (Tubolare) en het lichtgewicht koetswerk ontworpen en gemaakt door Zagato. Beide zijn gebaseerd op de 105-serie Giulia uit de jaren ’50.

    Naast het buizenframe is ook de zgn. Coda Tronca (letterlijk: afgehakte achterkant, ook well Kamm Tail genoemd) een van de kenmerken van de TZ’s. Ben benieuwd of de TZ3 deze ook heeft en hoe deze dan is uitgevoerd.

    Login om te reageren
    • SHFT zegt

      20 april 2010 om 10:22

      @TweetyV6:

      Als je kijkt naar de vormgeving zie je toch duidelijke knipogen. Of zit er poep in je ogen?

      Login om te reageren
  16. integralechubasco zegt

    20 april 2010 om 10:37

    SHFT bedoelt dat er designelementen van de TZ zijn overgenomen voor de 8C. dat is niet helemaal incorrect ;) … Als hij net licht wordt als vroeger (onder de 600 kg) dan wordt het een raket op wielen…

    Als het ze lukt om hem onder 1300 kg te krijgen ben ik al blij…

    Login om te reageren
  17. Pieter vd Weeg zegt

    20 april 2010 om 10:59

    Wat een hoop flauwekul typt iedereen hier! Deze auto heeft niets, maar dan ook niets met de Alfa 8C te maken, niet qua chassis en niet qua motor. Chassis is een buizenchassis, motor is van Maserati. En dat ding gaat een serieuze lichtgewicht zijn! Een buizenchassis van carbonfiber is iets compleet nieuws. En JA hij heeft een KAMMtail.

    Login om te reageren
    • Peter zegt

      20 april 2010 om 12:13

      @Pieter vd Weeg: En waar komt de motor van de 8C vandaan?

      Login om te reageren
  18. Mr. V8 zegt

    20 april 2010 om 11:05

    Leuke 8C Bodykit!

    Login om te reageren
  19. TweetyV6 zegt

    20 april 2010 om 12:07

    @SHFT
    Je schrijft dat de 8C gebaseerd is op o.a. de TZ1 en TZ2.
    Dat is toch klinklare onzin. De TZ1 en 2 zijn gebaseerd op het 105 chassis, hebben een 4-cylinder nord motor, buizenframe en zijn door Zagato ontworpen. De 8C is gebaseerd op de Maserati 4200GT(A), heeft een zelfdragende carosserie, een 8 cylinder en is ontworpen door het Centro Stile. Waar alstjeblieft is in godsnaam enige overeenkomst (behalve de achterwielaandrijving)
    Qua ontwerp kun je wel zeggen dat de TZ3 gebaseerd is op de 8C maar zeker niet op de TZ1/TZ2 (die zijn veel slanker)
    Kom eens naar Goodwood of de Oldtimer GP op de Nürburgring, daar kun je te TZ’s in het echt zien.
    Het oorspronkelijk design van de 8C lijkt veel meer op de 33 Stradale dan op de TZ1 of TZ2

    Login om te reageren
  20. TweetyV6 zegt

    20 april 2010 om 12:17

    @ integralechubasco
    Dan moet SHFT typen wat hij/zij bedoelt. Als ik dit lees: “de 8C is dan ook gebaseerd op oa. de TZ1/TZ2” dan ga ik er van uit dat bedoeld wordt dat de TZ1 en TZ2 de basis vormden (=baseren op) voor de 8C.
    [sarcasme] Tot zover het lesje zinsverklaring van de basisschool.[/sarcasme]

    Login om te reageren
  21. Heidekonijn zegt

    20 april 2010 om 12:51

    Gewoon fantastisch.
    En ook het bewijs dat je FGA niet nodig hebt om een échte Alfa neer te zetten, integendeel.

    Login om te reageren
  22. Pieter vd Weeg zegt

    20 april 2010 om 13:35

    @Peter
    Die motor in de 8C is een Maseratiblok met Alfa opsmuk… maar Paolo vertelde me in Geneve dat Zagato gewoon een Maser blok heeft gelepeld in de TZ3, dus geen Alfa opsmuk. Als ze al iets hebben gedaan, dan zal er een knullig Alfa logootje geplakt zijn op de plek vh Maser logo… Is een wezenlijk verschil dan een blok gebruiken uit een 8C of van de 8C produktielijn…

    Login om te reageren
    • Peter zegt

      20 april 2010 om 13:52

      @Pieter vd Weeg: In wezen is dat dus dezelfde motor. Ik kan me inbeelden dat Zagato niet zomaar over een 8C-blok kan beschikken. Overigens had de TZ1 ook een buizenframe maar was hij wel degelijk gebaseerd op de Giulia die een zelfdragend koetswerk had. Dit alles sluit dus niet uit dat de TZ3 op de 8C gebaseerd kan (ik schrijf duidelijk “kan”) zijn. Op die ene foto lijkt hij er alleszins op maar iedere conclusie is natuurlijk voorbarig, net zoals de kwalificatie “flauwekul”.

      Login om te reageren
  23. Cantago zegt

    20 april 2010 om 14:00

    ziet er op het eerste oog goed uit!

    Login om te reageren
  24. Dimglor zegt

    20 april 2010 om 14:02

    Ziet er aan de voorkant uit zoals de 8c… Zo te zien zal het waarschijnlijk wel een mooie wagen worden.. ;)

    Login om te reageren
  25. Pieter vd Weeg zegt

    20 april 2010 om 15:13

    @Peter, die kwalificatie flauwekul was kort door de bocht, maar sloeg eigenlijk niet op jouw eerdere reactie. Ik las ergens over een op de hardpoints van de 8C gebaseerde creatie, nou dat is dus niet aan de orde. Zagato verzekerde mij 2 jaar terug al dat de 8C er helemaal niets mee van doen heeft!

    Login om te reageren
  26. Jochempie zegt

    20 april 2010 om 16:37

    Ziet er van achteren uit als een aflopende shooting brake. Ben benieuwd!

    Login om te reageren
  27. Autoliefhebber zegt

    20 april 2010 om 18:19

    Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

    Login om te reageren
  28. bazzz zegt

    20 april 2010 om 19:15

    Vleugeldeuren of een heel grote achterklep?

    Login om te reageren
  29. Quivis zegt

    20 april 2010 om 19:40

    wachten duurt lang,,,, ;)

    Login om te reageren
  30. gschoots zegt

    21 april 2010 om 07:03

    Hopelijk komt het coachbuilden weer echt in de mode dan krijgen we weer echt wat moos en exclusiefs op de weg;

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North