Daarnaast kiest BMW’s powerdivisie dit jaar duidelijk voor the dark side of the ///M, door zijn voorheen witte safety car pikzwart te lakken. *Darth Vader-ademhaling nabootst*
Tweakers onder jullie hebben het wellicht al in je computer zitten, maar voor auto’s is het nog wat ongebruikelijk: waterkoeling (op de turbo). BMW’s nieuwste M4 safetycar die dienst gaat doen in de Grote Marc Marquez-show MotoGP 2015 heeft een 5 liter grote watertank in zijn kofferbak, die de perslucht uit de turbo onder vollast afkoelt. Dit houdt de onderdelen koeler en maakt bovendien een hogere inspuitdruk mogelijk.
De logische vraag is nu: krijg ik ook zo’n gers watertankje achterin mijn 316 EDE danwel 2 Serie Gran Bingobus? Welnu, BMW belooft nog helemaal niks, maar zegt wel dat – mits je een beetje normaal rijdt – je pas na 5 tankstops je 5 litertankje zou moeten verversen.
Contractverlenging tot 2020
Verwacht nog veel meer van dit soort safety cars, want BMW M heeft zich tot en met 2020 aan het MotoGP-circus verbonden. In 2019 viert het zijn 20-jarige jubileum in de koningsklasse der tweewielers.
Dan blijft nu alleen het kijken naar de plaatjes over, en man man man, wat een fijn apparaat is dit. Een waardige volbloed Edward Hyde tegenover de vele Henry Jekylls die er de laatste tijd uit München komen rollen, mede dankzij de royaal toegepaste M Performance-onderdelen, zoals uitgelegd op deze illustratie.
2 serie Gran Bingobus wahaha
BMW safety cars zijn altijd erg dik! Jammer dat deze matzwart is. Ik haat mat.
Ehh, waarom dan niet gewoon een chargcooler monteren zoals Lotus dat albino de jaren 90 in de Esprit turbo deed?
Brabus gebruikte zo’n watergekoelde intercooler op hun versie van de Smart Roadster..
Als je dan toch met een aparte watertank gaat knutselen doe het dan zoals de F1 dat in de jaren 80 al deed, die injecteerde het met het brandstofmengsel gewoon in de cilinders..
@tupperware: de rally kanonnen uit Japan (Lancer/Evo) deden dat ook tijdenlang. Betere drukvulling, meer zuurstof bovendien…
@tupperware: chargecooler gaat om vloeistof in de intercooler, zodat de lucht die de turbo ingaat koeler is. Dat is een apart koelcircuit naast de motorkoelvloeistof. Dit lijkt meer op Aquamist.
@stephane8200:
Klopt, daarom vroeg ik mij af waarom BMW hier een veredelde plantenspuit monteert..
Dit systeem knutselen wij ook op een zondagmiddag in elkaar met wat overtollig modelbouw spul..
@stephane8200:
Ik zeg wel dat het klopt maar ik lees nu toch een misvatting in je tekst, het gaat bij een chargecooler niet om het koelen van de lucht voor de turbo maar om de lucht die eenmaal gecomprimeerd de motor in gaat.
Van comprimeren wordt de lucht immers warm..
@tupperware: dat klopt. Chargecooler na de turbo maar voor de luchtinlaat. Dank je voor de aanvulling. Kan nu niet meer in de garage kijken hoe het in de Brabus roadster ingebouwd zit ;)
@stephane8200:
Daar vervangt hij de standaard intercooler, dus gewoon tussen de turbo en de trottlebody.
Zet gewoon een diesel in als safetycar. Leuk voor de motoren die er achter rijden.
@sir_smokalot: Heb t inderdaad al in m’n computer liggen en daar werkt het prima omdat het reservoir actief wordt gekoeld, maar hoe zit dat met dit reservoir? Komt het hete water daar niet gewoon weer in terug? En wat is het voordeel tov een normale intercooler?
@matje140: het water wordt “verbruikt”, dus gewoon de verbrandingskamer doorgejaagd. Gaat direct bij de uitlaat er weer uit
@matje140: als je goed leest dan staat er dat je hem moet bijvullen na 5 tankbeurten. En het verschil met de radiator is dat het water in het reservoir niet opwarmt. En dus puur gebruikt kan worden om de turbo te koelen.
Ik heb het idee dat er door de koeling ook water verloren gaat en dus verdampt ;)
@importdevil: een stof gaat nooit ‘verloren’, verdampen is alleen een fasewisseling, als de waterdamp afkoelt wordt het gewoon weer vloeibaar.
Ik heb ook al waterkoeling in mijn auto… Heet een radiator.
Goede ontwikkeling, in de racerij zie je het al langer. Bij mijn Subaru gaat het handmatig, maar dan koel ik enkel de intercooler volgens mij. Met hetzelfde effect, ongeveer. (Echt veel merk je niet, maar het is wel bijzonder geinig).
OT: zo zou de standaard M3 eruit moeten zien. Spoilertje, carbons onderdelen en strepen doen hem goed!
@gtwillem:
Het verschil merk je alleen op warme dagen en bij flink trappen, je inlaattemperatuur blijft constanter.
Echter, het verschil is zo klein en je referentiekader te vaag dat je het niet merkt.
Test je het gelijktijdig (labcondities) dan zal je wel iets verschil merken..
@tupperware: ik merk het nauwelijks. De enige momenten dat ik denk wat te voelen is een dagje ‘Ring. Na een paar rondjes gaat het reservoir sneller leeg en er is geem ‘drop’ in vermogen, wat ik andelijks licht lijk op te merken, maar het is geneuzel in de marge.
Het is gewoon leuk om het met water bij te vullen eigenlijk.
Leuk dat ze nieuwe technieken uitproberen, lekker dik zo in het zwart
@bouwvakkert:
Nieuwe technieken…?
Man, deze technologie is al zeker 30 jaar oud….
@jrk68: oke dat wist ik niet, my bad
@bouwvakkert: vliegtuigmotoren uit WO II hadden dit al evenals de rallywagens uit de jaren 90
@w0o0dy: scheepsdiesels hadden het honderd jaar geleden al. Waterinjectie in de cilinder voor extra vermogen.
Waterkoeling: het kan op zoveel manieren.
– Water door het blok pompen, en via een radiateur afkoelen: iedereen en z’n moeder heeft ’t. (Alleen kevers, eendjes en een verdwaalde auwe Porsche heeft t niet)
– Water over de intercooler sproeien; Het kan, gebeurd en werkt; water vernevelen geeft een extra afkoeling van het aluminium en kan rudimentair worden ingebouwd: Reservoir, Pomp, Sproeiers: Klaar Door hobby-bob en co in te bouwen, en bij verkeerd gebruik krijg je hooguit een plas water onder je auto.
– Aquamist/Water injectie: Inspuiten ( vernevelen ) van water in het inlaattraject na de turbo: Koelt niet alleen de inlaatlucht ( door het verdampen van het water koelt de boel ), maar de nevel zorgt ook nog voor wat extra hulp bij de verbanding. Is echter niet zomaar toe te passen: Als je teveel water injecteert op ’t verkeerde moment ( bijvoorbeeld bij stationair draaien voor ’t stoplicht of nog erger: vlak voor het uitzetten van de motor ) komt er zoveel nevel in de inlaat, dat er ook condensatie optreedt; water in druppelvorm in het inlaattraject. Dan kan smering van de motor afnemen, roest (jawel) op gaan treden in inwendige delen en naja: ellende. Door hobby-bob en co in te bouwen, maar bij verkeerd gebruik wel degelijk schadelijk.
‘Tweakers onder jullie hebben het wellicht al in je computer zitten, maar voor auto’s is het nog wat ongebruikelijk: waterkoeling’
Beetje onduidelijk stukje tekst.
Uiteraard heeft (tegenwoordig) elke auto water koeling.
De BMW M3/M4 hebben bovendien nog een watergekoelde intercooler.
En wat ze nu dus nog hebben toegevoegd is water injectie. Hiermee koel je de inkomende (gecomprimeerde) lucht af wat helpt voor een betere verbranding en inderdaad ook onderdelen koeler houd en je uitlaatgas temperatuur lager houd (wat weer goed is voor je turbo).
Het zorgt niet alleen voor een betere verbranding, het hoofddoel is om de inlaattemperatuur omlaag te brengen zodat er nog meer druk opgebouwd kan worden. Druk die zonder waterinjectie voor een te hoge temperatuur zou zorgen, en meer druk is meer vermogen.
Leuke en nuttige feature dikke kleuren ook
Oud systeem. In de jaren 70 en 80 reden de 1400cc ford capri’s op de duitse circuits ook al met water injectie om zo ruim 400 pk uit deze blokken te persen
lekker dat extra gewicht…
@Jantje_555: extra gewicht? volgens mij is 5l water 5 kilo? tankje van 5l is misschien een kilo met de leiding erbij… dat komt dus uit op 6 kilo extra… maakt dat nou zo uit? t is een safety car, geen race auto voor t circuit….
Die uitlaat vind ik echt gaaf, en wat een geluid! http://bmwshop.ekris.nl/56449-bmw-m4-3r91-s55-03-2014-f82/nl/onderdelen/uitlaat&artikelid=401105&panelid=18_1099
Mooie techniek!
Beste autobloggers; dit is een heugelijke gebeurtenis; al sinds het prille begin van autoblog heb ik nooit geen enkel artikel of bijna geen post gemist.
Vandaag uiteindelijk toch eens geregistreerd en hier;
Mijn allereerste post.
Dit artikel doet mij sporadisch herinneren aan niet alleen Aquamist maar ook Snowperformanse en andere consortionen met hun
(water-methanol cocktail on the rocks) installaties.
En 6-stroke injection;
Een van de verschillende 6-stroke interpretaties is vooral bekend van een Australische geprepareerde Desmodromic L-Twin die een waterinspuiting / waterinjectie uitvoert in de n/a Ducati inlaat spruitstuk of rechtstreeks in de cilinder.
De mix van de hete lucht met de water of / en methanol injectie creëert in de vacuüm afgesloten cilinder nog eens een extra stoomslag / stroke.
Ook propaan, LPG, en zelfs
! aceton of nagellak verwijderaar ! zijn toepasbaar als extra rocket fuel;
Maar zoiets brand wel gaten in alles wat geen staal is, misschien zelfs in alu of het
mijn favoriete BMW M52 magnesium “inner block”.
BMW M4 6-Stroke Ontploffings/Stoomlocomotief…
Dat zou pas een Pacecar zijn; Die houd the Doctor nooit bij.
M4 met 14% bijtelling?