• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Techniek! De achtergrond van BMW’s waterinjectie

Auteur: Author, gepost 15 februari 2015 om 12:06 – 31 Reacties

BMW M4 Safety Car


Interessant, waterinjectie op BMW’s feestnummer, maar waar dient het voor en gaan we het ooit terugzien op productiemodellen?

De temperatuur van en in de twin-turbo 6-in-lijn van BMW’s M4 kan behoorlijk oplopen, met alle nadelige gevolgen van dien. Om deze probleempjes te ondervangen, introduceerde het Duitse merk de M4 Safety Car een injectiesysteem dat minuscule waterdeeltjes de verbrandingskamer inspuit.

Hierdoor wordt de temperatuur van het mengsel omlaag gebracht, wat ten eerste zorgt voor een meer ideale verbrandingstemperatuur. Zodoende kan de timing van de ontsteking nauwkeuriger worden afgesteld en wordt het mogelijk om de compressie te verhogen, zonder dat de levensduur van de motor hieronder lijdt.

Bovendien wordt op deze manier klop tegengegaan. Kloppen (of pingelen) is het zelfstandig ontbranden van de combinatie brandstof/zuurstof. Bij een dieselmotor juist de bedoeling, maar bij een benzinemotor is het funest en kan het flinke schade aan het blok opleveren.

Kloppen en pingelen

Het risico op klop is ook de reden voor eigenaren van supercars (zeker met turbomotoren) om benzine met een hoger octaangetal te tanken. Immers geldt hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de brandstof, hoe kleiner de kans op pingelen. BMW claimt echter dat hun waterinspuiting het mogelijk maakt om benzine met een lager octaangetal (Euro 95) te tanken, als Super 98 bijvoorbeeld niet beschikbaar is.

Bovengenoemde voordelen resulteren volgens BMW in een hogere output en een lager verbruik. Beide voordelen worden natuurlijk wel weer deels gecompenseerd door het extra gewicht dat het systeem (inclusief navulbare tank à 5 liter) in de schaal brengt, maar het gaat dan ook nog maar om een proefballonnetje.

Gaan we het op productieauto’s terugzien?

De grote vraag is natuurlijk of we BMW’s watersysteem terug gaan zien op productiemodellen. Dat je het niet onder de kap van je opa’s 2-serie Gran Tourer aan zult treffen lijkt ons evident, maar volgens de geruchtenmachine wordt de mogelijke M4 GTS voorzien van dit vernuftige systeem. Stay tuned dus!

Voor een uitgebreide animatievideo van BMW’s waterinjectie, check je onderstaande video.

BMW waterinjectie

Ook interessant!

  • Video: BMW M4 CSL mag weer buitenspelen
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: BMW M4 G82 met handbak doet de Hockenheimring
    Video: BMW M4 G82 met handbak doet de Hockenheimring
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

4-serie, BMW, f82, m4, safetycar, Techniek, Video, zwart

Vorig bericht: « Popnagel-palooza op een SLS, Prior Design doet het
Volgend bericht: Reminder: Top Gear S22E04, 21u BBC2 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Arnoud zegt

    15 februari 2015 om 12:10

    -thanks! Aangepast-

    Login om te reageren
  2. truckertje zegt

    15 februari 2015 om 12:10

    -aight, aangepast!-

    Login om te reageren
  3. m4ple zegt

    15 februari 2015 om 12:12

    Heb ooit mensen gesproken die dit principe hebben getest en toegepast op een 50cc honda blok om zo een makkelijk resultaat te zien.
    Alleen moet het heel erg precies gaan en bij een error is het doei motorblok.
    Iets te veel water en het slaat neer, creëert waterslag en alles is kapot.
    Iets te weinig en het effect is niet te merken.

    Al met al interessante techniek met veel haken en ogen. Daarbij is het ook van belang zuiver water te gebruiken. En ja dat is nog niet alom voorhanden

    Login om te reageren
  4. jack_abarth zegt

    15 februari 2015 om 12:14

    Zo heel nieuw is het niet. Biesheuvel verkoopt het al jaren voor op diverse oude fords zoals bda escorts en de capri. Overigens heb ik het dan wel over rally wagens.

    Login om te reageren
  5. volvofreak zegt

    15 februari 2015 om 12:15

    Volvo had dit al in de jaren 80 op de 240 turbo groep A waarmee ze best veel mee wonnen

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      15 februari 2015 om 13:21

      @volvofreak:
      Yep, in die tijd gebruikte elk F1 team het trouwens ook, dus nieuw is het inderdaad niet..

      Login om te reageren
  6. draadloos zegt

    15 februari 2015 om 12:19

    Heb al even methanol injectie, werkt nog beter… Koelt ook..

    Login om te reageren
  7. rcolt zegt

    15 februari 2015 om 12:21

    Supertechnisch ben ik niet maar zou je geen lachgas kunnen gebruiken? Dit verkleint het gasmengsel toch ook waardoor er meer vermogen uit een bepaalde cilinderinhoud komt?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      15 februari 2015 om 12:50

      @rcolt: Het doel van dit systeem is de levensduur van de motor verlengen. Nu ben ik ook niet supertechnisch maar lachgas verlengt de levensduur van je motorblok volgens mij niet.

      Login om te reageren
    • arjontje zegt

      15 februari 2015 om 13:24

      @rcolt: met lachgas verhoog je het zuurstof gehalte van je mengsel. Met water injectie of methanol koel je de lucht.

      Login om te reageren
  8. supersim200 zegt

    15 februari 2015 om 12:28

    Wie is er in godsnaam op het idee gekomen om zo’n spoiler op de m4 te zetten.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      15 februari 2015 om 12:48

      @supersim200: Ik denk een Duitser.

      Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      15 februari 2015 om 12:52

      @supersim200: de safety car moet natuurlijk wel safe en snel de bochten aaneen kunnen rijgen.

      Login om te reageren
  9. hans75 zegt

    15 februari 2015 om 12:32

    is toch gewoon al jaren te koop? http://www.coolisbetter.nl/

    Login om te reageren
  10. rufctr01 zegt

    15 februari 2015 om 12:40

    Leuk artikel!

    Login om te reageren
  11. V70R zegt

    15 februari 2015 om 12:47

    Ik heb al jaren aquamist op mijn getunde V70R (>380pk/500+Nm), die boven de 1 bar turbodruk water (’s winters water met methanol) inspuit. Je merkt en ziet dat de turbodruk en het koppel veel constanter blijft, zeker met warm weer en de ontsteking is wat scherper gezet. Je wint er echter geen pk’s mee, maar de motor is beter beveiligd tegen pingelen.

    Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      16 februari 2015 om 07:31

      @V70R: Vraagje, hoe zit dat dan met bijvullen? Moet je dan ook elke tankbeurt een flesje water in het reservoir gieten of?

      Login om te reageren
    • s62b50 zegt

      16 februari 2015 om 19:43

      @V70R: maar als je minder last hebt van pingelen, gaan jouw klopsensoren toch aangeven dat er eerder brandstof ingespoten kan worden? Win je dus wel zeker vermogen mee.

      Login om te reageren
  12. arii zegt

    15 februari 2015 om 13:08

    Weer iets nieuws dat stuk kan gaan. Zo zie ik het

    Login om te reageren
  13. qoekje zegt

    15 februari 2015 om 13:12

    Vroeger had je ook subaru’s waar mee je water over de intercooler kon squirten dat vond ik al super vet

    Login om te reageren
  14. ghost zegt

    15 februari 2015 om 13:27

    Fucking oud nieuws…bestaat al tijden!

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      15 februari 2015 om 14:30

      @ghost:
      Nope, we hebben het hier wel over de Duitse premium variant die gehyped moet worden.., niet over merken als Renault, Ford, Honda, Fiat en Volvo die dit 30 jaar geleden al konden..

      Login om te reageren
  15. FB_100002168127182 zegt

    15 februari 2015 om 14:33

    Moet je dan ook om de 6 maanden je motor ontkalken?

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      15 februari 2015 om 15:01

      @dylan_taylor:
      Gewoon Calgon gebruiken..

      Login om te reageren
      • mrrallycross zegt

        15 februari 2015 om 15:18

        @tupperware: haha ik denk dat hij daar wel lekker op zal lopen. :)

        Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    15 februari 2015 om 15:09

    kijk eens, een BMW die op water rijd!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      15 februari 2015 om 16:14

      @dutchdriftking:
      Is dat goedkoper dan gebakken lucht…?

      Zo ja, dan moet ik er toch maar eens voor gaan kijken….

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        16 februari 2015 om 11:01

        @jrk68: Alles is toch goedkoper als gebakken lucht? Gebakken lucht is namelijk het zelfde als premium, en daarvoor betaal je altijd te veel.

        Login om te reageren
  17. mrrallycross zegt

    15 februari 2015 om 15:18

    Haal die spoiler er aub af, ziet er niet uit.

    Login om te reageren
  18. ej20g zegt

    15 februari 2015 om 16:25

    Dat BMW claimt dat je door dit systeem de mogelijkheid hebt om 95 te tanken als 98 niet mogelijk is, klinkt ontzettend leuk. Maar er zijn al jaren fabrikanten die de ECU gewoon het ontstekingstijdstip bij laten stellen voor het lagere octaangetal. Het resultaat is wel dat er iets minder vermogen beschikbaar is, maar dat is niet zo veel dat je het gaat merken bij dit soort vermogens.

    Voor een auto zoals de Safety Car is het natuurlijk ideaal omdat het vermogen wat stijgt, maar voor een straatauto is dit systeem onnodig ingewikkeld.

    Login om te reageren
    • arii zegt

      15 februari 2015 om 19:12

      @ej20g: nja voor de SC zal het niet veel uitmaken aangezien de hele rij die achter rijdt toch zo’n ding met maar kwart gas bij kunnen houden ofzo :p

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North