Interessant, waterinjectie op BMW’s feestnummer, maar waar dient het voor en gaan we het ooit terugzien op productiemodellen?
De temperatuur van en in de twin-turbo 6-in-lijn van BMW’s M4 kan behoorlijk oplopen, met alle nadelige gevolgen van dien. Om deze probleempjes te ondervangen, introduceerde het Duitse merk de M4 Safety Car een injectiesysteem dat minuscule waterdeeltjes de verbrandingskamer inspuit.
Hierdoor wordt de temperatuur van het mengsel omlaag gebracht, wat ten eerste zorgt voor een meer ideale verbrandingstemperatuur. Zodoende kan de timing van de ontsteking nauwkeuriger worden afgesteld en wordt het mogelijk om de compressie te verhogen, zonder dat de levensduur van de motor hieronder lijdt.
Bovendien wordt op deze manier klop tegengegaan. Kloppen (of pingelen) is het zelfstandig ontbranden van de combinatie brandstof/zuurstof. Bij een dieselmotor juist de bedoeling, maar bij een benzinemotor is het funest en kan het flinke schade aan het blok opleveren.
Kloppen en pingelen
Het risico op klop is ook de reden voor eigenaren van supercars (zeker met turbomotoren) om benzine met een hoger octaangetal te tanken. Immers geldt hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de brandstof, hoe kleiner de kans op pingelen. BMW claimt echter dat hun waterinspuiting het mogelijk maakt om benzine met een lager octaangetal (Euro 95) te tanken, als Super 98 bijvoorbeeld niet beschikbaar is.
Bovengenoemde voordelen resulteren volgens BMW in een hogere output en een lager verbruik. Beide voordelen worden natuurlijk wel weer deels gecompenseerd door het extra gewicht dat het systeem (inclusief navulbare tank à 5 liter) in de schaal brengt, maar het gaat dan ook nog maar om een proefballonnetje.
Gaan we het op productieauto’s terugzien?
De grote vraag is natuurlijk of we BMW’s watersysteem terug gaan zien op productiemodellen. Dat je het niet onder de kap van je opa’s 2-serie Gran Tourer aan zult treffen lijkt ons evident, maar volgens de geruchtenmachine wordt de mogelijke M4 GTS voorzien van dit vernuftige systeem. Stay tuned dus!
Voor een uitgebreide animatievideo van BMW’s waterinjectie, check je onderstaande video.
Arnoud zegt
-thanks! Aangepast-
truckertje zegt
-aight, aangepast!-
m4ple zegt
Heb ooit mensen gesproken die dit principe hebben getest en toegepast op een 50cc honda blok om zo een makkelijk resultaat te zien.
Alleen moet het heel erg precies gaan en bij een error is het doei motorblok.
Iets te veel water en het slaat neer, creëert waterslag en alles is kapot.
Iets te weinig en het effect is niet te merken.
Al met al interessante techniek met veel haken en ogen. Daarbij is het ook van belang zuiver water te gebruiken. En ja dat is nog niet alom voorhanden
jack_abarth zegt
Zo heel nieuw is het niet. Biesheuvel verkoopt het al jaren voor op diverse oude fords zoals bda escorts en de capri. Overigens heb ik het dan wel over rally wagens.
volvofreak zegt
Volvo had dit al in de jaren 80 op de 240 turbo groep A waarmee ze best veel mee wonnen
tupperware zegt
@volvofreak:
Yep, in die tijd gebruikte elk F1 team het trouwens ook, dus nieuw is het inderdaad niet..
draadloos zegt
Heb al even methanol injectie, werkt nog beter… Koelt ook..
rcolt zegt
Supertechnisch ben ik niet maar zou je geen lachgas kunnen gebruiken? Dit verkleint het gasmengsel toch ook waardoor er meer vermogen uit een bepaalde cilinderinhoud komt?
berlinetta zegt
@rcolt: Het doel van dit systeem is de levensduur van de motor verlengen. Nu ben ik ook niet supertechnisch maar lachgas verlengt de levensduur van je motorblok volgens mij niet.
arjontje zegt
@rcolt: met lachgas verhoog je het zuurstof gehalte van je mengsel. Met water injectie of methanol koel je de lucht.
supersim200 zegt
Wie is er in godsnaam op het idee gekomen om zo’n spoiler op de m4 te zetten.
berlinetta zegt
@supersim200: Ik denk een Duitser.
knipperlichtje zegt
@supersim200: de safety car moet natuurlijk wel safe en snel de bochten aaneen kunnen rijgen.
hans75 zegt
is toch gewoon al jaren te koop? http://www.coolisbetter.nl/
rufctr01 zegt
Leuk artikel!
V70R zegt
Ik heb al jaren aquamist op mijn getunde V70R (>380pk/500+Nm), die boven de 1 bar turbodruk water (’s winters water met methanol) inspuit. Je merkt en ziet dat de turbodruk en het koppel veel constanter blijft, zeker met warm weer en de ontsteking is wat scherper gezet. Je wint er echter geen pk’s mee, maar de motor is beter beveiligd tegen pingelen.
ardonjr zegt
@V70R: Vraagje, hoe zit dat dan met bijvullen? Moet je dan ook elke tankbeurt een flesje water in het reservoir gieten of?
s62b50 zegt
@V70R: maar als je minder last hebt van pingelen, gaan jouw klopsensoren toch aangeven dat er eerder brandstof ingespoten kan worden? Win je dus wel zeker vermogen mee.
arii zegt
Weer iets nieuws dat stuk kan gaan. Zo zie ik het
qoekje zegt
Vroeger had je ook subaru’s waar mee je water over de intercooler kon squirten dat vond ik al super vet
ghost zegt
Fucking oud nieuws…bestaat al tijden!
tupperware zegt
@ghost:
Nope, we hebben het hier wel over de Duitse premium variant die gehyped moet worden.., niet over merken als Renault, Ford, Honda, Fiat en Volvo die dit 30 jaar geleden al konden..
FB_100002168127182 zegt
Moet je dan ook om de 6 maanden je motor ontkalken?
tupperware zegt
@dylan_taylor:
Gewoon Calgon gebruiken..
mrrallycross zegt
@tupperware: haha ik denk dat hij daar wel lekker op zal lopen. :)
Dutchdriftking zegt
kijk eens, een BMW die op water rijd!
jrk68 zegt
@dutchdriftking:
Is dat goedkoper dan gebakken lucht…?
Zo ja, dan moet ik er toch maar eens voor gaan kijken….
Dutchdriftking zegt
@jrk68: Alles is toch goedkoper als gebakken lucht? Gebakken lucht is namelijk het zelfde als premium, en daarvoor betaal je altijd te veel.
mrrallycross zegt
Haal die spoiler er aub af, ziet er niet uit.
ej20g zegt
Dat BMW claimt dat je door dit systeem de mogelijkheid hebt om 95 te tanken als 98 niet mogelijk is, klinkt ontzettend leuk. Maar er zijn al jaren fabrikanten die de ECU gewoon het ontstekingstijdstip bij laten stellen voor het lagere octaangetal. Het resultaat is wel dat er iets minder vermogen beschikbaar is, maar dat is niet zo veel dat je het gaat merken bij dit soort vermogens.
Voor een auto zoals de Safety Car is het natuurlijk ideaal omdat het vermogen wat stijgt, maar voor een straatauto is dit systeem onnodig ingewikkeld.
arii zegt
@ej20g: nja voor de SC zal het niet veel uitmaken aangezien de hele rij die achter rijdt toch zo’n ding met maar kwart gas bij kunnen houden ofzo :p